SkyscraperCity banner
1 - 6 of 6 Posts

·
f a i r l i g h t
125 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ålesund, Noorwegen.

Volgens velen de mooiste stad van Noorwegen.

History 101:
Wiki: In the night of 23 January 1904, the town was the scene of the Ålesund Fire, one of the most terrible of the many conflagrations to which Norwegian towns, once built largely of wood, have been subjected. Practically the entire town was destroyed during the night, a gale aiding the flames, and the population had to leave the town in the middle of the night with only a few minutes' notice. Only one person died in the fire, but more than 10,000 people were left without shelter.

Kaiser Wilhelm of Germany had often gone on vacation to Sunnmøre. After the fire, he sent 4 warships with materials to build temporary shelters and barracks. After a period of planning, the town was rebuilt in stone, brick and mortar in Jugendstil (Art Nouveau), the architectural style of the time. The structures were designed by approximately 20 master builders and 30 Norwegian architects, most of them educated in Trondheim and Charlottenburg, Berlin, drawing inspiration from all over Europe. To honor Wilhelm, one of the most frequented streets of the city is named after him. The town has an unusually consistent architecture, most of the buildings having been built between 1904 and 1907. Ålesund is a partner city of the Art nouveau network, a European network of co-operation created in 1999 for the study, safeguards and development of the Art nouveau.

Je leest het goed, Art Nouveau.
Nix Frankrijk, Duitsland.. gewoon in Noorwegen.

Toen ik de onderstaande foto's maakte was ik niet echt op zoek naar Art Nouveau/Jugendstil achtige ornamenten. Dus sorry 'bout that :)

Het meerendeel van de foto's is van vorig jaar en een paar van vorige week.

1. De binnenhaven met Godøy op de achtergrond:

2. Links een reddingsboot, rechts een loods boot.
(het kleine gebouwtje in het midden is de terminal voor wachtende passagiers voor de "Express Boat".

3. En daar zal je em net hebben..:

4. De meeste gebouwen rond om de haven zijn gerestaureerd tot hotels & appartementen.

5. Sonny Crockett is er ook:

6. Het gebouw bovenop de berg Aksla is het befaamde uitzichtspunt Fjellstua:

7. Deze boot stond te koop.. jammer genoeg miste ik een paar ton op me spaarrekening.
(meer hier,hier en hier)

8. Mooi weer = druk:

9.

10.

11.

12. Verse garnalen te koop:

13. FYI; Een echte garnalen boot ziet er nooit zo schoon en gelikt uit, maar de toeristen vinden het leuk.

14.

15.

16. In Nederland koopt men een camper.. hier een boot.

17.

18. Rondvaartboot.

19. Gelukkig, er zijn nog houten boten. De boot rechts is een oude walvisvaarder (zie kraaiennest).

20. Nog een hotel op de achtergrond.

21.

22. Jugendstil..

23.

24. Het Jugendstilcenter.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

32.

33. Een (toeristen) markt.

34.

35. Ah heimwee naar Den Haag met ze bouwputten..

36.

37.

38.

39.

40. Het gebouw wat er bovenuit steekt in de achtergrond is een oude school en nu een ziekenhuis.. (of was het nu andersom?)

41.

42.

43.

44. De "oude" bioscoop, onlangs weer geopent.

45.

46.

47.

48.

49. En ja, hier kan je vers walvisvlees kopen ;)

50. Dat gedrocht achterin is 1 van de vele shoppingmalls

51. Dunste huis in Noorwegen?

52.

53.

54.

55.

56. Geloof het of niet, maar die vuurtoren, dat is een hotel! Room 47 Molja Lighthouse!

57.

58.

59. Shoarma hebben ze hier ook..

60.

61.

62.

63.

64. ERG duur.. de Nariida jacht/zeilboot.

65.

66.

67.

68. Een paar foto's van een paar weken terug toen de Zweedse Oost Indische Compagnie vaarder Götheborg in Ålesund was.

·
Registered
9,298 Posts
Samen met Tromso is dit inderdaad denk ik wel de leukste stad van Noorwegen. Erg fraaie fotoserie trouwens.

·
Registered
3,848 Posts
Prachtige fotoserie, ik wist nooit zo goed hoe de stad er echt uit zag. De bouwstijlen vind ik leuk, oogt sfeervol. Best wel stedelijk. :) Het oogt ook levendig!

·
Bas
14,372 Posts
Hele mooie fotoserie, ik had niet gedacht dat Alesund zó fotogeniek was. Ik zal me eens even in deze stad verdiepen, ik denk dat dit inderdaad de mooiste plaats van Noorwegen is.

1 - 6 of 6 Posts