Eindhoven: Stadscafé In Den Vergulde LED - Page 229 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Eindhoven

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old December 11th, 2019, 12:04 AM   #4561
Romasyd
Visionary

Romasyd's Avatar

Likes (Received): 212

Zou een leuk stadspleintje kunnen worden! Ik denk even aan de Haagse Bluf.

Het V&D pand. Inderdaad vrij saai. Jammer dat er (misschien?) gekozen is voor zo'n glasgevel en er niks gedaan is met het torentje. Het zal niemand verbazen dat ik liever voor een stenen ontwerp met meer detail, en het liefst het torentje was gegaan.
Van de andere kant, het is in ieder geval wel een net ontwerp. Geen gekke ramen of kekke kleuren. Het is schandalig dat we daar uberhaupt bang voor zouden moeten zijn, maar dat is hoe het is.

Ik blijf het jammer vinden dat men niet gewoon iets maakt wat beter in de omgeving past. Of gewoon een mooi statig pand, iets als wat er op het Rokin is gemaakt;

Bovenste 3 verdiepingen appartementen en je had een heel mooi stukje Eindhoven gecreeerd. Of zoals in de Nieuwe Emmasingel, eigenlijk een beter voorbeeld om de hoek! Maar het moet weer 'lekker modern' en zo goedkoop mogelijk. Dit was de kans om echt iets moois te maken, en die plek in ere te herstellen. Dat wordt niet gedaan, maar dat kan ook niemand meer verbazen.

Richard2000, SamOtten, Zerfox, Bandrws, Ward liked this post
Romasyd no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old December 11th, 2019, 08:45 AM   #4562
bewoner
Registered User

Likes (Received): 112

[IMG][/IMG]

Zoas beloof ben ik gisteren naar de info avond gegaan, tijdens de presentaties gaat er wel veel aandacht uit naar de herbestemming, voor de volledigheid en naar wat ik begrepen heb gaat dat over een gedeelte van het V&D pand. het "groene" gedeelte wordt gestript en ontdaan van de 5e en 6e etage en vervolgens herbestemd voor Microlab en Costes met dakterras voor de huurders van de flexplekken. het rode gedeelte wordt volledig gesloopt en ik heb nog geen render gezien van wat er eventueel teruggebouwd gaat worden. woonbestemming lijkt me niet uitgesloten. Sloop begint al in Januari en duurt tot ergens in Mei. Nb. foto is gemaakt van een info poster gepresenteerd door de sloopaannemer M. Heezen BV.

CitoyenNéerlandais, Diepinho, Zerfox liked this post
bewoner no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 09:17 AM   #4563
CitoyenNéerlandais
Registered User

CitoyenNéerlandais's Avatar

Likes (Received): 849

Bedankt voor de info!
Dat dat rode wordt gesloopt is positief nieuws. Het gebouw wordt dan geknipt, en er is meer ruimte voor variatie in massa en in de façade. Het liefst had ik gezien dat er ook woningen zouden komen op de hoogste etages op de hoek, wat voor teken van leven zorgt na sluitingstijd.

Wie weet komt op dat rode deel alsnog een woontoren? Als dat stuk wordt gesloopt. Dat er een toren komt of niet is niet echt belangrijk. Maar wel dat ze de ruimte goed benutten en vooral op deze locatie veel woningen kwijt kunnen, waar elders in het centrum niet genoeg ruimte voor is.
CitoyenNéerlandais no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 11:25 AM   #4564
DeLoper
Registered User

Likes (Received): 68

Prima dat dat gedeelte gesloopt wordt inderdaad. Maar waarom worden de 5e en 6e etage van het hoekgedeelte nu weer weggehaald? Als we verdichting in de binnenstad willen dan is dit toch een ideale plek voor nieuwe appartementen?

MasterJ liked this post
DeLoper no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 11:40 AM   #4565
Wilbram
Registered User

Likes (Received): 917

Dat staat in een uitgebreider artikel op studio040.nl

Het concern heeft ook nog gekeken om in het oude V&D-gebouw woningen te realiseren, maar dat plan is uiteindelijk naar de prullenbak verwezen. “Met woningen zouden we niet alle ruimte goed benutten. Hiervoor is ook te weinig daglicht, dieper in het gebouw.”

Het hele artikel:

https://studio040.nl/nieuws/artikel/...in-oud-vd-pand

MasterJ liked this post
Wilbram está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 12:10 PM   #4566
Michel1974
Registered User

Michel1974's Avatar

Likes (Received): 349

Gek dat er nergens iets over gedeeltelijke sloop wordt gezegd en ook de renders daar niet op duiden. Maar het te slopen gedeelte is wel het gedeelte waar eventueel de woontoren zou worden gerealiseerd.
Michel1974 no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 12:31 PM   #4567
Lempke
Registered User

Lempke's Avatar

Likes (Received): 1213

Fijn dat er een knip in komt, het is zo'n lang kolossaal gebouw tussen de kleine winkelstraten dat een knip wat lucht geeft. Ik hoop nog wel op de toren!

Het is een verbetering, maar helaas net als de Hema geen hele grote verbetering.. Jammer dat men het destijds niet wilde verkopen aan Foolen & Reijs, die hebben hart voor Eindhoven en hadden er zeker weten iets mooiers van gemaakt.
Lempke no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 12:31 PM   #4568
MasterJ
Registered User

MasterJ's Avatar

Likes (Received): 128

Van dichtbij ziet het er al iets beter uit.
Jammer dat niet het hele gebouw een ronding heeft ipv zo' n harde hoek.
MasterJ no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 12:32 PM   #4569
Wolkewietje
Registered User

Wolkewietje's Avatar

Likes (Received): 299

Note to self: voortaan éérst het stukje lezen en dan pas reageren.

Zerfox, Romasyd liked this post

Last edited by Wolkewietje; December 11th, 2019 at 12:35 PM. Reason: Ik riep maar wat. Tssss.
Wolkewietje no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 12:35 PM   #4570
Zerfox
Registered User

Likes (Received): 215

Man ik ben gewoon verdrietig dat dit het gaat worden.. Wat een saai en inspiratieloos ontwerp op een van de beste locaties van de binnenstad.

Quote:
Originally Posted by Wolkewietje View Post
Maar, dat is toch gewoon de opgeknapte V&D, en geen nieuwbouw?
In dat geval niks mis mee, die sloophamer komt dan gewoon tien jaar later.
Precies dit
Zerfox no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 01:18 PM   #4571
Gijs
Registered User

Gijs's Avatar

Likes (Received): 950

reken er maar niet op als hier nu in geïnvesteerd wordt. Dit gaat er minimaal 25 jaar staan, gok ik.

Ik vind overigens de materialisering wel mooi daar. Althans dat lijkt zo. Gaan ze hier met brons (of iets dergelijks) werken? De ronding op de hoek ziet er ook prima uit.

In welke fase zit het nieuwbouwgedeelte? Als ze in januari al beginnen met sloop, zouden de plannen inmiddels vergevorderd moeten zijn. Weinig zin om straks een aantal jaar tegen een lege bouwput aan te moeten kijken.
Gijs no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 02:00 PM   #4572
mrkwdstr
Registered User

Likes (Received): 17

Wederom weer een gemiste kans bij deze ontwikkeling
mrkwdstr no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 02:06 PM   #4573
Bandrws
Registered User

Bandrws's Avatar

Likes (Received): 301

Ik begrijp dat ze angst hebben dat dieper in het gebouw te weinig daglicht zal komen, maar ook hier zijn er oplossingen voor. Zoals vele passage's een glazen dak waardoor er een binnenplaats ontstaat. Zoals Romasyd al plaatste een Hudsons achtig gebouw was niet verkeerd geweest.
Het zou best uniek zijn om een ''passage'' achtig gebouw te hebben met een binnenplaats op de 4/5e verdieping. Eventueel een mooie tuin en wat winkels. Zo heb je een overdekte ''winkelcentrum, binnenplaats, passage'' op 4 of 5 hoog, met appartementen die erop uitkijken. Dit soort binnenplaatsen hebben ze veel in Arabië (overigens ook een paar in Amsterdam).

Passage de Pera Istanbul

Syrische passage, Istanbul, Vreemde verbindingen en balkons

Huis van architect Sami Angewi in Saudi Arabië

Binnenplaats Atrium v. Stadhuis Den Haag

Van mij mogen ze in Eindhoven wel meer ''extreme'' en bizarre ontwerpen plaatsen. We zijn immers designstad van Nederland en hebben architectonische magnets nodig om mensen te trekken. Zoals Eindhoven city influencer day houdt om ''photographable'' districts met influencers te bezoeken. Verstopte parels, bizarre constructies en passages mogen van mij op een moderne wijze toegevoegd worden aan ons stadsbeeld.

* Om mijzelf in te dekken, NEE, ik wil geen arabische tuinen in Eindhoven, dit is enkel een sfeerimpressie om een groene oase in een binnentuin te weergeven

Homer040EHV, Romasyd, Zerfox, Setec, SamOtten liked this post
Bandrws no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 05:50 PM   #4574
marcobruls
Registered User

marcobruls's Avatar

Likes (Received): 4705

In den haag is er ook een echte passage hoor
marcobruls no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 06:34 PM   #4575
Bandrws
Registered User

Bandrws's Avatar

Likes (Received): 301

Quote:
Originally Posted by marcobruls View Post
In den haag is er ook een echte passage hoor
Klopt! Een hele mooie zelfs!
Old December 11th, 2019, 07:15 PM   #4576
Wilbram
Registered User

Likes (Received): 917

Toelichting op studio040.nl

https://m.youtube.com/watch?v=-YFb8eviwXs
Wilbram está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 08:58 PM   #4577
Negge
Negge

Negge's Avatar

Likes (Received): 305

Ok dan. Dit gaat er dus wel komen. Wat een gemiste kans om er echts iets moois van te maken. Want niets dodelijkers dan lange vlakke glazen gevels aan maar liefts twee winkelstraten! Met bewondering kijk ik naar plannen in de Groningse binnenstad - waar Romasyd al een goed plan van Powerhouse Company aanhaalde - maar een ander imo fraai voorbeeld is het Mercado ontwerp van architectenbureau de Zwarte Hond. Chique maar toch hedendaags door de opbouw. Spannend maar wel goed passend in de binnenstad. Een fijne maat, schaal en ritmiek. En niet te vergeten schaduwspel op de gevel. Mercado heeft meer karakter dan heel dit fletse V&D ontwerp bij elkaar. Zo zonde dat de ontwikkelaar hier bij de V&D zo gemaktzuchtig een kavel volledig uitvult en er een simpele glazen gevel omheen zet. Kans voor open goal volledig gemist.

Mercado Groningen:

Romasyd, Homer040EHV, Zerfox liked this post
Negge no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2019, 09:49 PM   #4578
CitoyenNéerlandais
Registered User

CitoyenNéerlandais's Avatar

Likes (Received): 849

Quote:
Originally Posted by Wilbram View Post
Toelichting op studio040.nl

https://m.youtube.com/watch?v=-YFb8eviwXs
Zo'n kort filmpje zegt ook niet alles natuurlijk, maar wat mij opvalt is dat het meer neigt naar vastgoedpraat...het straalt niet uit alsof ze echt tevreden en trots zijn op de architectuur, de uitstraling van het gebouw. Het gaat meer om de invulling en de functies, en woorden zoals transparantie en meer reuring maskeren dat het eigenlijk een heel saaie en simpele uitstraling krijgt met minimale ingrepen (aan de buitenkant). Het wordt op die manier toch nog een beetje mooi verpakt.

Ik heb bij dit ontwerp echt niet sterk het gevoel dat er een architect achter zit die liefde heeft voor het vak, zijn/haar ontwerpen en de stad. De plint is misschien het belangrijkst, en die is compleet gesloten (als in, er zijn geen deuren, alleen een brede glazen monotone wand) en zorgt totaal niet voor een relatie tussen interieur en exterieur. Dit lijkt eerder een project door een vastgoedmakelaar die snel geld wil verdienen.

In het verhaal over de woningen zou ergens vast wel een kern van waarheid zitten, maar ik kan me niet voorstellen dat het compleet aan de zonlichttoetreding ligt. Misschien bracht het gewoon niet genoeg op aan huurinkomsten, omdat je veel niet-verhuurbare ruimtes hebt zoals gedeelde gangpaden. Je zou het best kunnen mixen, met de woningen aan de zonzijdes, en het Microlab dieper in het gebouw. Op Strijp-S hebben de werkplekken in Microlab ook niet altijd zonlicht.

Achja zonde

Zerfox, Romasyd liked this post

Last edited by CitoyenNéerlandais; December 11th, 2019 at 10:01 PM.
CitoyenNéerlandais no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2019, 10:04 AM   #4579
Lempke
Registered User

Lempke's Avatar

Likes (Received): 1213

De nieuwe mix van 2 winkelketens en kantoren vind ik prima! Levert doordeweeks wat meer levendigheid op. Woningen was uiteraard beter geweest voor de avond uren, maar alsnog juich ik iedere mix aan functies toe.

Maar over het rode stuk uit de presentatie wat volledig gesloopt word is dus niks bekend?

Homer040EHV liked this post
Lempke no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2019, 12:39 PM   #4580
WSS
Urbanist

WSS's Avatar

Likes (Received): 615

Erg jammer dat we hier partijen zoals de Van Abbestichting, die zich doorgaans overal mee bemoeien, niet horen. Net als de Hema wordt hier gewoon een goedkope glazen gevel tegenaan geplakt. Een gemiste kans in de belangrijkste winkelstraat van de stad.

Romasyd liked this post
WSS está en línea ahora   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules