Rotterdam: Timmerhuis - Page 22 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old September 14th, 2009, 08:06 PM   #421
Niyyu
Registered User

Likes (Received): 4

Het ontwerp van Meyer en Van Schooten is uniek en toch samenhangend in de omgeving. Bovendien één sterk gebouw zonder losse vorm, zoals Claus en Kaan die al genoeg gebouwtjes hebben ontworpen in het Rotterdam van de laatste tijd. Daaraast heb ik wel vertrouwen in hun ontwerpen na het zien van een aantal excelente voorbeelden.

ING House:

Ministerie van Financien:
Niyyu no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old September 14th, 2009, 08:27 PM   #422
wolkenbestormer
Registered User

wolkenbestormer's Avatar

Likes (Received): 303

Ik snap het nut van de passage voor geen meter. Die leidt namelijk van niets naar nergens. Ik had verwacht dat die in een L vorm van het stadhuis naar de meent zou leiden maar als ik het goed begrijp loopt het rechtdoor richting de rotte, evenwijdig aan de meent. Alles goed en wel, maar er zijn nauwelijks voorzieningen die de mensen zouden verleiden om die route te nemen. Ik had meer gehoopt dat er aansluiting zou worden gezocht met de Meent.

Voor wat betreft de renders. C&K nog steeds nummer 1 al moet ik toegeven dat de renders van Meyer & van Schooten indrukwekkend zijn. Zeker een mooi Atrium en als ik de renders mag geloven dan wordt de jaren 80 meuk aan trespaplaatwoningen gesloopt en de meent wordt klaarblijkelijk net zo groot als de weena
Old September 14th, 2009, 08:34 PM   #423
Niyyu
Registered User

Francine Houben van Mecanoo snapte ook het nut van die passage niet en heeft het daarom geschrapt uit het plan. Geweldige beslissing, die veel respect verdient. Daarom is dat mijn 2e keuze.
Sponsored Links
Advertisement

Old September 14th, 2009, 08:50 PM   #424
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 10133

Uiteindelijk is mijn winnaar het ontwerp van Mecanoo geworden.
Het neemt het monument op in de nieuwbouw en versterkt het door de gevel rondom door te trekken. Het past daarmee prachtig in dit stuk stad doordat het bv aansluit op de beurs.

Verder doet het geen pogingen de aandacht naar zich toe te trekken. Dat moet hier ook niet met het stadhuis, het postkantoor, de beurs en de meent als buren. De 010 vindt ik niet geslaagd en de woontoren zou wel wat spannender mogen.

13-09:

1.
image hosted on flickr

2.
image hosted on flickr

3.
image hosted on flickr

4.
image hosted on flickr

5.
image hosted on flickr

6.
image hosted on flickr

7.
image hosted on flickr

8.
image hosted on flickr

9.
image hosted on flickr

10.
image hosted on flickr

11.
image hosted on flickr

12.
image hosted on flickr

13.
image hosted on flickr

14.
image hosted on flickr

Instagram
Flickr

Komende series: MSC Melody, Genua, Frankfurt, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Madrid, Bergen(N), Tromsø, Longyearbyen, Magdalenafjord, Honningsvåg, Noordkaap, Briksdalgletsjer, Geijangerfjord, Barcelona, Keulen, Newcastle
Topaas no está en línea   Reply With Quote
Old September 14th, 2009, 08:59 PM   #425
Niyyu
Registered User

Dat is ook een heel erg mooi ontwerp . Wat ik ook mooi vind aan het ontwerp van Mecanoo zijn die penthouses op het stadskantoor. Tenminste, ik neem aan dat het woningen zijn door de andere vormentaal van de dakopbouw. Dat zou ongelooflijk veel kwaliteit aan die plek kunnen geven. Wie wil nou geen penthouse boven een monumentaal én echt Rotterdams gebouw aan de prachtige Meent?
Old September 14th, 2009, 09:00 PM   #426
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 5565

Meyer is bij mij zeker ook in aanzien gestegen! Vooral mooi die tuinen etc op het dak, fantastisch, eindelijk een echt groen dak! En misstaat niet in de omgeving. C&K blijft ook een grote favoriet van me, is wat uitdrukkelijker aanwezig, maar past missch wat minder.

En oma blijf ik hetzelfde vinden, wellicht opzich een bjizonder gebouw met zoveel transparantie en als snachts verlicht, maar verder is het veel te rechtoe rechtaan en past het heir niet.
Old September 14th, 2009, 09:10 PM   #427
Niyyu
Registered User

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
C&K blijft ook een grote favoriet van me, is wat uitdrukkelijker aanwezig, maar past missch wat minder.
Ik vind die van Meyer en van Schooten nadrukkelijker aanwezig en het past er beter bij dan die van C&K. Het ritme van de gevel van Meyer en van Schooten is heel interessant en past bij de gevels van het het oude deel van het Stadsdeelkantoor. De massiviteit van de het gebouw en de manier waarop legt een relatie met zowel het Stadhuis als het Postkantoor.
Old September 14th, 2009, 09:28 PM   #428
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 10133

Ben ik met je eens. Maar ben bang dat het wat te massaal en massief wordt achter het postkantoor wat ook al een imponerend gebouw is. Zou bijna zeggen "de menselijke maat is zoek"

Instagram
Flickr

Komende series: MSC Melody, Genua, Frankfurt, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Madrid, Bergen(N), Tromsø, Longyearbyen, Magdalenafjord, Honningsvåg, Noordkaap, Briksdalgletsjer, Geijangerfjord, Barcelona, Keulen, Newcastle
Topaas no está en línea   Reply With Quote
Old September 14th, 2009, 10:04 PM   #429
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 5565

ja dat is ook mijn enige negatieve punt eraan, een sober degelijk gebouw voor deze plek zonder idiote toren zoals bij mecanoo, maar het enige nadeel vind ik dat de gevel nogal gesloten oogt, vanaf boven ben ik er het meest over te spreken, fantastisch! Maar qua transparantie en inloopmogelijkheden etc vind ik andere ontwerpen dan toch wat opener, zoals C&K dus.
Old September 14th, 2009, 10:21 PM   #430
Niyyu
Registered User

de plint van het gebouw van Meyer en van Schooten lijkt zich in de renders wel degelijk te onderschijden van de massieve gevel. Volgens mij is de plint een stuk transparanter van aard, dus ook dat probleem geldt niet .
Old September 14th, 2009, 10:57 PM   #431
RMR®
Design

RMR®'s Avatar

Likes (Received): 26

Quote:
Originally Posted by Topaas View Post
Ben ik met je eens. Maar ben bang dat het wat te massaal en massief wordt achter het postkantoor wat ook al een imponerend gebouw is. Zou bijna zeggen "de menselijke maat is zoek"
Massaal en massief volume heeft, zoals niyyu ook bedoelt, niks direct te betekenen voor de menselijke maat. Juist bij het postkantoor en stadhuis moet je iets massiefs neerzetten en geen lieve plint. De plint is naar mijn idee open genoeg, zonder dat het vloekt bij de gesloten en nog veel massaler ogende gevels van het postkantoor/stadhuis.

Wat me ook ineens duidelijk opvalt is dat de vorm van het gebouw in feite terugkomt in elk aangrenzend gebouw. Het is de vorm van de dakopbouwen die je terugvind op het postkantoor/stadhuis, ook de bestaande bebouwing ertegenaan én ook die schuine woningen aan het water, maar dan 2keer stijler.

Last edited by RMR®; September 14th, 2009 at 11:31 PM.
RMR® no está en línea   Reply With Quote
Old September 14th, 2009, 11:19 PM   #432
LV_bewoner
Registered User

Likes (Received): 0

Ik heb zitten twijfelen tussen Meyer en van Schooten en Search. Uiteindelijk is het Meyer en van Schooten geworden voor mij omdat Search met de "groene torens" een minder stedelijk blok vormen dan het ontwerp van Meyer en van Schooten.
Old September 14th, 2009, 11:34 PM   #433
RMR®
Design

RMR®'s Avatar

Likes (Received): 26

search is mijn nummer 2 ook.. als ik het groen even inruil voor bijvoorbeeld een alu achtig materiaal
RMR® no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 10:05 AM   #434
mosm
Registered User

Likes (Received): 7

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Search heeft volgens mij veruit de beste BG. Jammer dat er zo'n raar ding bovenop staat.
Hier ben ik het van harte mee eens. De BG van de andere plannen is bedroevend en voegen aan de stad helemaal niets toe. Soms zelf kantoren in de bestaande bouw, soms een grand cafe voor de vorm. Als de welstand nu die groene torentjes bijschaaft dan heeft Search toch het beste plan.
mosm no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 10:33 AM   #435
mokummer
met heimwee...

mokummer's Avatar

Likes (Received): 246

Meccanoo wint voor mij echt met vlag en wimpel. Zet prachtig de grootstedelijke blokken rond Meent voort. Torentje zal nog wat aan geschaafd moeten worden, maar verder van grote klasse. Fraaie kleurstelling (hopen dat die behouden blijft) en een prachtig repeterende gevel die aan de Doelen doet denken. Zou grote -hoewel ingetogen- aanwinst voor stadscentrum zijn.

...hoewel ik nog steeds blijf dromen van een Herzog&DeMeuron-netje op deze top-locatie....
mokummer no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 11:03 AM   #436
Elio di Angelis
Fight for progress!!!

Elio di Angelis's Avatar

Likes (Received): 65

Vooral het binnenplein bij Meccanoo vindt ik erg sterkt. De buiten kant vind ik alleen niks.
Search is wel een enorm groen gebouw dat kennen we nog niet in Nederland met al dat mos? op de muren. Daardoor wel super uniek. Die soort van boom torens vindt ik ook wel mooi.

Oma blijf ik erg mooi vinden door de transparantie maar in relatie tot het gebouw ernaast past het niet helemaal. Bij het stadhuis en postkantoor wel omdat dat heel oud en erg nieuw combineeerd.

Nummer 1 mecano met het binnenplein en Search voor duurzaamheid.
Nummer 2 Oma

De rest is niks in mijn mening.
Old September 15th, 2009, 12:00 PM   #437
Liberty City
Enjoy your freedom!

Likes (Received): 339

Alles gezien te hebben is mijn keuze:

1. Claus en Kaan
2. Mecanoo
"As President of the United States, I will always put America first, just like you, as the leaders of your countries will always, and should always, put your countries first.” Trump said. “All responsible leaders have an obligation to serve their own citizens, and the nation-state remains the best vehicle for elevating the human condition" President Trump
Liberty City no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 12:01 PM   #438
postHUMANproject
Registered User

postHUMANproject's Avatar

Het ontwerp van Search is het enige dat mij aanspreekt, het toont lef en heeft een duidelijke smoel. Als het gekozen zou worden, is het volgens mij het eerste 'vreemdvormige' gebouw van Rotterdam, een welkome afwisseling tussen de blokken.
postHUMANproject no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 12:14 PM   #439
ill-b
Registered User

ill-b's Avatar

Likes (Received): 2937

Mooie updates van de plannen. Voor mij is het :

1. OMA
2. SearcH
ill-b no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 03:56 PM   #440
hoogbouwe