Dagje naar Warschau - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old November 22nd, 2010, 12:09 AM   #1
Timon91
Error

Likes (Received): 47

Dagje naar Warschau

Op de terugweg van de zomervakantie afgelopen zomer had onze trein een uur vertraging. Daardoor kregen we een tegoedbon van Deutsche Bahn. Die moet toch een keer uitgegeven worden, dus zijn we afgelopen weekend een dagje naar Warszawa, Polen geweest.

1. Het begon allemaal op vrijdagavond, tijdens de gigantische treinstoring bij Utrecht CS. Niet wetend of onze trein überhaupt wel zou rijden zijn we maar naar Amsterdam CS gegaan. Uiteindelijk zijn we met 35 minuten vertraging vertrokken uit Amsterdam, en werden we omgeleid via Deventer. Hier in interieur van ons rijtuig. Deze stoelen zijn prima om 17 uur in te zitten, bovendien is er heel veel beenruimte.

image hosted on flickr

Jan Kiepura interior by Timon91, on Flickr

2. De "Jan Kiepura" dus.

image hosted on flickr

Jan Kiepura by Timon91, on Flickr

3. Door de omweg die we moesten maken liep de vertraging binnen Nederland al behoorlijk ver op. Bovendien moesten we bij Arnhem keren. De vertraging bedroeg inmiddels 90 minuten, in tegenstelling tot wat de CTA zegt.

image hosted on flickr

Arnhem train station by Timon91, on Flickr

4. Door een afsnijroute in het Ruhrgebiet werd de vertraging teruggebracht naar 20 minuten, maar door problemen bij Hannover en Berlin was de vertraging inmiddels weer opgelopen naar maar liefst 150 minuten. Dit is in Rzepin, het eerste station in Polen.

image hosted on flickr

Rzepin train station by Timon91, on Flickr

5. Aankomst te Warszawa Centralna, met 155 minuten vertraging. Het was inmiddels kwart voor 1 's middags, hetgeen betekent dat we nog zo'n 6 uur hebben om de stad te bekijken.

image hosted on flickr

Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

6. Het eerste gebouw wat we zagen toen we buiten kwamen, het Marriott hotel.

image hosted on flickr

Warszawa by Timon91, on Flickr

7. Het gloednieuwe winkelcentrum naast het station.

image hosted on flickr

8. Het Paleis van Cultuur en Wetenschap (237 meter), ofwel Pałac Kultury i Nauki. Een cadeautje van Stalin. De top hangt in de laaghangende bewolking.

image hosted on flickr

9. Het Marriott met het centraal station ernaast.

image hosted on flickr

10. Nowy Świat in het centrum van de stad.

image hosted on flickr

11. De academie voor de wetenschap met een beeld van Copernicus ervoor.

image hosted on flickr

12. Kerk.

image hosted on flickr

13. Dit onderwerp ligt zeer gevoelig in het katholieke Polen.

image hosted on flickr

14. Scared yet?

image hosted on flickr

15. Leuk voor galgje.

image hosted on flickr

16. Het graf van de onbekende soldaat in het Saskische park.

image hosted on flickr

17. Close-up.

image hosted on flickr

18. De ambtswoning van de Poolse president.

image hosted on flickr

19. Nog een demonstratie.

image hosted on flickr

20. Zo kun je ook trompet spelen.

image hosted on flickr

21. Een achterafsteegje in het oude centrum.

image hosted on flickr

22. De oude markt. Het gehele centrum, inclusief de oude markt, is in de Tweede Wereldoorlog volledig verwoest en pas in de jaren 70 vakkundig herbouwd. Het ziet er in ieder geval mooi uit.

image hosted on flickr

23. Nogmaals de oude markt.

image hosted on flickr

24. De overgang van Oude Stad naar de Nieuwe Stad. De Nieuwe Stad is momenteel net zou oud als de Oude Stad vanwege WW2, maar is historisch gezien dus iets nieuwer.

image hosted on flickr

25. Straat in de Nieuwe Stad.

image hosted on flickr

26. Het Nieuwestadsplein. Ik vond er vrij weinig aan.

image hosted on flickr

27. Een poster voor de lokale verkiezingen die vandaag (21 november) gehouden werden.

image hosted on flickr

28. Een monument voor de Poolse Opstand.

image hosted on flickr

29. Metrohalte "Central".

image hosted on flickr

Metro in Warszawa by Timon91, on Flickr

30. Nu was het Paleis van Cultuur en Wetenschappen wel geheel zichtbaar, dus besloten we om naar boven te gaan. Hier het uitzicht vanaf boven.

image hosted on flickr

31. Warszawa Centralna van bovenaf gezien.

image hosted on flickr

32. Het begint al aardig donker te worden. Polen ligt eigenlijk ligt de verkeerde tijdzone. Deze foto is om half 4 's middags genomen.

image hosted on flickr

33. Boven in de toren. Je kan helemaal rond lopen en aan alle kanten even rondkijken.

image hosted on flickr

34. Polen of USA? Warszawa heeft veel hoogbouw.

image hosted on flickr

35. Het uithangbord van het Hard Rock Café.

image hosted on flickr

36. Het paleis van Cultuur en Wetenschappen 's avonds. Nou ja, laat in de middag.

image hosted on flickr

37. En dan is het alweer tijd om terug te gaan.

image hosted on flickr

38. Vanochtend, tijdens de lokwissel op station Emmerich.

image hosted on flickr

Emmerich train station by Timon91, on Flickr

39. Deze foto ziet er al bijna winters uit, het vroor dan ook lichtjes.

image hosted on flickr

Emmerich train station by Timon91, on Flickr

40. Een eenzame duif in Emmerich.

image hosted on flickr

Pidgeon in Emmerich by Timon91, on Flickr

41. Bij aankomst op station Arnhem. Keurig op tijd.

image hosted on flickr

Arnhem train station by Timon91, on Flickr

Dat was het weer, hopelijk vonden jullie het wat, ondanks het wat mindere weer. Reacties zijn altijd welkom!

GeneratorNL liked this post
Timon91 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old November 22nd, 2010, 01:00 PM   #2
denniskuh1980
Hallleeejkes

denniskuh1980's Avatar

Likes (Received): 21

Mooie serie en wat een contrast daar. Je hebt gelijk, polen of New York met die hoogbouw, maar dat plein van de nieuwe stad had zomaar een dorpsplein kunnen zijn.

Zit er ook aan te denken om binnenkort eens die kant op te gaan. Hoeft niet persé Polen, maar bedoel met de City-night-line
denniskuh1980 no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2010, 04:24 PM   #3
RzgR Spijkenisse
Raised in Spijkenisse NL

RzgR Spijkenisse's Avatar

Likes (Received): 2

Leuk verslag, is Warszawa een compacte stad? Is het mogelijk om de stad met een verblijf van 10:05 uur tot 18:45 uur goed te bekijken?
Advertisement

Old November 22nd, 2010, 05:23 PM   #4
daneo2
Registered User

Likes (Received): 3

Leuke foto's!
komt er eindelijk weer is een Poolse stad hier langs
als het goed is, ga ik vanavond of morgen een ticket boeken naar Gdánsk in februari en dan wil ik ook 3 dagen naar Warschau gaan, nu zie ik hoe de stad er in wat grauwer weer uitziet! (al hoop ik dat er in februari wel een pak sneeuw ligt )
daneo2 no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2010, 05:56 PM   #5
Diepinho
Registered User

Likes (Received): 2580

Gaaf om zo een dagje naar Polen te gaaf! Winkelcentrum ziet er ook echt strak uit, al had ik het al eens gezien.
Mooie serie!
Old November 22nd, 2010, 05:59 PM   #6
wolkenbestormer
Registered User

wolkenbestormer's Avatar

Likes (Received): 303

Bizar, voor zes uur op en neer treinen naar Warschau. Dat zegt me een aantal dingen.
1 Timon is gek op treinreizen
2 Warschau moet wel een hele leuke bestemming zijn
3 DB heeft een veel riantere schadeloosstelling dan de NS. Een uur vertraging en dan een gratis treinrit krijgen naar Polen? Bij de NS mag je blij zijn met een kopje koffie bij een uur vertraging.

Bedankt voor de leuke serie. Jammer van de mist, al voegt dat wel wat toe met die hoogbouw.
Old November 22nd, 2010, 06:39 PM   #7
Timon91
Error

Dank

Quote:
Originally Posted by RzgR Spijkenisse View Post
Leuk verslag, is Warszawa een compacte stad? Is het mogelijk om de stad met een verblijf van 10:05 uur tot 18:45 uur goed te bekijken?
Ja, het is een vrij compacte stad. Ik heb het gevoel dat ik wel vrij veel gezien heb tijdens mijn verblijf van 12:40 (155 min vertraging) tot 18:45. De stad is goed te belopen. We zijn maar 2 haltes met de metro geweest en hebben de rest allemaal te voet gedaan.

Quote:
Originally Posted by daneo2 View Post
Leuke foto's!
komt er eindelijk weer is een Poolse stad hier langs
als het goed is, ga ik vanavond of morgen een ticket boeken naar Gdánsk in februari en dan wil ik ook 3 dagen naar Warschau gaan, nu zie ik hoe de stad er in wat grauwer weer uitziet! (al hoop ik dat er in februari wel een pak sneeuw ligt )
Ik ga in februari waarschijnlijk naar Gdańsk en Wrocław, maar dat is nog niet zeker. En inderdaad, met sneeuw krijgt een stad inderdaad een heel ander gezicht, zelfs als het een beetje grijs weer is. Zo ben ik twee keer naar Praha geweest, een keer met en een keer zonder sneeuw en dat is echt een wereld van verschil.

Quote:
Originally Posted by wolkenbestormer View Post
Bizar, voor zes uur op en neer treinen naar Warschau. Dat zegt me een aantal dingen.
1 Timon is gek op treinreizen
2 Warschau moet wel een hele leuke bestemming zijn
3 DB heeft een veel riantere schadeloosstelling dan de NS. Een uur vertraging en dan een gratis treinrit krijgen naar Polen? Bij de NS mag je blij zijn met een kopje koffie bij een uur vertraging.

Bedankt voor de leuke serie. Jammer van de mist, al voegt dat wel wat toe met die hoogbouw.
1. Klopt
2. Valt mee, maar we hebben afgelopen zomer al 6 uur op het ooststation (Warszawa Wschodnia) doorgebracht en we waren toch wel benieuwd hoe het stadscentrum eruit ziet. Zoals je kan zien is het een vrij diverse stad, vrij apart. Het oude centrum ziet eruit als dat van een provinciestadje, maar de wolkenkrabbers er omheen zeggen genoeg. In de gehele agglomeratie wonen toch bijna 3 miljoen mensen.
3. Nee, de treinrit was namelijk niet gratis, maar het kostte ons de helft van het kaartje, namelijk 29 euro in plaats van 58 euro voor een retourtje. De tegoedbon die we kregen voor het uurtje vertraging afgelopen zomer was 59 euro voor 2 personen, wat vooral laat zien dat het treinkaartje van de zomer behoorlijk duur was. Verder krijgen we voor de 2,5 uur vertraging op de heenreis naar Polen de helft van onze heenreis terug. Sowieso krijg je bij DB pas een vergoeding vanaf een uur vertraging (ook bij binnenlandse reizen), terwijl je bij de NS dan al bijvoorbeeld je gehele enkele reis terug zou krijgen.
Old November 22nd, 2010, 09:16 PM   #8
jacer
BANNED

Likes (Received): 3

Het is leuk, maar hoe meer ik raden Wroclaw.
jacer no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2010, 11:25 PM   #9
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 8520

Leuke serie, maar wat een maffe trip. Hotels zijn in Warschau heel goedkoop, dus ik zou nog een nachtje gebleven zijn. Afgelopen zomer zat ik in het hotel op foto 34 en zelfs dat was maar zo'n 70 euro in het weekend.

Zelf vond ik Warschau een vreemde stad. Het oude centrum ziet er keurig uit, maar moet het vooral hebben van toeristen. Buiten het oude stuk zijn er veel gedeeltes die erg onverzorgd zijn met slechte bestrating en veel graffiti.
Michiel está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 23rd, 2010, 05:14 AM   #10
Henk
Registered User

Henk's Avatar

Likes (Received): 1518

Leuke trip heb je gemaakt maar wel voor een erg korte tijd. Mooie foto´s ook.
Henk no está en línea   Reply With Quote
Old November 23rd, 2010, 05:21 PM   #11
wolkenbestormer
Registered User

wolkenbestormer's Avatar

Likes (Received): 303

58 euro voor een retourtje A'dam Warschau??? Je betaald zoveel om met de NS van A'dam naar Maastricht te treinen .... of is dit een tienertoer tarief oid? 58 euro retour naar Warschau is spotgoedkoop.
Old November 23rd, 2010, 08:26 PM   #12
Timon91
Error

Dat is het SparNight tarief van DB. In principe kan iedereen dat gewoon boeken. Het zijn echter maar een paar tickets per trein, je moet dus heel vroeg boeken

Het was inderdaad voor een zeer korte tijd, maar de studie gaat ook gewoon verder op maandagochtend, dus een nacht blijven zat er niet in.
Old November 23rd, 2010, 09:47 PM   #13
hoogbouw010
Member

Leuk tripje, zo. Bedankt voor het reisverslag! Het interieur op #1 ziet er uit als 1e klasse?
Old November 23rd, 2010, 10:22 PM   #14
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 22280

Heel leuk verslag hoor. En ook mooie foto's ondanks of net dankzij de nevel.

Je hebt best wel veel gezien in die korte tijd.Ik vond destijds Warschau ook wel iets hebben. Enerzijds de volledig her opgebouwde oude stad, pal daarnaast de grootstedelijke wolkenkrabbers en daarrond eindeloze commieblokken:

Warschau 2007.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old November 23rd, 2010, 10:26 PM   #15
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Leuk uitstapje, Timon, en bedankt voor de mooie foto`s van allerlei ook voor mij bekende plekjes. Vooral dat Paleis van Cultuur en Wetenschappen vond ik erg indrukwekkend. En dan kun je zien dat Warschau voornamelijk leeft aan één zijde van de Wisla, en dat het oude stadscentrum ontzettend klein is. Ik ben bij mijn bezoek aan Warsawa ook nog eens in de buitenwijken geweest (zoals naar het Nationele Spoorwegmuseum natuurlijk!), en voor een overnachting in Ochota. Deze stadswijken zien er eentonig uit. Alsof het communisme daar nog voort leeft.

Als ik naar één stad direkt terug zou willen gaan, is dat Wroclaw. Vond ik de mooiste en meest intigrerende stad van Polen, een aanrader, en ook niet zo ver weg. Maar eigenlijk is heel Polen een flinke rondreis waard.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old November 23rd, 2010, 10:29 PM   #16
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 8520

Quote:
Originally Posted by wolkenbestormer View Post
58 euro voor een retourtje A'dam Warschau??? Je betaald zoveel om met de NS van A'dam naar Maastricht te treinen
Vliegen vanaf Eindhoven kan trouwens nog goedkoper, ongeveer 35 euro retour. Naar steden als Wroclaw en Gdansk is het helemaal belachelijk goedkoop met retourtarieven vanaf 15 euro. Ruimbagage moet je uiteraard wel weer voor bijbetalen, zoals bij veel low cost maatschappijen.
Michiel está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 23rd, 2010, 11:55 PM   #17
AMS guy
hipp-E

AMS guy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Timon91 View Post
Het gehele centrum, inclusief de oude markt, is in de Tweede Wereldoorlog volledig verwoest en pas in de jaren 70 vakkundig herbouwd. Het ziet er in ieder geval mooi uit.
Een kleine correctie De Oude Markt en omgeving was herbouwd direct na de Tweede Wereldoorlog, alleen Het Koninklijk Paleis volgde later. Er waren meerdere pogingen tot herbouw, maar vanwege politiek klimaat werd de reconstructie van het paleis pas in de jaren 70 voltooid.
AMS guy no está en línea   Reply With Quote
Old November 24th, 2010, 01:02 AM   #18
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 20629

Dank voor deze serie, mooi verslag. Polen is inderdaad een niet voor de hand liggende, maar wellicht daarom ook wel een interessant reisbestemming. Op het terras rechts op foto 10 heb ik nog lekker aan de Żywiec gezeten.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old November 24th, 2010, 09:19 AM   #19
Timon91
Error

Bedankt voor de reacties allemaal!

Quote:
Originally Posted by hoogbouw010 View Post
Leuk tripje, zo. Bedankt voor het reisverslag! Het interieur op #1 ziet er uit als 1e klasse?
Nee, dit is het zitplaatsrijtuig. Het enige zitplaatsrijtuig naar Warszawa. Laat je niet misleiden, als je een zitplaats naar København of Praha boekt in de CNL kom je zeker niet in zo'n rijtuig terecht, maar in een oud Duits zitrijtuig, met compartimenten. Dat is totaal niet prettig. Omdat er steeds iemand tegenover je zit kun je bijvoorbeeld ook niet echt je benen uitstrekken. De stoelen in dit rijtuig verrasten mij zeer (in positieve zin).

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Heel leuk verslag hoor. En ook mooie foto's ondanks of net dankzij de nevel.

Je hebt best wel veel gezien in die korte tijd.Ik vond destijds Warschau ook wel iets hebben. Enerzijds de volledig her opgebouwde oude stad, pal daarnaast de grootstedelijke wolkenkrabbers en daarrond eindeloze commieblokken:

Warschau 2007.
Mooie foto's, Benonie Die eindeloze commieblocks kun je mooi vanuit de trein zien als je de stad binnenrijdt.

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Leuk uitstapje, Timon, en bedankt voor de mooie foto`s van allerlei ook voor mij bekende plekjes. Vooral dat Paleis van Cultuur en Wetenschappen vond ik erg indrukwekkend. En dan kun je zien dat Warschau voornamelijk leeft aan één zijde van de Wisla, en dat het oude stadscentrum ontzettend klein is. Ik ben bij mijn bezoek aan Warsawa ook nog eens in de buitenwijken geweest (zoals naar het Nationele Spoorwegmuseum natuurlijk!), en voor een overnachting in Ochota. Deze stadswijken zien er eentonig uit. Alsof het communisme daar nog voort leeft.

Als ik naar één stad direkt terug zou willen gaan, is dat Wroclaw. Vond ik de mooiste en meest intigrerende stad van Polen, een aanrader, en ook niet zo ver weg. Maar eigenlijk is heel Polen een flinke rondreis waard.
Zeker, zo ver is het niet. Warszawa ligt eigenlijk ook nog in Oost-Polen. Vanuit Enschede is de grens bij Frankfurt (Oder) maar 570 km.

Quote:
Originally Posted by Michiel View Post
Vliegen vanaf Eindhoven kan trouwens nog goedkoper, ongeveer 35 euro retour. Naar steden als Wroclaw en Gdansk is het helemaal belachelijk goedkoop met retourtarieven vanaf 15 euro. Ruimbagage moet je uiteraard wel weer voor bijbetalen, zoals bij veel low cost maatschappijen.
Vliegen is inderdaad goedkoper en sneller, maar dat hebben we niet echt overwogen aangezien onze DB-tegoedbon alleen bij DB geldig is Sowieso vind ik vliegen niet echt leuk, het geeft alleen maar stress, terwijl een treinreis nog wel redelijk ontspannend werkt voor mij.

Quote:
Originally Posted by AMS guy View Post
Een kleine correctie De Oude Markt en omgeving was herbouwd direct na de Tweede Wereldoorlog, alleen Het Koninklijk Paleis volgde later. Er waren meerdere pogingen tot herbouw, maar vanwege politiek klimaat werd de reconstructie van het paleis pas in de jaren 70 voltooid.
Excuses, dank voor de correctie
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules