Rotterdam | Baan Tower | 150m | planning - Page 26 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old April 20th, 2018, 07:46 PM   #501
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 11006

Quote:
Originally Posted by RottaRoffa View Post
Mmm, vreemde discussie terwijl je bij de RED-company (Westerlaan) via een telefoontje gewoon de info kan krijgen. Er is helemaal niets "on hold", het is gewoon druk in de bouwwereld. Tim heeft gewoon helemaal gelijk. Sloop en maken bouwput van 15 meter diep(!!) staat voor 2e helft 2019. De constructie zelf start begin 2020 en oplevering 1e kwartaal 2022. Er is hier helemaal niets aan de hand. De Baantoren komt er gewoon.
Dat zou heel fijn als dat klopt. Dan hebben de bronnen, waar ik mij op baseerde en waarop ik mijn voorlopige conclusies trok, geen gelijk gehad. Iets waar ik zeker niet rouwig over ben in dit geval.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

vb2, Skyscrapercitizen liked this post

Last edited by EPA001; April 20th, 2018 at 11:01 PM.
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old April 21st, 2018, 08:56 PM   #502
RémonM
Delirious Rotterdam

RémonM's Avatar

Likes (Received): 2595

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Ik voetbaltermen heet dat een gelijkspel geloof ik. Met de aantekening dat als Rémon zijn bron buiten de officiële kanalen (de kroeg) heeft gesproken hij wat mij betreft alsnog wint.
Mijn bron werkt bij Powerhouse en ziet dus wat er op de werkvloer gebeurt.

Quote:
het is gewoon druk in de bouwwereld.
Uiteraard heb je een telefoontje gepleegd met een partij die er belang bij heeft om te doen lijken dat alles vlekkeloos gaat. Wat je hebt gekregen is wel een heel makkelijk antwoord. De Baantoren staat On-Hold.

Quote:
Originally Posted by Rkastelan View Post
In alle situaties zijn er mogelijke bronnen die hebben gehoord dat het project on-hold staat maar dat er achter de schermen nog genoeg wordt gedaan.
Er zijn een paar weken geleden een aantal Spaanse architecten overgevlogen om bij Powerhouse aan dit project te werken en die zitten nu in ieder geval niet aan de Baantoren te werken. het zou kunnen dat er op een later moment weer verder gewerkt wordt, maar dit is niet zeker.
Old April 22nd, 2018, 04:12 PM   #503
RottaRoffa
Registered User

Likes (Received): 2510

Quote:
Originally Posted by RémonM View Post
Mijn bron werkt bij Powerhouse en ziet dus wat er op de werkvloer gebeurt.

Uiteraard heb je een telefoontje gepleegd met een partij die er belang bij heeft om te doen lijken dat alles vlekkeloos gaat. Wat je hebt gekregen is wel een heel makkelijk antwoord. De Baantoren staat On-Hold.

Er zijn een paar weken geleden een aantal Spaanse architecten overgevlogen om bij Powerhouse aan dit project te werken en die zitten nu in ieder geval niet aan de Baantoren te werken. het zou kunnen dat er op een later moment weer verder gewerkt wordt, maar dit is niet zeker.
Als er architecten worden overgevlogen (jeetje) dan wordt zoiets gepland.
Ik heb geen makkelijk antwoord gekregen omdat ik ook geen makkelijke vraag heb gesteld. Wel verwezen naar deze discussie en de argumenten die werden gebruikt. Het antwoord was: "Onzin, wat daar wordt beweerd". Project staat nu al gewoon in de planning voor 2019 en wordt gewoon uitgevoerd. Logistiek met de Cooltoren 150 meter verderop was dat volgens hem sowieso logischer. Het staat trouwens nu ook gewoon zo op hun website. Constructief is alles al berekend en het was nu en kwestie van productie van bouwmaterialen inplannen en daarmee starten.
Dus het duurt misschien nog wel 1,5 jaar voordat daar de eerste diepwand wordt aangebracht maar on-hold....neuh.
Dus doe de groeten aan je "bron".

Jeff010, Skyscrapercitizen liked this post
RottaRoffa no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old April 22nd, 2018, 05:12 PM   #504
RémonM
Delirious Rotterdam

RémonM's Avatar

Je bent in ieder geval goed geholpen door het PR-team van RED Company.

Topaas liked this post
RémonM no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 08:55 AM   #505
Sky Unlimited
Registered User

Likes (Received): 733

Quote:
Mmm, vreemde discussie terwijl je bij de RED-company (Westerlaan) via een telefoontje gewoon de info kan krijgen.

Wie heb je gesproken?
Sky Unlimited no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 11:06 AM   #506
renterghem
Registered User

renterghem's Avatar

Likes (Received): 13443

Misschien is de info van RottaRoffa niet in tegenspraak met die van RemonM. Men zou oorspronkelijk eind 2017 beginnen en dat is nu dus 2019 geworden.
renterghem no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 11:24 AM   #507
RottaRoffa
Registered User

Quote:
Originally Posted by renterghem View Post
Misschien is de info van RottaRoffa niet in tegenspraak met die van RemonM. Men zou oorspronkelijk eind 2017 beginnen en dat is nu dus 2019 geworden.
Yep, en nogmaals, het staat gewoon op hun website, dus zo mistig is het allemaal niet.

renterghem, AMS_waar_leg_dat_dan liked this post
Old April 23rd, 2018, 01:00 PM   #508
RémonM
Delirious Rotterdam

RémonM's Avatar

Quote:
Yep, en nogmaals, het staat gewoon op hun website, dus zo mistig is het allemaal niet.
Om de 'mist' nog even verder voor je te laten optrekken:

Het punt is, dat op dit moment de Baantoren niet financieel haalbaar is. De kosten zijn te hoog en de vloeren te klein.

Quote:
Originally Posted by vb2 View Post
Het is wellicht een positief signaal dat pas relatief laat in het traject het project on-hold is gezet. Dat zou kunnen betekenen dat de benodigde m2 prijs niet heel ver weg is.

Dus wie weet, als de regionale economie ooit eens serieus gaat groeien in de nabije toekomst (of Amsterdam achterblijft met nieuwbouw, dat is wellicht een realistischer scenario), kan het wellicht gebeuren dat de toren alsnog haalbaar blijkt.
Dit is inderdaad het geval

@RottaRoffa Je mag mijn telefoonnummer wel als je voortaan op zoek bent naar info waar je echt wat aan hebt

Last edited by RémonM; April 23rd, 2018 at 02:20 PM. Reason: Bevat wellicht gevoelige bedrijfsinformatie
RémonM no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 05:27 PM   #509
Broodjebami
Registered User

Likes (Received): 537

Ander maken ze ‘m wat hoger, als je eenmaal bezig bent kost dat toch niet zo veel meer toch? (Ik weet niet wanneer je weer moet voldoen aan nieuwe brandveiligheidseisen maar dat zit toch niet in de buurt van de 150 m?
Broodjebami no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 05:42 PM   #510
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Likes (Received): 3537

Kleine vloeren betekent het volgende:

* Relatief weinig netto vierkante meters t.o.v. veel bruto meters --> financieel onaantrekkelijk;
* Relatief veel gevel per m2 (leuk voor de bewoners, minder leuk voor de ontwikkelaar) --> financieel onaantrekkelijk;

Wanneer je het gebouw hoger gaat maken krijg je relatief NOG minder netto meters (waarover je de opbrengsten berekend), want je moet nog meer ruimte reserveren voor verticaal verkeer en de constructie. Daarnaast wordt het bouwen duurder.

Waarom zou hoger bouwen dan het gebouw ineens wel haalbaar maken?

Dat dit dus financieel niet haalbaar was had ik je vorig jaar ook wel kunnen vertellen. Behalve natuurlijk als je rekent met 7.000/m2 aan opbrengsten, maar dat is (nog) onrealistisch. Vermoedelijk hopen ze met het wachten op een stabilisering van de bouwkosten en een verdere stijging van de opbrengsten.

Maarten_Mulder liked this post
LE CLOCHARD no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 06:48 PM   #511
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Likes (Received): 6075

Teruggerekend was 2015-2016 toch het mooiste moment geweest voor al die projecten. Had je realisatie gehad in die kurkdroge woningmarkt van nu en alles voor de hoofdprijs verkocht. Had je de positiviteit rond Rotterdam echt in recordtempo kunnen verzilveren.
Bouwmaardoor no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 07:00 PM   #512
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 51085

Dan moet je daar wel het geld voor hebben.
Ik vraag me af wat de meerwaarde van het selling point 'slankste van Europa' exact is, uitgedrukt in geld.
Dat is toch veel meer zo als je 1 appartement per verdieping realiseert en dat is hier niet het geval?
Eric Offereins está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 07:30 PM   #513
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Likes (Received): 6075

Beschikbaarheid van geld was het probleem niet. Eerder een volledige gebrek aan kennis van de Rotterdamse woningmarkt bij partijen die dit kunnen financieren. Wat weer te wijten is aan het matige vermarkten van Rotterdam als goede investeringslocatie door belanghebbenden in de vastgoedwereld.
Bouwmaardoor no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 08:43 PM   #514
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Likes (Received): 1058

Toch moet je de situatie van toen niet onderschatten. We stonden wel echt op een afgrond en het had ook maar zo kunnen zijn dat Europa in een was gestort. Volgens mij zijn er nog steeds veel mensen die niet echt bewust zijn van de situatie die er toen was. Het vertrouwen was totaal weg.
Old April 23rd, 2018, 09:12 PM   #515
RottaRoffa
Registered User

Quote:
Originally Posted by RémonM View Post
@RottaRoffa Je mag mijn telefoonnummer wel als je voortaan op zoek bent naar info waar je echt wat aan hebt
Oh mijn God, jouw telefoonnummer heb ik echt niet nodig om het zoveelste scenario aan te horen.
Maar voordat wij hier bovenop een wolk van semantiek boven de mist gaan uitstijgen, zeg eens....Als ik op hun website zie staan dat ze pas in 2019 (2e helft) willen gaan starten, noem je dat dus nu "on hold"? Zijn dat niet 2 aanduidingen van dezelfde situatie? Feitelijk is dat ook hetgeen waar renterghem terecht op duidde. Constructief-technisch is die toren namelijk zo goed als gereed, financieel-technisch volgens jou nog niet.
Iedereen zal het met mij eens zijn als ik beweer dat de versnelling in de stijging van de m2-prijs in Rotterdam het afgelopen jaar op z'n minst opmerkelijk is. Dus een verkoopmoment en daarmee het moment van realiseren verschuiven naar de toekomst om zo een hoger rendement te halen is toch geen vreemde situatie?? Maar moet je zo'n periode aanduiden als on-hold? Skyscrapercitizen viel daar terecht over en gaf ook aan dat hij "...niet ging zeggen dat deze toren er gewoon en snel ging komen juist omdat zo'n slanke toren bouwen financieel en technisch uitdagend is.....". Volgens mij denken we allemaal globaal hetzelfde en vallen we vooral over de de term "on-hold" behalve jijzelf.
Old April 23rd, 2018, 09:57 PM   #516
Nieuwe Waas
Helder

Nieuwe Waas's Avatar

Likes (Received): 1304

^ Met zo'n beredenering staat er nooit een project op on-hold. Alle projecten zoals een Up:town en Cooltoren stonden zo ook niet in de ijskast tijdens de crisis. Het was gewoon wachten tot ze financieel (weer) haalbaar waren.

Geef eens voorbeeld van wanneer volgens jou een project een on-hold status heeft?
Old April 23rd, 2018, 10:06 PM   #517
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 10930

@RottaRoffa: is die term "on-hold" nou voor jou zo belangrijk of moet je gewoon toch een beetje te horen krijgen dat je helemaal gelijk hebt, ook al had je dat niet of niet helemaal?

Dankzij de discussie die hier gevoerd is tussen jou, RémonM en Skyscrapercitizen hebben we met z'n allen de puzzelstukjes bij elkaar om te weten hoe het -ongeveer- met dit project zit. Als we nou een beetje slim zijn gaan we niet met naam en toenaam alle bronnen openlijk zitten benoemen hier op het internet, de frequente bezoeker van dit forum weet de waarde van de "ik heb gehoord" zaken op de juiste wijze te waarderen en zal afhankelijk van wie de bron was voor zichzelf hetgeen gemeld is als juist of minder juist beoordelen.

Kom anders gewoon eens langs op de hoogbouwborrel

Instagram
Flickr

Nieuwste fotoseries: Praag |Appingedam | Riga | Frankfurt | Milaan | Chicago | Sneek

Komende series: Lissabon, Berlijn, München, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Madrid, Bergen(N), Tromsø, Longyearbyen, Magdalenafjord, Honningsvåg, Noordkaap, Briksdalgletsjer, Geijangerfjord, Barcelona, Keulen, Newcastle, Koog ad Zaan, Zaanse Schans, Mechelen, Kopenhagen, Malmö, Lund
Topaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 10:07 PM   #518
Martijn1
Martijn1

Likes (Received): 1961

WTC 2 in New York staat al enkele dagen on-hold....Deze Baantoren toch niet?
Martijn1 no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2018, 10:28 PM   #519
Nieuwe Waas
Helder

Nieuwe Waas's Avatar

Likes (Received): 1304

^ Natuurlijk is het vooral een semantisch verhaal. Voor mij staat iets 'on hold' als er om welke reden dan ook gewacht wordt met het verdere ontwikkelingsproces. En bij deze heb ik waarschijnlijk een nieuwe semantische discussie aangezwengeld over de betekenis van het woord 'ontwikkelingsproces'.
Old April 23rd, 2018, 10:57 PM   #520
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 6816

Zo ingewikkeld is het niet. Een project staat 'on hold' als er niet aan wordt gewerkt en voor een tijdje 'in de ijskast' staat. Dit kan om verschillende redenen gebeuren en het gebeurd bij grote projecten vaak. Ook in steden als NYC of Londen komt het vaak regelmatig voor.

In dit geval kan het zijn dat de uitwerking van het project bij de architect even stil ligt omdat er wordt gewerkt aan de businesscase. Daarmee is het niet on hold want de ontwikkelaar is dus volop aan het werk om het project richting realisatie te krijgen. Mogelijk is daar binnenkort ook weer ontwerpinzet bij nodig. Ik zou ook niet weten waarom de ontwikkelaar hierover zou liegen.

Kortom deze toren is niet on hold. Er wordt gewoon volop aan gewerkt achter de schermen. Start bouw is wel jaartje opgeschoven daarmee. Van eind 2018 naar eind 2019.

Vesica, jb_nl liked this post
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules