SkyscraperCity banner
1 - 19 of 19 Posts

·
Registered
5,019 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Straks 10.000 woningen langs en op de A12
Door JOS VAN DER MEER
UTRECHT - De bouw van maximaal 10.000 woningen is mogelijk langs de randen van rijksweg A12 (Den Haag-Arnhem) bij Houten, Utrecht en Nieuwegein.

De Wilde ziet mogelijkheden voor de bouw van 10.000 woningen langs de rijksweg A12 bij Houten, Utrecht en Nieuwegein.
Deels wellicht boven op een overkapping van de snelweg.

Gedeputeerde De Wilde (bouwen en wonen) zei gisteren dat ideeën daarover worden ontwikkeld door die drie gemeenten en de stadsregio Utrecht (BRU). Het studiegebied ligt tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten.

Een woordvoerster van de gemeente Houten bevestigt een en ander. Maar het bericht komt volgens haar ‘wel erg voortijdig’ naar buiten: ,,Er leven inderdaad ideeën over een herstructurering van de zone langs de A12, zowel qua bouwen als qua verkeer. Maar het dagelijks bestuur van de stadsregio Utrecht moet daar nog uitspraken over doen.’’

BRU-woordvoerster Bouwma voegt eraan toe dat de bouw op zijn vroegst in 2020 plaatsvindt.

De Wilde meldde de ontwikkelingen tijdens een debat van Provinciale Staten over het groeiend woningtekort in de provincie. De Wilde zei dat het BRU binnenkort zijn ideeën over woningbouw langs de randen van de snelweg in de openbaarheid brengt.

Verschillende insprekers gaven gisteren hun mening over het Utrechtse programma. De belangenverenigingen van grote verhuurders, huurders en bouwondernemers waren het opvallend eens: Utrecht bouwt te weinig waardoor er een schrikbarend tekort aan woningen bestaat en de doorstroming goeddeels is vastgelopen.

De politici trokken zich niet veel aan van de kritiek. Ze zijn tegen veel meer nieuwbouw in groene gebieden.

Wel willen ze dat de provincie gemeenten onder druk zet om de bestaande bouwplannen uit te voeren.

Minder druk op Rijnenburg
UTRECHT - Door grootschalige woningbouw langs en op de A12 zou de nieuwbouw in de toekomstige Utrechtse uitbreiding Rijnenburg beperkt kunnen blijven tot de geplande 5000 tot 7000 woningen.
De zei de Utrechtse gedeputeerde De Wilde gisteren. Stadsregio BRU komt volgens De Wilde binnenkort met details over de bouwplannen langs en op de A12.

Voor Rijnenburg circuleren al bouwscenario’s met 15.000 tot 20.000 woningen. Een dergelijke omvang zou enorme investeringen vergen aan wegen en andere infrastructuur. Bij 5000 woningen bedragen die 20 miljoen euro, bij 2000 woningen meer zijn de kosten 35 miljoen hoger, bij 15.000 woningen zelfs 80 miljoen hoger.

Verschillende insprekers gaven gisteren hun mening over het Utrechtse programma. De belangenverenigingen van grote verhuurders, huurders en bouwondernemers waren het opvallend eens: Utrecht bouwt te weinig waardoor er een schrikbarend tekort aan woningen bestaat en de doorstroming goeddeels is vastgelopen.

De politici trokken zich niet veel aan van deze kritiek. Ze zijn tegen veel meer nieuwbouw in groene gebieden. Wel willen ze dat de provincie gemeenten onder druk zet om de bestaande bouwplannen uit te voeren. Maar dat het woningtekort de komende jaren oploopt tot 4,6 procent van de vraag, acht een meerderheid acceptabel. Bestaand beleid is dat een tekort van 3 procent aanvaardbaar is.

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Nou vraag ik me af wie daar zou willen wonen, zo tussen alle uitlaatgassen...

Moet ik trouwens nodig zeggen, ik woon hemelsbreed ook maar 200 meter van de A12 :lol:

·
Moderator
53,091 Posts
Nou vraag ik me af wie daar zou willen wonen, zo tussen alle uitlaatgassen...

Moet ik trouwens nodig zeggen, ik woon hemelsbreed ook maar 200 meter van de A12 :lol:
Zolang je niet minder dan 150 meter van een drukke snelweg woont, maakt dat niet zoveel uit. Fijnstof verhaal wordt vaak ernstig overdreven, en in het grotere geheel doet een snelweg erg weinig op de luchtkwaliteit. Het is zelfs zo dat je beter in het oosten langs een snelweg kan wonen dan in het Groene Hart, omdat daar de achtergrondconcentraties hoger zijn dan de uitstoot van de A1 of A28.

·
Illustrateur
13,092 Posts
Goed teken dat men meer compact wil gaan bouwen in plaats van een enorme platte pannekoek over Rijnenburg uit te rollen. Ik wacht de plannen met interesse af!

Ik vraag me overigens af hoe ze de weg willen overkluizen. Ik geloof dat het grootste gedeelte al op een talud ligt.

·
Just another user
4,936 Posts
Zolang je niet minder dan 150 meter van een drukke snelweg woont, maakt dat niet zoveel uit. Fijnstof verhaal wordt vaak ernstig overdreven, en in het grotere geheel doet een snelweg erg weinig op de luchtkwaliteit. Het is zelfs zo dat je beter in het oosten langs een snelweg kan wonen dan in het Groene Hart, omdat daar de achtergrondconcentraties hoger zijn dan de uitstoot van de A1 of A28.
Geluidsoverlast is wel een probleem.

·
Moderator
53,091 Posts
Geluidsoverlast is wel een probleem.
Dat klopt. volgens mij staan er daarom ook geen woningen daar binnen 600m van de A12 (de geluidzone van een snelweg met 5 of meer rijstroken). Overigens vind ik die wetgeving nogal vreemd in elkaar steken, bij 4 rijstroken (2x2) is de geluidzone 400 meter, en één rijstrook erbij, en je zit op 600 meter waarbinnen je akoestische onderzoeken moet doen. Net of die ene rijstrook ineens 200 meter verderop ook problemen veroorzaakt in plaats van zeg, 10 meter.

Nouja, geluid is gewoon iets wat hoort bij een moderne samenleving. Dat haal je niet weg ook, zelfs niet met elektrische auto's, want boven de 50km/h komt het weggeluid van de banden, en niet meer van de motor.

Daarom zijn aanpassingen aan de banden of het wegdek zinvoller dan auto's heel stil maken qua motorgeluid.

·
Talking monkey
3,664 Posts
Zou het niet eens tijd worden om weer een aantal 'groeikernen' aan te wijzen elders in Nederland, om de alsmaar verder dichtslibbende Randstad te ontlasten?

·
I (L) The Hague
941 Posts
Ik vind dat 'groeikernen' gedoe juist gezeik.. Men moet juist investeren in stedelijke agglomeraties, niet in het dorpjes ombouwen naar kleine steden.

·
Registered
969 Posts
Lijkt me dom plan om de nu rustige gebieden vol te bouwen. Laat Utrecht maar groeien naar 500.000 inwoners en Amsterdam naar 1 miljoen. Dan heb je steden van formaat. Staat op de kaart beter en internationaal genieten ze meer bekendheid dan. Beter 1x een Utrecht als een iets groter Emmen en Assen die allebei vrij onbekend zijn om maar wat te noemen.

·
hoog boven Groningen!
3,333 Posts
Ik zie nog liever beleid dat er op is gericht de bevolking te laten afnemen. Immers, de meeste werkelijke problemen op de wereld hangen samen met overbevolking. Hoe meer mensen je bij elkaar in een hok stopt, hoe meer gespannen de situatie is.

·
Extra Ordinary = History
608 Posts
Dit is juist de verdichting waar we naar toe moeten. Ruimte houden waar dat nog is en verdichting in de steden. Versnippering zit echt niemand op te wachten. Geluid en fijnstof blijkt te worden opgelost met een overkapping. Prima idee. Goed gebruik van de grond en een intensievere gebruik van het openbaar vervoer.

Dat het aantal huizen in Rijnenburg opgeschroefd moet worden naar max 17.000 woningen verbaasd me helemaal niets. De grote druk op de woningmarkt en vraag op de arbeidsmarkt geeft aan dat Utrecht in de toekomst echt een volwassen stad gaat worden. Aan hoogbouw zal Utrecht nu ook niet echt meer aan ontkomen en de Belle past prima in zo'n snel groeiende en compact stedelijk gebied. Met dit aantal woningen en de nu al geplande binnenstedelijke verdichting gaat de stad in de toekomst zeker hard op weg naar de 500.000 inwoners met een mooi aantal aaneengesloten groei gemeenten als Houten, N-Gein, Maarssen, ijselstein en Vianen.

·
Registered
5,019 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Bouwen langs A12 is haalbaar’
UTRECHT - Bouwondernemers en projectontwikkelaars achten de bouw van 10.000 woningen vlak langs en deels op de A12 bij Utrecht technisch mogelijk.
afbeelding vergroten

De A12 gezien vanaf het gebouw van Rijkswaterstaat.
Maar ze hebben wel vragen bij de financiële haalbaarheid. Overkappen is duur, evenals de geluids- en fijnstofwering.

BRU-bestuurder Lubbinge denkt dat de kosten niet zo’n punt zijn. De wegen rond Utrecht en de Galecopperbrug moeten toch worden aangepakt. Dat is samen met het bouwen in één groot plan te doen. Zoiets drukt de kosten.

Haken en ogen. Die zien bouwondernemers en projectontwikkelaars in het idee van Stadsregio Utrecht (BRU) voor 10.000 woningen vlak langs en eventueel deels op de A12 tussen de verkeersknooppunten Oudenrijn en Lunetten. Maar technisch is zoiets zeker mogelijk.

Met name de benodigde investeringen en planprocedures moeten goed duidelijk zijn, voordat gemeenten en ontwikkelaars tot concrete plannen overgaan. Want overkappen, of andere geluids- en fijnstofwering, kost veel geld. Voorts is een deel van de woningbouw is ook gedacht op de Meubelboulevard, wat hoge afkoopsommen vergt.

Maar BRU-bestuurder Lubbinge (tevens wethouder van het samen met Houten en Utrecht bij dit project betrokken Nieuwegein) denkt dat de kosten niet zo’n punt zijn: ,,Als je in weilanden een nieuwe wijk bouwt, heb je hoge kosten voor wegen en andere infrastructuur. Hier liggen de wegen er al. En het wegennetwerk rond Utrecht moet toch al worden verbeterd om aan de eisen van deze tijd te voldoen. Bovendien moet de Galecopperbrug, die versleten is, aangepakt worden. Ik zeg: doe alles tegelijk. Op die manier wordt zo’n plan haalbaar.’’

Snelwegbeheerder Rijkswaterstaat is daarbij een belangrijke partij, aldus Lubbinge. Woordvoerster Wolters zegt dat de dienst al bezig is met een verkennende studie: nagaan wat het plan betekent voor de wegen rond Utrecht. De dienst zegt niet op voorhand nee: ,,We bekijken de mogelijkheden.’’

Woordvoerder Overtoom van Bouwend Nederland (bouwondernemers) vindt het project ‘zeer interessant’. Maar betaalbare woningen zijn alleen te bouwen, als rijk en provincie dat financieel steunen. Bovendien zullen de bouwers hier hoogbouw moeten plegen om het plan haalbaar te maken. ,,Terwijl in stedelijke gebieden niet meer zoveel vraag is naar appartementen; de mensen willen graag met de benen op de grond,’’ zegt Overtoom.

Directeur Fokkema van Neprom (projectontwikkelaars) vindt het logisch dat Utrecht, dat zijn open gebieden wil sparen, naar minder voor de hand liggende bouwlocaties kijkt, zoaals het gebied langs de A12. Irreëel is het plan zeker niet, zegt hij.

Hij wijst op het Zijdwendeplan bij Voorburg, waar een nieuwe rondweg is overkapt. De wand van de tunnelbak is de achtergevel van woningen, op het dak ervan is een park: ,,De weg in Utrecht is breder, maar het kan. Overkappen hoeft niet overal en op smalle stroken van de overkapping zijn woningen te bouwen. Vanwege explosiegevaar en de veiligheidseisen van Rijkswaterstaat zullen dat beperkte stukjes zijn, maar het maakt het project wel spannender.’’

·
Moderator
53,091 Posts
De A12 zal daar wel eerst verbreed moeten worden naar aanleiding van al die huizenbouw in de regio. We praten over verkeer van steden zo groot als Leeuwarden of Zwolle wat aan het bestaande wegennet wordt toegevoegd.

De A12 aan de zuidkant van Utrecht is het tweede drukste stuk weg van Nederland dacht ik. (Na de A16 in Rotterdam).

·
Registered
4,206 Posts
Jaa en geloof mij dat heeft in de toekomst echt wel misntens 2x 5 rijbanen nodig in elke richting, alhoewel ik de doorstroming nu best goed vind..verkeer wordt voor de knooppunten ouderrijn en dat andere gemeld om links te rijden voor de richtingen Den Haag/Rotterdam-Nieuwegein en rechts voor Houten/Utrecht/Laagraven/Lunetten/Papendorp/Nieuwegein Noord dus je krijgt van die parallel banen waar je neit halverwege kunt wisselen en dat is echt veel beter voor de doorstroming.

·
Moderator
53,091 Posts
Er zijn al 2x5 rijstroken beschikbaar. 2+3+3+2 rijstroken zijn er. Die geven in principe (nog) voldoende capaciteit, als er files staan is dat het gevolg van problemen stroomafwaarts, zoals de A12 bij Bunnik, de A27 tussen Lunetten en Eemnes, of zelfs de A28 bij De Uithof, of de A12 richting westen.

·
Kees
3,292 Posts
Ik heb famillie in het plangebied 'Rijnenburg' wonen. Het schijnt dat de onsluitingen een groot obstakel zijn voor het plangebied. Rijnenburg kan enkel ontsloten worden door A12 afslag 'De Meern' Een A2 afslag tussen ouderijn en Nieuwegein valt niet zomaar te realiseren. (Ik heb begrepen dat er een hele regelgeving achter het aanleggen van nieuwe afslagen zit)

1 - 19 of 19 Posts