SkyscraperCity Forum banner

2e profclub Amsterdam?

13566 Views 92 Replies 14 Participants Last post by  ropniko

Komt er een 2e profclub in Amsterdam?
Met een nieuw stadion dat nieuwe energie en dynamiek geeft middels een nieuw stadion aan de ontwikkelingen in Amsterdam Noord?

ASV uit Amsterdam Noord speelt in de 2e divisie nu en jaagt op promotie naar de Jupiler Liga.

De club uit Amsterdam-Noord ziet de Tweede divisie niet als eindstation en hoopt op termijn zelfs de tweede profclub van Amsterdam te worden.
Op de oude scheepswerven schieten bedrijven als paddestoelen uit de grond. Nieuwe woonwijken verrijzen. Een achterland dat mogelijkheden biedt voor een profclub, vindt Braspenning. Zelf had hij een termijn van vijf tot tien jaar in gedachten, maar de Tweede Divisie is een jaar na het uitspeken van zijn toekomstvisioen al bereikt. En De Dijk is niet van plan daarin een bijrol te gaan spelen....

http://www.knvb.nl/nieuws/amateurvo...n-van-profvoetbal-aan-de-dijk-amsterdam-noord

https://www.parool.nl/amsterdam/asv-de-dijk-wil-betaald-voetbal-in~a4311686/
See less See more
  • Like
Reactions: 3
1 - 20 of 93 Posts
Zeker kans, niet op de huidige plek.. en ook niet met de naam ASV de Dijk is mijn vermoeden. Te lokaal georiënteerd (en dat in Amsterdam). Daarnaast is het imago van ASV de Dijk niet dusdanig positief. Althans, zo begrijp ik vanuit de lokale voetbalwereld. Er waren in het verleden al wat akkefietjes met de club.

Heb zelf wel wat andere ideeën waarmee een club gestart kan worden. Niet in Noord, maar in de buurt van de nieuw te realiseren Haven-Stad. Ideaal bereikbaar (A10 / A5, Spoor en metro redelijk in de buurt) en ontsluit een deel van Haarlem / IJmuiden als het gaat om een nieuwe club en het aantrekken van nieuwe mensen.

De positionering van een club is daarbij ook belangrijk. Ik denk dat Ajax bepaalde doelgroepen met het huidige beleid links laat liggen (en blijkbaar terecht, want het is uitverkocht / zit "vol") en daarmee moet er ruimte zijn voor een nieuwe club. Ondanks dat het jaren gaat duren om echt te groeien.

Dit is al een tijdje een onderwerp waar ik regelmatig over spar met een oud-collega. Amsterdam groeit naar 1 miljoen inwoners en Ajax kan slechts 53.000 mensen bedienen per wedstrijd. Met een goed plan, goede opzet en positionering (beetje afzetten van Ajax qua imago), kan het in Amsterdam. Sterker nog, Amsterdam heeft het nodig.
See less See more
De identificatie van de stad met 1 club vind ik juist erg sterk.

Ze hebben daar in ieder geval al VIP boxen en een hospitatlty center:lol:.
Mijn ideeën over een tweede profclub in Amsterdam heb ik een paar jaar geleden in een andere discussie gepost. Omdat het me nog steeds wel relevant lijkt kopieer ik die post in zijn geheel hierheen:

Soms fantaseer ik er ook wel eens over. De terugkeer van DWS in het betaalde voetbal lijkt mij dan weer heel leuk. Hun blauw-zwart gestreepte shirt (een lichtere en m.i. mooiere tint dan bijvoorbeeld het blauwvan Inter) met witte broek vind ik prachtig. De volksclub uit West, tegenover het schitterende wit-rood-wit van Ajax, de lichtelijk chique middenstandersclub uit Oost. Landskampioen in 1964, direct na promotie vanuit de Eerste Divisie. Nooit meer vertoond sindsdien! Compleet anders qua historie en achtergrond en daarmee dichter staand bij Ajax' aartsrivaal Feyenoord. Dat stond dus garant voor een heerlijke botsing van culturen bij mooie derby’s. Zoals veel andere steden die nog steeds kennen.

Voor zover die sociologische verschillen anno 2014 nog opgaan natuurlijk, want die zijn uiteindelijk wel redelijk vervaagd overal. Dat cultuurverschil was vaak ook de reden voor de voorkeur die veel talentvolle DWS spelers hadden voor Fey(ij)enoord. Rinus Israël, Henk Wery, Ruud Gullit (via Haarlem), John Metgod (via grotere omwegen) en Rob Rensenbrink bijna. Ik kan eigenlijk alleen Piet Schrijvers en Frank Rijkaard bedenken, die van DWS (toen geen profclub meer) naar het o zo gehate Ajax overstapten.

Ontzettend jammer dat DWS het niet gered heeft, want midden jaren '60 hadden ze zéker de potentie om tot een Nederlandse topclub uit te groeien. Het elftal dat vijftig jaar geleden de landstitel pakte was, van wat ik er van weet, een sterke en leuke ploeg, die het kunstje een jaar later bijna had herhaald. Hadden ze het verliesgevende Olympisch Stadion toen maar ontvlucht en op Spieringhorn bij Geuzenveld een kleiner, eigen voetbalstadion gebouwd. Dat hebben ze in 1969 onder leiding van voorzitter Dé Stoop serieus overwogen.

Ik had het best mee willen maken, derby's op het hoogste niveau in de hoofdstad en de aanwezigheid van een mooie rivaal binnen onze stadsgrenzen naast die andere rivaal, zeventig kilometer verderop. Wellicht had het in een alternatieve geschiedenis zelfs mijn club kunnen worden, want ik kom zelf immers ook uit het (buitenringse) westelijk deel van de stad.

Een tweede club in Noord zou als geografisch gegeven weer reuze interessant zijn. Zie Feyenoord/Sparta, of Nottingham Forest/Notts County. Er zullen er nog wel een paar zijn. Tussen Celtic en Rangers stroomt ook een rivier (de Clyde) maar die rivaliteit ligt weer heel anders.

De aanhang van De Volewijckers bestond hoofdzakelijk uit Noorderlingen, scheepsbouwarbeiders van NDSM en ADM uit de omliggende tuindorpen. Ze hadden niet heel veel binding met de grote stad aan de andere zijde van het IJ, laat staan met de voetbalclubs die daar speelden.

Hoe dat nu zou uitpakken weet ik niet. Wat ik wel opmerkelijk vond: toen ik zelf in Noord woonde (maart 2006 - mei 2008) kreeg ik, in strijd met de NEE-NEE sticker op mijn brievenbus, nota bene de gratis verspreide, door het Noordhollands Dagblad uitgegeven AZ-Krant in mijn brievenbus! Tot twee keer toe zelfs. Het ging die club destijds flink voor de wind en in zijn toenmalige expansiedrift en bravoure zag Scheringa het IJ en het Noordzeekanaal kennelijk als de uiterste zuidgrens van zijn beoogde imperium.

Of er in het Amsterdam van de 21e eeuw nog een markt is voor een tweede profclub, bij voorkeur eentje met een mooie maar compleet andere clubcultuur... ik betwijfel het. Die doelgroep woont niet meer in de stad maar is lang geleden verhuisd naar Lelystad, Purmerend, Hoorn, Hoofddorp, Almere, Nieuw-Vennep en Assendelft. En die heeft in de afgelopen dertig jaar in groten getale die andere club omarmd die als enige hoofdstedelijke voetbalclub is overgebleven in het betaalde voetbal. De jongere generaties weten niet eens anders. Ironisch genoeg is Ajax -van oudsher géén volksclub- dat toch wel een beetje geworden want de club trekt tegenwoordig, meer dan in de begintijd, aanhangers uit alle lagen van de bevolking.

Kijkend naar de veranderende bevolking van Amsterdam en de continue instroom van een jonge hoogopgeleide bevolking uit alle delen van het land zou het mij overigens niets verbazen als clubs als Feyenoord, PSV, Twente, Heerenveen en noem er nog maar een paar op binnen de Ring inmiddels net zoveel aanhangers zullen hebben als Ajax, zo niet méér zelfs. (en clubs als Galatasaray, Fenerbahçe en Besiktas daar weer direct buiten...)

Hoe is het al die voormalige profclubs vergaan nadat FC Amsterdam verdween?

DWS is al enkele jaren bezig een fusie tot stand te brengen met het in 1983 door Marokkaanse Amsterdammers opgerichte FC Chabab tot DWS Chabab en speelt nog steeds op Spieringhorn. Met die fusieplannen schiet het niet op, voor zover ik weet. De Volewijckers fuseerde in 2013 met hun Noordamsterdamse aartsrivaal DWV tot DVC Buiksloot en speelt op Elzenhagen. En Blauw Wit, tegenwoordig FC Blauw Wit Amsterdam geheten en gevestigd op Sportpark Sloten langs de A4, is afgezakt naar de marge van het amateurvoetbal. Ook zij overwogen een fusie met FC Chabab maar zagen daar van af.

Nieuwkomer FC Türkiyemspor Amsterdam had een korte (1987-2009) maar roemruchte historie. Deze club groeide in korte tijd uit tot een rijke topclub in het amateurvoetbal en speelde begin deze eeuw met de gedachte om op termijn de stap naar het betaalde voetbal te maken en tegelijk de historische naam FC Amsterdam terug te laten keren. Voorzitter Nedim Imaç fantaseerde zelfs over spelen in het toen net gerenoveerde en verkleinde Olympisch Stadion. De club zakte als een kaartenhuis in elkaar na de moord op Imaç in 2007 en ging twee jaar later zelfs failliet.

De rechten op de naam FC Amsterdam zijn in 2008 overgegaan naar amateurvereniging FC Amstelland, dat nu met die legendarische naam door het leven gaat. De club speelt op het Sportpark Strandvliet in de schaduw van de Arena, het terrein dat begin jaren ’90 nog door Ajax begeerd werd als locatie voor het jeugd- en trainingscomplex (dat werd uiteindelijk het verder weg gelegen De Toekomst). Ze hebben voor zover ik weet geen ambities die verder reiken dan het amateurvoetbal.

Een tweede profclub in Amsterdam? Het zal wel bij een fantasie blijven.
Ik zie het nog steeds niet zo snel gebeuren, maar ik zou het wel ontzettend leuk vinden.

ASV De Dijk, ontstaan uit ASV Schellingwoude, waar Edgar Davids en Patrick Kluivert hun carriere begonnen, en Rood/ Wit-A, met als bekendste spelers Ruud Krol en Martijn Reuser, speelt op een van de mooiste sportparken van Amsterdam: Schellingwoude, ingeklemd tussen de Schellingwouderdijk en de noordelijke IJ-Oever, vlak bij de Oranjesluizen.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat het hoofdveld merkbaar schuin afloopt richting het IJ. En dat de spelers van Schellingwoude het hadden over bergop (richting het noordelijke doel) en bergaf (richting het IJ) voetballen. Of het waar is weet ik niet, maar ik vind zulke anekdotes wel charmant!

Stel dat ze hun droom waarmaken, en ze toveren hun hoofdveld om tot een klein stadionnetje. Een mooie hoofdtribune met drie kleintjes er om heen. Zeg 5000 man. Mooie grasmat, de invloed van het weer goed voel- en ervaarbaar, zicht op het IJ en op de stad aan de overkant. Broodjes kroket en vette hamburgers erbij. En natuurlijk gepensioneerde mannetjes die programmabladen verkopen en nooit wisselgeld hebben. Lijkt me een geweldige en fijne plek voor de liefhebbers van de ouderwetse en nostalgische voetbalcultuur!
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Mooie posts Mojito! De tijden keren niet terug. Een aantal jaren terug was nog maar 7% van de seizoenkaarthouders Amsterdammer. De voorkeuren zijn naar mijn idee allang niet meer lokaal en naar sociale status bepaald. Wat voor Ajax geldt, geldt inmiddels in bijna dezelfde mate voor Feijenoord. Dat trekt ook supporters uit het hele land en uit alle sociale klassen. Gelukkig heeft Sparta kunnen overleven dankzij veel bestuurskracht. Dat had DWS niet, dat viel ten prooi aan zakenlieden. Eerst aan Solleveld en later aan de uiterst dubieuze opportunist De Stoop.
niet alleen gebrek aan bestuurskracht heeft DWS de das om gedaan, maar ook juist bestuurlijke dadendrang bij de gemeente die de drie andere clubs graag zag samengaan.
Ik zou een club met de naam FC Amsterdam enorm toejuichen. Heb er zelf gespeeld in begin jaren 70 op t bij terrein van het Ol Stadion bijvelden Blauw-Wit. mn hart gaat open!
de bijvelden werden pas in de jaren 80 bespeeld, niet? heb FC Amsterdam nochtans vaak in het stadion zien spelen en nooit op het bijveld.
Compactebouw heeft gelijk, het was in de 70er jaren. Zat in begin nog aardig vol. Capaciteit was 9.000.
  • Like
Reactions: 1
Compactebouw heeft gelijk, het was in de 70er jaren. Zat in begin nog aardig vol. Capaciteit was 9.000.

Natuurlijk heb ik gelijk, laatste wedstrijd van FC Amsterdam was tegen Telstar op de bijvelden van t Ol.Sstadion. Heb er zelf gespeeld in mn junioren periode.
laatste wedstrijd van fc amsterdam was in 1982. begin jaren 70 waren er goede resultaten in de eredivisie en zat het stadion redelijk vol. pas ruim na de degradatie in 78 (na de barrage tegen GAE) werden de bijvelden van blauw-wit opgezocht. overigens na hardnekkig in het stadion te blijven spelen. zo herinner ik mij nog een wedstrijd tegen willem II voor 500 man in de regen.
Niet alleen ASV De Dijk speelt in de Tweede Divisie, "ons" AFC (club op de Zuidas) speelt ook in de Tweede Divisie. We hebben dus 2 clubs die met 1x promoveren betaald voetbal spelen. Dat zou toch wel moeten lukken binnen 5 jaar? Ik zie veel mensen die denken dat een 2e profclub in Amsterdam een utopie is maar we hebben dus 2 clubs die 1 niveau onder betaald voetbal spelen.

Ik zelf hoop op een tweede profclub, ik ben een Ajacied maar de stad Amsterdam verdient het om meerdere profclubs te hebben. Het is natuurlijk vrij merkwaardig dat Rotterdam met 630.000 inwoners 3 eredivisieclubs heeft en dat Eindhoven met slechts minder dan 230.000 inwoners 2 profclubs heeft terwijl de grootste stad van het land maar 1 club heeft. Echter is Ajax wel veruit de meest succesvolle club van Nederland dus misschien is dat een gevalletje kwaliteit boven kwantiteit.

Maar goed, voor een stad die binnen relatief korte tijd 1 miljoen inwoners zal tellen is het inderdaad vreemd dat we maar 1 profclub hebben. Dat mag gauw veranderen.
See less See more
Hoezo is het vreemd dat als je bijna een miljoen inwoners hebt, geen twee betaalde voetbalclubs hebt? Er zijn zat grote steden van gelijke omvang met amper een noemenswaardige voetbalclub.
^^

We hebben in Nederland in tegenstelling tot Rusland of China niet een hoop miljoenensteden.
Een beter vergelijk is om te kijken naar de grootste steden van het land. Daarbij hebben de meeste wel meerdere clubs op het hoogste niveau en zelfs Parijs en Berlijn hebben een club op het tweede niveau.
Het zal ook wel komen omdat de voetbalpiramide bijna een halve eeuw is gesloten en er af en toe een nieuwe profclub bij is gekomen. Dan had FC Amsterdam misschien wel kunnen bestaan of zou AFC in de Jupilerleague spelen.
^^

We hebben in Nederland in tegenstelling tot Rusland of China niet een hoop miljoenensteden.
Een beter vergelijk is om te kijken naar de grootste steden van het land. Daarbij hebben de meeste wel meerdere clubs op het hoogste niveau en zelfs Parijs en Berlijn hebben een club op het tweede niveau.
Het zal ook wel komen omdat de voetbalpiramide bijna een halve eeuw is gesloten en er af en toe een nieuwe profclub bij is gekomen. Dan had FC Amsterdam misschien wel kunnen bestaan of zou AFC in de Jupilerleague spelen.

Helaas heeft AFC een filosofie die niet direct aansluit op betaald voetbal
Hoezo is het vreemd dat als je bijna een miljoen inwoners hebt, geen twee betaalde voetbalclubs hebt? Er zijn zat grote steden van gelijke omvang met amper een noemenswaardige voetbalclub.
Ja als je naar Chinese, Amerikaanse, Russische steden kijkt kun je zo een conclusie trekken inderdaad. Ik kijk liever naar Europa, voetbal is tenslotte van de Europeanen.

Wenen heeft 2 clubs(Austria Wien en Rapid Wien), Stockholm heeft 2 clubs (Hammarby IF en AIK Fotboll), Hamburg heeft 2 clubs (HSV en St. Pauli), Berlijn had jaar en dag 2 voetbalclubs, Londen heeft zelfs 13 clubs, Manchester heeft er 2, Madrid heeft er 3, Barcelona heeft er 2 en zo kan ik nog van talloze voorbeelden geven van grote, Europese steden die meerdere voetbalclubs hebben.
Helaas heeft AFC een filosofie die niet direct aansluit op betaald voetbal
Inderdaad, we hebben 2 clubs die 2e divisie spelen maar AFC heeft altijd al aangegeven niet 1,2,3 open te staan voor profvoetbal terwijl ASV De Dijk heel graag de stap wilt maken. Ze zijn zelfs in gesprek met de gemeente om een stadion voor tussen de 5.000 tot 10.000 toeschouwers te bouwen.
Hier nog een nieuw artikel over o.a. de stadionplannen:

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuw...-naast-ajax-dat-zijn-geen-amsterdammers-.html

Ze beginnen in ieder geval al een soort concurrentie op te bouwen met hun sneer naar Ajax lol
Ja als je naar Chinese, Amerikaanse, Russische steden kijkt kun je zo een conclusie trekken inderdaad. Ik kijk liever naar Europa, voetbal is tenslotte van de Europeanen.

Wenen heeft 2 clubs(Austria Wien en Rapid Wien), Stockholm heeft 2 clubs (Hammarby IF en AIK Fotboll), Hamburg heeft 2 clubs (HSV en St. Pauli), Berlijn had jaar en dag 2 voetbalclubs, Londen heeft zelfs 13 clubs, Manchester heeft er 2, Madrid heeft er 3, Barcelona heeft er 2 en zo kan ik nog van talloze voorbeelden geven van grote, Europese steden die meerdere voetbalclubs hebben.
Marseille, Lyon, München. Toch een aantal steden waar de tweede club op het derde niveau spelen. Ondanks dat trekken die competities gemiddeld meer dan onze Jupilerleague.
1 - 20 of 93 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.