Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 92 Posts

·
Registered
1,352 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Amsterdam de beste Nederlandse stad

12-6-2007

Nederlanders vinden Amsterdam de beste stad van Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek van ING Real Estate en het onderzoeksbureau Berenschot onder zo'n duizend respondenten. Maastricht komt op de tweede plek en Utrecht is derde.
De onderzoekers vroegen de deelnemers naar hun favoriete stad om te wonen, werken, winkelen en vrije tijd door te brengen. Amsterdam kwam op alle lijsten als beste uit de bus.
Volgens een grote meerderheid van de ondervraagden (62 procent) is Amsterdam de hipste stad van het land.

·
Registered
5,624 Posts
http://www.citybrandvalue.com/

.. en de hele overall lijst:

1 Amsterdam
2 Maastricht
3 Utrecht
4 Den Bosch
5 Rotterdam
6 Den Haag
7 Apeldoorn
8 Groningen
9 Haarlem
10 Breda
11 Eindhoven
12 Arnhem
13 Zwolle
14 Amersfoort
15 Nijmegen
16 Alkmaar
17 Delft
18 Leiden
19 Tilburg
20 Emmen
21 Enschede
22 Dordrecht
23 Almere
24 Ede
25 Sittard-Geleen
26 Zaanstad
27 Zoetermeer

·
Registered
1,352 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Haarlem toch nog op de 9e plek??
Terwijl ik dat toch persoonlijk ook 1 van Nederlands mooiste/fijnste steden vind.
Prachtige historische binnenstad vlakbij zee/strand,enkele kilometers van A-Dam verwijdert.

·
Registered
752 Posts
Voor mij klopt de lijst ongeveer wel, zou alleen Utrecht en Maastricht omdraaien en Groningen met Apeldoorn.

·
* H I G H *
1,538 Posts
Even een quote van die site:
Amsterdam domineert. Of het nu gaat om wonen, werken, winkelen of vrije tijd: Amsterdam staat bovenaan. De stad is daarmee de onbetwiste nummer 1 van de CityBrandValue Ranking. Volgens het Nederlandse publiek is Amsterdam verreweg de meest hippe stad van Nederland (62%), Rotterdam komt op de tweede plaats.

Kijk, dat lees ik graag! :D

·
a.k.a. Sequentia
21,697 Posts
Persoonlijk vind ik Rotterdam nog verrassend hoog staan gezien het negatieve imago. De stad wint het ook van Utrecht in de categorie 'beste werkstad' en dat verrast me nog meer!

Minder verrassend dat men Amsterdam het hipste vindt uiteraard. De stad staat er om bekend - Rotterdam is juist niet hip maar 'underground' en 'industrieel/rauw' en dat spreekt me meer aan dan mensen die zichzelf per sé hip moeten vinden ;)

·
Registered
14,150 Posts
Nog meer verheerlijking in de vastgoedbijlage van het FD van 12-6-2007:

Amsterdam als mondiale magneet
LAURENS BERENTSEN

De regio Amsterdam werkt als een magneet op de hoofdkantoren van internationaal opererende Nederlandse ondernemingen. De goede vliegverbindingen van en naar Schiphol sluiten aan bij de behoefte van de concerndirecties om dichter op hun mondiale business te zitten

Managers van Numico uit Milaan, Singapore of Buenos Aires die landen op Schiphol, kunnen binnen luttele minuten aanschuiven voor een vergadering op het hoofdkantoor van de fabrikant van babyvoeding en klinische voeding. De loopafstand tussen de aankomsthallen van de luchthaven en Numico's hoofdkantoor in het naastgelegen World Trade Center bedraagt minder dan vijf minuten voor wie zich niet laat afleiden door de winkels op Schiphol Plaza.

In omgekeerde richting zijn bestuurders van Numico die een halfuur voor vertrek hun kantoordeur achter zich dichttrekken, nog op tijd voor hun vlucht, geholpen door elektronische instapkaarten en toegangscontrole via een irisscan. Het kan nog scherper, maar dan loop je het risico dat je je vliegtuig mist, weet manager Michiel Quarles van Ufford van het Nederlandse voedingsbedrijf uit eigen ervaring.

In de door ontwerper Piet Boon met veel hout ingerichte etage van het WTC waar Numico zijn receptie en vergaderruimtes heeft, is op donderdagochtend elf uur weinig bedrijvigheid te bespeuren. De schijn bedreigt, stelt Quarles van Ufford. De vergaderruimtes zijn voortdurend volgeboekt en er zijn doorlopend medewerkers van over de landsgrenzen op het hoofdkantoor, zegt hij. Vanuit West-Europa worden ze 's ochtends ingevlogen, voeren hun besprekingen en vertrekken tegen de avond weer naar het land van herkomst. Managers die van verder weg komen, hoeven niet naar buiten om voor de nacht hun kamers in het Hilton of het Sheraton op te zoeken, hotels waarvan Quarles van Ufford vermoedt dat Numico de beste klant is.

De bestuursleden van Numico zijn meer dan de helft van hun werktijd in het buitenland. De onmiddellijke nabijheid van het vliegveld komt dan goed van pas, aldus Quarles van Ufford. Topman Jan Bennink stapt na een werkdag op de hoofdvestiging om negen uur 's avonds op de KLM-vlucht naar het Verre Oosten, waar hij sinds begin dit jaar zelf leiding geeft aan het in 2005 overgenomen dochterbedrijf Dumex.

Numico is een van de internationaal opererende Nederlandse ondernemingen die in het afgelopen decennium is verhuisd naar de regio Amsterdam. Het voedingsbedrijf hield tot 2003 kantoor in Zoetermeer. Philips kwam vanuit Eindhoven naar de hoofdstad, Ahold stak het IJ over vanuit Zaandam en TNT verruilde Den Haag voor Hoofddorp. In Arnhem staan de verhuisdozen klaar om de hoofdvestiging van Akzo Nobel naar Amsterdam te verplaatsen.

De aantrekkingskracht van Amsterdam is evident. De aanwezigheid van een internationale luchthaven draagt daar sterk aan bij. In de European Cities Monitor staat de regio Amsterdam al jaren in de top-4 voor wat betreft de beste externe transportverbindingen, samen met Londen, Parijs en Frankfurt. In het onderzoek ondervraagt internationaal makelaar Cushman & Wakefield vijfhonderd topmanagers in Europa naar de beste Europese steden aan de hand van twaalf criteria.

Numico koos eerst voor Amsterdam en daarna voor Schiphol, zegt Quarles van Ufford. Een locatie aan de Zuidas werd overwogen, maar de nog snellere toegang tot wereldwijde vliegverbindingen in combinatie met een aantrekkelijk aanbod van Schiphol om het voedingsconcern binnen te halen, deden het dubbeltje de andere kant op rollen. De keuze voor Amsterdam had ook alles te maken met het kosmopolitische karakter van de hoofdstad, waardoor het eenvoudiger wordt buitenlandse werknemers aan te trekken. De stad heeft goede onderwijsvoorzieningen voor de kinderen van expats en een rijk cultureel aanbod. Zestig procent van de medewerkers op het hoofdkantoor van het voedingsbedrijf is buitenlands. Quarles van Ufford: 'Zij brengen hun vrouwen en kinderen mee. Die moeten het naar hun zin hebben, anders houd je je personeel niet vast.'

Met de komst van Akzo Nobel hebben inmiddels 14 van de 24 bedrijven uit de AEX-index voor de regio Amsterdam gekozen als vestigingsplaats voor het hoofdkantoor. Het verf- en chemieconcern betrekt voorlopig een bestaand kantoor pal aan de Zuidas, in afwachting van het nieuwe hoofdkantoor dat de onderneming in diezelfde omgeving wil neerzetten. De afstand tussen Schiphol en Arnhem lijkt op de mondiale schaal waarop het bedrijf opereert verwaarloosbaar, maar is dat niet. Akzo Nobel heeft al een ontmoetingspunt in Amsterdam voor zijn internationale management.

Die ontmoetingsfunctie krijgt met de verplaatsing van het hoofdkantoor extra gewicht. Ze symboliseert ook een wezenlijke verandering in de onderneming, aldus bestuursvoorzitter Hans Wijers van Akzo Nobel. De afgelopen jaren bracht het concern zijn portfolio met activiteiten op orde met acquisities en desinvesteringen. Nu het portfoliospel, zoals Wijers het noemt, goeddeels voorbij is, heeft de topman de uitgesproken ambitie om de hoofdvestiging meer te laten zijn dan een financiële holding.

'Dat nieuwe hoofdkantoor moet niet alleen het concern besturen, maar ook het centrum voor de hele onderneming zijn', aldus Wijers. 'We hebben tien businessunits met elk een omzet van ongeveer euro 1 mrd. Daarvan zijn er negen mondiaal georganiseerd. Hun activiteiten zijn gespreid over drie continenten. Ze hebben elk hun eigen managementteams. Die mensen hebben een ontmoetingspunt nodig. Daarvoor is het nieuwe hoofdkantoor. Dat bevordert de communicatie tussen de mensen die op centraal niveau het concern leiden en de mensen die de businessunits runnen.'

Akzo Nobel is niet de enige onderneming waarvoor geldt dat de verhuizing naar een locatie met betere internationale vervoersverbindingen samenhangt met de behoefte om het bedrijf anders aan te sturen. Ook scheidend bestuursvoorzitter Anders Moberg van Ahold motiveerde de verhuizing van het hoofdkantoor naar de IJ-oever, op een kwartier treinen vanaf Schiphol, met de omslag van financiële naar operationele holding, die dichter bij de werkmaatschappijen zit.

Bij Numico luidde de komst van bestuursvoorzitter Jan Bennink in 2002 een periode in van grotere betrokkenheid van het hoofdkantoor bij de operationele gang van zaken, zegt Quarles van Ufford. Voorheen telde het hoofdkantoor in Zoetermeer zestig medewerkers.

'Het bedrijf was sterk gedecentraliseerd met veel autonomie voor de verschillende vestigingen', aldus het hoofd communicatie. 'Dat leidde tot veel doublures, bijvoorbeeld in de marketing. Bennink wilde meer centraliseren, om die doublures eruit te halen, meer kennis te delen en het groepsgevoel te versterken. Daarom zit ook de leiding van onze twee divisies op Schiphol.'

Nu werken er 330 medewerkers op het hoofdkantoor van Numico. Hoewel het een komen en gaan van topmanagers is, heeft het bedrijf gekozen voor een traditionele kantoorinrichting met vaste werkplekken. Voor personeel dat van overal ter wereld invliegt, is wel een aantal bureaus gereserveerd. Alles in het teken van de efficiëntie.

Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad

·
Enschede goes high 8)
796 Posts
Vind Enschede veel te laag staan. Enschede is echt 1000 keer interessanter dan Apeldoorn. Echter door het gemiddeld lage inkomen van de stad zal het wel zo laag zijn geeindigt.

·
Registered
2,442 Posts
Natuurlijk wel terecht, Amsterdam is een unieke stad met internationale uitstraling maar toch heel Nederlands. Qua historie, qua alles.

Rotterdam vind ik ook wel hoog staan eerlijk gezegd, ondanks het negatieve imago. Alleen Den Bosch snap ik niet zo, een hele mooie stad, maar hip? Valt wel mee toch.

·
Bas
14,521 Posts
Even ter verduidelijking: Leeuwarden deed niet mee als hoofdstad van Fryslân.

Ik snap hier helemaal niks van. Wie zouden ze in hemelsnaam hebben ondervraagd? Waarom staan Ede en Zoetermeer wèl in het lijstje en de stad waar ik woon, niet? Nee, hier is iets goed misgegaan met deze lijst en gelukkig zit er een knop op mijn toetsenbord om zo snel mogelijk naar een andere thread over te schakelen. Dank u.:nuts:

·
Registered
1,352 Posts
Discussion Starter · #17 · (Edited)
(62 procent) is Amsterdam de hipste stad van het land...............

Hip vind ik zo'n flauw kulbegrip ben je hip als je met je maatpakkenvriendjes staat te borrelen op het Spui bij cafe Dante?

Of als je gespot wordt in Jimmy Woo,of weet ik veel wat nog meer voor
bralbaltent waar mensen errug hun best doen om niet zichzelf te zijn?

Is dat hip? vind het meer aap! ,apengedrag:lol:

Hip is vaak gewoon het ''identiteitsloos'' navolgen van trends en jezelf verloochenen,wat jij vind,denkt etc doet er niet toe,maar ''meegaan in der lijn der verwachtingen''

(= ff oftopic)

Maar oke verder leuk lijstje voor wie het zich aantrekt:)

·
Moderator
47,383 Posts
Even ter verduidelijking: Leeuwarden deed niet mee als hoofdstad van Fryslân.

Ik snap hier helemaal niks van. Wie zouden ze in hemelsnaam hebben ondervraagd? Waarom staan Ede en Zoetermeer wèl in het lijstje en de stad waar ik woon, niet? Nee, hier is iets goed misgegaan met deze lijst en gelukkig zit er een knop op mijn toetsenbord om zo snel mogelijk naar een andere thread over te schakelen. Dank u.:nuts:
Ze hebben simpelweg de 27 grootste gemeenten van Nederland genomen en Leeuwarden valt daar net buiten. Als ze de grootste 30 gemeenten hadden genomen zat Leeuwarden er waarschijnlijk wel bij en dan ook nog best hoog. Het is inderdaad raar dat hierdoor een bekende stad als Leeuwarden er niet bij staat, wat toch de uitkomst beïnvloed.

·
Registered
1,180 Posts
Ik walg van het meeloop gedrag in nederland. voor wat betreft buitenlanders kan ik me de populariteit van adam wel voorstellen.

wat een clichee

1 - 20 of 92 Posts