SkyscraperCity banner

1 - 20 of 22 Posts

·
Registered
56 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Lviv (Львів) is een stad in het westen van Oekraïne, vlakbij de grens met Polen.

De naam van de stad wordt in het Oekraïens uitgesproken als ‘Lwieuw’, hoewel je sommigen ook ‘Lviev’ kunt horen zeggen. Iets dat misschien meer een Russische uitspraak is.

Lviv, heeft een roerige geschiedenis en daardoor is de stad ook wel bekend onder andere namen, zoals: Lemberg, Lwów, Lvov (Львов) en Leopolis. Ik heb voor mezelf de stad maar een nieuw Nederlands exoniem gegeven, namelijk ‘Leeuwenburg’.

De stad presenteert zich voor toeristen als de ‘stad van tradities’ (місто традиції) en als ‘open to the world’ (відкритий для світу). De oude binnenstad van Lviv staat trouwens ook op de werelderfgoedlijst van Unesco.
Wat ik ook wel fijn vond was dat er overal gratis openbare wifi-netwerken beschikbaar waren op straat.

1. Eén van de eerste straten die we inliepen ’s morgens rond een uur of zeven nadat we de spullen in het hotel gedropt hadden

2. En wat zie je dan…

Omdat ik al twee dagen last van m’n enkel had en die steeds dikker, rooier en pijnlijker werd besloten we maar naar een dokter te gaan. Gelukkig had m’n nicht een kennis in Lviv (Waar ze pas achter kwam nádat we de reis geboekt hadden) en kon die ons naar een kliniek brengen en voor ons tolken. Dat ik daar was begreep ik al snel, zonder vertaling, dat het ernstig bleek te zijn en ook hoorde ik al gelijk iets van ‘horilka’ (горілка) (Oekraïense wodka).

Die kennis van m’n nichtje vertelde ons dat het een infectieziekte was, maar een exacte vertaling wist ze niet, en dat ik de wond dus met wodka moest wassen van de dokter. Ook moest ik een formulier invullen en gaf ie ons een recept voor medicijnen die we dan maar zelf moesten kopen bij een apotheek en dan zou ik de volgende dag terug moeten komen voor controle en eventuele injecties.

3. De dokterspapieren van de kliniek

Naja, daarna ben ik dus maar weer vrolijk de stad doorgelopen met een zere enkel op zoek naar een apotheek en om gewoon de stad verder te bezichtigen.

4. De Vrijheidslaan (Prospekt Svobody / Проспект Свободи)

5. Met het Operagebouw

6. Ze zijn hier al heel erg bezig met het EK voetbal van volgend jaar

7. Van de Vrijheidslaan lopend richting het Marktplein (Plosjtsja Rynok / Площа Ринок)

8.

9. Het Marktplein!

10. Het Marktplein vanuit een historisch museum

11. Het stadhuis of raadhuis (Ratoesja / Ратуша), midden op het marktplein

12. Je kan voor ₴ 5,- (€ 0,44) de klokkentoren van het stadhuis beklimmen, zodra je het stadhuis binnentreedt zie je eerst dit.

13. De trappen in de toren

14. Het klokmechanisme

15. Het uitzicht vanuit een raampje in de toren

16. Het uitzicht naar beneden

17. Ja, daar staat een auto op het dak! Maar daarover later meer…

18. Een kijkje in de rondte

19.

20. De Kasteelheuvel (Zamkova Hora / Замкова гора) of ‘Hoog kasteel’ (Vyskoyj zamok / Високий замок)

21. Overal in het centrum vind je deze nieuwe (door de EU gefinancierde) digitale informatieschermen. De dagen, uren en minuten die worden afgeteld is tot het EK begint.

22. Leopold von Sacher-Masoch (Waarnaar het masochisme is genoemd) komt uit Lviv.

23. Lviv staat bekend om koffie en de vele gethematiseerde café-restaurants. Zo heb je er het Legendenhuis (Dim Lehend / Дім Легенд).
Het was verboden om binnen foto’s te maken, maar ik heb een foto van de achterkant van de menukaart gemaakt waar de plattegrond van het restaurant op te zien is.
Elke kamer heeft z’n eigen thema en op het dak staat een auto!

24. Ik in de vliegende trabant

25. Het uitzicht van achter het stuur

26. Op de schoorsteen zit een kabouter en het is de bedoeling om muntjes in z’n hoed te gooien, die dan via een regenpijp op een goudhoop belanden…

27.

28. En natuurlijk weer een Oekraïense maaltijd.

Na een lange dag met veel te hebben bezichtigd en echt tig apotheken te hebben bezocht kwam ik ’s avonds weer terug in het hotel. Maar al vlug werd ik helemaal niet lekker en wilde ik toch wel graag onmiddellijk naar een ziekenhuis toe.
Dus maar naar een Nederlandse alarmcentrale gebeld om te de boel uit te leggen en vragen wat het verstandigst zou zijn, en zij zeiden ook dat ik maar beter meteen naar het ziekenhuis kon gaan. Ook bleek één van de medicijnen die me voorgeschreven waren verboden te zijn over bijna heel de wereld behalve in Oekraïne, Rusland en China ofzo.

Dus snel weer die kennis van m’n nichtje gebeld en in het hotel een taxi besteld die ons vlug naar een ziekenhuis kon brengen. Onderweg hebben we ook nog even die kennis opgehaald zodat ze weer kon tolken voor ons.
En zo zat ik dan ineens in een Oekraïens ziekenhuis dat er nogal sovjetachtig uitzag. (Hoewel ze de centrale hal wel gerenoveerd hadden).
Die kennis had thuis nog even de vertaling opgezocht van wat die dokter ’s middags in de kliniek zei dat ik zou hebben en dat bleek ‘wondroos’ te zijn. Die kennis heeft dat aan de dokter daar verteld en meteen erbij verteld dat ik liever niet dat medicijn wilde innemen dat verder overal verboden is.

Maar goed, nu had ik er dan dus ook nog bloedvergiftiging bij. Dus de dokter in het ziekenhuis weer naar m’n enkel kijken en die heeft me ook weer nieuwe medicijnen voorgeschreven. Ik moest 12 dagen lang 3 verschillende medicijnen innemen en in het ziekenhuis kreeg ik gelijk twee injecties. Ook moest ik m’n enkel elke dag, twee keer opnieuw inzwachtelen met verband met een soort Jodium en nog een ander spulletje.

Tja, ik maak wel wat mee zo op m’n Oekraïnereis. Eerst de brand in het hotel en Kyïv en nu wondroos en bloedvergiftiging!

29. En dus liep ik de rest van de dagen zo rond in Lviv! Er was overigens niemand die vreemd op- of omkeek. Net alsof het heel normaal is om er zo bij te lopen…

30. Het Ivan Frankopark

31. De Ivan Franko-universiteit, gelegen voor het Ivan Frankopark

32. En de universiteit van binnen

33. Detail van de pilaren

34. Dit soort kioskjes vind je overal in Oekraïne

35. Huizen aan het Kathedraalplein (Plosjtsja Soborna / Площа Соборна)

36. De Dominicanenkerk

37. Achter de Dominicanenkerk is er een boekenmarkt rond het beeld van Ivan Fjodorov (Rus: Иван Фёдоров - Oekr: Ivan Fedorovytsj / Іван Федорович)

38. En maar weer naar het Marktplein om het Apothekersmuseum te bezoeken.

39. Het Apothekersmuseum aan het marktplein. Op het eerste gezicht lijkt het een heel klein museumpje, maar uiteindelijk blijkt het redelijk groot te zijn.

40. Een wapen op een deur

41.

42.

43.

44.

45. Het Lytsjakiv-kerkhof (Lytsjakivskyj tsvyntar / Личаківський цвинтар)

46.

47. Het graf van de Oekraïense dichter en schrijver Ivan Franko

48. Niet met elk graf wordt even respectvol omgegaan

49. En ook niet in elk graf ligt al iemand. Deze mensen moeten nog overlijden…

’s Avonds zijn we naar Kryjiva gegaan. Een “geheim” patriottistisch café-restaurant waar je alleen kunt komen als je weet waar het is en het wachtwoord hebt om binnen te komen.

Je moet eerst door een steegje lopen en op een deur kloppen, waarna een wachter een luikje open doet en je naar het wachtwoord vraagt. Waarop je het zegt en moet beloven dat je zonder Moskovieten bent. Dan opent ie de deur voor je en pakt z’n heupflesje en een glaasje waarop je een shotje honingwodka krijgt dat je achterover moet slaan.

Dan mag je pas binnenkomen en gaat er een geheime deur open naar de kelder waar het café-restaurant zich bevindt.

50. Hier de eerste van de 3 ondergrondse gangen

Het Museum van volksarchitectuur en plattelandsleven (Moezej narodnoï architektoery ta poboetoe / Музей народної архітектури та побуту).

51. In het museumpark werden opnamen gemaakt voor het een of ander en daarom waren er kinderen in klederdracht

52.

53. Al zag dit er wel wat “verdacht” uit…

54. Een schooltje

55.

56. Een kerk

57. De ingang van de kerk. Het was, zoals wel vaker, niet toegestaan om binnen te fotograferen.

58. Zomaar een huisje

59. Binnenin verschillende huisjes

60.

61.

62. Op naar het ‘Hoge Kasteel’ of de ‘Kasteelheuvel’ zónder kasteel!

63. Bijna aan de top

64. Hallo Lviv!

65. Daar is de oude binnenstad

66. Omdat we toen we aankwamen het station via de zijkant hadden verlaten, hier nog een foto van de ingang van het treinstation

67. En de perrons

68. Met de Karpatentrein op naar Odes(s)a!

Bonus 1: Sommigen dragen een shirt met “I Love New York”, anderen met “I Amsterdam”… Ik draag een shirt met “Ja ljoebljoe Lviv”!

Bonus 2: Voor de jarigen… Of de mensen die nieuwsgierig zijn naar een Oekraïens verjaardagsliedje.
Deze is op 413 meter hoogte op de Kasteelheuvel in Lviv gezongen!

Denk je dat je deze stad nu wel hebt gezien? Dan heb je het mis! :)

·
kejje nagaan!
5,036 Posts
Tot vandaag had ik totaal geen beeld van deze stad. Nu wel, en ik ben positief verrast. Ik zou verwachten dat het een grauwe oostblokstad zou zijn waar in WOII veel verwoest zou zijn, maar dat is het zo te zien dus niet. Bedankt!

·
Registered
679 Posts
wat een vette stad!
ik wilde hier eerst deze zomer naar toe, lekker makkelijk met wizzair vanaf Dusseldorf rechtstreeks goedkoop naar Lviv, was het niet dat die vluchten in April ermee ophielden om een of andere reden. Daarom ga ik maar naar Tallinn en Riga maar dit ziet er zeker intressant, mischien zelfs intressanter uit!
klopt het dat Oekraine echt spotgoedkoop is?

·
Bas
14,156 Posts
Hartelijk dank voor deze prachtige rondleiding. Ik had vooraf niet zo`n leuke stad verwacht, L`viv doet wel erg Pools aan. Verder heb ik het vermoeden dat Oekraïne een gouden toekomst tegemoet gaat als het zich verder richt op Europa en als het de corruptie kan verminderen. Van alle steden krijg ik nu wel zo`n beetje een positieve indruk, ook al verschillen ze dag-en-nacht van elkaar.

Vooral de bereikbaarheid van Oekraïne lijkt mee te vallen. Ik ben wel eens in Warsawa geweest, en dan blijkt het nog maar een hanestap naar L`viv te zijn.

·
Visual aid
797 Posts
Dank voor deze heerlijke rondleiding door een stad die mij ook al tijden interesseert. Overigens is Polen na WOII deze stad kwijtgeraakt. Bij het opschuiven van het Pools grondgebied naar het Westen zijn de Duitsers Breslau (nu Wroclaw) verloren. De lol is nu dat vele inwoners van L'viv naar Wroclaw zijn overgeplaatst. De roemrijke universiteit is daarbij meeverhuisd.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Mooie serie van een mooie stad. :cool: Toen ik er in 2006 was, lag alle openbare ruimte in de stad overhoop. Zo te zien heeft dat wel tot een mooi resultaat geleid.

·
Error
5,783 Posts
Mooie serie! Ik was graag naar L'viv gegaan, maar we hadden al genoeg te doen dus we hebben het maar overgeslagen. Ik moet wel zeggen dat ik er graag eens naar toe zou gaan, als ik die foto's zo zie! Van andere reizigers in Oekraïne hoorde ik wel dat het een vrij kleine stad is. Klopt dat? Hoeveel dagen zou je voor L'viv uittrekken?

·
Fremdkörper
1,227 Posts
^^ In één dag is makkelijk alles te zien, maar de sfeer, barretjes, restaurantjes enz. maken het toch wel zo leuk dat het loont er langer te blijven.

·
Moderator
15,178 Posts
Mooie serie van een mij totaal onbekende stad. Erg boeiend. En heftig om zo'n Erysipelas op te lopen in een land waar je toch wat moeizamer communiceert. Twijfel toch wel een beetje of Wodka de beste keuze is voor wonddesinfectie, het jodiumverband past beter in de gangbare wondverzorgingsprotocollen dan Wodka ;)

·
Registered
56 Posts
Discussion Starter · #17 · (Edited)
Dat Lviv eerder Pools (en Oostenrijks/Duits) was kun je wel zien in de stad. Je komt overal nog Poolse teksten tegen en op het Lytsjakiv-kerkhof zie je overal Poolse en Duitse namen. Ook de toeristen zijn er voornamelijk ook Pools, Oekraïens en Russisch, een enkele keer kom je een verdwaalde Amerikaan tegen die op zoek is naar z'n wortels.

wat een vette stad!
ik wilde hier eerst deze zomer naar toe, lekker makkelijk met wizzair vanaf Dusseldorf rechtstreeks goedkoop naar Lviv, was het niet dat die vluchten in April ermee ophielden om een of andere reden. Daarom ga ik maar naar Tallinn en Riga maar dit ziet er zeker intressant, mischien zelfs intressanter uit!
klopt het dat Oekraine echt spotgoedkoop is?
Ze zijn druk bezig met het bouwen van een nieuwe terminal en het verlengen van de start- en landingsbaan bij de luchthaven. Omdat de vliegtuigen van Wizzair niet op de tijdelijk verkorte baan kunnen landen heeft Wizzair alle vluchten tot na de verbouwing opgeschort. Ook is de luchthaven elke dinsdag gesloten voor alle andere vluchten/passagiers.

En of Oekraïne goedkoop is dat ligt er een beetje aan waarvoor je gaat. Eten, drinken, musea en sigaretten zijn er wel héél goedkoop.
- Niet dat ik rook, maar een pakje Marlboro is omgerekend 1 euro.
- Een ritje met het OV kost 4 t/m 18 cent.
- Een ritje binnen de stad met de taxi kost, afhankelijk waar je naartoe gaat (en Oekraïens spreekt of kunt afdingen) 1,75 tot 5 euro.
- Een halve liter bier in een goed restaurant is zo'n 80 cent.
- Prima uit eten gaan kan voor zo'n 10 euro per persoon.
- Een museumbezoek kost tussen de 17 cent en 2 euro per persoon.

Let wel op dat je vaak niet mag fotograferen of er een extra (duurder) kaartje voor moet kopen. Ook kun je als student vaak korting krijgen, dat moet je dan alleen wel zelf aangeven.

Een goedkope optie om te eten is «Пузата Хата» (Poezata Chata) een keten die je kunt vergelijken met La Place hier, maar dan met de Oekraïense keuken.

Kleding en dergelijken zijn hetzelfde geprijsd als hier.

Mooie serie! Ik was graag naar L'viv gegaan, maar we hadden al genoeg te doen dus we hebben het maar overgeslagen. Ik moet wel zeggen dat ik er graag eens naar toe zou gaan, als ik die foto's zo zie! Van andere reizigers in Oekraïne hoorde ik wel dat het een vrij kleine stad is. Klopt dat? Hoeveel dagen zou je voor L'viv uittrekken?
^^ In één dag is makkelijk alles te zien, maar de sfeer, barretjes, restaurantjes enz. maken het toch wel zo leuk dat het loont er langer te blijven.
Lviv is inderdaad een redelijk kleine stad, maar wel érg mooi en ik vond het er erg aangenaam. Ik zou zéker niet maar één dag blijven. Je zou de stad misschien kunnen zien, maar meer dan 'zien' is het denk ik dan ook niet. Om echt alle kerkjes te bezoeken, een enkel museum, de toren van het stadhuis te beklimmen enz. heb je dan toch echt wel minimaal een tweede dag voor nodig. Ik ben er 4 dagen geweest, (eerste dag aankomst om half zeven 's morgens, vierde dag vertrokken om acht uur 's avonds) en heb me geen moment verveeld. Wat me wel nog opviel de eerste dag is dat voor 10 uur bijna alles nog gesloten is en je voor 8 uur ook geen ontbijt kunt krijgen, tenzij je naar de McDonald's gaat misschien. :eat: Maar de straten waren wel heerlijk rustig en leeg.

Mooie serie van een mij totaal onbekende stad. Erg boeiend. En heftig om zo'n Erysipelas op te lopen in een land waar je toch wat moeizamer communiceert. Twijfel toch wel een beetje of Wodka de beste keuze is voor wonddesinfectie, het jodiumverband past beter in de gangbare wondverzorgingsprotocollen dan Wodka ;)
Lviv is echt prachtig! En 't was inderdaad wat minder dat ik wondroos opliep. De dokter zei ook nog dat ik maar rustig aan moest doen en met m'n been omhoog moest liggen/zitten, maar daar is maar weinig van terecht gekomen uiteindelijk! :tongue2:

Ik zou graag van de winter nog eens terug naar Kiev en Lviv willen gaan. En dan hopen op wat sneeuw. Maar of m'n bankrekening dat ook wil betwijfel ik! :eek:hno: :lol:

·
Registered
12,392 Posts
Het Poolse Lwów-syndroom. Ik heb nog geen enkele thread over L'viv gezien waar die Polen niet politiek beginnen te wauwelen.
Maar waag het vooral niet de Poolse legitimiteit over Breslau en andere voormalig Duitse steden in vraag te stellen of er wordt een nationale Poolse vloek over je uitgesproken.

1 - 20 of 22 Posts