Londen 2015 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 31st, 2015, 11:51 AM   #1
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 1482

Londen 2015

Afgelopen mei een lang weekend in Londen geweest. Ik had nog geen tijd gehad om een serie te maken, nu ik vakantie heb en net terug ben van Curašao heb ik daar tijd voor gevonden. Van Curašao volgt binnenkort ook nog een korte serie (zeer aangenaam eiland, echt tot rust gekomen).

Mijn vriendin en ik zouden in eerste instantie met vrienden, maar die waren door omstandigheden helaas verhinderd. We waren nog nooit in Londen geweest en het werd dus hoog tijd. We waren zeer aangenaam verrast! Mijn beeld van Londen (ietwat stoffig en suffe hoofdtad) klopte totaal niet, Londen is een zeer bruisende en levendige stad met veel gezichten. Ik vond het ook een stuk "wereldstedelijker" dan Parijs, Boedapest of andere grote Europese steden.

Wat wordt er ontzettend veel gebouwd in deze stad, het lijkt erop dat het vooral dure appartementen betreffen, terwijl een woning voor de "gewone man" niet meer bereikbaar is in heel Londen, een groot probleem. Maar wat ik wel gaaf vind is de gelaagdheid in architectuur die mede daardoor ontstaan is.

We hebben erg geluk gehad met het weer, de dag dat we aankwamen spoelde het urenlang, de dagen daarna is het prachtig weer geweest

Helaas is mijn eigen camera kapot gegaan, ik ben de spiegelreflexcamera van mijn zus aan het lenen om te kijken of het wat is, de laatste weken heb ik veel opties ontdekt en gebruikt, in Londen heb ik "de veilige stand" gebruikt, omdat ik nog niet echt bekend was met de camera. De foto's zijn dan ook niet erg indrukwekkend vind ik.

Ik heb bij sommige foto's nog een beetje "gespeeld" met de editor functie in Flickr (zo lang niet meer in Flickr geweest, dit was voor mij nieuw).

Genoeg tekst, de foto's:

#1 Via Airbnb hadden we een appartement gehuurd dichtbij Crossharbour, een station van de DLR-lijn (een soort bovengrondse metro die de Docklands beter bereikbaar moest maken). Crossharbour ligt op de Docklands, dichtbij Canary Wharf, mede door dit forum wist ik van te voren dat dit een nette en veilige wijk moest zijn. We hadden uitzicht op een toren in aanbouw, de Crossharbour Tower, die moet 150 meter hoog worden:

IMG_3143 by fotovandaag, on Flickr

#2 In de buurt van Crossharbour een doorkijkje richting the Shard gevonden:
IMG_3149 by fotovandaag, on Flickr

#3 The City, niet de meest indrukwekkende skyline ter wereld, wel erg cool en authentiek vind ik:
IMG_3153 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3156 by fotovandaag, on Flickr

#5 Trafalgar Square, de kerk St. Martin-in-the-Fields:
IMG_3160 by fotovandaag, on Flickr

#6 De kerk en de National Gallery:
IMG_3162 by fotovandaag, on Flickr

#7 The Big Ben (vroeger St. Stephen's Tower, sinds 2012 de Elizabethtower) vanaf Trafalgar Square (beetje "geklooid" met de foto):
IMG_3173 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3179 by fotovandaag, on Flickr

#9 De toren maakt deel uit van het Palace of Westminster, dit is de zetel van het Britse parlement.
IMG_3187 by fotovandaag, on Flickr

#10 De Theems
IMG_3190 by fotovandaag, on Flickr

#11 Dubbel

#12 In het centrum van Londen lopen veel architectuurstijlen in elkaar over, van zeer oud tot hypermodern (en alles wat er tussenin zit), dit maakt Londen uniek en zeer interessant, ook dit tref je aan in hartje Londen:
IMG_3194 by fotovandaag, on Flickr

#13 Wij vonden Londen er zeer verzorgd uit zien. Veel mooie pubs ook daar staan ze in ieder geval donderdagmiddag en vrijdagmiddag tot voor op de stoep pints te hijsen
IMG_3195 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3196 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3218 by fotovandaag, on Flickr

#16 Een zeer opvallend gebouw "20 Fenchurch Street". Iemand op dit forum tipte mij over de Sky Garden boven in dit gebouw, als je van te voren via internet reserveert is het gratis, toch lekker in zo'n dure stad. Er wilden veel mensen naar boven, maar veel hadden niet gereserveert en kwamen er niet in. Ik weet niet meer wie mij getipt heeft (ik meende dat Wespje het was), hartelijk dank nog!
IMG_3219 by fotovandaag, on Flickr

#17 Ook al een vrij nieuwe toren, de 225 meter hoge "Leadenhall Building" ook wel bekend als de "Cheesegrater"
IMG_3222 by fotovandaag, on Flickr

#18 20 Fenchurch Street van onderen:
IMG_3225 by fotovandaag, on Flickr

#19 Een soort pleintje voor het gebouw:
IMG_3229 by fotovandaag, on Flickr

#20 Eenmaal door flinke beveiliging en een korte rit met de lift omhoog is het uitzicht adembenemend! Het gebouw zelf is 160 meter, we zullen hier op een metertje of 140 meter staan, hoog genoeg voor een geweldig uitzicht. The Shard, met 310 meter het hoogste gebouw van West Europa. Zoals jullie waarschijnlijk weten staan er in Moskou nog een paar hogere torens:
IMG_3232 by fotovandaag, on Flickr

#21 Vanaf deze hoogte kun je veel Londense highlights zien, zoals de Tower Bridge:
IMG_3233 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3234 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3239 by fotovandaag, on Flickr

#24 Ze hebben dit ontzettend gaaf gedaan en het is dus heel toegankelijk. In de tuinen kun je picknicken met een werelds uitzicht.
IMG_3251 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3254 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3261 by fotovandaag, on Flickr

image by fotovandaag, on Flickr

#28 Uitzicht richting het noorden:
image by fotovandaag, on Flickr

IMG_3270 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3265 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3270 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3278 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3283 by fotovandaag, on Flickr

#34 Die vreemde puist is het stadhuis van "Greater Londen":
IMG_3294 by fotovandaag, on Flickr

#35 In de verte de kantoorkolossen van Canary Wharf:
IMG_3298 by fotovandaag, on Flickr

#36 Langs de oevers van de Theems hebben ze dit soort oude pakhuizen (?) prachtig opgeknapt (ik weet niet of het oude pakhuizen zijn of industriepanden zijn).
IMG_3299 by fotovandaag, on Flickr

#37 Ik vind de skyline van "The City" erg gaaf, een bewijs dat een coole skyline geen supertalls nodig heeft:
IMG_3301 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3310 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3312 by fotovandaag, on Flickr

#40 Een beetje gerommeld aan de foto:
IMG_3318 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3321 by fotovandaag, on Flickr

#42 Bij de City Hall, de oevers zijn prachtig aangelegd, er is ruimte om te relaxen, maar het is zo ingericht dat er makkelijk festiviteiten te organiseren zijn:
IMG_3327 by fotovandaag, on Flickr

#43 Oud en nieuw gaan feilloos in elkaar over in Londen:
IMG_3328 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3333 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3339 by fotovandaag, on Flickr

#46 The Shard
IMG_3342 by fotovandaag, on Flickr

#47 Vrijdagmiddag borrel in een van de vele pubs, het lijkt ontspannen, maar hier wordt verder "genetwerkt" en onderhandeld
IMG_3345 by fotovandaag, on Flickr

#48 Zelfs dit vind je in Central London
IMG_3350 by fotovandaag, on Flickr

#49 Op de terugreis naar het appartement:
IMG_3358 by fotovandaag, on Flickr

#50 Ik vond Canary Wharf zelf erg tegenvallen, erg kil en zakelijk en behalve heel veel kantoorgebouwen een paar exclusieve woontorens. Alleen rond de spits was het er druk. Het viel ons op hoe robotachtig die zakenlui zich gedroegen, totaal geen interactie en heel sto´cijns, bijna eng...veel leken nog heel jong (midden twintig).
IMG_3364 by fotovandaag, on Flickr

Zaterdag hebben we door het noordelijke stuk van The City geslentert, met onder andere The Barbican Centre het was heel rustig.

IMG_3366 by fotovandaag, on Flickr

#52 Richting St. Paul's:
IMG_3369 by fotovandaag, on Flickr

#53 Ik vind het zo wel wat weg hebben van de Sint-Stefanusbasiliek in Boedapest:
IMG_3373 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3379 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3383 by fotovandaag, on Flickr

#56 In de buurt van The Barbican Centre. Het Barbican Centre, ook wel the Barbican, is een centrum voor podiumkunsten (performing arts centre) en andere vormen van kunst in Londen, Engeland. Het muziek-, theater- en filmcomplex ligt aan Beech Street in de City of London. Het gebouw in de stijl van het brutalisme dateert uit 1982. Er maken ook een paar flinke woontorens deel uit van het complex.
IMG_3385 by fotovandaag, on Flickr

#57 Stukje van de oude stadsmuur. Dit gebied is zwaar gebombadeerd in de Tweede Wereld Oorlog, volgens mij is het Barbican Centre dan ook voortgekomen uit de wederopbouw:
IMG_3386 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3389 by fotovandaag, on Flickr

#59 Binnen lijkt het wel of je in een soort Thunderbirdsachtige omgeving bent terecht gekomen:
IMG_3393 by fotovandaag, on Flickr

#60 De beurs van Londen:
IMG_3398 by fotovandaag, on Flickr

#61 Zaterdagmiddag op Oxford Street, doe je mij geen plezier mee
IMG_3402 by fotovandaag, on Flickr

#62 Gelukkig is Hyde Park in de buurt:
IMG_3403 by fotovandaag, on Flickr

#63 Mooi park!
IMG_3406 by fotovandaag, on Flickr

#64 Central Park?
IMG_3407 by fotovandaag, on Flickr

#65 Prachtig aangelegde tuinen, er groeien ook palmbomen, op deze foto niet echt te zien:
IMG_3411 by fotovandaag, on Flickr

#66 De wijk Kensington and Chelsea (dat natuurlijk weer onderverdeeld is inverschillende wijken) is een gigantisch dure wijk
IMG_3415 by fotovandaag, on Flickr

#67 Volgens mij parkeren hier veel miljardairs uit het middenoosten (en India) hun geld.
IMG_3417 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3418 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3419 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3421 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3424 by fotovandaag, on Flickr

#72 Dit soort auto's is daar meer regel dan uitzondering
IMG_3425 by fotovandaag, on Flickr

#73 Terug in Canary Wharf, One Canada Square is met 230 meter lange tijd de hoogste toren van Groot-BrittanniŰ geweest.
IMG_3426 by fotovandaag, on Flickr

#74 Terugkijkend richting het centrum:
IMG_3427 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3429 by fotovandaag, on Flickr

#76 Een pub dichtbij ons appartement.
IMG_3435 by fotovandaag, on Flickr

Zondag (de laatste dag) zijn we nog naar Camden Town geweest.

#77 Heron Tower in de buurt van Liverpoolstreet, ook al zo'n gave toren (dik 200 meter hoog):
IMG_3439 by fotovandaag, on Flickr

#78 Camden Town (of Camden) is bekend van de Camden Market, een gedeeltelijk overdekte markt met alternatieve kleding, piercingshops, juwelen, schoenen, tweedehandsspullen, antiek, prullaria, enzovoorts. Het is verspreid over verschillende straten en gebouwen. Best de moeite waard om heen te gaan maar niet op zondag want dan is het gigantisch druk. Camden lijkt mij een alternatieve wijk, ik vond het wel wat weg hebben van Haight Ashbury in San Francisco:
IMG_3441 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3442 by fotovandaag, on Flickr

#80 Ook ontzettend fijn eten daar! Moeilijk om een keuze te maken, alles zag er lekker uit. Keuze uit eten uit alle windstreken van de wereld.
IMG_3455 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3457 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3458 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3462 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3467 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3470 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3471 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3472 by fotovandaag, on Flickr

IMG_3473 by fotovandaag, on Flickr

Dat was het weer. Lang weekend Londen vonden wij dus zeer geslaagd en we willen nog een keer terug omdat je in een paar dagen natuurlijk lang niet alles kan zien. Aanrader is dus de Sky Garden (van te voren even reserveren). Deze eeuwenoude stad is nog volop in ontwikkeling, dat is te zien aan alle bouwactiviteiten, hopen dat ze niet alleen voor rijke miljardairs uit het middenoosten bouwen...Londen lijkt voor de gewone man steeds minder toegankelijk te worden, geen goede ontwikkeling lijkt me.

Bedankt voor het kijken, commentaar is altijd welkom!

Last edited by Hoogfriesland; July 31st, 2015 at 05:47 PM.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 31st, 2015, 12:34 PM   #2
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 9735

Een hele fraaie reportage van deze steeds boeiender wordende stad.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Hoogfriesland liked this post
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old July 31st, 2015, 01:35 PM   #3
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 20159

Mooie serie, waarvoor dank! Het beeld van London als enorme stad maar met veel buurten en kleinschalige plekjes komt er mooi uit.

Ik vermoed alleen dat elke klik op deze thread Flick hele dollars aan bandbreedte kost.

Jan no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 31st, 2015, 02:58 PM   #4
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Haha ik was al bang dat ze te groot waren. Ik had al een tijd niet met flickr gewerkt, weer even wennen, ik heb ze een slag kleiner gemaakt, ik geloof dat dit wat beter is (en fijner kijken is).

Last edited by Hoogfriesland; July 31st, 2015 at 05:48 PM.
Old July 31st, 2015, 05:24 PM   #5
Remski
Registered User

Remski's Avatar

Likes (Received): 1280

Mooie, gevarieerde serie (hoewel The Shard wel vaak terugkomt, maar dat vind ik ook een pareltje ) van deze prachtige hoofdstad. EÚn van de boeiendste van Europa als je het mij vraagt. Ook leuk om te lezen dat jij er enthousiast over bent. Oxford Street vermijd ik altijd zo veel mogelijk. Ik kwam er een paar jaar geleden op Boxing Day langs toen de uitverkoop net begon. Het was toen echt gigantisch druk, vooral met tienermeiden die de bekende modezaken plat liepen, dus ik ben snel weggevlucht. De volgende keer moet je eens naar Shoreditch gaan, dat is ook een erg leuke wijk met leuke cafeetjes en veel gave street art
Remski no está en línea   Reply With Quote
Old July 31st, 2015, 11:07 PM   #6
hoogbouw010
Member

Dank voor de toer. Londen is een boeiende stad. Goed dat je er nu 'ns bent geweest. Die Sky Garden kende ik nog niet.
Old August 1st, 2015, 05:48 PM   #7
roytie
Registered User

Likes (Received): 901

Mooie uitgebreide serie. Dank!
roytie no está en línea   Reply With Quote
Old August 2nd, 2015, 08:54 PM   #8
0591
...

0591's Avatar

Likes (Received): 294

Ik ben er toevallig ook in mei dit jaar geweest en de stad heeft mij ook enorm verrast in positieve zin. Heerlijk om deze beelden te zien.
0591 no está en línea   Reply With Quote
Old August 5th, 2015, 03:26 PM   #9
BigCrunch
Walk Smart, Walk the City

BigCrunch's Avatar

Likes (Received): 251

Heerlijke serie, dank je wel :-).

Quote:
Originally Posted by Hoogfriesland View Post
hopen dat ze niet alleen voor rijke miljardairs uit het middenoosten bouwen...Londen lijkt voor de gewone man steeds minder toegankelijk te worden, geen goede ontwikkeling lijkt me.
In dat verband is dit een interessante documentaire: http://www.bbc.co.uk/programmes/b04xw2x8.
Old August 7th, 2015, 10:08 PM   #10
Ni3lS
Moderator

Ni3lS's Avatar

Likes (Received): 3616

Leuk! Ik was er ook in mei Lekker weertje er bij en je ziet elke keer weer wat nieuws
[2018] > Oberjoch, Amsterdam, Detroit, Erfurt, Dresden, G÷rlitz, NŘrnberg, Toronto, Niagara Falls, Grand Rapids, Denver, Colorado Springs, Heidelberg, Allgńu, Austria, Reims, ╔pernay, Bruges, Bodensee, Berlin, Vancouver, Kelowna, Banff
Ni3lS no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2016, 02:31 PM   #11
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Deze serie heb ik bijna een jaar geleden geplaatst!

Afgelopen week ben ik voor de 2e keer in Londen geweest, nu voor werk. Ik heb als docent samen met 3 collega's 40 middelbare scholieren mogen begeleiden voor een werkweek. In eerste instantie keek ik er best wel tegen op (met 40 pubers naar een miljoenenstad...)maar wat een feest was het, de leerlingen hebben zich heel goed gedragen en volop genoten van deze prachtige stad. We gingen zingend en dansend van de ene bezienswaardigheid naar de andere (soms lopend soms met de touringcar, 1 keer met de metro, vooral dat laatste is een heel avontuur met een groep van 40). Leerlingen waren ook erg onder de indruk van de hoge gebouwen, ik hoop dat ik ze enthousiast gemaakt heb. Ik kon het natuurlijk niet laten om bij iedere hoge toren een anekdote te vertellen.

Tussen de bedrijven door heb ik snel nog wel wat foto's kunnen maken, ik zal proberen om nog een aantal originele foto's te plaatsen, ik vond het wat overbodig om daar een hele nieuwe thread van te maken.

Londen heeft mij zowel dit jaar als vorig jaar erg verrast (in positieve zin). Vorig jaar zat ik samen met mijn vriendin in een appartement in Canary Warf, dit jaar zaten we in Catford (een grote voorstad in Zuid-Londen). Ik vind het een hele verzorgde en aangename stad, verzorgder dan bijvoorbeeld Berlijn of Parijs, Londen lijkt me ook een stuk welvarender.

Last edited by Hoogfriesland; April 23rd, 2016 at 02:41 PM.
Old April 24th, 2016, 12:17 AM   #12
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 4093

Heerlijke serie van een heerlijke stad.

Net als velen ben ik ook een Londen adept. Het is echt een wereldstad en architectonisch een heerlijke chaos.

Ik zat recentelijk in Holborn nabij Covent garden. Ook al zo'n mooie buurt. Maar helaas ook onbetaalbaar om te wonen zoals heel zone 1. Wat dat betreft is het meer een stad om te bezoeken. Veel mensen die in de stad werken hebben nogal een lange commute.

Hong Kong by Xavibarca, www.xavibarca.com

Last edited by Ribarca; April 24th, 2016 at 03:55 PM.
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2016, 03:32 PM   #13
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Klopt. Wij zaten dus in Catford, onze "morning commute" naar de binnenstad duurde iedere dag meer dan een 1 uur en een kwartier. Terug ging het iets sneller.

Een aantal niet al te beste foto's gemaakt met een iPhone:

Land inzicht (the White Cliffs of Dover), zowel de Franse kant als de Engelse kant van het Nauw van Calais hebben een lieflijk landschap met vrij hoge heuvels. Bij Calais gaat het heel snel over van vlak land (zelfs polders) iets ten noorden van de stad in een Zuid-Limburgachtig heuvellandschap ten zuiden van de stad met dus daar ook krijtrotsen, het gebied rondom Dover vond ik prachtig, ik wil nog wel een keer Zuid-Engeland verkennen met een camper of zo:

The Big Ben:

The Londen Eye, deze foto is gemaakt door een collega:

Ik heb ook nog wel foto's gemaakt vanaf de Skygarden, maar die lijken veel op die van vorig jaar en zijn van slechtere kwaliteit, die bespaar ik jullie. Ik zal kijken of ik nog wat skyline foto's kan plaatsen vanaf Zuid-Londen (deze wijken liggen redelijk hoog en je hebt er leuke doorkijkjes richting het centrum).

Last edited by Hoogfriesland; April 24th, 2016 at 03:41 PM.
Old April 29th, 2016, 08:54 PM   #14
erwin
fastshooter

erwin's Avatar

Likes (Received): 143

Leuke en afwisselende fotoserie!

Die Sky Garden is echt super!!
Ik vond (vind) 20 Fenchurch Street altijd een lelijk gebouw, maar door de Sky Garden ben ik nu een stuk positiever!

Foto #31 is trouwens dubbel (zie #29).
Old May 2nd, 2016, 05:25 PM   #15
wespje1990
Registered User

wespje1990's Avatar

Likes (Received): 917

Mooie serie van een heerlijke stad
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules