Jonge, rijke stedelingen zoeken rust op platteland - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old January 4th, 2005, 01:33 PM   #1
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 20570

Jonge, rijke stedelingen zoeken rust op platteland

Bron: MKB Net

De komende tien jaar zal naar verwachting 20 tot 30% van de Nederlandse boeren het werk neerleggen. Dat verwacht althans de Nederlandse Vereniging van Makelaars. Hun grond wordt meestal verkocht aan andere boeren in de buurt, terwijl hun boerderijen steeds vaker naar mensen uit de steden gaan. Het zijn vooral jonge, rijke stedelingen die in toenemende mate naar het platteland trekken. Ze ontvluchten de drukte, de viezigheid en het onveilige gevoel in de grote stad. Op het platteland hopen ze vredig, gezond en onbezorgd te kunnen leven. Van de stedelingen die een woonboerderij kopen heeft 35% een bruto jaarinkomen van meer dan 58.000 euro, terwijl circa 45% tussen de 29.000 en 58.000 euro verdient. De gemiddelde woonboerderij kost 372.000 euro, tegen 252.000 euro voor een normale eengezinswoning. De gemiddelde leeftijd van de nieuwkomers op het platteland is 44 jaar, terwijl bij de boeren en overige plattelanders 55-plussers sterk zijn vertegenwoordigd. De nieuwkomers zijn ook hoogopgeleid met meestal een hbo- of universitaire opleiding. Nederland telt momenteel 132.000 woningen met een boerderijkarakter. De gemiddelde oppervlakte van deze woonboerderijen is 209 m2.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old January 4th, 2005, 01:42 PM   #2
de flatneuroot
Lord of the Lampposts

de flatneuroot's Avatar

Likes (Received): 178

Zo jong zijn en dal al begraven willen worden
Old January 4th, 2005, 01:48 PM   #3
eusebius

Likes (Received): 14

Ah, gelukkig. Ik ben nog jong! Als ik naar Friesland zou verhuizen val ik nog beneden de gem leeftijd!
eusebius no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old January 4th, 2005, 01:55 PM   #4
Kruikenparadijs
Willem II Tilburg

Kruikenparadijs's Avatar

Likes (Received): 74

ik vind het niet slecht om je kinderen op te voeden in een dorp, maar ik zou daarna wel weer terug willen naar de stad. Wat dat betreft hebben mijn ouders het prima gedaan Ik zit nie aan de drugs, ik rook nie, drink met mate (kuch) en hang niet savonds op straat, allemaal dankzij het dorpse leven
Old January 4th, 2005, 02:09 PM   #5
Winus
heanig an

Winus's Avatar

Likes (Received): 2

Quote:
Originally Posted by Kruikenparadijs
Ik zit nie aan de drugs, ik rook nie, drink met mate (kuch) en hang niet savonds op straat, allemaal dankzij het dorpse leven
Ik zit nie aan de drugs, ik rook nie, drink met mate (kuch) en hang niet savonds op straat, allemaal dankzij de achterstandswijk waar ik ben opgegroeid.
Old January 4th, 2005, 02:11 PM   #6
eusebius

Die yuppen gaan gewoon hun eigen stokerij bouwen in een boerderij, ik zeg het je!
Old January 4th, 2005, 02:16 PM   #7
Kruikenparadijs
Willem II Tilburg

Kruikenparadijs's Avatar

Likes (Received): 74

Quote:
Originally Posted by Winus
Ik zit nie aan de drugs, ik rook nie, drink met mate (kuch) en hang niet savonds op straat, allemaal dankzij de achterstandswijk waar ik ben opgegroeid.
Jah, maar als je in Enschede ontspoord bent sta je nu de hitlergroet te maken en met nieuwjaar carbid te schieten.
Old January 4th, 2005, 02:19 PM   #8
flex
--------------

flex's Avatar

Likes (Received): 248

Ik woon al heel mijn leven in of dicht bij het centrum van een stad, ik zou mijn kinderen ook zeker in de stad op laten groeien. Als ik voor de natuur ga verhuizen ben ik bang dat ik dan mij geluk over de grens ga zoeken.
flex no está en línea   Reply With Quote
Old January 4th, 2005, 03:05 PM   #9
PIE
Abstract Musician

PIE's Avatar

Likes (Received): 0

Mietjes zijn het... wie zoekt er nou rust als ie jong is?
Ik heb het omgekeerde gedaan...
"Jonge, rijke stedelingen zoeken rust op platteland"
"Oude, arme dorpelingen zoeken actie in stad"
Old January 4th, 2005, 03:26 PM   #10
eusebius

Los van alle ongein en stereotyperingen, begrijp ik wel dat men weg wilt want men wil de tijd zinniger besteden dan in een file of op een perron te staan wachten.
Old January 4th, 2005, 03:41 PM   #11
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 5452

nee ik blijf sowieso in de stad wonen en het liefst in het centrum of er anders zo dicht dicht mogelijk tegenaan. Waar ik nu dan woon is dan ook perfect! En wil dus voorlopig niet meer weg!
2018: Liverpool - Wenen - Tanzania-Kilimanjaro (juni) - Rome (september) - Kopenhagen (oktober) - Australië rondreis (december-januari)

2019: Krakau / Krakow - Valencia (augustus) - Straatsburg (oktober) - Nieuw Zeeland rondreis (dec-jan)
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote
Old January 4th, 2005, 03:56 PM   #12
FCG
Hoogbouw terrorist

FCG's Avatar

Likes (Received): 30

Fijn.. zijn de huizen bij ons in de buurt straks helemaal niet meer te betalen door de eigen jeugd! Blijf maar lekker in de stad wonen. Rust en ruimte voor eigen volk eerst (gewaagde uitspraak :P)
FCG no está en línea   Reply With Quote
Old January 5th, 2005, 12:41 AM   #13
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 117

Quote:
En wat komen ze hier doen, herrie schoppen? Alsof hier in Nederland nog ergens rust te vinden is.
Ik woon dan in één van de dunstbevolkte gebieden van Nederland (Drenthe) maar ik heb hier ook last van hondepoep, (of paardepoep, helemaal erg) fileleed en bijkomend geluidsoverlast (grote tractors die maar 40 km p/u mogen), en wachttijden op perrons die je eigenlijk geen perron mag noemen (de bus komt hier namelijk maar eens in het uur). Voor fatsoenlijke voorzieningen zoals scholen of winkels, uitgaansgelegenheden zit je eerst een uur in de auto, je wordt echt gek van al die vriendelijke mensen die je tegenkomt bij de (enige) visboer, en ook hier krijg je folders in de brievenbus. Als er iets in de supermarkt is uitverkocht moet je echt een week wachten voor het er weer is, en 's nachts fatsoenlijk over straat is geen doen tijdens het bietenseizoen. Die vrachtwagens hebben 105 % van de straatbreedte nodig. Nee, blijf maar lekker in de stad!

Old January 5th, 2005, 01:20 AM   #14
Rabotnik
Registered User

Likes (Received): 8

Meisje uit zeer klein plaatsje uit Groningen gaat studeren in Amsterdam ''die grote gevaarlijke stad zo zij niet beter weet'' maar eenmaal in A-Dam ervaart zij de vrijheid welke zij nooit heeft gekent,want in Grun was het altijd knokken,zuipen enz.
(Bron Parool).
In die kleine dorpjes is er meer gezeik dan in een grote stad wees maar is anders dan val je meteen buiten de sociale (lees bemoeizuchtige) controle.
En omdat er vaak geen reet te doen is lijd dat tot excessen slopen,knokken,zuipen,gebruiken.
Volendam is reeds bekend om het Cokegebruik b.v
Platteland wonen nooit!! Kijken hoe de was draait in je machine is nog spectaculaider dan dat!
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old January 5th, 2005, 01:33 AM   #15
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 117

Het is dat je zegt dat je uit Amsterdam komt, anders zou ik zeggen dat je ook uit Drenthe kwam!
Old January 5th, 2005, 01:44 AM   #16
Rabotnik
Registered User

Likes (Received): 8

Ooh!
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old January 5th, 2005, 08:55 AM   #17
RobertK

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Jan
Bron: MKB Net

Iedereen die ooit nog tegen mij heeft gezegd dat ik 't platteland moet ontvluchten: toedeledokie!
RobertK no está en línea   Reply With Quote
Old January 5th, 2005, 11:23 AM   #18
Errik
Registered User

Errik's Avatar

Likes (Received): 6

Maar jij bent dan ook hardcore boer, Robert!
Ik snap die drang om rustig te wonen best. De stad biedt veel voordelen, maar de tijd dat platteland gelijk stond aan achterlijkheid is wel voorbij. Het lijkt soms wel omgekeerd zelfs. Als ik eens een weekend naar Enschede ga, is alles vergeleken met Amsterdam zo schoon, welvarend en netjes. De mensen komen zelfs beschaafder over. Wanneer ik dan een paar dagen later het CS uitloop, krijg ik het gevoel in een derde wereldland terecht te zijn komen: schreeuwende en spugende taxichauffeurs, rochelende bedelaars, stinkende rugzaktoeristen, gevloek en gescheld om niets, een hele boel rotzooi op straat en een ernstig verloederde openbare ruimte.
Dat vind ik dus ernstig. Amsterdam zou de zenith van de beschaving moeten en kunnen zijn.
Errik no está en línea   Reply With Quote
Old January 5th, 2005, 01:26 PM   #19
kosimodo
Mapmaker

kosimodo's Avatar

Likes (Received): 429

De gemiddelde leeftijd van de nieuwkomers op het platteland is 44 jaar!
kosimodo está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 5th, 2005, 01:34 PM   #20
Gambini
Registered User

Gambini's Avatar

Likes (Received): 1

o_O

't Is maar wat je rijk noemt... 29k-58k?
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules