BXL | Oude kaarten / Anciennes Cartes - Page 2 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Belgische steden / Villes belges > Brussel / Bruxelles

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 3rd, 2009, 08:55 AM   #21
hix
BANNED

Likes (Received): 4

Quote:
Waar is Jacob van Deventer?
Dit is de enige die ik gevonden heb.

En bij het zoeken viel ik op dit mooi panorama Brussel 1665 van een andere kunstenaar.

En dit heb ik ingescand van uit mijn boek "Brussel, vijf eeuwen cartografie". Zo zag de Hallepoort er oorspronkelijk uit.

Daar staat trouwens nog eens dezelfde kaart van Jacob Van Deventer in, met omgeving. In kan de kaart niet helemaal inscannen, wegens te groot:

Last edited by hix; July 3rd, 2009 at 09:13 AM.
hix no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 5th, 2009, 01:23 PM   #22
joopr
Registered User

Likes (Received): 0

Eindelijk gevonden!!!

Na enkele dagen zoeken heb ik vanochtend om twee uur de volgende link gevonden:

http://cff2doc.googlepages.com/deventerAll.html

Dat is een overzichtspagina die naar de van Deventer-stadsplattegronden verwijst van de KBR.
Raar dat zoiets niet te vinden is op hun eigen site...

Doorklikkend heb ik de volgende compositie kunnen maken:

Dit is dus dezelfde kaart die Hix ook laat zien, het betreft de zgn. 'Minuut" oftewel de eerste versie die van Deventer gemaakt heeft.
Alhoewel de opnames niet echt 'super' zijn kan er gelukkig redelijk ingezoomd worden op deze kaarten zodat er nog enig detail te zien is.

Last edited by joopr; July 14th, 2009 at 03:35 PM. Reason: Plaatje Brussel was kwijt...
joopr no está en línea   Reply With Quote
Old July 5th, 2009, 07:36 PM   #23
joopr
Registered User

Likes (Received): 0

Vervolg op van Deventer...

Voor de volledigheid voer ik nog enkele leuke plaatjes van Brussel in:

Zwart-wit plattegrond van Blaeu 1649

Plattegrond van de Fer 1700
Verwijzing naar de pagina van de Biblioteca Nacional de Portugal: http://purl.pt/1614/2/P2.html

Panorama van Probst 1730

Plattegrond & panorama van Seutter 1740

Ten slotte kan ik nog melden dat de "andere kunstenaar" van het schilderij "Vue de Bruxelles" uit 1665 J. B. Bonnecroy schijnt te heten.

Last edited by joopr; November 19th, 2009 at 11:03 AM. Reason: voor de netheid en uitbreiding
joopr no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 5th, 2009, 08:38 PM   #24
hix
BANNED

Likes (Received): 4

Bedankt Joopr! Dat zijn prachtige kaarten allemaal. Daar wordt ik heel vrolijk van!
Is van die J. B. Bonnecroy nog iets bekend?

Ik zie dat dit panorama kan gekocht worden als poster bij de koning Boudewijn stichting. koning Boudewijnstichting

Ik denk dat ik er eentje ga bestellen.
hix no está en línea   Reply With Quote
Old May 3rd, 2010, 05:57 PM   #25
Batavier
"Covfefe" ??? Enjoy!

Batavier's Avatar

Likes (Received): 910

Voor eenieder die ook geinteresseerd is in het oude Brussel van voor de Expo 1958, wil ik nog even de aandacht vestigen op een oude satelietkaart van Brussel. Dit komt van belgeoblog.be.

[IMG]http://i42.************/fk5pqs.jpg[/IMG]
Preview satelietkaart

Satelietfoto van Brussel 1953 (via de browser)
Satelietfoto van Brussel 1953 (te downloaden voor Google Earth)

Helaas zijn dit alleen foto's van het bovenste gedeelte van de binnenstad. Het Volkshuis van Horta staat er (net) niet op.

Wel zijn de centrale hallen (waar nu Parking 58 staat) en de omgeving van de Brouckere goed te zien. Het administratiefcentrum van Brussel en de philipstoren zijn nog niet gebouwd, de historische gebouwen waaronder de Grote Post staan er nog.

Wat ook opvalt aan de plattegrond is dat de noordzuidverbinding af is, en de Pachecolaan/Keizerinlaan/Keizerlaan net aangelegd is. Op de site waar nu het RAC staat af te brokkelen, staat op de kaart nog de oude Bas-fondswijk, met trappen richting de Congreskolom.

Daarnaast is te zien dat er in de omgeving van het Centraal Station en de Sint-Goedele, nog een hoop is afgebroken na de realisatie van de Noordzuidverbinding. O.a. de Kunstberg, de zwarte torentjes van de fortis, het Markiesgebouw staan er nog niet op.

Heropbouw van het Volkshuis en/of de Hallen zoals mensen hier eerder al voorstelden lijkt mij een goed idee. Echter kan ik mij het optimisme en visie op de toekomst van het modernisme ook goed voorstellen, er is veel afgebroken in Brussel, maar we moeten niet vergeten dat er ook veel bijgekomen is en ook zorgen dat nieuwere monumenten behouden blijven voor de toekomst. (Mijns inziens horen Parking 58 en de Blatontoren daar niet bij )

Brussel in de '50-'60
Batavier no está en línea   Reply With Quote
Old May 3rd, 2010, 06:52 PM   #26
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 22043

Wow! Fantastische link zeg! Bedankt.
Benonie está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 3rd, 2010, 07:57 PM   #27
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Likes (Received): 4146

Super! Bedankt Batavier!

Quote:
Originally Posted by Batavier
Mijns inziens horen Parking 58 en de Blatontoren daar niet bij
Ik denk dat het nu wel zeker is dat Parking 58 wordt afgebroken. Zeker nu bekend is dat de GB Les Halles moet sluiten. We hebben hier al renders gezien van wat er zou kunnen komen, maar het is nog afwachten naar het definitieve resultaat.
Filou está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 3rd, 2010, 07:59 PM   #28
Le Penseur
Proud Belgian

Likes (Received): 40

Even boeiend is de toepassing over de Noord-Zuidverbinding op belgeoblog (te vinden bij kaarten). Ook te downloaden op Google Earth. Er staan een aantal unieke foto's tussen.
Le Penseur no está en línea   Reply With Quote
Old October 11th, 2015, 08:07 PM   #29
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 5896

PRACHTIG!

Beide jaren hebben alvast iets gemeen: enorme kaalslag... (de noordzuidverbinding, de noordwijk...)

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...hemels-brussel
Voortaan ook luchtfoto's uit 1944 en 1996 op Hemels Brussel

door Š brusselnieuws.be Brussel 16:24 - 11/10/2015

Hemels Brussel, de website van het Gewest vol historische luchtfoto's en straatbeelden, is aan zijn derde versie toe. Nieuw zijn onder meer luchtbeelden uit 1944 en 1996. De site lokte op een jaar tijd 100.000 bezoekers.

Hemels Brussel is niet de meest gebruiksvriendelijke website, maar iedereen met een interesse in geschiedenis en/of stedenbouw vindt er wel een schat aan informatie. Met meer dan 3.000 extra foto's geeft de historische Google Earth van het Gewest nu een nog completer beeld van hoe het stadsweefsfel evolueerde in de laatste tachtig jaar.

Blikvangers zijn onder meer nieuwe luchtbeelden uit 1944 en 1996. Voor de luchtfoto's uit 1944 werd geput uit archieven van de Amerikaanse en Britse luchtmacht. De beelden tonen onder meer de impact van de aanleg van de Noord-Zuidverbinding.

Een eerste versie van Hemels Brussel werd gelanceerd in de lente van 2013. Volgens minister-president Rudi Vervoort (PS) een groeiend succes. "Gedurende het afgelopen jaar hebben reeds 100.000 geīnteresseerden, beginnende gebruikers, geīnformeerde stedenbouwkundigen en architecten, en ook enthousiaste particulieren de website geraadpleegd", stelt hij in een persbericht.

Hemels Brussel is te raadplegen via deze website.

De luchtbeelden van 1944 staan hier en die van 1996 vindt u hier.

Phoenyxar, lumumba liked this post
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old October 11th, 2015, 10:07 PM   #30
lumumba
Registered User

lumumba's Avatar

Likes (Received): 512

Op de foto's van 44 zie je duidelijk de littekens van de noord zuid verbinding...
Op de foto's van 96 is het indrukwekkend leegte rond het Noord Station ik herinner mij dat goed het leek wel en slagveld !!!

Last edited by lumumba; October 11th, 2015 at 10:17 PM.
lumumba no está en línea   Reply With Quote
Old October 11th, 2015, 11:20 PM   #31
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 5088

Fantastische oude foto's te vinden op die site!

Benonie, Bazar liked this post
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules