TV tips - Page 2 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Nieuws

Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old September 14th, 2009, 10:18 PM   #21
maartens
Registered User

maartens's Avatar

Likes (Received): 694

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Het is evident dat er verschillen zijn tussen noordvleugel en zuidvleugel, en dat er verschillen zijn tussen adam en rdam. Maar die hufter ging wel erg ver. Hij vond dat de landelijke overheid maar even fijn moest stimuleren dat adam 1% harder groeit dan die achterlijke steden aan de zuidkant, sprak hij op denigrerende toon met zelfingenomen glimlach op zijn smoelwerk.

Hij vergat voor het gemak dat ook in zijn 020 land PVV onverwachts hoog scoorde!
Een zeer gekleurde uitzending, met echt een overbelichte bekrompen IAmsterdam visie. Rotterdam werd afgeschilderd als Getto, met een opname door een straat met leegstaande panden (waar is die straat??). Vreselijk af en toe hoe media met beelden meningen kunnen sturen. Je kan net zo goed alleen Kralingen, Scheepvaartkwartier en Kop-van-zuid filmen en vervolgens goed de bijlmerflats in beeld nemen. Door personen als Zef Hemel wordt Amsterdam wel echt een stuk onaantrekkelijker!
maartens no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old September 14th, 2009, 10:20 PM   #22
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 6425

Ja, was bijna over mijn 020 haat heen maar dat soort figuren helpt niet.

Amsterdam is een leuke stad, alleen die inwoners...
Old September 14th, 2009, 10:37 PM   #23
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

VPRO = Geitewollensokken/Provo`s/Hippies/Krakers = Hilversum = Amsterdam. Helaas. De Nederlandse landelijke media richten hun aandacht nog te veel op Amsterdam, terwijl Den Haag en Rotterdam toch ook wel vaker positief in beeld kunnen worden gebracht.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old September 14th, 2009, 10:44 PM   #24
maartens
Registered User

maartens's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Ja, was bijna over mijn 020 haat heen maar dat soort figuren helpt niet.

Amsterdam is een leuke stad, alleen die inwoners...
Ik heb geheel geen "Haat" tegen Amsterdam. Ik ben zelf van oorsprong een Limburger, dus voel me ook niet echt "Rotterdammer". Maar deze figuren heb je in Utrecht en Amsterdam nu eenmaal meer dan in Rotterdam en daarom vind ik het eigenlijk prettiger wonen in Rotterdam. Wat wel echt in waarde is gedaald is de kwaliteit van het programma Tegenlicht. Normaal namelijk kwalitatief echt hoogwaardig en objectief maar dit keer echt gruwelijk gekleurd. De "Regie/research" is dan ook in handen van twee Amsterdammers:

Regie/research: William de Bruijn
senior researcher at VPRO, Amsterdam
http://www.linkedin.com/pub/william-de-bruijn/5/1b0/199

Research-assistentie: Willem van der Muur
UvA, Amsterdam
http://rozepeddle.hyves.nl/fotos/

Van mij mag er nog uitzending in deze serie over Nederland en dan Rotterdam Make-over 2040 of nog beter The Netherlands Make-over 2040, Regie ("Research") in handen van iemand werkzaam bij http://www.mastercitydeveloper.nl/...
Er zijn in Nederland namelijk nog steeds meer Steden dan Amsterdam Zef, en deze andere steden hebben ook toekomst...

Zou Zef ooit iets vervelends in Rotterdam hebben meegemaakt toen hij directeur was van de Academie voor Bouwkunst in Rotterdam?
http://doemee.vrom.nl/uploads/Lr/rZ/...il20081617.pdf

“ Het moet weer in Amsterdam gaan gebeuren.”

"Woontorens, zoals in Rotterdam, zijn ons een gruwel.”

"Maar het is nu eenmaal zo dat Amsterdam voorop loopt. Wij hebben het gevoel dat de andere steden zitten te slapen."

Journalist: Maar als ik dan zo’n HP de Tijd lees van een maand terug, waarin alle problemen van Amsterdam pagina’s lang worden uitgelicht, dan denk ik: het is niet alleen maar halleluja in de stad. Reactie: “Wij hebben hier wel een beetje gelachen om dat stuk. Ik vond het een vrij ouderwets verhaal, alle slechte kanten van de stad aan elkaar geschreven. Zo erg is het allemaal niet.”

"En het is voor mijn ambtenaren ook erg verwarrend dat ze ineens toch weer over die Randstad moeten praten. Hier is iedereen er namelijk wel van overtuigd: Amsterdam heeft de toekomst."

Last edited by maartens; September 14th, 2009 at 11:13 PM.
Old September 14th, 2009, 11:14 PM   #25
jarends
Registered User

Likes (Received): 0

Erg gekleurde journalistiek zonder wederhoor.
jarends no está en línea   Reply With Quote
Old September 14th, 2009, 11:19 PM   #26
maartens
Registered User

maartens's Avatar

Laten we even tegenlicht brengen op:
http://weblogs.vpro.nl/tegenlicht/20...omment-page-1/
Old September 14th, 2009, 11:42 PM   #27
wolkenbestormer
Registered User

wolkenbestormer's Avatar

Likes (Received): 303

Ik kreeg even jeuk van die malloten met die rode petjes op die door NYC heen gingen fietsen. Het leek wel alsof ze net tot het het besef kwamen dat A'dam toch (spijtig genoeg) niet dezelfde omvang zou gaan krijgen als NYC.

Voor wat betreft de houtaine houding van die figuur omtrent de noord en zuidas..... het is dat superioriteitsgevoel en minachting wat er mee wordt uitgestraald waar ik een hekel aan heb. Niet zozeer de stad Amsterdam zelf.

Rotterdam neerzetten als een gesloten stad en dan de Rotterdamwet aandragen. Ik vraag me af wat Amsterdam zou hebben gedaan wanneer in grote delen van hun stad 70% van de bevolking een laag inkomen zou hebben en er een disproportionele scheefgroei in het woningbestand aanwezig zou zijn. Zouden zij wel alle kansarmen met open armen willen ontvangen?

Rotterdam heeft van oudsher de klappen mogen opvangen, de vervuilende industrie, het bombardement, de massale sociale woningbouw. Het is goed dat Rotterdam ambities heeft en het is niet zoals die brillemans zegt dat hier enkel PVV aanhang zit met een gesloten visie. Zeer zeker niet... ik ben hier bewust gaan wonen omdat dat rauwe karakter mij aanspreekt.

Er werden trouwens wel valide punten aangedragen, waarom vanuit rijksoverheid nog toestaan dat middelgrote gemeenten ongebreideld blijven expanderen met natuurverlies en grote verkeersdruk tot gevolg? Adriaan Geuze was trouwens ook weer heel sterk in zijn analyses. Wel opmerkelijk dat voor wat betreft ruimtelijke ordening er op overheidsniveau veelal geen mensen worden geplaatst die er ook verstand van hebben. Het wordt idd tijd voor keuzes en een duidelijke visie (en dan bedoel ik niet die randstadvisie 2040 die de overheid heeft gemaakt, dergelijke propagandapraat koop ik niks voor).
Old September 15th, 2009, 12:09 AM   #28
Danny
Registered User

Danny's Avatar

Likes (Received): 1

De documentaire viel mij alleszins mee. Tot aan de laatste vijf minuten heb ik rustig kunnen kijken zonder mij echt ergens over op te winden. Als die Hemel iets te veel begon te brallen over bv. de Zuidas dan werd hij vanzelf netjes onderuit gehaald door een objectieve blik van Sassen. De inbreng van Florida was zoals ik verwachtte lekker Amerikaans. Misschien was het slimmer geweest om mensen erbij te halen met meer kennis van de Nederlandse context.

Maar dan die laatste vijf minuten als die Hemel opeens begint over gesloten en open steden. Over de nationalistische steden in het zuiden tegenover de liberale stad Amsterdam. Hoe die dat verhaal dan ook zit te verkondigen. Nog eens ondersteund met beelden die makkelijk ook in Amsterdam geschoten hadden kunnen worden. Laten we de feiten niet onder stoelen of banken schuiven maar deze vent kan je toch niet serieus nemen.

Over de kritiek van Geuze op de RO. Hij heeft gelijk dat de ontwikkeling van kantoren langs de snelwegen misschien wel wat te ongebreideld plaatsvindt. Maar een locatie als de Zuidas zou echt niet in zijn ontwikkeling geremd mogen worden door een stad als Breukelen. Natuurlijk maken extreem hoge concentraties (door een afname van het aanbod aan land) de ontwikkeling van locaties makkelijker, maar bedrijven die zich op toplocaties vestigen kijken naar de locatie en niet de huur. Het gaat om de voordelen die te behalen zijn op specifieke locaties en de face-to-face contacten. Als de Zuidas niet tot wasdom komt door concurrentie uit Breukelen dan zegt dat meer over het belang van de Zuidas en de rol van Amsterdam dan over de RO.
Danny no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 01:15 AM   #29
lawine
Registered User

Likes (Received): 4

enig idee waar we dit op internet kunnen zien? (als dat mogelijk is?)
lawine no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 01:16 AM   #30
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 1107

http://player.omroep.nl/?aflID=10086173
Wuppeltje no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 01:16 AM   #31
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Likes (Received): 723

Quote:
Originally Posted by lawine View Post
enig idee waar we dit op internet kunnen zien? (als dat mogelijk is?)
Bij uitzendinggemist is dat meestal binnen de 24 uur.

e: zie link van Wuppetje
Rietendak no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 08:48 AM   #32
Baggie
Registered User

Likes (Received): 2

In grote lijnen vond ik het maar een rare uitzending. Ik snap de ambities van Amsterdam wel. Ze willen gewoon bij de grote van de wereld behoren.

Wat ik echter heel matig vond, zoals eerder gezegd, hoe Rotterdam in beeld kwam. Rotterdam werd zowat de Detroit van Nederland genoemd en zou volgend mr. Florida maar met Amsterdam mee moeten gaan. Hij vergeet daarbij dat ook Rotterdam een visie heeft. Rotterdam is misschien niet de belangrijkste stad van Europa of de wereld, maar het heeft wel een wereldhaven. En ook Rotterdam wil bij de grote van de wereld behoren, al is er dan een hele lange weg te gaan.

De heer Florida had het ook over een toekomstige metropool AmBruAnt of zoiets. En als je de nachtvisies bekijkt zie je ook één grote vlek met licht. Wat ik dan niet snap is waarom Amsterdam hier dan de "leidende" stad moet zijn, terwijl hier ook andere belangrijke steden zijn zoals Brussel (Europese Unie) en Antwerpen (tweede haven van Europa).

Je kan het ook anders zien. Als we toch een megametropool AmBruAnt hebben dan ligt Rotterdam of Den Haag het meest centraal. Je kan daarom ook zeggen dat één van deze steden de belangrijkste stad in de grote metropool moet zijn. Maar misschien praat ik nu te veel als een Rotterdammer.

Kortom: Ik vond het een zeer gekleurde aflevering, maar snap de ambities van Amsterdam wel.
Baggie no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 10:04 AM   #33
Rotterdam A
Registered User

Likes (Received): 93

De NOS is weer bezig met Rotterdam bashing. Het stoort mensen gewoon dat deze stad niet netjes in die Brave Groen Links-bekakte-dromerige-luibakken pas loopt en veel grootse dingen voor mekaar krijgt en gewoon serieus bezig is met stadsontwikkeling zonder teveel dromerige praatjes.
Waarschijnlijk geirriteerd dat Rotterdam ook een gooi wil doen naar de spelen. Met Euro2000 in het achterhoofd is daar nu onrust ontstaan bij deze import Amsterdammers. Je hoort niet eens een Amsterdamse accent, maar gewoon bekakte mensen.

Deze enorme agglomeratie met al zijn functies moet onderdoen, voor anderen in de Benelux?
Rotterdam A no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 11:12 AM   #34
Freak187
Registered User

Quote:
Originally Posted by maartens View Post
Een zeer gekleurde uitzending, met echt een overbelichte bekrompen IAmsterdam visie. Rotterdam werd afgeschilderd als Getto, met een opname door een straat met leegstaande panden (waar is die straat??). Vreselijk af en toe hoe media met beelden meningen kunnen sturen. Je kan net zo goed alleen Kralingen, Scheepvaartkwartier en Kop-van-zuid filmen en vervolgens goed de bijlmerflats in beeld nemen. Door personen als Zef Hemel wordt Amsterdam wel echt een stuk onaantrekkelijker!
Als inwoner van Groot-Amsterdam wil ik mij verontschuldigen voor die pipo Zef Hemel. Typisch een ambtenaar die niet weet hoe het bedrijfsleven werkt. Terwijl hij vage visie's aan het ontvouwen is, glipt Amsterdam leeg.
Freak187 no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 11:57 AM   #35
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 1107

Het gekleurde zat hem voornamelijk in de laatste 6 minuten en dan vooral van Zef Hemel (wat mij overigens verbaasde aangezien Zef Hemel jaren in Rotterdam heeft gewoond en gewerkt). Daarvoor ging het toch allemaal op een redelijk academisch niveau.

Quote:
Originally Posted by Baggie View Post
In grote lijnen vond ik het maar een rare uitzending. Ik snap de ambities van Amsterdam wel. Ze willen gewoon bij de grote van de wereld behoren.

Wat ik echter heel matig vond, zoals eerder gezegd, hoe Rotterdam in beeld kwam. Rotterdam werd zowat de Detroit van Nederland genoemd en zou volgend mr. Florida maar met Amsterdam mee moeten gaan. Hij vergeet daarbij dat ook Rotterdam een visie heeft. Rotterdam is misschien niet de belangrijkste stad van Europa of de wereld, maar het heeft wel een wereldhaven. En ook Rotterdam wil bij de grote van de wereld behoren, al is er dan een hele lange weg te gaan.
De ambities zijn hoog in Amsterdam om er als wereldstad bij te horen, of beter zegt erbij te blijven (immers zowel Saskia Sassen als Richard Florida hebben het over leidende wereldstad Amsterdam). Omvang de stad wordt als probleem ervaren, gebrek aan luxe kantoren, woningen en voorzieningen, mobiliteitsproblemen, gebrekkige planologie op hoger niveau, etc.

Als ik het zo aanvoel en zijn argumenten hoor van Richard Florida, dan ziet hij Rotterdam zeker niet als stad zonder visie, en zeker niet als onbelangrijke stad. Hij ziet het alleen als een secundaire stad. Hij ziet veel potentie in Rotterdam, vooral als het onder metropool Amsterdam zou vallen. Niet alleen qua (goedkoop) wonen, maar ook bv qua werken in de creatieve sector. Deze creatieve groep wordt door zowel Florida als Sassen als erg belangrijk ervaren voor de stad.

Quote:
Originally Posted by Baggie View Post
De heer Florida had het ook over een toekomstige metropool AmBruAnt of zoiets. En als je de nachtvisies bekijkt zie je ook één grote vlek met licht. Wat ik dan niet snap is waarom Amsterdam hier dan de "leidende" stad moet zijn, terwijl hier ook andere belangrijke steden zijn zoals Brussel (Europese Unie) en Antwerpen (tweede haven van Europa).

Je kan het ook anders zien. Als we toch een megametropool AmBruAnt hebben dan ligt Rotterdam of Den Haag het meest centraal. Je kan daarom ook zeggen dat één van deze steden de belangrijkste stad in de grote metropool moet zijn. Maar misschien praat ik nu te veel als een Rotterdammer.

Kortom: Ik vond het een zeer gekleurde aflevering, maar snap de ambities van Amsterdam wel.
De 'megaregion' waar Florida het over heeft, dan komen we op: Amsterdam-Rotterdam, Ruhr-Cologne, Brussels-Antwerp, and Lille. Kortom conurbaties en metropolen die samen 1 (mega)regio vormen. Hij heeft het niet over de verhoudingen tussen Amsterdam en andere belangrijke steden buiten Nederland, hoewel dat niet duidelijk naar voren komt in de uitzending.
Wuppeltje no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 02:47 PM   #36
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Likes (Received): 723

Er zijn nu drie topics over deze uitzending. Kan een modje ze samenvoegen? .

Wat tegenlicht uit nota bene het Parool:
Amsterdam financieel centrum is een illusie
Rietendak no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 03:21 PM   #37
maartens
Registered User

maartens's Avatar

Prachtig commentaar van Floris op:
http://weblogs.vpro.nl/tegenlicht/20...omment-page-1/
Old September 15th, 2009, 03:38 PM   #38
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 9891

Inderdaad, een prachtige reactie. Dat commentaar van Floris lijkt daarbij van een hoger niveau te zijn dan (de laatste 6 minuten?) van de uitzending. Ik schrijf "lijkt" want ik moet het programma nog terugzien, dat kan woensdagavond als ik weer thuis ben.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 04:04 PM   #39
Pindakaas
POTTEN

Pindakaas's Avatar

Best een leuke uitzending, maar erg beperkte hoeveelheid aan informatie (maar je, t is maar 50 minuten).

Wat betreft de Rotterdam bashing in het licht van het onderwerp vond ik het allezins meevallen. Slechts een misplaatste en slecht onderbouwde opmerking over gesloten en open steden van Zef Hemel viel mij op. Ik vond dat er in de korte tijd dat Rotterdam ter sprake kwam er toch ook een aantal positieve punten naar voren kwamen.
Pindakaas no está en línea   Reply With Quote
Old September 15th, 2009, 04:50 PM   #40
SkyBox036
Registered User

SkyBox036's Avatar

Likes (Received): 29

Los van het Rotterdam bashing waardoor een aantal mensen wordt afgeleid van het punt waar het om gaat. En dat is dat, willen de grote 4 toekomst hebben, dan moeten zij zich verenigen tot een megaregio. Dat is toch geen verkeerd idee met alle ontwikkelingen die er gaande zijn? Dan kan je je natuurlijk beledigd voelen dat Rotterdam dan (versterkend) onderdeel wordt van het grotere 'Randstad' of 'Amsterdam', maar veel keus is er niet. Of kan de tegenwoordig al wegzakkende Randstad de mondiale concurrentie in de toekomst aan op een andere manier?

Laten we inderdaad doorgaan in een ander topic, kunnen de posts misschien mee? Dan houden we deze vrij voor Tv tips.
SkyBox036 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules