WEST & OOST-VLAANDEREN | Oude spoorlijnen - Page 2 - SkyscraperCity

forums map | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Spoorwegen / Chemins de fer

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old December 8th, 2007, 12:18 PM   #21
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Likes (Received): 18

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_76
ZoT no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old December 8th, 2007, 06:27 PM   #22
De Snor
remembered

Likes (Received): 39

het oude station van Poperinge in 1910 :

Opening van de stations:

0.0 Adinkerke FDK 05.02.1870 - ? Y L73
7.9 Houtem Wulveringem LWV 30.09.1920 1934 1942 .
10.6 Leizele Isenberge MLB 30.09.1920 1934 1942 .
15.6 Beveren Stavele ? 30.09.1920 1934 1942 .
20.4 Roesbrugge FBD 30.09.1920 1934 1942 .
22.1 Proven MPV 30.09.1920 1934 1942 .
34.0 Poperinge FPP 20.03.1854 - - Y L69

Deze lijn werd in 1915 aangelegd door het Belgisch leger voor de bevoorrading van het front langs deYzer. Na de oorlog werd de lijn voor het normale vervoer opengesteld.

de jaartallen achter de openigsdatum zijn de sluitdata voor reizigers én goederen

Adinkerke-De Panne (L. 73) [- (Elzentap =) Houtem-Wulveringem - (Leisele-)Izenberge - (Klein Leisele =) Beveren-Stavele - (Waayenburg =) Roesbrugge - Proven -] Poperinge (L. 69)

Lijn aangelegd door het Belgisch leger tijdens de Eerste Wereldoorlog voor de bevoorrading van het IJzerfront. Na de oorlog, in 1920, werd de lijn opgenomen in het net van de staatsspoorwegen. Reizigersverkeer was er tot in het begin van de jaren 1930. Na 1932 wilde de NMBS de brug over de IJzer niet meer hernieuwen en werd de lijn opgedeeld in twee trajecten voor goederenverkeer: Adinkerke - Beveren en Roesbrugge - Poperinge. De lijn werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gesloten (1941) en nadien opgebroken op bevel van de Duitse bezetter.

Van deze lijn blijven in het landschap nog enkele sporen zichtbaar:
- de bedding in Adinkerke, langs de weg Adinkerke - Koksijde;
- de brughoofden van de spoorbruggen over de kanalen Veurne - Adinkerke en Veurne - Sint-Winoksbergen;
- de stationssite te Houtem (Elzentap): thans een rustplaats voor wandelaars en ruiters (ruiterpad Adinkerke - Westouter);
- de kasseien van de overweg op de weg Izenberge - Leisele;
- de oude weegbrug van het station Roesbrugge (Waayenburg), tussen het verdwenen café 'De Nieuwe Statie' en de hoeve 'Rocour'.

Last edited by De Snor; December 8th, 2007 at 06:48 PM.
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old December 8th, 2007, 09:54 PM   #23
De Snor
remembered

Quote:
Originally Posted by De Snor View Post

hier lag vroeger de lijn naar Armentières die vroeger nog een splitsing had richting Mesen...
voilà :

[Warneton (L. 67) - Mesen - Nieuwkerke]

Deze lijn werd tijdens de Eerste Wereldoorlog door het Duitse leger aangelegd als aanvoerlijn naar het IJzerfront. Na de oorlog, in 1920, werd deze lijn opgenomen in het net van de staatsspoorwegen. Vermoedelijk was er slechts gedurende enkele jaren reizigersverkeer. Goederenverkeer zou er zijn geweest tot in 1962, en de lijn zou zijn opgebroken in 1965.
Sponsored Links
Advertisement

Old December 9th, 2007, 02:12 AM   #24
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 135

(had niet gezien dat er nog een tweede pagina was, kwam met dezelfde link aandraven als Falcon)
Old December 13th, 2007, 09:07 AM   #25
De Snor
remembered

nog wat info over L69 (met dank aan hix)

brugje over de Ijzer:

emplacement Roesbrugge:

spoorkaart uit die regio van WO1

Old December 13th, 2007, 09:36 AM   #26
tinque
D S - 15 05 2009

tinque's Avatar

Likes (Received): 1

hier een linkje met een uitgebreid overzicht van oude en hedendaagse spoorlijnen in gans België

http://users.pandora.be/pk/
http://www.belrail.be/common/links/i...g=nl&cat_id=10

Last edited by tinque; December 13th, 2007 at 09:48 AM.
tinque no está en línea   Reply With Quote
Old December 19th, 2007, 05:16 PM   #27
De Snor
remembered

image hosted on flickr

Het voormalige NMBS-station van Moere (Gistel) lag langs de 22 km lange spoorweglijn 62 tussen Oostende en Torhout. Elke 3 km was er een stationnetje waarvan enkel het station van Moere nog in zijn oorspronkelijke staat is bewaard gebleven. Alle andere stations zijn ondertussen afgebroken of verbouwd. Het traject loopt langs volgende gemeentes: Snaaskerke, Gistel, Moere, Eernegem, Ichtegem en Wijnendale.

In april 1867 stoomde de eerste stoomtrein van Oostende naar Torhout. De lijn was een onderdeel van de spoorverbinding tussen Oostende en Armentières via Ieper. De spoorlijn was een privé-initiatief om Parijzenaars in enkele uren naar de Belgische kust te brengen. In omgekeerde richting trokken seizoensarbeiders naar Noord-Frankrijk. Geleidelijk aan vestigde zich ook industrie langs dit traject. In 1897 werd dan ook een tweede spoor aangelegd. Eerste Wereldoorlog ging het echter bergaf, de Duitsers braken het tweede spoor in 1940 al uit. In 1963 reed de laatste passagierstrein tussen Torhout en Oostende. In 1967 reed de laatste goederentrein.

De sporen werden in 1984/1985 opgebroken. De provincie West-Vlaanderen vormde het traject over een lengte van 22 km om tot een fiets- en wandelpad: de 'Groene 62'. Het gerestaureerde station van Moere fungeert inmiddels als privéwoning fungeert. In 2002 werd het geklasseerd als beschermd monument.

Foto: Tijl Vereenooghe
Old December 19th, 2007, 06:11 PM   #28
De Snor
remembered

image hosted on flickr

Tijdens de slag aan de IJzer in oktober 1914 moest het Belgisch leger onder druk van de Duitsers plaatselijk wijken van de Ijzerdijk. In een volgende poging probeerde de Belgen stand te houden achter de volgende barrière in het landschap, de berm van de spoorlijn Nieuwpoort-Diksmuide. Ook daar is de situatie uitzichtloos, tot men op het idee komt de vlakte tussen spoorlijn en Ijzer onder water te zetten, waardoor een natuurlijke barrière ontstaat tussen Duitsers en geallieerden. De stations langs de lijn komen hierdoor op de eerste lijn te liggen en worden verbouwd tot betonnen waarnemingsposten. De versterkte stationsruïne langs de Hemmestraat in Ramskapelle (Nieuwpoort) werd in 1992 beschermd als monument.
Old December 19th, 2007, 11:08 PM   #29
De Snor
remembered

De gebogen lijn is het eerste tracé van L62 in Stene, tegenwoordig volledig verdwenen onder nieuwbouw

Old December 27th, 2007, 07:58 PM   #30
De Snor
remembered

foto's enkel nog zichtbaar in mijn webgalerij

Last edited by De Snor; September 17th, 2008 at 09:25 PM.
Old December 27th, 2007, 08:31 PM   #31
hix
BANNED

Likes (Received): 4

Ik heb altijd zo'n gemengd gevoel met die fietspaden op oude spoorlijnen. Langs de ene kant ben ik blij met zo'n mooie fietsroutes en langs de andere kant vind ik het jammer van de verdwenen spoorglorie...
hix no está en línea   Reply With Quote
Old December 28th, 2007, 01:58 PM   #32
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 135

Quote:
Originally Posted by hix View Post
Ik heb altijd zo'n gemengd gevoel met die fietspaden op oude spoorlijnen. Langs de ene kant ben ik blij met zo'n mooie fietsroutes en langs de andere kant vind ik het jammer van de verdwenen spoorglorie...
je neemt me de woorden uit de mond, ik dacht het net ook nog toen ik de spoorweg StNiklaas-Hulst affietste...
Old January 10th, 2008, 08:26 PM   #33
De Snor
remembered

Heb me de volledige reeks van NGI kaarten uit 1910 aangeschaft over het gebied ten westen van de lijn Brugge-Kortrijk, dus heb ik redelijk veel te bekijken
Old February 10th, 2008, 04:19 PM   #34
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 3

Tja, met die fietspaden is op zijn minst de bedding beter gevrijwaard tegen bebouwing. Voor wanneer men op een blauwe morgen zou besluiten een lijn opnieuw aan te leggen...
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old February 11th, 2008, 10:29 PM   #35
De Snor
remembered

Quote:
Originally Posted by groentje View Post
Tja, met die fietspaden is op zijn minst de bedding beter gevrijwaard tegen bebouwing. Voor wanneer men op een blauwe morgen zou besluiten een lijn opnieuw aan te leggen...
Misschien is de tijd rijp voor een private onderneming om het lokale vervoer opnieuw beter onder handen te nemen...ik heb nog hoop
Old February 13th, 2008, 12:10 PM   #36
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 8

Bij deze zou ik nog enkele foto's met jullie willen delen over een oud en verlaten spoorwegterrein langs de Spoorlijn 58 Eeklo-Gent, aan de achterzijde van de Morekstraat.

Een luchtfoto van het gebied:

Het Wondelgemstation, enkele jaren geleden werd het eerste klein bijgebouwtje volledig gerenoveerd. Nu is het wachten tot men het station eens gaat aanpakken...

Het stationsgebouw ernaast is in erbarmelijke toestand en wordt niet meer gebruikt, het is nu de thuishaven van vele duiven.

De trein naar Gent Sint-Pieters

Het kasteel Morek

Een oud en verlaten baanwachtershuisje POST E...

...waar er blijkbaar nog iemand woont, of werkt? :p

De torens van het Rabot en de Watertoren naast het Van Beverenplein zijn vanaf hier goed zichtbaar

Een verlaten fabriek, eigendom van de NMBS.
Waarschijnlijk werden hier vroeger sporen gemaakt.

Ik ben benieuwd wat er met dit terrein in de toekomst staat te gebeuren...
Old February 14th, 2008, 09:36 AM   #37
De Snor
remembered

mooie reportage.
In Wondelgem lag vroeger nog een creosoteerwerf van de nmbs maar het is gewoon te lang gelden dat ik daar nog geweest ben, dus weet ik niet of het deze gebouwen zijn waar het destijds gebeurde.
Old February 14th, 2008, 06:22 PM   #38
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Likes (Received): 21

Mooie foto's,

Ik passeer er zowat dagelijks met de trein. Dat gebied ligt er erbarmelijk slecht bij. Verschillende braakliggende terreinen zijn herschapen tot stortplaatsen, je vindt er vervallen gebouwen, rondslingerende en roestende materialen, ...

Dat stationsgebouw verdient trouwens dringend een renovatie (net als dat van Waarschoot op dezelfde lijn).
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old February 15th, 2008, 02:25 PM   #39
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 8

Dit is een gebouw die een renovatie echt verdient, terwijl er zoveel gebouwen zijn die worden opgefrist terwijl dat nog lang niet nodig is...
Old February 24th, 2008, 07:37 PM   #40
De Snor
remembered

de oude bedding van de lijn Nieuwpoort-Stad tot Nieuwpoort-aan-Zee

links lag ooit het stationsgebouw:

het gedeelte naast het Kattensas,op het einde boog de lijn af langs de vaargeul naar links:
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules