ANTWERPEN | Nooit gerealiseerde ontwerpen - SkyscraperCity

forums map | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 29th, 2007, 06:46 PM   #1
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 630

ANTWERPEN | Nooit gerealiseerde ontwerpen

Ik dacht dat dit wel interessant kon zijn. Hoe had de stad er kunnen uitzien als sommige ontwerpen/ wedstrijdvoorstellen voor gebouwen, musea, ... e.d. toch hadden zijn gerealiseerd. Ik denk maar aan b.v. de alternatieve voorstellen voor de bouw van de Boerentoren, Linkeroever e.d.

Hier alvast voor Linkeroever:

Shot at 2007-07-29

Shot at 2007-07-29

Boerentoren
Ivan no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 29th, 2007, 07:46 PM   #2
Cosa dire cosa fare

ャ's Avatar

Likes (Received): 77

Boerentoren ziet er nu beter uit, Linkeroever anderzijds...
Old November 22nd, 2007, 12:56 PM   #3
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Linkeroever had beter die ontwikkeling gehad, dan de opeenvolging en opstapeling van allerlei mini ontwikkelingsgebiedjes

Last edited by Ivan; November 22nd, 2007 at 01:04 PM.
Sponsored Links
Advertisement

Old November 22nd, 2007, 12:58 PM   #4
EvanG
Registered User

Likes (Received): 163

Zal het hier maar ineens op zijn plaats zetten

Voor het eigenlijke ontwerp van de boerentoren hebben architecten Van Averbeke en Smolderen ook nog toren gebouwen bedacht die er nooit gekomen zijn. Waarschijnlijk zijn dit puur theoretische tekeningen maar ze hadden toch heel mooi gestaan ergens langs de leien

Een vroeg ontwerp voor de bekende toren dat al erg dicht in de buurt komt van wat er is opgetrokken

Het volledige ontwerp voor het administratief centrum dat ons met de politietoren die andere bekende toren in het stadscentrum opleverde.

en tenslotte nog een ander ontwerp van Braem uit het einde van de jaren '50. De stad Lillo. Waar nu nog het dorpje ligt moesten 15 stevige woontorens komen die 8000 mensen moesten huisvesten. Een snelweg en metro zouden dan de verbinding verzorgen met het stadscentrum

de foto's zijn dus scans uit het boek bij de tentoonstelling Hoger|Higher|Plushaut
EvanG no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2007, 08:16 PM   #5
stealt
Registered User

stealt's Avatar

Likes (Received): 5

algoe dat da van lilo ni is doorgegaan

ik vind lilo persoonlijk het mooiste plekje van antwerpen.
groen, rust, historiek,....
Old November 22nd, 2007, 09:17 PM   #6
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 21959

Toch wel blij dat Linkeroever er zo niet uitziet...

Had de foto's reeds gezien in het boek en op de tento, maar ik ben blij dat toch iemand de moeite heeft genomen ze te scannen en te posten.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2007, 09:25 PM   #7
EvanG
Registered User

Ik moet zeggen dat Braem als architect al een stuk meer kan appreciren dan vroeger maar 't is idd een rampzalige urbanist

Dit had het moeten worden. Door de kwaliteit en de schaduw van de torens is het misschien wat onduidelijk maar bovenaan heb je dus het eigenlijke lillo

Kwestie van mij toch eens nuttig te maken nog eens een ander boek opgedoken. Het zal iets voor morgen worden maar dit buitenbeentje mag hier ook tussen als voorsmaakje

In 1886 was het oude station al te klein geworden en kwam men met dit plan voor een groot nieuw station.

om even te orienteren: de brede straat is de De Keyserlei, het grote gebouw staat op het huidige astridplein en het plein neemt de ruimte in waar het oude (en dus ook het huidige) centraal station staat
Old November 22nd, 2007, 09:31 PM   #8
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 21959

Leuk!
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2007, 09:52 PM   #9
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 3005

Het huidige Centraal Station is gebouwd begin 20e eeuw, ze zullen 20 jaar vr de bouw wel niet besloten hebben om het al af te smijten. Er stond voorheen wel al een houten station. Dat is vervangen door het huidige station (1899-1905). Ik denk dat je dit ontwerp eerder daarin kan kaderen.
Old November 22nd, 2007, 10:28 PM   #10
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Mooie voorstellen allemaal! Blijkt toch dat er zoals ik dacht heel veel ontwerpen niet gerealiseerd zijn. Nog meer van dit!

Gelijdelijk aan kunnen we dan naar meer modernere tijden toewerken
Old November 22nd, 2007, 10:59 PM   #11
EvanG
Registered User

Quote:
Originally Posted by Fluimkabouter View Post
Het huidige Centraal Station is gebouwd begin 20e eeuw, ze zullen 20 jaar vr de bouw wel niet besloten hebben om het al af te smijten. Er stond voorheen wel al een houten station. Dat is vervangen door het huidige station (1899-1905). Ik denk dat je dit ontwerp eerder daarin kan kaderen.

Uiteraard, dit zijn dan ook nooit gerealiseerde ontwerpen h. Na dit voorstel is er jaren besproken wat er nu moest komen en in 1895 is er dan uiteindelijk besloten om voor het huidige station te gaan.

Klint zeer bekend in de oren eigenlijk.

Last edited by EvanG; November 23rd, 2007 at 03:35 PM.
Old November 22nd, 2007, 11:04 PM   #12
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

t blijkt dus inderdaad een Antwerpse traditie, het aansleep-denken, al is er ook al een in het verlengde daarvan, het aansleep-werken
Old November 22nd, 2007, 11:19 PM   #13
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 3005

Dat is heus niet uniek aan Antwerpen. Daar hebben ze elders net zo zeer last van
Old December 3rd, 2007, 05:17 PM   #14
EvanG
Registered User

Nog wat old skool projecten.

Behalve de nationalestraat was er blijkbaar nog een 2de laan ontworpen om het oude stadscentrum met de nieuwe stadswijk op het zuid te verbinden. Blijkbaar moest die vanaf de meirbrug vertrekken en waar nu het tropisch instituut ligt samenkomen met de nationalestraat.

Brede straten doorheen de oude stad waren hip in die tijd. Dit voorstel voorzag in een triomfboog aan de wapper langs de kant van de meir terwijl de wapper en de oude vaarplaats samen een grote boulevard zouden moeten gaan vormen die als een tweede verbinding tussen de meir en de leien zou dienen. In plaats van de stadschouwburg en het theaterplein hadden er nu dan een stel uit de kluiten gewassen beaux-arts gebouwen op die locatie gestaan.

Ik zou hier ook nog ergens iets moderner hebben moeten rondslingeren maar ik vind het niet meer terug. Missschien dat iemand hier weet waar ik het over heb, rond Antwerpen '93 is er een voorstel geweest om de gedempte zuiderdokken uit te graven en dan in de diepte een park aan te leggen met bruggen over en dergelijke. Dat was van een Japanner als ik het goed heb. Iemand die toevallig weet of er daar afbeeldingen van terug te vinden vallen?

Last edited by EvanG; December 3rd, 2007 at 06:51 PM.
Old December 3rd, 2007, 06:48 PM   #15
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

was van de wedstrijd STAD AAN DE STROOM,een schitterend initiatief, dat doodgebloed is door gebrek aan interesse van de stad
Old December 6th, 2007, 05:18 PM   #16
EvanG
Registered User

Zo had linkeroever eruit gezien als Napoleon het een paar jaar langer had uitgehouden. Dit maakte deel uit van zijn "pistool op het hart van Engeland" plannen voor Antwerpen maar helaas is hij daar net iets te laat mee begonnen.

en een recenter oud project voor Linkeroever, ongeveer uit dezelfde periode als die uit de eerste post in dit topic. Een torengebouw van Van Averbeke, oa 鳬n van de architecten van de boerentoren

Bon, daarmee is mijn voorraad toch al wel voor een tijdje uitgeput
Old December 6th, 2007, 06:07 PM   #17
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Mooie aanvulling. Zal eens kijken wat ik nog kan vinden
Old December 6th, 2007, 09:11 PM   #18
johanvl
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by EvanG View Post
en een recenter oud project voor Linkeroever, ongeveer uit dezelfde periode als die uit de eerste post in dit topic. Een torengebouw van Van Averbeke, oa 鳬n van de architecten van de boerentoren

Spijtig dat er niet voor dit is geopteerd toen, ik vind dit er echt wel strak uitzien, beeld je dan nog wat extra hoge torens in (ja we zouden toch met onze tijd zijn meegegaan) en we hadden echt wel een knappe LO
Old December 6th, 2007, 10:10 PM   #19
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Had echt een stuk Manhattan geweest op Linkeroever, en dan was het nu een echt stuk stad ipv den overkant met een mislukte "stad"sontwikkeling
Old December 6th, 2007, 10:52 PM   #20
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 2818

"Avec des "si" on peut mettre Paris dans une bouteille", zeggen ze in het Frans.

Wie weet was Linkeroever inderdaad een klein Manhatten geworden met die torens, maar als ik naar andere steden kijk, had een dergelijke wijk evengoed tot een sombere banlieu kunnen evolueren.

Maar ja, we zullen het nooit weten...
Polri está en línea ahora   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules