MALAYSIAN TOURISM News (Malaysia Truly Asia) - Page 51 - SkyscraperCity
 

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > Asian Forums > Forum Pencakar Langit Malaysia > Urban

Urban discussions on urbanisation, urban society, economy, infrastructure, urban events and entertainment


Reply
 
Thread Tools
Old September 8th, 2009, 12:55 PM   #1001
ladee luck
Registered User
 
ladee luck's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: KL
Posts: 17
Likes (Received): 0

Calls for 'war' in Indonesia-Malaysia dance spat

By Aubrey Belford (AFP) – 3 days ago

JAKARTA — Simmering anger in Indonesia over Malaysia's "theft" of a traditional dance is spurring unlikely calls for war in the latest spat between the two traditionally testy neighbours.


The dispute started in Indonesia in August after word spread Malaysia had screened tourism advertisements featuring the traditional "pendet" dance of Indonesia's Hindu-majority Bali island.


The ad quickly turned out to have been a botched promotion for a Discovery Channel programme on Malaysia, with no role played whatsoever by Malaysia's government, but that has done little to dampen feelings here.


Protesters vowing to "crush Malaysia" have burned Malaysian flags and thrown rotten eggs at the country's embassy, while local media have for weeks run a steady stream of reports of Malaysian outrages, most of them recycled.


Many media have also studiously ignored an admission of guilt and apology from Discovery.


Nationalists -- as they do in nearly every one of the two countries' frequent disputes -- have already opened registration for volunteers willing to go to war with Malaysia, but admit this is largely a symbolic gesture.


"Malaysia has, in so many ways, robbed, stolen from and insulted Indonesia... we're offended as a people. We're angry, we're disappointed, we're upset," Mustar Bonaventura, the coordinator of a Jakarta recruitment drive by nationalist youth group Bendera told AFP.


"We have 486 volunteers who have signed up and they are ready for any consequences... All that's left for us with Malaysia is war," he said.


Bonaventura conceded war was very unlikely, but said the group had stockpiled food, medicine and weapons including samurai swords and ninja throwing stars, just in case.


Indonesian politicians have also voiced their displeasure to Malaysia over the controversy, and received apologies in return, but the issue has refused to die down.


For Bonaventura and others, the pendet dance controversy is only the latest in a string of perceived insults by Indonesia's wealthier and more developed neighbour.


Stories of horrific mistreatment of Indonesian migrant workers by their Malaysian bosses have for years raised public anger, as have territorial disputes over islands and the two nations' shared maritime boundaries.

Indonesian nationalists have also claimed in recent weeks that Malaysia's national anthem plagiarised an Indonesian song, but have been dealt a blow by musicologists who say both borrow from a 19th-century French tune.

A 2007 dispute over the use of "Rasa Sayange", a folk song that originated in Indonesia's Maluku islands, in a Malaysian tourism ad also has more than a whiff of familiarity with the current dispute.

According to political analyst Wimar Witoelar, the current spat draws on a long history of resentment that has built up between Indonesia and Malaysia despite largely similar languages and cultures.

Witoelar said the roots lie mainly in the early 1960s, when charismatic former President Sukarno whipped Indonesia into a fervour in a campaign of "konfrontasi", or armed confrontation aimed at destabilising the newly created Federation of Malaysia.

"The basic resentment that Sukarno encouraged did not go away easily. It was just submerged, so it become significant when it turned out Malaysia became more successful, especially economically," he said.

Spats over culture and tourism are part of this built-up resentment, Witoelar said.

Despite 17,000 tropical islands, beaches, reefs and a rich cultural heritage, just over six million foreign tourists visited Indonesia last year, compared with around 22 million visitors to Malaysia.

Provoked by a sensationalist media, this is just another issue of hurt pride that can incite people "deprived of common sense, deprived of intelligence, deprived of understanding," he said.
ladee luck no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement
 
Old September 8th, 2009, 01:23 PM   #1002
Johson
Tanah airku
 
Johson's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 199
Likes (Received): 9

This thread already achieve 1000 post . Can we open the new thread about Malaysia tourism part 2 ?
Johson no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 01:41 PM   #1003
ladee luck
Registered User
 
ladee luck's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: KL
Posts: 17
Likes (Received): 0

Ampang lookout point

image hosted on flickr
ladee luck no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement
 
Old September 8th, 2009, 01:48 PM   #1004
Johson
Tanah airku
 
Johson's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 199
Likes (Received): 9

("Malaysia has, in so many ways, robbed, stolen from and insulted Indonesia... we're offended as a people. We're angry, we're disappointed, we're upset," Mustar Bonaventura, the coordinator of a Jakarta recruitment drive by nationalist youth group Bendera told AFP. ) from post 1001 .

Sikap Rakyat Indonesian sangat pelik . Kenapa asyik cakap Malaysia adalah negara jahat dengan tidak ada bukti . Adakah mereka sedar bahawa media mereka sentiasa salah laporkan berita kepada rakyat mereka ? Adakah mereka tahu budaya kita ada sikit -sikit sama dengan budaya mereka ? Saya rasa mereka 100% tak tahu .
Johson no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 02:13 PM   #1005
ladee luck
Registered User
 
ladee luck's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: KL
Posts: 17
Likes (Received): 0

Perhentian Island ,Trengganu

image hosted on flickr



image hosted on flickr



image hosted on flickr



image hosted on flickr



image hosted on flickr


image hosted on flickr



image hosted on flickr
ladee luck no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 04:52 PM   #1006
adiyon84
मेरा नाम हदी ज़ैनल हैं
 
adiyon84's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 1,489
Likes (Received): 232

Rakyat Malaysia di Jakarta diancam dengan buluh runcing

JAKARTA 8 Sept. — Jabatan Penuntut Malaysia di sini hari ini menasihati semua pelajar Malaysia di seluruh Indonesia supaya sentiasa berhati-hati memandangkan kebencian segelintir rakyat negara itu yang semakin memuncak berikutan penyebaran pelbagai fitnah oleh media massanya kebelakangan ini.

Jabatan itu telah menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi menasihati semua pelajar Malaysia di sini khasnya agar jangan sekali-kali melalui Jalan Diponegoro bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.

Kebencian mereka itu memuncak kepada tahap yang serius dan menakutkan berikutan media tempatan baru-baru ini menyiarkan berita dan visual lebih 360 sukarelawan ilmu kebal yang dilaporkan sudah mendaftar dan bersedia untuk mengganyang Malaysia.

Kebencian mereka itu memuncak lagi apabila hari ini terdapat sekumpulan orang yang menggelar diri mereka sebagai Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA) mula bertindak liar dengan mengugut rakyat Malaysia dengan buluh runcing di Jalan Diponegoro.

Dilaporkan bahawa 50 anggota BENDERA yang bersenjatakan buluh runcing (buluh yang ditajamkan hujungnya) memaksa orang ramai yang melalui jalan itu menunjukkan tanda pengenalan mereka dan jika kebetulannya orang berkenaan seorang rakyat Malaysia maka orang itu akan terus ditahan.

Tindakan mereka mengambil undang-undang di tangan sendiri dilaporkan media massa online tempatan termasuk detikcom.

Sebelum ini pernah rumah kediaman yang disewa pelajar Malaysia di Universiti Gadjah Mada, Yogyakarta dibaling telur busuk oleh kumpulan yang berdemonstrasi terdiri daripada sekumpulan mahasiswa tempatan kerana marahkan Malaysia yang difitnah sebagai mencuri tarian Pendet yang berasal dari Bali.

Berikutan isu itu yang terus diapi-apikan media massa tempatan dan dikaitkan pula dengan isu-isu lampau yang diungkit semula, beberapa kumpulan rakyat Indonesia juga berdemonstrasi di depan Kedutaan Besar Malaysia di sini.

Walaupun penafian telah dibuat bahawa Malaysia tidak pernah “mencuri” tarian itu untuk iklan video klip promosi pelancongan negara yang sebenarnya dibuat sebuah syarikat swasta yang berpejabat di Singapura, namun hakikat itu “jatuh ke telinga yang tuli dan mata yang buta”. Anehnya, sebuah stesen TV yang baru saja menyiarkan program dialog di mana seorang pegawai tinggi Kementerian Luar Indonesia memberikan penjelasan bahawa Malaysia tidak pernah mengakui Pendet sebagai tarian berasal dari Malaysia, namun stesen TV yang sama juga kemudian mengulangi lagi tuduhan yang serupa.

Laman web okezone pula melaporkan bahawa anggota BENDERA ada memeriksa lebih daripada 100 orang.

Bagaimanapun, detikcom melaporkan bahawa tiada seorang pun rakyat Malaysia yang kebetulan melalui jalan itu dan tindakan yang dikatakan akan dilakukan selama sejam, berakhir hanya selepas setengah jam.

p/s: There are so many small minded people living there. Pity on Malaysian who working/studying at that country.
adiyon84 no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 05:10 PM   #1007
KelvinKoh
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 262
Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by adiyon84 View Post
Rakyat Malaysia di Jakarta diancam dengan buluh runcing

JAKARTA 8 Sept. — Jabatan Penuntut Malaysia di sini hari ini menasihati semua pelajar Malaysia di seluruh Indonesia supaya sentiasa berhati-hati memandangkan kebencian segelintir rakyat negara itu yang semakin memuncak berikutan penyebaran pelbagai fitnah oleh media massanya kebelakangan ini.

Jabatan itu telah menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi menasihati semua pelajar Malaysia di sini khasnya agar jangan sekali-kali melalui Jalan Diponegoro bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.

Kebencian mereka itu memuncak kepada tahap yang serius dan menakutkan berikutan media tempatan baru-baru ini menyiarkan berita dan visual lebih 360 sukarelawan ilmu kebal yang dilaporkan sudah mendaftar dan bersedia untuk mengganyang Malaysia.

Kebencian mereka itu memuncak lagi apabila hari ini terdapat sekumpulan orang yang menggelar diri mereka sebagai Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA) mula bertindak liar dengan mengugut rakyat Malaysia dengan buluh runcing di Jalan Diponegoro.

Dilaporkan bahawa 50 anggota BENDERA yang bersenjatakan buluh runcing (buluh yang ditajamkan hujungnya) memaksa orang ramai yang melalui jalan itu menunjukkan tanda pengenalan mereka dan jika kebetulannya orang berkenaan seorang rakyat Malaysia maka orang itu akan terus ditahan.

Tindakan mereka mengambil undang-undang di tangan sendiri dilaporkan media massa online tempatan termasuk detikcom.

Sebelum ini pernah rumah kediaman yang disewa pelajar Malaysia di Universiti Gadjah Mada, Yogyakarta dibaling telur busuk oleh kumpulan yang berdemonstrasi terdiri daripada sekumpulan mahasiswa tempatan kerana marahkan Malaysia yang difitnah sebagai mencuri tarian Pendet yang berasal dari Bali.

Berikutan isu itu yang terus diapi-apikan media massa tempatan dan dikaitkan pula dengan isu-isu lampau yang diungkit semula, beberapa kumpulan rakyat Indonesia juga berdemonstrasi di depan Kedutaan Besar Malaysia di sini.

Walaupun penafian telah dibuat bahawa Malaysia tidak pernah “mencuri” tarian itu untuk iklan video klip promosi pelancongan negara yang sebenarnya dibuat sebuah syarikat swasta yang berpejabat di Singapura, namun hakikat itu “jatuh ke telinga yang tuli dan mata yang buta”. Anehnya, sebuah stesen TV yang baru saja menyiarkan program dialog di mana seorang pegawai tinggi Kementerian Luar Indonesia memberikan penjelasan bahawa Malaysia tidak pernah mengakui Pendet sebagai tarian berasal dari Malaysia, namun stesen TV yang sama juga kemudian mengulangi lagi tuduhan yang serupa.
putuskan hubungan diplomatik dengan mereka!

Last edited by KelvinKoh; September 9th, 2009 at 12:25 AM. Reason: edited for being emotional...:)
KelvinKoh no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 05:25 PM   #1008
Mospeada
BANNED
 
Join Date: May 2008
Location: aishiteru^^
Posts: 82
Likes (Received): 5

Quote:
Originally Posted by adiyon84 View Post
Rakyat Malaysia di Jakarta diancam dengan buluh runcing

JAKARTA 8 Sept. — Jabatan Penuntut Malaysia di sini hari ini menasihati semua pelajar Malaysia di seluruh Indonesia supaya sentiasa berhati-hati memandangkan kebencian segelintir rakyat negara itu yang semakin memuncak berikutan penyebaran pelbagai fitnah oleh media massanya kebelakangan ini.

Walaupun penafian telah dibuat bahawa Malaysia tidak pernah “mencuri” tarian itu untuk iklan video klip promosi pelancongan negara yang sebenarnya dibuat sebuah syarikat swasta yang berpejabat di Singapura, namun hakikat itu “jatuh ke telinga yang tuli dan mata yang buta”. Anehnya, sebuah stesen TV yang baru saja menyiarkan program dialog di mana seorang pegawai tinggi Kementerian Luar Indonesia memberikan penjelasan bahawa Malaysia tidak pernah mengakui Pendet sebagai tarian berasal dari Malaysia, namun stesen TV yang sama juga kemudian mengulangi lagi tuduhan yang serupa.

Laman web okezone pula melaporkan bahawa anggota BENDERA ada memeriksa lebih daripada 100 orang.

Bagaimanapun, detikcom melaporkan bahawa tiada seorang pun rakyat Malaysia yang kebetulan melalui jalan itu dan tindakan yang dikatakan akan dilakukan selama sejam, berakhir hanya selepas setengah jam.

their media really FAIR enuff..

or shall we just pay/or their media wants a bribe...let say 200 juta rupiah ..enuff??..just to shut up and stop their provocating and nonsense .

what a pity nation...
when they died they shall buried together with the keris..batik..wayang kulit..and the pendet dancer ...
don't use kain kapan..use kain batik instead.....

Last edited by Mospeada; September 8th, 2009 at 05:31 PM.
Mospeada no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 05:27 PM   #1009
Mospeada
BANNED
 
Join Date: May 2008
Location: aishiteru^^
Posts: 82
Likes (Received): 5

dbl post
Mospeada no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 06:32 PM   #1010
arepull87
i love malaysia....
 
arepull87's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Penang
Posts: 412
Likes (Received): 47

stupid media..uncivilized people...dah bnyak kali penjelasan pun masih x boleh terima hakikat....najib tengah wat ape skng? nk tggu rakyat malaysia cedera kat sana baru nk bertindk?..sampai sekarng xde satu pn tindkn tegas dari malaysia berhbng isu ni...buat apa nk buat baik pada orng yng lansung tak mengenang budi....

Last edited by arepull87; September 8th, 2009 at 06:42 PM.
arepull87 no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 06:36 PM   #1011
arepull87
i love malaysia....
 
arepull87's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Penang
Posts: 412
Likes (Received): 47

media prima don't want expansian business to indonesia? why don't buy some indonesian local media there and we teach them how to be a very responsible media..they really need help!...ohh that we call a freedom, totally freedom....look what happen to them...
arepull87 no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 06:56 PM   #1012
khosim
-Malaysia Tanah Airku-
 
khosim's Avatar
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 423
Likes (Received): 16

pergh..meluap2 marah aku dgr berita ni..sungguh tidak bertamadun!Ya Allah selamatkanlah pelajar2 Malaysia diIndonesia..mereka insan yang tidak berdosa hanya menuntut ilmu untuk bekalan dunia akhirat, tidak langsung terlibat dalam persengketaan ini..amin
khosim no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 07:08 PM   #1013
arepull87
i love malaysia....
 
arepull87's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Penang
Posts: 412
Likes (Received): 47

Quote:
Originally Posted by khosim View Post
pergh..meluap2 marah aku dgr berita ni..sungguh tidak bertamadun!Ya Allah selamatkanlah pelajar2 Malaysia diIndonesia..mereka insan yang tidak berdosa hanya menuntut ilmu untuk bekalan dunia akhirat, tidak langsung terlibat dalam persengketaan ini..amin
kau meluap2..aku pulak pergh..rase nk terajang je dorng yng biadap dan bodoh tu...ramai kawan aku blaje kt indonesia amik medic...aku harap dorng selamt la...apla nk jadi dgn bngsa indonesia ni...xde keja lain ke..
arepull87 no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 07:10 PM   #1014
aniqasyranie
Registered User
 
aniqasyranie's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Kuantan-Ipoh
Posts: 419
Likes (Received): 0

good post mospeada...
hahaha
aniqasyranie no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 07:42 PM   #1015
nazrey
Registered User
 
nazrey's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 97,984
Likes (Received): 17144

AWAS...APABILA ADA BERITA BERLAKU DIANTARANYA, JANGAN BUAT SAKIT HATI DIANTARANYA LAGI..WALAUPIN ITU SUNGUH BERLAKU ATAU KEMAINAN ISU DARI MEDIA!

SEKARANG MEDIA DARI MANA PUN TAK BOLEH BERCAYA...!TETAPKAN SAHABAT YANG TERKUKUH. BAGAIMANA PUN SEMUA ORANG BERBAHASA DAN AGAMA YANG SAMA SAJA!

ADA ORANG NAK TIPU DAYA RAKYAT KEDUA-DUA SETERUSNYA LAGI!!!
__________________
Visit Malaysia Year 2020 | January-December
World Congress Environmental Health 2020 | August 10-13
Kuala Lumpur UNESCO World Book Capital 2020 | January-December
Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) 2020 summit
Kuala Lumpur International Logistics and Transport Exhibition 2020 | July 8-11
2020 Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix (MotoGP) | October 30-November 1
nazrey no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 07:51 PM   #1016
thewallpart6
I need to find myself
 
thewallpart6's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: The writing's on the wall
Posts: 5,155
Likes (Received): 6012

It's not freedom's fault. It's the people that abuse freedom.

Cars don't kill. Neither does speed. It's the drivers' recklessness.
__________________
Quote:
Originally Posted by lozza View Post
When comparing Evolution to Creation, all I can say is that its absolutely impossible for there not to be a God due to the complexity and order in everything from the tiniest Atom, to DNA, to the Universe as a whole.

When you really truly look at the facts, The odds of Evolution actually occurring is..................... Zero !

Cheers
thewallpart6 no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 07:58 PM   #1017
silverian86
Here in My Home...
 
silverian86's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Manjung, KL, Ipoh
Posts: 1,723
Likes (Received): 409

Quote:
Originally Posted by arepull87 View Post
media prima don't want expansian business to indonesia? why don't buy some indonesian local media there and we teach them how to be a very responsible media..they really need help!...ohh that we call a freedom, totally freedom....look what happen to them...
jangan...nanti kena boikot...membazir je...tengok apa dh jadi kt astro, rugi berbilion-bilion.
__________________
kirapu.blogspot
silverian86 no está en línea   Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 08:11 PM   #1018
arepull87
i love malaysia....
 
arepull87's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Penang
Posts: 412
Likes (Received): 47

Quote:
Originally Posted by silverian86 View Post
jangan...nanti kena boikot...membazir je...tengok apa dh jadi kt astro, rugi berbilion-bilion.
astro x pandai wat business kat sane, service dorng dammn teruk..kat malaysia pn kena komplen...look macmane bank niaga milik cimb and XL.. Axiata punye ..dorng berjaya ape...even ade yng cube boikot tapi x penah berjaya....

Haha actually tu perli je...pada aku media indonesia perlukn sensitiviti dalm laporan...mgkn ni culture shock buat media sana..after suharto era media kat sana macm baru lepas dari penjara....dorng bebas sebebasnya...mgkin media dorng yng paling bebas kt asia kot.. dan of course antara yang paling x bertanggungjawab sekali dalm laporan.....
arepull87 no está en línea   Reply With Quote
Old September 9th, 2009, 12:29 AM   #1019
KelvinKoh
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 262
Likes (Received): 0

Astro di Indonesia bukan tak bagus. cuma Astro di sana tidak dapat hak penayangan untuk tv tempatan. kerajaan depa tak kasik. cuma kelebihan Astro ialah hak untuk rancangan sukan......

org2 yg minat sukan/bola jer yg langgan astro....
KelvinKoh no está en línea   Reply With Quote
Old September 9th, 2009, 12:35 AM   #1020
KelvinKoh
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 262
Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by thewallpart6 View Post
It's not freedom's fault. It's the people that abuse freedom.

Cars don't kill. Neither does speed. It's the drivers' recklessness.
then, how to separate the driver from his car?


Last edited by KelvinKoh; September 9th, 2009 at 12:54 AM.
KelvinKoh no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement
 


Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off


Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Republic of SINGAPORE (Republik Singapura , 新加坡共和国 & सिंहपुर) | A Malaysian Neighbourly Thread | News, Updates, Pics & Discussion szehoong Cityscapes 1455 February 14th, 2020 05:00 AM
Llego el Verano, todos a Asia! Playa Asia , Perú! Jose Perez Ciudades y Urbanismo 23 December 22nd, 2010 02:37 AM
malaysia's best cities salem Skyscrapers & Buildings 13 February 5th, 2006 06:24 PM


All times are GMT +2. The time now is 09:58 AM. • styleid: 14


Powered by vBulletin® Version 3.8.11 Beta 4
Copyright ©2000 - 2020, vBulletin Solutions Inc.
vBulletin Security provided by vBSecurity v2.2.2 (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2020 DragonByte Technologies Ltd.
Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2020 DragonByte Technologies Ltd.

SkyscraperCity ☆ In Urbanity We trust ☆ about us