Seoul - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old November 12th, 2012, 02:05 AM   #1
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 1830

Seoul

Voordat ik een semester in Beijing ging studeren bracht ik een bezoek van een dag of 4 aan Seoul. De foto’s zijn half februari 2012 gemaakt. De Koreaanse winter liep ten einde, overdag lag de temperatuur nog wel rond het vriespunt, maar met zonovergoten en windarme dagen was dit het fijnste winterweer dat ik kan bedenken.

Kijk mee

01. Toegangspoort naar Gyeongbokgung, ooit het belangrijkste en grootste paleis van de Vijf Grote Paleizen uit de Joseondynastie.

02.

03. Het paleis met park ligt midden in de stad. Door de rust en relaxte sfeer, in combinatie met de bergen die her en der midden in de stad liggen en waar overigens meestal netjes omheen gebouwd wordt, heb je hier totaal niet het idee dat je midden in een van de grootste stedelijke agglomeraties ter wereld rond loopt.

04.

05. Zoals je hier ziet ligt het moderne Seoul wel op een steenworp afstand.

06.

07.

08. De opmerkelijke Jongno Tower

09.

10. Als je de hoogte in gaat zie je hoe uitgestrekt de agglomeratie is

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17. Changdeokgung, ÚÚn van de Vijf Grote Paleizen uit de Joseondynastie. In de achtergrond de op de heuvel zie je de Seoul Tower.

18.

19. Seoul Tower

20.

21.

22.

23.

24. Namdaemun Market

25.

26.

27. In januari had nog niemand ervan gehoord, een half jaar later werd het een van de bekendste wijken ter wereld, je weet wel, van dat liedje: Gangnam.

28.

29.

30. Het kruispunt boven metrohalte Gangnam, de drukste metrohalte van het zeer uitgestrekte metronetwerk van Seoul. Het kantoorgebouw is overigens het hoofdkantoor van Samsung.

31.

32. Rolex

33. 63 Building

34.

35.

36.

37.

38. Een aantal van de 27 bruggen over de Han rivier die noord en zuid Seoul met elkaar verbinden.

39.

40.

41. Afsluiter: foto van Noord-Korea met ’s werelds hoogste vlaggenmast, gemaakt tijdens een trip door de demilitarized zone. Noord-Korea staat trouwens zowat op #1 op mijn lijst van te bezoeken landen.

Seoul, een geweldige mega-stad, vriendelijke mensen (Engels is soms nog wel een probleem), lekker eten, kortom: een echte aanrader voor als je toch eens in die regio bent!

Bedankt voor het kijken!

Series van de zelfde (studie)reis:
Een half jaar Beijing
Een 6-weekse Rondreis door China

Last edited by DvW; December 6th, 2013 at 10:21 PM.
DvW está en línea ahora   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old November 12th, 2012, 07:54 AM   #2
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 4172

Gave serie foto's! Seoul is echt een megastad. De stad doet me altijd denken aan een minder gepolijste versie van Tokio.

Zo'n park in het midden van de stad is echt heel mooi.

Hong Kong by Xavibarca, www.xavibarca.com
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old November 12th, 2012, 11:16 AM   #3
wc eend
Fremdk÷rper

wc eend's Avatar

Likes (Received): 64

Nou kun je Tokio ook niet echt gepolijst noemen. Is er, behalve die tempels en paleizen, nog oude bebouwing in Seoul?
wc eend no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old November 12th, 2012, 12:26 PM   #4
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2982

Wat ik me ook afvraag: hoeveel vreemdelingen (als in niet Oost-Aziatisch) zie je eigenlijk in Seoul? Want ik vind het ontzettend vreemd dat migranten die Oost-Aziatische landen links laten liggen terwijl daar de economie zo hard groeit.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old November 12th, 2012, 12:36 PM   #5
Momo1435
-----アンジュルム-----

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 91884

Quote:
Originally Posted by wc eend View Post
Nou kun je Tokio ook niet echt gepolijst noemen. Is er, behalve die tempels en paleizen, nog oude bebouwing in Seoul?
van wikipedia.

"Tijdens de Koreaanse Oorlog (1950-1953) wisselde de stad vier maal van bezetter en werd grotendeels verwoest."

Er zijn wel enkele Japanse gebouwen uit de bezittingstijd overgebleven, deze zijn gebouwd in een westerse neo-klassieke stijl. Maar daar zijn er ook meerdere na in de periode na de oorlogen weer gesloopt, vooral omdat het Japanse gebouwen waren.

De stad is goed met Tokyo te vergelijken. Beide steden hebben meerdere subcentra met daartussen in voornamelijk laagbouwwijken. Ze zijn beide samengesmolten met andere miljoenen steden, Soeul - Incheon, Tokyo - Kawasaki - Yokohama.

Het verschil is dat het centrum van Tokyo net iets compacter is waardoor het iets meer gestructureerd lijkt. Ook zijn er Seoul grote doorgaande wegen, 10 banen op maaiveld dwars door de stad. In Tokyo zijn de wegen kleiner en zijn doorgaande routes meer boven maaiveld of in tunnels aangelegd. Wat ook een groot verschil is dat er in Tokyo geen wijken zijn zoals op foto 39 te zien zijn. Ik zou ook wel zeggen dat Seoul een minder gepolijste stad is dan Tokyo, ook al heeft Tokyo ook meer ruwe randjes dan wel eens wordt gedacht.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote
Old November 12th, 2012, 01:02 PM   #6
SASH
Registered User

SASH's Avatar

Likes (Received): 6941

Gaaf! Favo's 12, 25 en 35.
SASH no está en línea   Reply With Quote
Old November 12th, 2012, 02:30 PM   #7
Liwwadden
Registered User

Likes (Received): 58

Prachtige platen! Veel bekende stukken, het blijft een fascinerende megastad. Favoriet: 31!
Old November 12th, 2012, 03:33 PM   #8
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 1591

Gave serie! Voor mij een onbekende stad en land. Er is nog zoveel te zien in de wereld.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote
Old November 12th, 2012, 04:03 PM   #9
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 5587

Erg leuk en verrassend! Mooie serie. Komt idd een beetje over als een Tokyo look a like. En dat is geen straf!

2018: Liverpool - Wenen - Tanzania-Kilimanjaro (juni) - Rome (september) - Kopenhagen (oktober) - AustraliŰ rondreis (december-januari)

2019: Krakau / Krakow - Valencia (augustus) - Straatsburg (oktober) - Nieuw Zeeland rondreis (dec-jan)

2020
New York - Vilnius - Glasgow - Dublin
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote
Old November 13th, 2012, 06:39 PM   #10
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 6784

"27. In januari had nog niemand ervan gehoord, een half jaar later werd het een van de bekendste wijken ter wereld, je weet wel, van dat liedje: Gangnam."

Nooit van gehoord. Maar wel geweldige fotoserie! De vergelijking mt tokyo dringt zich inderdaad op maar toch weer anders.
Old November 13th, 2012, 10:57 PM   #11
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Prachtige serie, geweldig interessante stad, omdat er meerdere subcentra zijn. En de Gangnam-style, wie heeft er niet van gehoord? Ik zou best wel een keer naar Seoul willen, alleen al om het culinaire avontuur zoals je goed laat zien op enkele foto`s.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old November 13th, 2012, 11:24 PM   #12
909
-

909's Avatar

Leuke en interessante fotoserie!
Old November 14th, 2012, 01:35 AM   #13
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 10914

Fraaie platen van weer zo'n boeiende Aziatische grote stad. Dank voor het posten.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old November 14th, 2012, 06:28 PM   #14
ech wel
Registered User

Likes (Received): 1248

Jij komt nog es ergens!

Favo┤s 2, 31 en 38.
ech wel no está en línea   Reply With Quote
Old November 15th, 2012, 12:47 PM   #15
AJW
hemelschraper

AJW's Avatar

Likes (Received): 241

Zoals te doen gebruikelijk bij al jouw series is deze ook weer een lust voor het oog. Prachtig! #32 en #35 zijn favoriet!

We are the children of concrete and steel
Everything is possible but nothing is real

Living Colour (1990)
AJW no está en línea   Reply With Quote
Old November 15th, 2012, 04:10 PM   #16
wc eend
Fremdk÷rper

wc eend's Avatar

Likes (Received): 64

[QUOTE=Momo1435;97247418]

Het verschil is dat het centrum van Tokyo net iets compacter is waardoor het iets meer gestructureerd lijkt. [/QUOTE

Het centrum van Tokyo compacter dan Seoul? Bedoel je daarmee alles wat rond de Yamanote-lijn ligt? Ik dacht dat dat al zo'n beetje het grootste stadscentrum ter werled was, als je het zo kunt noemen tenminste. Dus dan moet Seoul inderdaad enorm zijn.
wc eend no está en línea   Reply With Quote
Old November 15th, 2012, 04:21 PM   #17
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 26927

Seoul is na Tokyo de grootste metropool ter wereld; 25 miljoen inwoners. De stad heeft grote voorsteden als Incheon en Suwon. Suwon telt ruim 1,1 miljoen inwoners bijvoorbeeld, Incheon is nog een stuk groter.

Als je naar het wegennet kijkt dan zie je dat Seoul minder stedelijke snelwegen heeft zoals Japanse steden, maar wel meer brede stadsboulevards. In Seoul is zelfs een keer een korte snelweg afgebroken (alhoewel dat deels gecompenseerd is toen de ringweg werd aangelegd). De snelwegen van Korea zijn ook veelal breder dan in Japan (in Japan is 2x3 meestal de max, rond Seoul vindt je ook wel 2x4 en 2x5 rijstroken). Helemaal bijzonder zijn de snelwegen langs de rivier de Han, op beide oevers ligt een snelweg met 10 rijstroken.

Ik heb de indruk dat Seoul wel meer flatwijken heeft dan Tokyo. In de regio Tokyo is het gros toch wel kleine eengezinswoningen die op elkaar gepropt zijn. Seoul heeft ook wel aanzienlijke laagbouw, maar veel dan die flats zouden in post-communistische landen niet misstaan. Zoiets als foto 39 zou ook zo in Rusland of China gemaakt kunnen zijn.

travel mapping Ľ highway photography @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old November 15th, 2012, 06:53 PM   #18
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Erg gave serie, top! Ik wist wel dat Seoul groot is, maar niet dat 't zˇ'n enorme omvang heeft. Wat dat betreft doen die verre stadsgezichten denken aan (het is hier al vaker voorbij gekomen) Tokyo.
Old November 16th, 2012, 01:16 PM   #19
El Constructador
Registered User

El Constructador's Avatar

Likes (Received): 46

Mooie serie!!!

Dank
El Constructador no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2012, 08:54 PM   #20
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 1830

@Allen: dank voor de reacties!

@wc eend: echt oude bebouwing is er nauwelijks. Er zijn wel wat wijkjes in traditionele Koreaanse stijl, maar dat leek me op voorhand allemaal erg gegentrificeerd en heb er daarom geen bezoek aan gebracht.

@De Klauw: ik vond dat er behoorlijk weinig buitenlanders waren in Seoul. Ik kan het niet vergelijken met andere Aziatische steden als Beijing of Shanghai, want daar weet ik de plekken wel te zitten waar je veel of weinig buitenlanders tegen zult komen. Ik was er wel in het laagseizoen (februari), dus het aantal vakantiegangers was minimaal. De gemiddelde Koreaan kijkt trouwens totaal niet op van een blanke in de Metro, terwijl je in Beijing nog vaak wordt aangestaard.

@Skyscrapercitizen: Nog nooit van het nummer Gangnam Style gehoord van PSY? Dan behoor je tot een van de weinigen, speciaal voor jou de link naar een van de meest bekeken Youtubefilmpjes ooit (bijna 800 miljoen views). Het nummer drijft de spot met een chique buurt in Seoul, genaamd Gangnam. Het gebouw op foto #28 (Trade Tower, 228m) komt ook met flitsen voor in de clip (o.a. op 0.32 min).
DvW está en línea ahora   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules