BXL | NO(O)RD | Zenith Building | 95m | 22fl | 2009 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Belgische steden / Villes belges > Brussel / Bruxelles

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old September 14th, 2005, 06:00 PM   #1
Encore
Encore

Likes (Received): 1

BXL | NO(O)RD | Zenith Building | 95m | 22fl | 2009

Ik wist niet goed waar ik dit artikel moest posten dus ik doe het hier maar:

Zenithtoren bakent Noordwijk af

Het Bijzonder Bestemmingsplan Gaucheret is goedgekeurd door de Brusselse regering. Daarmee krijgt vastgoedpromotor Codic groen licht voor de bouw van woningen en kantoren in dit laatste stukje van de Noordwijk dat onbebouwd is gebleven. Het is ook goed nieuws voor de gemeente die door de stedenbouwkundige compensaties vers geld in het laatje krijgt.

Er komt er binnenkort weer eentje bij: een kantoortoren in de Noordwijk. Nadat de jaren negentig een periode waren van relatieve bouwstilte in de Noordwijk, wordt de laatste vijf jaar weer volop gebouwd.

De twee torens van North Galaxy aan het Noordstation zijn klaar, de Fortistoren daarnaast is in aanbouw en binnenkort laat vastgoedpromotor Codic er een nieuwe kantoor*toren uit de grond rijzen. De Zenith-toren moet het sluitstuk worden van de skyline van de Noordwijk. “Het wordt een toren die niet veel hoger is dan de naburige torens,” legt Bruno Nys uit van het kabinet van Christine Smeysters (Ecolo), schepen van Stedenbouw. “We wilden echter ook niet dat de toren kleiner werd. De Zenith*toren sluit het perspectief van de Noordwijk af en zal dus net iets boven de andere torens uitsteken.” Codic, waarmee de gemeente een akkoord heeft, kan er dertigduizend vierkante meter kantoor bouwen.

Meer residentieel
Vanaf die laatste toren moet de wijk een meer residentieel karakter krijgen. Daarmee komen de Brusselse overheden toch een beetje tegemoet aan de oorspronkelijke functie van de Noordwijk die tot in de jaren zestig een grote volksbuurt was. Ook voor de bouw van de appartementen is Codic van de partij. De promotor heeft ervaring met het bouwen van kantoren én woningen in Brussel en bouwde eerder in de Noordwijk al appartementen in de Vooruitgangsstraat, niet ver van het Rogierplein. Het zal nu rechtover het President Hotel tienduizend vierkante meter privé-woningen bouwen.

Dat is slecht nieuws voor de kabelballon van Belgacom dat moet wijken. “Ons contract met de gemeente loopt nog tot eind 2006. We hebben nog meer dan een jaar om te beslissen hoe het nu verder moet,” zo klinkt het bij Aerobrussels, dat de exploitatie verzorgt van de kabelballon. Aan de andere kant van het plein bouwt Codic nog eens 40.500 vierkante meter woningen. Voeg daar handelsruimtes, groengebied, wijkhuizen en een crèche aan toe en de wijk kan over enkele jaren volledig heropleven.

Vers geld
Dat het dossier nu in een stroomversnelling komt, heeft te maken met de goedkeuring van het Bijzonder Bestemmingsplan die de gemeente in korte tijd heeft klaargestoomd. De Brusselse regering zette zopas het licht op groen. De gemeente heeft met vastgoedpromotor Codic een convenant afgesloten die Codic toelaat om drie maanden na de goedkeuring van het BBP een bod te doen op de terreinen, die eigendom zijn van de gemeente. De verkoop van de terreinen brengt vers geld in het laatje, maar er is meer. Codic betaalt ook nog eens stedenbouwkundige compensaties aan de gemeente voor de bouw van de kantoortoren. Daarmee kan de gemeente de bouw van een gemeentelijke crèche bekostigen, maar ook de aankoop van het gebouw voor een nieuwe Franstalige bibliotheek aan de Sint-Maria-kerk.

Goed nieuws dus voor de gemeente die de eindjes maar moeilijk aan mekaar kan knopen. Toch klinkt er ook kritiek bij de gemeente. De her*aanleg van het Gaucheretpark begint immers op een echte processie van Echternach te lijken. Het Brussels Instituut voor het Milieubeheer heeft het knap lastig om er een mooi groen park van te maken. Omdat de kelders en funderingen van de afgebroken huizen nog onder de grond zitten, schieten planten er moeilijk wortel. Nys: “Het park is momenteel aan zijn lot overgelaten. We vragen ons af waarom bijvoorbeeld de bouw van de fontein stil ligt. We zullen er bij de bevoegde minister (Evelyn Huytebroeck, SVG) op aandringen om voort te maken met de aanleg van het park.”
Steven Van Garsse © Brussel Deze Week www.brusselnieuws.be

Ik weet wel niet welke toren ze in het artikel bedoelen met de Fortistoren.
Is dat dan de Ellipse building of misschien een verrassing ?
In ieder geval ziet het er naar uit dat die Zenith toren opnieuw een vierkante doos zal worden, niet veel hoger dan de anderen.
Encore no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old September 15th, 2005, 10:45 AM   #2
CaféTasse
Registered User

CaféTasse's Avatar

Likes (Received): 243

Zenith Tower : nieuwe toren in Brussel Noord goedgekeurd

Gevonden in Brusselse pers deze ochtend. Hoogte van de toren zal iets boven huidige torens uitsteken als landmark. Geen ontwerp gevonden tot nu toe.

Het Bijzonder Bestemmingsplan Gaucheret is goedgekeurd door de Brusselse regering. Daarmee krijgt vastgoedpromotor Codic groen licht voor de bouw van woningen en kantoren in dit laatste stukje van de Noordwijk dat onbebouwd is gebleven. Het is ook goed nieuws voor de gemeente die door de stedenbouwkundige compensaties vers geld in het laatje krijgt.

Er komt er binnenkort weer eentje bij: een kantoortoren in de Noordwijk. Nadat de jaren negentig een periode waren van relatieve bouwstilte in de Noordwijk, wordt de laatste vijf jaar weer volop gebouwd.

De twee torens van North Galaxy aan het Noordstation zijn klaar, de Fortistoren daarnaast is in aanbouw en binnenkort laat vastgoedpromotor Codic er een nieuwe kantoor*toren uit de grond rijzen. De Zenith-toren moet het sluitstuk worden van de skyline van de Noordwijk. “Het wordt een toren die niet veel hoger is dan de naburige torens,” legt Bruno Nys uit van het kabinet van Christine Smeysters (Ecolo), schepen van Stedenbouw. “We wilden echter ook niet dat de toren kleiner werd. De Zenith*toren sluit het perspectief van de Noordwijk af en zal dus net iets boven de andere torens uitsteken.” Codic, waarmee de gemeente een akkoord heeft, kan er dertigduizend vierkante meter kantoor bouwen.

Meer residentieel
Vanaf die laatste toren moet de wijk een meer residentieel karakter krijgen. Daarmee komen de Brusselse overheden toch een beetje tegemoet aan de oorspronkelijke functie van de Noordwijk die tot in de jaren zestig een grote volksbuurt was. Ook voor de bouw van de appartementen is Codic van de partij. De promotor heeft ervaring met het bouwen van kantoren én woningen in Brussel en bouwde eerder in de Noordwijk al appartementen in de Vooruitgangsstraat, niet ver van het Rogierplein. Het zal nu rechtover het President Hotel tienduizend vierkante meter privé-woningen bouwen.

Dat is slecht nieuws voor de kabelballon van Belgacom dat moet wijken. “Ons contract met de gemeente loopt nog tot eind 2006. We hebben nog meer dan een jaar om te beslissen hoe het nu verder moet,” zo klinkt het bij Aerobrussels, dat de exploitatie verzorgt van de kabelballon. Aan de andere kant van het plein bouwt Codic nog eens 40.500 vierkante meter woningen. Voeg daar handelsruimtes, groengebied, wijkhuizen en een crèche aan toe en de wijk kan over enkele jaren volledig heropleven.[B]
CaféTasse no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2005, 03:32 PM   #3
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 9

Of het een vierkante doos zal worden is helemaal nog niet zeker. Als je kijkt naar het Ellipse building dan zie je wel al een groot verschil met de andere torens. Ik denk dat deze nog mooier zal worden.
Advertisement

Old September 16th, 2005, 11:06 PM   #4
Alfa
Registered User

Likes (Received): 0

Zal waarschijnlijk het einde van de 150 meter hoog worden. Ze spreken van sluitstuk wat dus betekend dat ze die achterlijke hoogte beperking aanhouden.

Hoe kan de hoofdstad van Europa zo ouderwets ingesteld zijn?
Alfa no está en línea   Reply With Quote
Old September 19th, 2005, 03:24 PM   #5
Mr D
tiptoe

Quote:
Originally Posted by Alfa
Zal waarschijnlijk het einde van de 150 meter hoog worden. Ze spreken van sluitstuk wat dus betekend dat ze die achterlijke hoogte beperking aanhouden.

Hoe kan de hoofdstad van Europa zo ouderwets ingesteld zijn?
De gemidelde Belg is niet klaar voor ambitieuze projecten en visies zoals in Nederland. Jammer voor die enkele Belgen die er wel klaar voor zijn!!!! Weg met die 150 meter grens, dringend residentiële hoogbouw à la Rotterdam, en tot slot; des te hoger een gebouw is des te minder opppervlakte in de breedte het inneemt en dus meer ruimte voor GROEN in de stad!! Hoogbouw en gedurfde visies zijn een must wil een stad groeien.
Mr D no está en línea   Reply With Quote
Old November 9th, 2005, 08:59 PM   #6
CaféTasse
Registered User

CaféTasse's Avatar

BRUSSEL / BRUXELLES : Zenith Building | 95m | 22fl | gerealiseerd/réalisé

(ik weet niet waarom de thread hieromtrent van het forum verdwenen is dus ik voer het opnieuw in)

De nieuwe Zenith toren wordt gebouwd op de plaats van de huidige Belgacom ballon. Onduidelijk is nog altijd hoe hoog ze wordt. Er is sprake van 22 verdiepingen (wat onder de 100m is) maar de architectenbureau's werken op verschillende scenarios en duwen in de richting van 150m en hoger om er en symboolgebouw van te maken (eigen bron).

Uit de krantenartikels blijkt dat de opkomende mobilisatie tegen de toren door de enkele tientallen inwoners die daar nog overblijven waarschijnlijk te laat gevoerd werd (gelukkig maar).

http://www.regions.be/Rubriques/Brux...0_383537.shtml
http://www.lalibre.be/article.phtml?...&art_id=248938

Last edited by Meurisse; December 10th, 2008 at 01:06 PM. Reason: title
Old November 9th, 2005, 09:44 PM   #7
Alfa
Registered User

Ik dacht dat hij 170 meter zou worden. Maar dat kan in Brussel natuurrlijk niet. Ik hoop 1 ding: dat ze hem geen 150 meter gaan maken. Anders gaat de Brusselse skyline wel erg lelijk worden zo allemaal schoendozen van dezelfde hoogte. Precies Moskou
Old November 9th, 2005, 10:01 PM   #8
ATC
Registered User

Quote:
Ik dacht dat hij 170 meter zou worden. Maar dat kan in Brussel natuurrlijk niet. Ik hoop 1 ding: dat ze hem geen 150 meter gaan maken. Anders gaat de Brusselse skyline wel erg lelijk worden zo allemaal schoendozen van dezelfde hoogte. Precies Moskou
150m wouldn't be bad in the nothern district... almost every building in the "Albert II laan" are approx. 100m, so a big 150m isn't bad looking.
Self-evident everything above the 150m is fantastic... but I'm afraid that it will stay around the 100m (+/- 22 floors).
Don't forget that TBR "Brusselstower" is also going for +130m...

Let's cross our fingers ... !

Because this is the last project on this avenue... I'm very excited about it...
I hope they make a final and beautiful project. Something like the DEXIA tower... a real piece of art in the Brussels skyline.

Please...Keep us up to date.

greetings,
ATC
ATC no está en línea   Reply With Quote
Old November 10th, 2005, 05:21 PM   #9
ketje
Funk me

ketje's Avatar

Likes (Received): 35

Ze spreken idd over de zenith toren als de "afsluiter" van de noordwijk, dat hij hoger word dan 150 meter zou mij ten sterkste verbazen, niet alleen omdat brussel nog altijd een moerassig gebied is maar ook omdat zo een hoge toren miss niet rendabel gaat zijn . Wat mij vooral bezig houd is het uitzicht van het gebouw want qua architectuur is er nog niets mooi gerealiseerd. Ik hoop stiekem op een internationale arch.wedstrijd

[IMG]www_wing_p02.jpg[/IMG]

[IMG]www_wing_p03.jpg[/IMG]

hier zijn enkele beelden van the wing building, een gebouw van meer dan 40 verdiepe, hoog dat meen ooit vaan plan was te bouwen op de plaats waar men nu de zenith tower wilt bouwen.

Dit was een afsluiter van het majustueze masterplan dat van brussel een europese manhatten moest maken

Last edited by De Snor; November 11th, 2005 at 11:17 AM.
ketje no está en línea   Reply With Quote
Old November 10th, 2005, 05:25 PM   #10
ketje
Funk me

ketje's Avatar

Waarom bouwen ze eigenlijk geen tweede martini toren die vrijetijd,kantoren en woningen combineren en op de bovenste verdieping een hippe club met een prachtig uitzicht over brussel ??? dit vraag ik me al een tijdje af
Old November 10th, 2005, 05:36 PM   #11
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Ik kan de beelden van de Wing Building niet zien.
Josh no está en línea   Reply With Quote
Old November 10th, 2005, 06:02 PM   #12
CaféTasse
Registered User

CaféTasse's Avatar

Leve Samyn ! Hij wordt de grondlegger van echte hoogbouw in Brussel en de rest van het land... (keep on dreaming ?)

[QUOTE "Architect-ingenieur Philippe Samyn vindt dat we een verkeerde visie hebben op duurzaam bouwen. We leggen onszelf te veel absurde beperkingen op. Hij wil het taboe rond hoogbouw doorbreken: hoogbouw kan ook duurzaam en esthetisch verantwoord zijn"]

ref boek : ‘Stadslucht maakt vrij’, Sven Gatz, Sas van Rouveroij en Christian Leysen, e.a., VUB Press, 416 blz., 19,95 euro.

Old November 10th, 2005, 08:29 PM   #13
ATC
Registered User

Quote:
Ze spreken idd over de zenith toren als de "afsluiter" van de noordwijk, dat hij hoger word dan 150 meter zou mij ten sterkste verbazen, niet alleen omdat brussel nog altijd een moerassig gebied is maar ook omdat zo een hoge toren miss niet rendabel gaat zijn . Wat mij vooral bezig houd is het uitzicht van het gebouw want qua architectuur is er nog niets mooi gerealiseerd. Ik hoop stiekem op een internationale arch.wedstrijd[IMG]www_wing_p01 2.jpg[/IMG] [IMG]www_wing_p03.jpg[/IMG]
(1)
If I'm correct the "Petronas buildings" are build on swamp ground ?
In the current "building technology" this isn't a big problem.

(2)
I'm also convinced this project (no matter what the altitude is) could be very profitable !
Not only will it be the best located building on the "Albert II avenue" but if they make it high and special it will attract a lot of attention.
Something that most private companies (such as financial companies) don't have a problem with. On the other hand, some (old) buildings in the northen district could face profit problems (maybe the old WTC buidlings).

greetings,
ATC
ATC no está en línea   Reply With Quote
Old November 11th, 2005, 01:35 AM   #14
Alfa
Registered User

Quote:

Maybe not but you can't deny that it will be much more expensive. And that's always the biggest problem, money.
Old November 11th, 2005, 03:45 PM   #15
ketje
Funk me

ketje's Avatar

Oke blijkbaar heb ik ze dus niet goed ingevoerd!
blijkbaar blijf ik iets verkeerd doen met het invoeren van foto's, hoe doe je dit want ik ben dit systeem nog niet echt gewoon!
Old November 11th, 2005, 03:52 PM   #16
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Staan ze ergens op een site op het internet? Geef dan gewoon de link door van de pagina dan kunnen we ze daar bekijken.
Old November 11th, 2005, 03:52 PM   #17
ketje
Funk me

ketje's Avatar

[QUOTE=ATC](1)
If I'm correct the "Petronas buildings" are build on swamp ground ?

(2)
I'm also convinced this project (no matter what the altitude is) could be very profitable !
Not only will it be the best located building on the "Albert II avenue" but if they make it high and special it will attract a lot of attention.
Something that most private companies (such as financial companies) don't have a problem with. On the other hand, some (old) buildings in the northen district could face profit problems (maybe the old WTC buidlings).

Oke er zijn idd die nieuwe technieken, maar die maken (net wat alfa) zegt het gebouw ook stukken duurder. Dat een wolkenkrabber (+150m) veel aandacht zal trekken is idd een feit, maar dat ze rendabel gaat zijn is een ander paar mouwen. En ik betwijfel een beetje dat het prestige genoeg zal hebben dat bv bedrijven in de financiele sector er hopen geld voor willen betalen. Behalve dan miss banken maar de twee grootste bouwen nu al nieuwe hoofdkantoren (dexia tower en het nieuwe block 65 daar komt fortis in)
Old November 11th, 2005, 03:56 PM   #18
ketje
Funk me

ketje's Avatar

http://www.samynandpartners.be

dan ga ja naar project selection - building type- office new en het is de tweede van onder te beginnen
Old November 11th, 2005, 04:13 PM   #19
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Bedankt!

Old November 11th, 2005, 04:20 PM   #20
ketje
Funk me

ketje's Avatar

merci josh, ma nu weet ik het nog altijd niet hoe ik ze er op moe zetten voor in't vervolg
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules