SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 1855 Posts

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Kako divne slike Beograda!

Molim za pomoć: pišem knjigu o istoriji Dečanske ulice, sakupio sam prilično starih fotografija, ali nikad dosta. Imate li vi neke? Bio bih zahvalan.

Čim naučim kako se ubacuju slike i ja ću nešto postaviti. Pozdrav.
 

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Hvala Kasini i Francuzu na trudu. Ipak, skoro sve fotografije imam: onu sa ruskim tenkom iz nesto drugacijeg ugla (izgleda da se dosta slikalo na u licama Beograda tih dana).

Ona secesijska zgrada je, kako taćno pretpostavlja Francuz, zaista srušena radi podizanja Doma omladine i, što je najgore, o njoj se nigde ništa ne zna: ni ko je projektant, ni kada je podignuta, ni ko je investitor. Pokušao sam na raznim mestima.

Od dva projekta koja nam je Francuz prikazao, prvi je iz 1912. za br. 35 (vlasnik lekar Nikola Nikolić), ali nije podignuta verovatno zbog ratova. Sada je tu Agrarna banka.

Drugi crtež-projekt mi je nepoznat. Da li je to unutrašnjost zgrade sa prvog crteža? Budući da nisam iz branše, ne mogu da procenim.

Hteo sam da postavim neku sliku, ali mi ne daju da posaljem atačment (kaže You may not post attachments). A nemam nigde albume... Postoji li neki jednostavan način da pošaljem sliku sa hard diska?
 

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Vladimire, nije Nikole Vukelića, već dr Nikole Nikolića, lekara ginekologa, i nije srušena zbog Doma omladine, jer on nosi broj 1-3, a ovo je 35. Kako sam napisao ranije, na mestu ovog projekta Nikole Nestorovića nalazi se danas Agrarna banka, na uglu sa Vlajkovićevom.


Ugao Dečanske i Nušićeve, prema današnjem tunelu, 1930-tih
 

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Од 'плаве књиге', тј. књиге Љиљане Ђурић Замоло Београд 1898-1914, имам само ову фотографију:


и ту бар јасно стоји да је бр. 35. Не бих рекао да се помиње власник, мада нисам сто посто сигуран. Но, нема везе.

Једино штго знам је да је власник оне куће (бр. 3) 1912. била наследна маса Јована Гинића, мртвог још од 1892. године. Вероватно је инвеститор био неко из фамилије, можда познати кафеџија Коста Гинић. За пројектанта и годину градње сам се распитивао у Заводз за заштиту споменика културе, Историјском архиву Београда, Музеју града Београда, али нико ништа. Питао сам и неке познаваоце историје београдксе архитектуре, али ни они не знају. Један од њих је проценио да би то могао бити Несторовић, можда и Антоновић, а година градње не пре 1907.

Палилулска полугимназија (каснија Друга) била је 1897-1910. у познатој Панђелиној згради, на углу Влајковићеве и Булевара. Приказао ју је на претходној страници Француз:

 

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Незнање

То што не знамо ништа о кући на бр. 3 говори доста ружно о нама и нашем познавању историје београдске архитектуре. Наиме, Љ.Ђ. Замоло каже у поменутој књизи да је почетком 20. века у Београду било само 60 зграда са више од једног спрата и - ми не знамо ништа бар о једној од њих. А можда је и са Панђелином исто - само нисмо проверавали.

Ево још једне о којој не знам ништа, а ни многи други. То је бр. 18. У њој је до 1903. била Управа фондова, а касније Главни одбор Радкалне странке.. Страдала је у америчком бомбардовању 1944, а налазила се тамо где је сада Синдикат.



О њој сам мање истраживао, али опет ништа нисам нашао: ни годину градње, ни архитекту... Да ли неко зна нешто о њој?
 

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Мало пре сам погрешио: гимназија се није налазила у Панђелиној згради, већ у суседној. Ево фотографије из књиге Сто година Друге бгд. гимназије.



Целу серију слика о ове две зграде има Касина, који их је приказао на БГкафеу.
 

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Hvala svima na slikama Dečanske.

Za Francuza: nisam ja okrenuo sliku br. 18, što se vidi po reklami koja nije naopako, nego 4-spratnica nije prema Nušićevoj, već je u Bulevaru (ugao sa Dvorskom). To se lepše vidi na manje kropovanoj slici.

 

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Drenovac

Goldštajne, izgleda da smo obojica u pravu kod kuće Arse Drenovca. Ja, da je stradala u bombardovanju, i ti, da je srušena 1970-tih. Naime, iz tvoje posleratne slike se vidi da je ona relativno kratka u Kondinoj:

Kuća Arse drenovca iz 1911. godine, ugao Kosovske i Kondine
A na sledećoj, predratnoj aero fotografiji vidi se da je znatno duža (ona velika zgrada gore je Agrarna banka):



Zaključak se nameće: donji deo je stradao u bombardovanju i na njegovom mestu je u ranom posleratnom periodu podignuta nova zgrada, koja se vidi na tvojoj slici. A onda je, kako ti reče, 1970-tih srušen i gornji deo. Kako ti se čini?
 

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Мајке Јевропсиме

Голдштајн рече да је Мајке Јевросиме просечена 1909. године. Волео бих да сазнам одакле тај податак. Ја бих рекао да није тачан. Ево зашто:

Аеро снимак блока између Косовске и Светогорске, односно Македонске из 1915. године. Видимо приземље скупштине (доле лево), кућу Арсе Дреновца (она лепа бела на углу Кондине и Косовске) и зграду Друге гимназије (горе десно). Нигде Мајке Јевросиме.



Друга слика је катастарски план истог блока из 1921, опет нема Мајке Јевросиме.




На мапи око 1930. већ постоји, што би значило да је просечена, па помало и изграђена 1920-тих година.
 

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Опет ја исправљам криве Дрине, тј. доводим у питање старе истине. Напред је речено да је кућа у Косовској бр. 30 припадала арх. Константину Јовановићу. Међутим, у списку власника из 1912. године стоји да је власник имања на бр. 30 Коста Јовановић, али економиста (постојао је такав), а да је архитекта К. Ј. власник бр. 32. Власник бр. 32 1922. је опет арх. К. Ј, док су власници 1933. његови брати и сестра, док су власници бр. 30 неки други људи. Изгледа ми да је дошло до забуне са именима у литератури. Или је дошло до промене бројева, па је бр. 30 постао бр. 32.
 

· Banned
Joined
·
1,858 Posts
Ево за Врачарку слике са парном страном Косовске гледано од Влајковићеве. Година је 1930.


By Putnik92

Костина (било који да је) кућа је прва једноспратница.

Али, да ли неко има добру слику следеће куће, оне приземне између две једноспратнице. То је дом Николе Христића, четвороструког председника владе из 19. века. Године 1912. носила је бр. 28. Ја је још нисам видео, а ни његови потомци је, изгледа, немају.
 
1 - 20 of 1855 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top