Rotterdam | The CoolTower | 155m | UC - Page 33 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old January 12th, 2013, 06:35 PM   #641
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 51209

New York als referentie is onzinnig, maar dat geldt eigenlijk ook voor Amsterdam. de grachtengordel kent op elke dag 10.000en toeristen.
Kom daar maar eens om in Rotterdam. Dat scheelt ook nogal in het straatleven, ook 'savonds.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old January 12th, 2013, 07:26 PM   #642
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Likes (Received): 6075

ADS, wij kunnen elkaar de hand schudden

Ik denk zelfs dat als men zoiets:

zou bouwen dat het gebied al meer tot leven komt. Meer verticaliteit zou het monotone (lees: saaie) van een deel van de laagbouw ook laten verdwijnen. Het zou de aantrekkelijkheid alleen maar vergroten. En dit is wel te vergelijken met Rotterdam, ook qua weersomstandigheden.

Je ziet hier ook dat zelfs als de straten vrijwel leeg zijn er toch een bepaalde sfeer vanuit gaat:

Bouwmaardoor no está en línea   Reply With Quote
Old January 12th, 2013, 08:47 PM   #643
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Oslo? (zie geen bronvermelding)

Meer verticaliteit, kleinere units in de plinten, zo zou het moeten. Dit zijn trouwens oko forse bebouwingsdichtheden zo te zien.
Sponsored Links
Advertisement

Old January 12th, 2013, 09:03 PM   #644
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Likes (Received): 3369

Quote:
Originally Posted by Bouwmaardoor View Post
Levendigheid is ook iemand de hond zien uitlaten, weg zien fietsen of tv zien kijken in zijn huis. Spelende kinderen zijn ook levendigheid.
Levendigheid is de nadrukkelijke aanwezigheid van een club gewapende mannen met zonnebrillen in een dure cabrio met keiharde gangsterrap die door de speakers heen knalt, die tergend langzaam door de straat schuift....
Magistraler no está en línea   Reply With Quote
Old January 12th, 2013, 09:07 PM   #645
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Maar waar niemand op zit te wachten.
Old January 12th, 2013, 09:20 PM   #646
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 5983

Magistraler nodigt denk ik graag een paar Libische rebellen uit voor de levendigheid hier op straat Die met hun pickups op het wijnhavengebied rijden en af en toe met wat afweergeschut in de lucht schieten

Superstedelijk natuurlijk...

Denk ook dat astute en andere WHE-bewoners echt op de komst van deze jongens zitten te wachten voor meer levendigheid op straat .

Wat meer woningen op de BG-niveau zou mooi zijn. Hopelijk slopen ze die kantoorblokken naast 100Hoog en komen daar torens en laagbouwblokken met woningen op de BG. Overigens vind ik 100Hoog al weer een stap vooruit voor het gebied, met het degelijke laagbouwblok met woningen met balkons aan de waterkant. Oogt daardoor al een stuk levendiger dan bijv. TRA, die geen echte balkons heeft en niets echt aan het water op de manier zoals bij 100Hoog.

Last edited by jb_nl; January 12th, 2013 at 09:26 PM.
jb_nl no está en línea   Reply With Quote
Old January 12th, 2013, 09:43 PM   #647
Ace
Captain

Ace's Avatar

Likes (Received): 141

Quote:

zou bouwen dat het gebied al meer tot leven komt. Meer verticaliteit zou het monotone (lees: saaie) van een deel van de laagbouw ook laten verdwijnen. Het zou de aantrekkelijkheid alleen maar vergroten. En dit is wel te vergelijken met Rotterdam, ook qua weersomstandigheden.

Je ziet hier ook dat zelfs als de straten vrijwel leeg zijn er toch een bepaalde sfeer vanuit gaat:

Valt aardig te vergelijken met het huidige Entrepotgebied. Ware het niet dat ze in Oslo waarschijnlijk ets meer aanloop zullen hebben. Wat dat aangaat is het te hopen dat die tramverbinding via Oranjeboomstraat en Willemsbrug daar in de toekomst voor gaat zorgen. Het gebied heeft alles in zich om te bruisen. Ok 'savonds. Maar dat doet het helaas nog niet.
Old January 12th, 2013, 09:49 PM   #648
Ace
Captain

Ace's Avatar

Likes (Received): 141

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Ik vind het altijd naef om te veronderstellen dat binnenstad- of woontorenbewoners avond aan avond in cafes, restaurants en theaters rondhangen en daarmee bij zouden bijdragen aan de levendigheid. Ik vermoed dat de meesten minsten vijf van de zeven avonden gewoon thuis zitten. Als deze bewoners de plinten bevolken dan dragen ze op het niveau van de buurt bij aan een levendige uitstraling. Als je nu 's avonds over het Wijnhaveneiland loopt dan oogt het n levenloze vlakte, terwijl er zeker honderden mensen wonen. Aan iemand die thuis in de plint zou wonen zou je daar meer hebben dan iemand die op 30 hoog woont en elke avond zit te zuipen bij de Oudehaven of de Witte de With.
I Agree. Als ze het geld hadden om elke avond in de Oude Haven of de Witte de With te zuipen en eten, dan hadden ze waarschijnlijk niet in R'dam gaan wonen

Die grondgebonden woningen zijn er trouwens wel degelijk. Op de vingers van Wijnkade, Jufferkade en Scheepmakerskade. Ware het niet dat die blokken v.a. de Glashaven allesbehalve een 'open uitstraling' hebben. En als klap op de vuurpijl, zijn ze ook nog 'ns foeilelijk. 't Is te hopen dat er ooit een ontwikkelaar met genoeg geld opstaat om de erfpachtconstructie van die wederopbouwmeuk uit te kopen. Maar dat zal, jammergenoeg, waarschijnlijk ergens in de volgende eeuw zijn.
Old January 13th, 2013, 12:20 AM   #649
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
Oslo? (zie geen bronvermelding)

Meer verticaliteit, kleinere units in de plinten, zo zou het moeten. Dit zijn trouwens oko forse bebouwingsdichtheden zo te zien.
Is inderdaad Oslo. zo'n dichtheid zou ook passen bij het Wijnhaven gebied en helemaal bij Steiger en 't Hang. In ieder geval geen monotone bebouwing.

Dat er in Oslo meer aanloop is dat is evident, maar als je niet bouwt voor je doelgroep dan krijg je die ook niet. Mensen met geld gaan alleen naar plekken met kwaliteit. Wil je kwaliteit aantrekken, dan zul je ook kwaliteit moeten bouwen.
Old January 13th, 2013, 11:58 AM   #650
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Likes (Received): 1058

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
New York als referentie is onzinnig, maar dat geldt eigenlijk ook voor Amsterdam. de grachtengordel kent op elke dag 10.000en toeristen.
Kom daar maar eens om in Rotterdam. Dat scheelt ook nogal in het straatleven, ook 'savonds.
Daar ben ik het deels met je eens, maar zelfs al zal Amsterdam toerist vrij zijn, ben ik er van overtuigt dat Amsterdam aangenaam en levendig aan zal voelen. De vergelijking met Haarlem kan ook getrokken worden, waar alles straatgebonden is. De vergelijking van Bouwmaardoor is ook erg goed en laat mooi zien hoe dit met moderne bebouwing kan. Volgens mij is dit een mooi streefbeeld voor het Wijnhavenhoofd
Old January 13th, 2013, 12:00 PM   #651
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Likes (Received): 1058

Quote:

Mooie Referentie Bouwmaardoor, ben ik het helemaal mee eens. Sluit ook erg mooi aan bij de stijl van Rotterdam
Old January 13th, 2013, 03:47 PM   #652
Vesica
Martin

Vesica's Avatar

Likes (Received): 1819

Mooie bebouwing idd die van Oslo, maar ik denk dat het alleen werkt als er ook dan wat wordt gedaan aan de buitenruimte, bijv. door terrassen. Maar goed dat is een discussie die in andere threads al uitgebreid is gevoerd. Denk dat zulke bebouwing rond de Westewagenstraat ook niet zou misstaan.

Als ik in Amsterdam wel eens naar een concert in Paradiso ben geweest en met tram of lopend naar CS ga, dan ziet de stad er ook behoorlijk mistroostig uit. Dan is het totaal niet levendig.
Vesica no está en línea   Reply With Quote
Old January 13th, 2013, 04:04 PM   #653
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 20650

Quote:
Originally Posted by Ace View Post
Die grondgebonden woningen zijn er trouwens wel degelijk. Op de vingers van Wijnkade, Jufferkade en Scheepmakerskade.
Al die woningen hebben hun voordeur op een verhoogde straat die tevens het dak is van de parkeergarage. Alleen de twee lage zuidezijden hebben een woonlaag op straatniveau, maar die ligt een meter hoger dan de stoep die erlangs loopt. Die bewoners hebben ook geen deur aan deze zijde. Met name op het straatniveau aan de kant van de doorgaande weg (Glashaven) zijn deze blokken slecht.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old January 13th, 2013, 04:24 PM   #654
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 6820

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Ik vind het altijd naef om te veronderstellen dat binnenstad- of woontorenbewoners avond aan avond in cafes, restaurants en theaters rondhangen en daarmee bij zouden bijdragen aan de levendigheid. Ik vermoed dat de meesten minsten vijf van de zeven avonden gewoon thuis zitten. Als deze bewoners de plinten bevolken dan dragen ze op het niveau van de buurt bij aan een levendige uitstraling. Als je nu 's avonds over het Wijnhaveneiland loopt dan oogt het n levenloze vlakte, terwijl er zeker honderden mensen wonen. Aan iemand die thuis in de plint zou wonen zou je daar meer hebben dan iemand die op 30 hoog woont en elke avond zit te zuipen bij de Oudehaven of de Witte de With.

En hadden we trouwens niet afgesproken dat New York als referentie erbij halen onzinnig is?
Op dat laatste, die afspraak heb ik in ieder geval nooit gemaakt. Elke vergelijking met elke andere plek is onzinnig trouwens, dus ook met New York. Ik vergelijk dan ook nergens Rotterdam met New York. Ik geef een proces aan wat ik zowel in Rotterdam als in een deel van Manhattan heb waargenomen. Ik zie werkelijk geen reden waarom bepaalde universele principes die waar te nemen zijn in oa. NYC niet toepasbaar zouden zijn in Rotterdam, puur en alleen omdat NYC als geheel niet te vergelijken is met Rotterdam. Dan is Jane Jacobs ook onbruikbaar in de wereld buiten NYC zeker?

Voor de rest beweert niemand dat woontorenbewoners avond aan avond in de kroeg zitten. Als het gemiddeld 2 avonden in de week is dan is dat al veel meer dan iedereen uit een vinexwijk, die komen maar 4 keer per jaar in de stad namelijk. Ikzelf haal dat gemiddelde in ieder geval gemakkelijk. Het blijkt ook uit onderzoek dat binnenstadsbewoners meer gebruik maken van cultureel aanbod en vaker uit eten gaan. Logisch ook, je woont er namelijk bovenop dus het is makkelijk. Ik eet nu als centrumbewoner veel vaker buiten de deur dan toen ik nog in Rotterdam West woonde.

Vervolgens herhaal je het punt dat er op het Wijnhaveneiland niets te doen is. Klopt. Maar dat zegt dus nogmaals niet dat die woningen/bewoners niets toevoegen aan de stad. Heb ooit met jou door vrij uitgestorven woontorenwijken in Hong Kong gelopen. Alle voorzieningen en levendigheid is dan vaak een stukje verderop te vinden.
Old January 13th, 2013, 05:25 PM   #655
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 11020

Quote:
Originally Posted by Vesica View Post
Als ik in Amsterdam wel eens naar een concert in Paradiso ben geweest en met tram of lopend naar CS ga, dan ziet de stad er ook behoorlijk mistroostig uit. Dan is het totaal niet levendig.
Dat klopt. Amsterdam is dan ook lang niet altijd even levendig als soms (overdreven) wordt gesteld. Maar de stad is wel onvergelijkbaar veel meer levendig dan het Rotterdam van nu (helaas). Omdat er daar mede door de tienduizenden toeristen veel meer mensen op straat lopen, omdat de straten in Rotterdam veel vroeger rustiger (leger) zijn, omdat de straten en openbare ruimte hier in Rotterdam veel groter is, enz, enz, enz.

In het Baankwartier is er echter de potentie om op deze plek een vergelijkbare levendigheid te verkrijgen. Al zal dat uiteraard een zaak van volhouden zijn. Je moet geduld hebben en er zijn flink wat projecten nodig om die levendigheid hier te verkrijgen.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old January 13th, 2013, 05:43 PM   #656
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Of gewoon meer binnenstad bewoners die hun gang gaan. Als de binnenstad je vertrekpunt of bestemming is dan geeft dat hoe dan ook extra leven. In dat opzicht kan Cooltower ook een goede bijdrage geven aan de verdere uitbreiding van Cool als verblijfsgebied.

Het is in Rotterdam overigens best druk op de straten na 5 uur als je naar de wijken er omheen trekt. Het is echt puur de binnenstad die op een gegeven moment een beetje doodslaat.
Old January 13th, 2013, 09:25 PM   #657
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Er is daar na 5 uur ook niks meer te beleven
Old January 14th, 2013, 04:34 PM   #658
SASH
Registered User

SASH's Avatar

Likes (Received): 6970

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Als het gemiddeld 2 avonden in de week is dan is dat al veel meer dan iedereen uit een vinexwijk, die komen maar 4 keer per jaar in de stad namelijk.
Ik ga ervan uit dat je Portland niet meerekent, want onze buren, mijn maat, mijn vriendin en ik houden het gemiddelde aardig hoog.
SASH no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2013, 05:12 PM   #659
Martijn1
Martijn1

Likes (Received): 1975

Het is naar mijn mening ook onzin. Die mensen uit die Vinexwijken (waaronder ikzelf) houden de economie van onze stad Rotterdam toch aardig op de rit, met shopbezoeken, caf en andere uitgaansgelegenheden. Zonder die 'boring'Vinexwijken zou een stad als Rotterdam cht een probleem hebben qua inkomsten. Maar dat is slechts een mening van een Vinexwijkbewoner...
Martijn1 no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2013, 06:07 PM   #660
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Feit is wel dat iemand uit de buitenwijken anders gebruik maakt van de stad dan een centrumbewoner. De hogere inkomens uit de omringende wijken hebben ook hun bijdrage aan de economie, dat zal niemand ontkennen. Ik vind soms alleen dat de wens van die doelgroep te veel gehonoreerd wordt dmv lage parkeertarieven, megawegen en andere bliksembezoek gerichte faciliteiten.
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules