Amsterdam: Oost/Westlijn - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Amsterdamse metro

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old October 23rd, 2014, 12:45 PM   #1
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 2878

Amsterdam: Oost/Westlijn

De lijn die je weet dat moet komen: de Amsterdamse Oost/Westlijn. Eenvoudig wordt 't niet, in het plan Stadsspoor was 'ie zelfs tweevoudig, maar er wordt ondertussen al zo lang en zo vaak over gepraat, ook door ons, dat zo'n lijn haast onafwendbaar is.

Alargule heeft in zijn onvolprezen plannenoverzicht de twee lijnen uit het Stadsspoorplan, die via CS en die via de grachtengordel, al beschreven, alsook het recentere voornemen een Oost/Westlijn aan te leggen, al dan niet met een aansluiting op Schiphol en Hoofddorp:

BOVEN: De recentste voorstellen

Omdat er nu in veel verschillende topics met enige regelmaat op deze toekomstige metrolijn wordt teruggekomen, lijkt het me geen slecht idee de discussie te centraliseren in dit topic, waarin we niet alleen de oude plannen becommentariëren, maar ook op nieuwe plannen vooruitlopen, en verder natuurlijk nut en noodzaak van deze metrolijn in vraag stellen dan wel verdedigen.

Dus, in dit topic, antwoord (en weerwoord) op vragen als:
- Hoe urgent is de Oost/Westlijn?
- Welke route moet deze lijn krijgen?
- Welke stations moeten er zeker komen?
- Kiezen we voor een regionale metro, met aansluiting op Schiphol, of is het een stadslijn die je zelfs als premetro vorm zou kunnen geven?
- Op welke manier kan een Oost/Westlijn het beste worden gebouwd?
Brand los, zou ik zeggen.

EPA001, EuroMaster liked this post
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old October 23rd, 2014, 01:58 PM   #2
ropniko
Registered User

ropniko's Avatar

Likes (Received): 664

De aftakking naar Hoofddorp / Schiphol is nog niet eens heel erg nodig, daar zou de N/Z Lijn wellicht een betere variant voor zijn. Maar dat de lijn van Oost naar West kan zorgen voor nieuwe ontwikkelingen in Amsterdam-West en verder is wel duidelijk. Het zal een startschot zijn voor nieuwe verdichtingsprojecten in de stad. Wellicht wel aan laten sluiten tot aan het Sciencepark, dan zijn er voldoende punten waar wonen en werkgelegenheid worden gecombineerd tot aan het einde van de lijn zodat het ook aantrekkelijk is om de metro te nemen.
ropniko no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2014, 03:32 PM   #3
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 9735

Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
De lijn die je weet dat moet komen:
Voel ik hier een liedje aankomen?

De lijn op zich is een interessante gedachte en zou zeker het westelijk deel van Amsterdam een grote impuls kunnen geven. Of de lijn ook echt urgent is kan ik niet beoordelen. Er rijden al een aantal trams in Amsterdam West (voornamelijk binnen de ring als ik mij niet vergis) Hoeveel druk er op het OV en de lokale wegen in dit gebied is kan ik ook niet goed inschatten.

Als je van de Westrandweg (A5) afkomt belandt je in gebieden (soms industrieel) die een lage dichtheid hebben en waarvoor een metrolijn denk ik niet rendabel zal zijn. Maar hoe zien die gebieden er over 20 jaar o.i.d. uit? Dat kan het hele beeld dat ik nu heb bij dat gebied doen wijzigen en de noodzaak tot een dergelijke metrolijn uiteraard doen toenemen.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old October 23rd, 2014, 03:46 PM   #4
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Voor de regionale verbindingen is de trein wat mij betreft in veel gevallen nog wel de beste optie, zeker ook omdat Amsterdam over zo'n handig gelegen Centraal Station beschikt; met wat extra haltes in het centrum voor sprinters valt daar ook voor het binnenstedelijk vervoer wel van te profiteren.

Eigenlijk zou je, voor je een metrolijn trekt, moeten bepalen waar er vraag bestaat naar nieuwe ondergrondse stations. Die vraag is, vermoed ik, het grootst bij het Leidse- en Museumplein (naast natuurlijk Rokin/Dam, maar dat station is er bijna). Een volgende metro moet dus zeker een halte hebben bij deze hotspots, dit is prima met één metrostation op te vangen, hoewel het misschien aantrekkelijk is om de drukte te spreiden.

Verder zouden de woonwijken ten westen van de binnenstad beter ontsloten kunnen worden. Ook Oost en mogelijk in de toekomst IJburg kunnen baat hebben bij een snellere aansluiting op het bestaande metronetwerk. Noord, Zuid en Zuidoost hebben al een metro of krijgen er binnenkort één. West heeft de Ringlijn, maar die biedt geen handige verbinding met het centrum (al zou je dat, door de ring te sluiten bij CS, wel mogelijk kunnen maken).

Goed, als we in ieder geval van een station Leidseplen/Museumplein uitgaan, en dat station natuurlijk willen aansluiten op de andere metrolijnen, dan zijn twee routes mogelijk: door de Jordaan naar CS, of onder de Singelgracht door naar Vijzelgracht en dan Weesperplein. De laatste optie lijkt me realistischer, je hoeft dan tenminste niet nog 'ns onder het oude centrum door, maar deze optie levert nog geen verbinding met het spoornet op. Daarvoor zou je de lijn moeten doortrekken, ofwel naar bestaande stations (Muiderpoort, Lelylaan), ofwel naar nieuw te openen stations aan de huidige spoorlijnen (niet noodzakelijk een duurdere optie, trouwens, je kunt zo immers wel ingewikkelde werken aan bestaande stations voorkomen).

Blijft over wat je met deze metro doet eens je buiten de ring bent. In Oost ligt een verbinding met Zee- en IJburg voor de hand. In West heb je twee lobben die je moeilijk met één metro kunt verbinden, tenzij je twee aftakkingen maakt.
Een andere, goedkopere optie is om de metro hier aan te laten sluiten op het tramnet (sneltram), maar daar zijn natuurlijk ook veel bezwaren tegen.

Er moeten dus eerst keuzes gemaakt worden. Wie maakt ze?

EPA001 liked this post
Old October 23rd, 2014, 04:53 PM   #5
Alargule
¯\_(ツ)_/¯

Alargule's Avatar

Likes (Received): 2927

Lastig om aan deze discussie op dit moment nog wat toe te voegen wat ik niet al eerder op dit forum heb benoemd. Maar het is een onderwerp wat me nooit echt zal vermoeien, dus here we go.

Is een Oost/Westlijn als verbinding tussen de westelijke tuinsteden - en dan met name de zuidwestelijke lob tot aan Osdorp/Badhoevedorp - belangrijk? Wat mij betreft wel. Een gebied zo groot als Amsterdam Zuidoost qua oppervlakte en inwonertal, nu ontsloten door twee tramlijnen (1 en 17) - of drie (inclusief de 2 naar Nieuw Sloten) als je het potentiële bedieningsgebied wat ruimer neemt - zal zeker profijt ondervinden van een metrolijn. Je biedt er meer capaciteit mee aan en ontlast het bovengrondse netwerk dat vooral richting deze gebieden zwaarbelast is.

Maar helaas kost een metro ook vet duur, dus dat maakt de kans dat er binnen nu en pakweg vijftien jaar zo'n lijn ligt wel vrij klein. Maar ook in de tijd daarna zal er ergens een noodzaak vandaan moeten komen die het besluit tot aanleg aanjaagt. Bij de Noord/Zuidlijn was dat vooral de ontwikkeling van de Zuidas tot het economische hart van de stad/het land. Daarmee kwam een sterke lobby voor een betere ontsluiting op gang, en lag een metrotracé zoals dat ooit al eind jaren '60 was voorgesteld het meest voor de hand. Omkleed dat nog met wat pseudowaarheden en loze beloftes als 'boven het tracé van de toekomstige Noord/Zuidlijn kan er nu al geen tram meer bij' (dat viel reuze mee; het zijn vooral de tracés door het westen van de stad die zwaarbelast zijn en weinig groeiruimte meer bieden) en 'in de toekomst biedt de lijn perspectieven voor het doortrekken verder de regio in' (om een aantal jaren later te besluiten Amstelveen in de toekomst met een tram te bedienen), maak het semi-geloofwaardig door er een referendum voor uit te schrijven waarvan je de uitslag bij al voorbaat naast je neerlegt en in combinatie met een bomen-tot-voorbij-de-hemel-mentaliteit en economische meewind is het besluit tot uitvoer van een duur, onzeker project snel genomen.

Ja, wat mij betreft stond de aanleg van een metrolijn naar het westen van de stad ook voordat werd begonnen met de bouw van de Noord/Zuidlijn hoger op de agenda qua urgentie. Men had er ook voor kunnen kiezen het sneltramplan erbij te pakken, waarbij de Noord/Zuidlijn tussen Noord en Vijzelgracht een centrale as was geworden met aan weerszijden vertakkingen. Uitgevoerd als volledig ongelijkvloerse metrolijn had je dan zowel een tak richting Zuid als een tak richting West kunnen bouwen. Volautomatisch geëxploiteerd, hoge frequenties in alle richtingen - dan had je pas een 'ruggengraat van het openbaar vervoer' gehad. Maar helaas: die optie is een gepasseerd station.

De alternatieven zijn in grove lijnen geschetst in de metronetstudie. Interessant daarbij was de optie om het oorspronkelijke Plan Stadsspoor er weer bij te pakken, en een oost/westlijn als verlenging van de Oostlijn uit te voeren. Ik ben daar wel een voorstander van: vanaf de belangrijkste OV-knoop in de stad en regio (Amsterdam Centraal) bied je dan een rechtstreekse verbinding met het westen van de stad aan, waaronder een belangrijke locatie als het gebied rond het Leidseplein. Afhankelijk van het alignement of de ligging van de stations kun je ook het Museumplein bedienen. Je hebt dan een lijn die zowel voor werk als ontspanning (winkelen, cultuur, toerisme) belangrijke plaatsen met elkaar verbindt.

De veelgehoorde andere optie is natuurlijk die van de 'echte' oost/westlijn, die niet naar het Centraal Station moet lopen, maar verder naar het oosten. Lijkt zo op het oog inderdaad minder problematisch om te bouwen, omdat een passage van de historische binnenstad niet nodig is, maar de vraag is vooral in hoeverre een metrolijn naar het oosten van de stad (er ligt er daar bovendien al een!) nu echt urgent is. Ik heb daar zo mijn twijfels bij; aan de andere kant biedt zo'n lijn richting het oosten natuurlijk ook weer ontwikkelmogelijkheden in het oosten van de stad, waardoor de vraag er vanzelf komt.

Een oost/westlijn, in welke gedaante dan ook, kan ook helpen om het NS-netwerk anders op te zetten en reizigers meer over knooppunten in de stad te verspreiden. Nu vangt CS nog de bulk van alle reizigers op; station Zuid moet op den duur een steeds belangrijker rol als 'tweede CS' gaan worden. In het westen heb je zo'n station wel in de hoedanigheid van Sloterdijk, maar omdat vanaf daar maar één (tram)verbinding naar de binnenstad gaat is het niet echt een alternatief. Je zou met een oost/westlijn station Lelylaan tot een derde knoop - 'Amsterdam West' - kunnen uitbreiden. Twee metrolijnen (de ringlijn en de oost/westlijn) in combinatie met een aantal vertakkende bus- en tramlijnen leveren een interessant overstappunt op op de NS-as Zaandam-Schiphol. De NS-infrastructuur ligt er al, je zou Lelylaan met twee sporen kunnen uitbreiden voor extra capaciteit, en door meer treinen tussen Schiphol en Zaandam te laten rijden hoef je ook minder treinen naar CS te laten rijden.

Heeft een van die voordelen het potentieel op den duur als aanjager te gaan fungeren voor een oost/westlijn, vergelijkbaar met hoe dat destijds met de Zuidas voor de Noord/Zuidlijn gebeurde? Ik weet het niet. De Oost/Westlijn lijkt vooral meerwaarde te bieden als verbetering van het bestaande netwerk en de huidige capaciteitsproblemen in dat netwerk - het is dus vooral zoeken naar de economische en stedenbouwkundige voordelen die deze lijn zou bieden voor de toekomst, samengevat in één aansprekend concept zoals de Zuidas. Een 'Westas' rond Lelylaan? Grootschalige ontwikkelingen rond het Overtoom of Leidseplein? Misschien een tweede terminal bij Schiphol?

EPA001, Muiderpoort liked this post
Alargule no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2014, 05:36 PM   #6
Muiderpoort
Voorheen Sieske

Likes (Received): 220

Wat mij betreft, heeft de Oost/Westlijn zoals hierboven geschetst via het trace van de Singelgracht een groot aantal voordelen waarmee je het OV-netwerk in Amsterdam een stuk volwassener maakt:

- Connectie met NS-stations Muiderpoort en Lelylaan
- Kruising met de drie bestaande metrolijnen en dus goede overstap: Oostlijn bij Weesperplein, Noord/Zuidlijn bij Vijzelgracht (Weteringcircuit) en Ringlijn bij Lelylaan
- Station Leidseplein (te realiseren bij Leidsebosje)
- Betere ontsluiting stadsdeel West

Verder - maar velen van jullie kunnen daar wellicht zinniger dingen over zeggen - lijkt de lijn mij relatief goedkoop en eenvoudig aan te leggen, omdat:
- station Alexanderplein/Artis heeft ruimte
- Sarphatistraat is breed van opzet (open bouwmethode?)
- station Weesperplein is al klaar in ruwbouw
- veel ruimte bij het Weteringcircuit voor station Vijzelgracht (en aansluiting)
- na station Vijzelgracht kun je de Singelgracht volgen (open bouwmethode?)
- veel ruimte bij Leidsebosje
- Overtoom is breed van opzet (open bouwmethode?)
- veel ruimte bij Surinameplein
- veel mogelijkheden bij Lelylaan

De aansluiting op de NS-stations Muiderpoort en Lelylaan kan bovendien een verdere ontwikkeling op het spoor stuwen. Muiderpoort wordt belangrijker en je zou kunnen besluiten daar meer Sprinters op te laten rijden en nog een station Rietlandpark te bouwen, waardoor je Sprinters ook meer voor intrastedelijk vervoer kunt gebruiken. Hier hoort natuurlijk wel een spoorverbreding bij vanaf Duivendrecht, door Amstel tot aan Muiderpoort, maar die lijkt me sowieso ooit te moeten komen.
Doordat Lelylaan ook weer meer functie krijgt, zou je met een kleine ingreep ook het spoor Westelijk van Amsterdam op het spoor Zuidelijk van Amsterdam kunnen aansluiten (Sprinters vanuit Zaandam kunnen dan direct naar Zuid, waarmee je ook CS verder ontlast).
Muiderpoort no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2014, 06:36 PM   #7
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 940

(Schiphol-Badhoevedorp-Osdorp-)Lelylaan-Leidseplein-Centraal lijkt me enige optie, juist omdat het OV in de binnenstad erg traag is en je het dus juist daar ondergronds moet brengen.

Het Singelgracht/Sarphatistraat zal uiteindelijk echter ook aangelegd moeten worden om overstapmogelijkheden rond het centrum te geven, anders blijven de andere metrolijnen teveel naast elkaar bestaan, en wordt het nooit een echt netwerk.

Het is allemaal lange termijn werk, maar gelukkig kunnen veel van de uitbreidingen stapsgewijs worden aangelegd, om het behapbaar te maken.
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2014, 07:46 PM   #8
plankje55
Registered User

Likes (Received): 672

Mijn voorkeur gaat uit naar een plan dat in fasen kan worden opgedeeld. Zo zou het gedeelte Lelylaan-Schiphol al in gebruik genomen kunnen worden, terwijl de rest nog "werk in uitvoering" is. Dat maakt een eventuele beslissing voor de gemeenteraad een stuk overzichtelijker en dus kansrijker.
Daarmee is een boortraject minder voor de hand liggend, want daar moeten kilometers gemaakt worden om uit de kosten te komen.
plankje55 no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2014, 08:09 PM   #9
Dooie_Amsterdammert
Loving #dutch windwheel

Likes (Received): 118

Ik opteer -zoals verwacht- voor het trace in fase I:
- Schiphol (plaza-A-pier incl. ondergrondse traverse voor reizigers T1/2-T4 (A-pier) schiphol)
- P3/P40
- Lijnden Business park
- Osdorp Matterhorn
- Baden Powellweg (nieuwe tramlijn vanuit geuzenveld/sloterdijk tot Buitenveldert)
- Meer&vaart
- Lelylaan
- Surinamerplein/Overtoom-Zuid
- 1e C. Huygenstr./Overtoom-Noord
- Leidseplein (Leidse bosje met ingang in Vondelpark)
- Rijks museum(plein)/weteringcircuit (vijzelstraat)
- Weesperplein (onder huidige ruwbouw, met optie om ruwbouw tot retail/transferplaats om te bouwen zoals de verdieping boven de huidige oostlijn)
Alexanderplein/Artis (optie tot zuidelijke entree Artis)
- Oost (vervanging stationfunctie* onder het lozingskanaal)
*Muiderpoort dat 'n functieverandering georienteerd op de wijk kan krijgen.)
- Theodor K. van Lohuizenstraat
- P+R Zeeburg (cross-platform overstap op de afgemaakte ringlijn)

Bouwkuipjes:
- Oostzijde Zeeburgereiland (nu nog makkelijk)
- op het kavel tussen voormalige N201 & de huidige N201 langs de A4.
- onder het dijklichaam tussen meer&vaart & lelylaan (ondergronds)

Bouw:
- Boren & Haltebouw zoals L9/L10 in Barcelona
- Geen/zeer weinig nooduitgangen
- Haltes in de tunnel
- Toegangen met name via liften
- Groundfreezing bij maken toegangen met VSMboren & onderhoudsschacht west

Doorsnedes:
TBM 13~16M
VSM 6 & 9M

Diepte Fase I:
25~45M

Financiering:
Overheid (centraal & betrokken gemeente per lijn)
Europese investeringsbank
Bedrijven, instanties, & consumenten.

Redenen traject:
- vermindering drukte zuid-as centrum, overtoom
- 3e alternatief voor schipholreizigers voor de metropoolregio (ns, auto/bus)
- mogelijkheid tot verlenging naar hoofddorp/park 21, haarlem, ijburg & almere (beetje jammer van die snelwegen)
- reistijd verbetering oost/west nieuw-west/IJburg

kna liked this post

Last edited by Dooie_Amsterdammert; October 23rd, 2014 at 08:45 PM.
Dooie_Amsterdammert no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2014, 09:22 PM   #10
insulting-dutchman
Registered User

Likes (Received): 1542

wat is de winst om iets uit het zuiden van amsterdam/schiphol door te trekken naar haarlem? haarlem heeft op het moment het al moeilijk om een busbaan te betalen, dus een metro gaat al helemaal niet lukken.
insulting-dutchman no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2014, 09:52 PM   #11
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 2029

Geen Schiphol, maar Haarlem en doortrekken naar Hilversum.
bthj no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2014, 10:03 PM   #12
insulting-dutchman
Registered User

die hebben net een hele nieuwe n201 gekregen... en krijgen straks ook nog een duinpolderweg.

http://www.noord-holland.nl/web/Proj...olderweg-1.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Provinciale_weg_201
Old October 23rd, 2014, 10:24 PM   #13
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 1300

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
[...]Een oost/westlijn, in welke gedaante dan ook, kan ook helpen om het NS-netwerk anders op te zetten en reizigers meer over knooppunten in de stad te verspreiden. Nu vangt CS nog de bulk van alle reizigers op; station Zuid moet op den duur een steeds belangrijker rol als 'tweede CS' gaan worden. In het westen heb je zo'n station wel in de hoedanigheid van Sloterdijk, maar omdat vanaf daar maar één (tram)verbinding naar de binnenstad gaat is het niet echt een alternatief. Je zou met een oost/westlijn station Lelylaan tot een derde knoop - 'Amsterdam West' - kunnen uitbreiden. Twee metrolijnen (de ringlijn en de oost/westlijn) in combinatie met een aantal vertakkende bus- en tramlijnen leveren een interessant overstappunt op op de NS-as Zaandam-Schiphol. De NS-infrastructuur ligt er al, je zou Lelylaan met twee sporen kunnen uitbreiden voor extra capaciteit, en door meer treinen tussen Schiphol en Zaandam te laten rijden hoef je ook minder treinen naar CS te laten rijden.
[...] het is dus vooral zoeken naar de economische en stedenbouwkundige voordelen die deze lijn zou bieden voor de toekomst, samengevat in één aansprekend concept zoals de Zuidas. Een 'Westas' rond Lelylaan? Grootschalige ontwikkelingen rond het Overtoom of Leidseplein? Misschien een tweede terminal bij Schiphol?
Lelylaan en Muiderpoort zijn de verwaarloosde stiefkindjes onder de Amsterdamse stations; vroeger of later zal de stedelijke vernieuwingsgolf — met oog op de woningnood en noodzaak tot hotels buiten het centrum — deze locaties sowieso wel bereiken. (Bij Lelylaan was er natuurlijk een plan maar dit is door de crisis afgeremd.) Dus ja, waarom geen "Westas"? Het zal niet een kantorenlocatie worden, maar een centrumfunctie met een hoge concentratie woningen en voorzieningen. Het Amsterdamse Shepherd's Bush, zeg maar. Dat klinkt niet onrealistisch.

Wat Muiderpoort precies moet worden weet ik niet, maar het zou een uitstekende toevoeging zijn aan een netwerk van OV-knopen. Wat natuurlijk wenselijker is dan alles naar Centraal blijven sturen.

Dus ja, doen, dit...

Last edited by sergiogiorgini; October 23rd, 2014 at 10:29 PM.
sergiogiorgini no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2014, 10:49 PM   #14
insulting-dutchman
Registered User

ooit wel eens over de a10 west gereden? die as is er al, alleen om de snelweg heen, en niet om de metro omdat die van nergens naar nergens gaat.
Old October 23rd, 2014, 11:17 PM   #15
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 1300

Er is wel meer daar, wat is je punt? Er is nog niets waar iemand vrijwillig naartoe zou gaan. Geen centrum, geen waardig kruispunt van vervoer en voorzieningen, alleen een desolaat en geïsoleerd station waar je kunt overstappen op een hele trage tram richting het centrum. En ja een hoop wegen en torens.
sergiogiorgini no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2014, 11:58 PM   #16
Dooie_Amsterdammert
Loving #dutch windwheel

Ik zal het nog controversieeler maken, ik ben er zelfs voor om ns stations op te heffen.

Dit om doorstroming op NS IC/HST/Internationale trajecten te verbeteren.
Sprinters uit Amsterdam te verwijderen & tussen Hoofddorp, Weesp & Zaandam.
'N soort van RER-systeem gerund door NS/random bedrijf te laten lopen over 5/6 stations.

Stations die ik zou opheffen:
- Amstel
- Diemen
- Duivendrecht
- Holendrecht
- Rai
- Sloterdijk

Stations die dan overblijven:
- Bijlmer-ArenA
- Centraal
- Diemen-zuid
- Lelylaan
- Oost (station van 2 eilandperrons met ingangen aan Zeeburgerdijk & Cruqiuskade)
- Science park
- Zuid

Voorwaarde van opgeheven stations is natuurlijk wel dat
A: ze 'n zeer goede verbinding hebben met een of meerdere stations in de buurt.
B: de functie die ze hebben merendeels door dubbele infrastructuur wordt afgehandeld.

Ik moet eerlijkheidshalve wel erkennen dat ik Amstel & Rai liever zou laten bestaan.

Over verlengingen gesproken, ik zie 'n verlenging via hoofddorp & haarlem zitten vanwege de spreiding van mate van inbreiding over de regio.
1.2 miljoen vindt ik 'n tikkie te druk gezien de huidige bewoonbare grenzen van Amsterdam.

Dan zie ik liever dat steden als Hoofddorp, Amstelveen, Zaandam, Haarlem, Almere en omliggende dorpen naar hun eigen maatstaven meegroeien maar niet te zwaar ten kosten van leefbaarheid, bouwhoogte, buitenruimte & vervuiling.

Bovendien denk ik bij meer metrolijnen ook aan 'n kwaliteitsimpuls van het metropolitane ov & verminderd gebruik van vervuilende (individuele) vervoersmiddelen.

Hilversum heeft 'n ligging die beter past voor 'n verlengde oostlijn, al vind ik de afstand net als Purmerend te groot om te overbruggen.

Last edited by Dooie_Amsterdammert; October 24th, 2014 at 01:34 AM.
Old October 24th, 2014, 04:12 AM   #17
insulting-dutchman
Registered User

Quote:
Originally Posted by sergiogiorgini View Post
Er is wel meer daar, wat is je punt? Er is nog niets waar iemand vrijwillig naartoe zou gaan. Geen centrum, geen waardig kruispunt van vervoer en voorzieningen, alleen een desolaat en geïsoleerd station waar je kunt overstappen op een hele trage tram richting het centrum. En ja een hoop wegen en torens.
mn punt is dat de westeras er al is.

als toerist die geobsedeerd is door het centrum zul je het misschien niet merken maar er zijn langs die as genoeg plekken waar mensen vrijwillig heen gaan.

Dooie_Amsterdammert liked this post
Old October 24th, 2014, 11:02 AM   #18
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

Als "goedkoper" compromis is misschien toch een tramtunnel/pre-metro een alternatief hier? Niet zozeer om het bouwen van de tunnels, dat is sowieso duur, maar om alle veiligheidssystemen en duurder materieel dat je nodig hebt voor een echte metrolijn.

Als je nou de lijn 1 vanuit Osdorp en de lijn 26 vanuit IJburg aan elkaar knoopt door een premetro-tunnel langs de zuidkant van het centrum: vanaf west naar oost gezien ga je dan bij Station Lelylaan de grond in, dan via Overtoom, Leidsebosje, Weteringcircuit/schans, Weesperplein, Sarphatistraat, Funen, en dan bij Rietlandpark koppelen aan de lijn naar IJburg. Kun je ter hoogte van Rietlandpark meteen een NS Sprinterstation realiseren. Een dergelijke tramtunnel heeft een lengte van ongeveer 7,5 km.

Op deze manier heb je een hoop vliegen in één klap: Er is vanaf de westtak een snelle verbinding naar het centrum, je kunt iets meer haltes hebben vergeleken met een volwaardige metro (een dergelijke lijn uitvoeren in een metro zou je publiekstrekkers moeten overslaan), IJburg wordt aangesloten op het metronet, op het punt waar het erop aan komt (het drukste stuk) omzeil je verkeersopstoppingen, en NS Sprinters kunnen gaan fungeren als echte metronet "feeders". Haltes langs de lijn kunnen dan zijn: Lelylaan, Surinameplein, Overtoom, Leidseplein, Rijksmuseum, Vijzelgracht, Frederiksplein, Weesperplein, Alexanderplein, Kadijken en Rietlandpark.

Overigens zou de NS waar nodig de spoorwegcapaciteit wel moeten uitbreiden en Sprinters zoveel mogelijk op eigen spoor laten rijden, zodat een hoge frequentie bereikt kan worden. Ik geloof dat ze dit inderdaad ook wel van plan zijn.

Even een terzijde: Als het volledig verlengen van de Oostlijn, voor CS langs, naar het westen nog geen optie is, is het geen optie om de lijn in ieder geval een "stukje" door te trekken, tot Haarlemmerplein (met een extra halte bij Korte Prinsengracht)? Dan hebben Staatsliedenbuurt, Spaarndammerbuurt, Haarlemmerbuurt, Westelijke Eilanden en Westerdok ook een aansluiting op de metro. Kun je later alsnog beslissen of je de lijn nog verder wil doortrekken.

Го́голь liked this post

Last edited by DocSoul; October 24th, 2014 at 11:21 AM. Reason: Even een terzijde
DocSoul no está en línea   Reply With Quote
Old October 24th, 2014, 11:18 AM   #19
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Zo'n tramtunnel had ik ook al 'ns bedacht, mogelijk zelfs met de tunnelingang bij het Surinameplein. Er zijn natuurlijk wel nadelen aan en het is minder stoer, dus Magistraler krijg je niet mee, maar het zou inderdaad wel eens de meest uitvoerbare oplossing kunnen zijn. De tunnel kun je grotendeels onder de Singelgracht laten lopen, alleen de Overtoom wordt een probleem (tenzij je de tunnelingang pas daar bouwt, aan het eind van de trambaan richting Leidseplein).

da_scotty liked this post
Old October 24th, 2014, 11:19 AM   #20
Dooie_Amsterdammert
Loving #dutch windwheel

Ik zou op de korte termijn slechts beginnen met ruimte reservering voor 'n boorkuil op zeeburgereiland*. Of zelfs die kuil aanleggen & 'n parkje aanleggen op de plaats waar je TBM spul in en uit kunt hijsen.

*Stadsnomade kamp 'Wagendorp ijlandje'.

@Plaas: de bovenkomst van zo'n tramtunnel/ruimte reservering metrotunnel kun je in 't leidsebosje danwel op de gracht kwijt

Last edited by Dooie_Amsterdammert; October 24th, 2014 at 11:26 AM. Reason: vaag gedoe met deze browser..
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules