ANTWERPEN | Nooit gerealiseerde ontwerpen - Page 3 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 30th, 2008, 09:05 PM   #41
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Likes (Received): 0

Tussen het Doeldok en het Verrebroekdok bevindt zich nog een stuk zonder kaai. Hierin zou normaal het (afgekeurde) Baalhoekkanaal in uitmonden.

Wat de plannen met dit stuk nietgebouwde kaai zijn, weet ik niet. Wel kun je op een vorige post lezen dat men van plan was hier een nieuw dok te bouwen a la Saeftingedok. Dit zal men niet meer doen aangezien het Saeftinge dok een getijdendok wordt en een aansluiting op het niet-getijden Doeldok niet kan.

Enjoy!

Quote:
Originally Posted by N1V1 View Post
Laat me raden. De plannen voor de bouw van het Baalhoekkanaal werden geblokkeerd door de Nederlandse regering?
Yesir. Dit kanaal zou naast het waardevolle natuurgebied 'Verdronken Land van Saeftinghe liggen. De plannen van dit kanaal werden getekend zonder dat NL zijn toestemming gegeven had. Door het baalhoekkanaal zouden dus mensen onteigend moeten worden op Nederlands grondgebied en dit zou de concurrentie met Rotterdam nog verscherpen.

België heeft nog een paar jaar geprobeerd, maar na de economische terugval in de jaren 70 (eerste oliecrisis dacht ik) bleek dit wat te ambitieus.

Exit Baalhoekkanaal en Kieldrechtdok. In 1998 finaal begraven door de Vlaamse regering. We zullen de haven op ons eigen gebied moeten graven, kado's zijn er niet tussen landen..

Last edited by Puinkabouter; December 18th, 2008 at 01:02 AM. Reason: 2 > 1
Unkown Student no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 30th, 2008, 09:06 PM   #42
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Noorderlijke Ring Antwerpen

Ik weet niet of deze foto ooit gepost is, maar ik doe ze voor alle zekerheid maar.

Dit geplande, en nooit uitgevoerde "Noordelijke Tracé" kan je zien als alternatief van de afgekeurde Grote Ring. Je kan namelijk zien dat men van de echte GR is afgestapt, en men enkel de R2 overhoud en het ook nooit gebouwde verbinding tussen R2 en de E17.

Dit ontwerp is uit 1983. Grappig dat het nooit gebouwde Baalhoekkanaal, het Kieldrechtdok en de havenuitbreiding op rechteroever tussen Strabroek en Zandvliet er nog opstaan.

Old July 30th, 2008, 10:03 PM   #43
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Duwvaartkanaal Zandvliet-Oelegem

De reservatiestrook is sinds enkele jaren geleden door Drik Van Mechelen geschrapt. Naar het schijnt heeft groen! ,het toenmalige agalef, zijn sporen verdient met het protest tegen dit kanaal ten noorde van Antwerpen.

De bedoeling was om zwaardere schepen naar de kempen en luik te voeren met als ingang de Berendrechtsluit in het uiterste noorden van de Antwerpe haven. Ergens halverwege zou dit kanaal in het Albertkanaal uitkomen.

Oorspronkelijke plannen:

afgezwakte plannen:

Aansluiting op Albert kanaal in Oelegem:

Het duwvaartkanaal is er nooit van gekomen want: een kanaal in het groene noorden van Antwerpen, o lala. Dat past niet bij mijn dikke villa daar

PS: het duwvaartkanaal zou ongeveer hetzelfde traject als het 'Noorder tracé autosnelweg' nemen. Er bestonden al vage plannen om deze snelweg NAAST het duwvaart kanaal te laten lopen.

Definitieve vaststelling gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (09 Dec 2003)

De Vlaamse regering heeft twee gewestelijke ruimtelijkeuitvoeringsplannen (RUP's) definitief goedgekeurd.

De opheffing van het (alternatief) reservatie- en erfdinstbaarheidsgebied voor het zogenaamde Duwvaart-kanaal tussen Ranst (Oelegem) en Zandvliet werd reeds principieel beslist door de Vlaamse regering in het jaar 2000 met betrekking tot het Masterplan Antwerpen, waarvan de modernisering van het Albertkanaal deel uitmaakt. Dit geplande duwvaartkanaal werd op het einde van de jaren '60 geconcipieerd met de bedoeling de toenemende
binnenscheepvaart op te vangen die niet bestemd was voor de dokken in het zuiden van de Antwerpse haven, een kortere verbinding tussen Antwerpen-Rijn aan te bieden en om het verkeer van duwvaartkonvooien tot 9.000 ton
mogelijk te maken. Het exacte tracé van het kanaal werd nooit bij KB vastgelegd, maar wel werden her en der onteigeningen uitgevoerd of bouwverbod ingesteld. Daarom maakte het ook voorwerp uit van groeiend verzet.
Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen bood echter duidelijk als alternatief aan om het bestaande Albertkanaal te optimaliseren.
Minister Van Mechelen is dan ook verheugd de talrijk getroffen eigenaars meer zekerheid te kunnen bieden. Aan de gemeenten wordt nu ook de mogelijkheid geboden de onderliggende bestemmingen te differentiëren via een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

Het andere ruimtelijke uitvoeringsplan beoogt in de eerste plaats een stopplaats 'Noorderkempen' uit te bouwen in Brecht langs de in aanleg zijnde hogesnelheidslijn (HSL) langs de westzijde van de E19. Aldus wordt op de HSL een IC-treindienstregeling mogelijk. Dit vormt een belangrijke troef in de beheersing van de mobiliteit rond Antwerpen en brengt wellicht een
volledige reorganisatie van het openbaar vervoer in de Noorderkempen met zich mee. De voorschriften voorzien de oprichting van een stationsgebouw, een mogelijkheid van vijf busperrons, een parking voor circa 300 autoparkeerplaatsen (die later kan uitgebreid worden indien de stopplaats succesvol blijkt te zijn), overdekte fietsenstallingen en veilige fietsers- en voetgangersoversteekplaatsen.

Daarnaast wordt ook terzelfdertijd voorzien in een nieuwe ringweg rond het dorpscentrum van Brecht, welke zal aansluiten op het te verplaatsen op- en afrittencomplex van de E19.

Bron: persdienst Vlaamse regering.
Sponsored Links
Advertisement

Old July 30th, 2008, 11:08 PM   #44
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 161

Een schande natuurlijk, dat groenen tegen transport per schip zijn. Een beetje vooruitziendheid had ontzaglijk veel trucks van de snelwegen kunnen halen. Ik ben en blijf overigens voorstander van een héle R2, maar daar zal ik wel zowat alleen in staan...
Old July 30th, 2008, 11:34 PM   #45
X38
Registered User

Likes (Received): 22

Quote:
Originally Posted by Kristof VG View Post
afgezwakte plannen:
Dat komt uit de Wolters atlas!

De E19 plas op de grens Schoten/Brecht/Brasschaat had trouwens ook een deel moeten worden van dat kanaal, en (zoals op Kristof's plannen te zien) een aftakking v/h Albertkanaal in Oelegem (ku n je goed zien vanop de autobaan).
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old July 30th, 2008, 11:42 PM   #46
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Likes (Received): 62

Dat kanaal had zowat alle natuurgebied dat er overschiet ten noorden en oosten van Antwerpen vernietigd. Mooi dus dat het er niet gekomen is. Verminderde transport op wegen zou hier niet tegenop gewogen hebben.
the_mirage no está en línea   Reply With Quote
Old July 31st, 2008, 03:25 AM   #47
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 161

Klopt volledig. Geen vlékje groen is er meer te vinden op bovenstaande kaart.
Old July 31st, 2008, 12:46 PM   #48
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Likes (Received): 62

Je moet nemen dat zowieso in een zone van minstens 500m over het ganse tracé het groen zou verdwijnen, moest het kanaal aangelegd worden: wegen, kmo's,...

Als je het antitankkanaal afrijdt met de fiets op een zomerse dag zal je misschien snappen wat er verloren zou zijn gegaan.
the_mirage no está en línea   Reply With Quote
Old July 31st, 2008, 01:36 PM   #49
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 704

DOORSTEEK BOCHT VAN BATH

--> een tentoonstelling of een overzicht van de geschiedenis van de haven van het begin tot nu, ook met de boom in de jaren 60 met oa deze ongerealiseerde plannen zou echt een inzicht in de groei van de haven kunnen bieden en de mensen bekend maken met de wereldhaven die naast de stad ligt

Last edited by Ivan; July 31st, 2008 at 01:42 PM.
Ivan no está en línea   Reply With Quote
Old July 31st, 2008, 05:48 PM   #50
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
Dat komt uit de Wolters atlas!
Jep. Als je zelf goed kijkt kan je in potlood zien waar ik mijn alternatieve liggen van het Saeftinghedok wou plaatsen. Tot de komst van het Posperpolder natuurlijk.

Ik teken oude altassen vol met plannen/projecten die ik beter zou vinden. Of dit gezond is, is een andere zaak . Binnenkort wil ik een draad opstarten over alle utopische projecten en schetsen wat ik zou veranderen in ons land! Als iedereen zijn fantasietjes (het project moet niet betaalbaar zijn uiteraard) post, kan dit idee nog wel tof worden!
Meer daarover later..
Old August 1st, 2008, 10:25 AM   #51
Snelly1968
Registered User

Snelly1968's Avatar

Likes (Received): 2

Quote:
Ik teken oude altassen vol met plannen/projecten die ik beter zou vinden. Of dit gezond is, is een andere zaak . Binnenkort wil ik een draad opstarten over alle utopische projecten en schetsen wat ik zou veranderen in ons land! Als iedereen zijn fantasietjes (het project moet niet betaalbaar zijn uiteraard) post, kan dit idee nog wel tof worden!
Meer daarover later..
Ik ken dat gevoel. Ik heb op een stadsplan uit 1958 de Turnhoutsebaan rechtgetrokken tussen het Astridplein en de Turnhoutsepoort.
Later heb ik vernomen dat er zo een denkpiste zou geweest zijn...
Kan je je voorstellen wat een welhaast Brusselse puinhoop (cfr. Jonction) dit zou geweest zijn?

Dat oude stadsplan is trouwens een godsgeschenk geweest van een, ondertussen overleden, tante. Eerste gedacht: wat kan ik doen met een plan uit '58 , dan , dát kan ik doen met dat plan.

Kom je ooit zo een oud plan tegen op een rommelmarkt of eBay...kopen!
Alternatief: Erfgoedbibliotheek Conscience en Stadsarchief scannen zulke plannen in op verzoek, maar informeer eerst over de prijs en copyright.

, Snelly
Snelly1968 no está en línea   Reply With Quote
Old August 1st, 2008, 12:01 PM   #52
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Dan ben ik al niet alleen Welgekomen op het forum, Snelly 1968!
Old August 1st, 2008, 01:58 PM   #53
Snelly1968
Registered User

Snelly1968's Avatar

Likes (Received): 2

Die kazerne is er uiteindelijk gekomen, maar rond 1940 afgebroken. Ze lag ongeveer waar nu het Zeemanshuis (nog) staat.
handige boeken voor zulke, al dan niet gebouwde, ontwerpen zijn die van wijlen GeorgeVan Cauwenbergh (beroepsantwerpenaar), Rutger Tijs (werkt aan de Stad bij Planologie) en verschillende tentoonstellingscatalogi.
Als beroepsmisvormde kan ik trouwens de Openbare Bibliotheek, Erfgoedbibliotheek Conscience en Felixarchief (www.felixarchief.be/ava) aanraden.

Last edited by Snelly1968; June 2nd, 2009 at 08:56 AM.
Snelly1968 no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2008, 09:06 AM   #54
mato
Registered User

mato's Avatar

Likes (Received): 396

Quote:
Originally Posted by poller1 View Post
Nadeel zou wel geweest zijn dat Napoleon de kathedraal wilde slopen...
De Grote Markt had dan een mooi rechthoekig plein geworden (zoals er zoveel in Frankrijk te zien zijn) na de afbraak van de huizenblok tussen Grote Markt en kathedraal. Overigens niet Napoleon maar zijn revolutionaire voorgangers wilden de toenmalige collegiale kerk en voormalige kathedraal afbreken.
mato no está en línea   Reply With Quote
Old August 18th, 2009, 03:32 PM   #55
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 8417

Quote:
Originally Posted by Ivan View Post
DOORSTEEK BOCHT VAN BATH

Volledig onhaalbaar. Het verdronken land van Saeftinghe is enorm vervuild. Er ligt onder de dikke sliblaag een gigantische hoeveelheid industrieel slijk. Daar moet je vooral NIET in gaan graven. Zou je dat toch wensen, dan zijn de reinigingskosten astronomisch hoog en wegen de baten van dit kanaal niet meer op tegen de lasten.

Ironisch detail: die vervuiling is voor vrijwel 100% afkomstig uit België.
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old August 18th, 2009, 03:53 PM   #56
EvanG
Registered User

Likes (Received): 180

Bwoah, dat was toen enkel onhaalbaar omdat het in Nederland te doen is ipv in België. In de tijd dat die plannen bestonden was vervuiling (en milieu in het algemeen) echt wel het laatste waar men aan dacht. Had zeeland bij België gehoord was het verdronken land van Saeftinge al tientallen jaren geleden weggebaggerd. We zullen dat dus maar als een uitzonderlijk wel verschoonbaar dwarsliggen van Nederland beschouwen.
EvanG no está en línea   Reply With Quote
Old August 18th, 2009, 03:59 PM   #57
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Ik heb die afbeelding ook al enkele maanden geleden gezien, maar deze is fantasie. Er is zelf nog nooit een vraag naar gesteld.

De Schelde heeft bochten nodig, daardoor blijft er meer water terplaatse, en is het waterniveau dus hoger. Hoe dieper het water, hoe grotere de schepen.
Old August 18th, 2009, 04:08 PM   #58
EvanG
Registered User

Likes (Received): 180

Quote:
Ik heb die afbeelding ook al enkele maanden geleden gezien, maar deze is fantasie. Er is zelf nog nooit een vraag naar gesteld.
Niet dat het ooit realistisch is geweest maar eind 19de eeuw leefde het idee wel degelijk in havenkringen, net zoals bv de doorsteek van de bocht bij linkeroever.
EvanG no está en línea   Reply With Quote
Old October 30th, 2011, 08:21 PM   #59
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2916

Bij gebrek aan een 'hoe had het kunnen zijn'-draad zoals dat in het Gentse subforum bestaat plaats ik mijn vraag maar hier:

We kennen allemaal de Sint-Jacobskerk. Deze wordt gekenmerkt door een 55 meter hoge toren die nogal abrupt eindigt.

Volgens verscheidene bronnen zou deze toren echter maar liefst drie keer zo hoog geworden zijn (165 meter dus). Bestaan daar plannen of tekeningen van?
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old October 30th, 2011, 08:27 PM   #60
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 3400

Er bestaat wel zo'n draad op het Antwerpse forum. Ik ben de mosterd voor die Gentse thread destijds namelijk hier komen halen

Je post staat nu waar ie thuishoort
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules