SkyscraperCity banner
1 - 20 of 37 Posts

·
...
1,450 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Volgende kwam ik tegen op Planet internet en is denk ik zeker interessant.

Snelweg A2 sneller op de schop én breder

Gepubliceerd op donderdag 11 mei 2006

De rijksweg A2, tussen de knooppunten Holendrecht en Oudenrijn bij Utrecht, moet versneld verbreed worden van de huidige zes naar tien rijbanen.
Minister Karla Peijs van Verkeer wil dit project naar voren halen om de filedruk op dit traject te verminderen. Een woordvoerder van de minister bevestigt donderdag berichtgeving hierover in De Telegraaf.

Inhoudelijke aanpassing
De minister zal het kabinet vrijdag voorstellen deze wegverbreding over vier jaar aan te leggen; bronnen verwachten het fiat van de ministerraad. Naast vervroeging wil de bewindsvrouw het plan ook inhoudelijk aanpassen. Over een langer traject komt een extra rijbaan bovenop de beoogde verbreding.

De verbetering van stuk A2, dat nu twee keer drie rijbanen telt, werden in 1995 vastgelegd in het plan Corridor Amsterdam-Utrecht (CAU). De bedoeling was dat alleen het wegdeel tussen Holendrecht en de afslag Maarssen een extra rijstrook - in totaal dus acht rijbanen - zou krijgen. Tussen Maarssen en Oudenrijn moesten twee parallelbanen met elk twee rijstroken naast de bestaande rijksweg soelaas bieden voor het fileleed.

Niet afdoende
Omdat al snel bleek dat deze aanpak de filedruk niet afdoende zou oplossen, is in het kader van de Nota Mobiliteit besloten opnieuw naar oplossingen te zoeken. Gevolg was dat de verbetering van het wegdeel na 2014 opgepakt zou worden.

De A2 loopt van Amsterdam naar Maastricht en is volgens Rijkswaterstaat de belangrijkste noordzuid-verbinding van Nederland. Met name tussen Amsterdam en Utrecht loopt het verkeer geregeld vast. Het stuk tussen Maarssen en Utrecht stond vorig jaar op de derde plaats in de file top-5 van het ministerie.

Langgerekt parkeerterrein
Rijkswaterstaat stelt in zijn brochure over de wegverbeteringen op het stuk rijksweg "dat de A2 in de (opgerekte) spits meer een langgerekt parkeerterrein is dan een snelweg".

Voor de verkeersveiligheid komen er voor motorrijders in de bochten van op- en afritten speciale geleiderails met afdichting tot op de grond, in plaats van gewone vangrails op paaltjes. Voor het invoegen bij opritten komt een doorgetrokken streep op de linkerbaan waardoor er minder geritst hoeft te worden. Dat zou de doorstroming verbeteren. Al met al komt het wegproject, begroot op 1,2 miljard euro, 35 miljoen duurder uit.

·
Registered
4,206 Posts
^^
Telegraaf meldde het vandaag ook al.

Maar ja dit nieuws was natuurlijk allang bekend en ze zijn er ook al mee bezig.

·
Registered
4,206 Posts
^^
Ja, dat was al bekend hoor. Overal tussen Holendrecht en Oudenrijn liggen alvast zandplaten voor die verbreding. En het is 2x 6 als je de spitsstrook meetelt he.

·
Registered
5,602 Posts
Dat was dus 2x4 rijbanen + twee parallelbanen met elk twee rijstroken en Peijs wil nu dus 2x5 rijbanen + twee parallelbanen met elk twee rijstroken? Dat zouden er op het breedste punt dus 14 rijbanen bij Maarssen zijn, niet niks! Dan moet het toch wel gaan doorstromen zou je denken.

·
Registered
500 Posts
Zover als ik weet gaat het hier over het stuk Maarsen - Holendrecht. Maarsen - Ouderijn was en is nog steeds de bedoeling 2 x 3 + 2 x 2. Het stuk Maarsen - Holendrecht wordt nu al naar 2 x 4 gebracht. Nu willen ze dus waarschijnlijk de 2 x 5 eerder gaan uitvoeren... Lijkt me ook logischer als je nu toch al een grootschalige ombouw uit gaat voeren..

·
Registered
816 Posts
Tussen KNP Ouderrijn en Maarsen verandert niets aan de plannen. Dit gedeelte blijft 2x2 + 2x3 rijstroken. Tussen Maarsen en Abcoude krijgt de A2 in plaats van 4, 5 rijstroken.

Dit is zondermeer mogelijk, omdat de rijbaan zelf al breed genoeg is. Bij de huidige verbreding wordt eerst een nieuwe rijbaan gemaakt. Vervolgens wordt de bestaande A2 tijdelijk op deze rijbaan geplaatst. (2x3 rijstroken zonder vluchtstrook) Daarom moet de nieuwe rijbaan ruim 25 meter breed zijn. Dit is in de uiteindelijke situatie voor 5 rijstroken breed genoeg.

Vervolgens worden de oude rijbanen opgebroken en wordt de andere rijbaan aangelegd.

·
Registered
3,402 Posts
wow das wel breed.... soort van heel de boel maar asfalteren? mmm hoe zit het met het gebied daar... is het tussen Utrecht en Amsterdam niet alleen maar infrastructuur straks, breder spoor en bredere A2?

·
Registered
816 Posts
petjuh said:
wow das wel breed.... soort van heel de boel maar asfalteren? mmm hoe zit het met het gebied daar... is het tussen Utrecht en Amsterdam niet alleen maar infrastructuur straks, breder spoor en bredere A2?
Dat valt reuze mee. Er komt wel een breder middenberm bij de A2, omdat de snelweg op 2 aparte zandlichamen zit. 1 voor de westrijbaan en 1 voor de oostrijbaan.

·
Registered
5,019 Posts
Het word gewoon een andere indeling van het zetten van de lijnen op het asfalt. De vluchtstrook verdwijnt. Ik ben wel heel benieuwd hoe het verkeer zich gedraagt als het van 5 stroken naar 3 gaat en die 1650 meter lange tunnel bij utrecht inrijd. Voor de tunnel moet ook een gedeelte van het verkeer switchen om op die parallel banen te komen. Amsterdam-utrecht is (word) wel het meest imponerende stuk snelweg van nederland. Na vianen verliest de A2 aan grootschaligheid en verword in een normaal stuk snelweg. Alleen die vreemde knik bij eindhoven vind ik dan nog wat hebben.

·
Registered
2,820 Posts
Dat vraag ik me dus ook af als het van 5 naar 3 gaat. Maar het zou toch gaan om een verbreding van 3 naar 5 op het gehele traject van Oudenrijn naar Holendrecht?

·
Registered
739 Posts
Verbredingen van hoofdaders kan ik alleen maar toejuichen. Ik vraag me af wanneer de A4 nou eens echt wordt verlengd. En het traject tussen Rdam-Delft-Den Haag- Amsterdam (tussen de 3 grootste steden) zou overal minimaal 2X4 moeten zijn. Er zitten nog teveel 2-baans bottlenecks tussen.

·
Registered
5,019 Posts
Fallus said:
Dat vraag ik me dus ook af als het van 5 naar 3 gaat. Maar het zou toch gaan om een verbreding van 3 naar 5 op het gehele traject van Oudenrijn naar Holendrecht?
Het stuk bij utrecht werd al gezien als 5 baans weg.2x3 + 2x2 parallel banen.

·
Banned
6,813 Posts
dommeltje said:
Het stuk bij utrecht werd al gezien als 5 baans weg.2x3 + 2x2 parallel banen.
Er komen inderdaad 5 rijbanen bij Maarssen. Dit is ook bijna het drukste stuk snelweg van Nederland, en het is dan ook logisch dat het een metropolitan karakter krijgt, door middel van eindeloze rijbanen!:cheers:

Tussen A'dam en Utrecht wordt ook alles 5-baans. Maar ik snap de commotie niet zo, om eerlijk te zijn. Bij mij was het al meer dan 2 jaar bekend dat er 5 rijbanen kwamen, met spitstrook zelfs 6.

De planning was om het in 2012 af te hebben, maar het geheel zal wel wat vertraging op lopen. Ik houdt het dus vooralsnog even op 2013/2014.

·
Registered
500 Posts
Dommeltje,

ook na vianen gebeurd een hoop aan de A2. Van Everdingen tot Deil moet op termijn ook 2 x 4 worden en tot Den Bosch 2 x 3. Rondom Den Bosch en Eindhoven wordt de weg 4 x 2 en deels 2 x 2 + 2 x 3. Ook tussen Den Bosch en Eindhoven wordt de A2 2 x3 of 2 x 4.

·
Registered
3,402 Posts
mm idd die beetje vreemde knik bij Eindhoven verder wel een snelweg met veel nieuwe projecten ook... voor die knik bij Eindhoven had ik zelf iets nou jah gewoon een iets logischer traject zal ff kijken of ik t plaatje kan inscannen.

·
Registered
5,019 Posts
Jaxx said:
Dommeltje,

ook na vianen gebeurd een hoop aan de A2. Van Everdingen tot Deil moet op termijn ook 2 x 4 worden en tot Den Bosch 2 x 3. Rondom Den Bosch en Eindhoven wordt de weg 4 x 2 en deels 2 x 2 + 2 x 3. Ook tussen Den Bosch en Eindhoven wordt de A2 2 x3 of 2 x 4.
Dat begrijp ik Jaxx, maar puur stedelijkheid en echte drukte, en echt grote projekten.

·
L'Europe en marche
890 Posts
Verkeersminister Peijs drukt A4 erdoor

DEN HAAG - Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) wil voor de zomer een definitieve beslissing forceren over de A4 tussen Delft en Schiedam. Werken de gemeenten vlak bij de toekomstige weg niet mee, dan laat de minister zelf de A4 Midden Delfland aanleggen. "Want het moet gebeuren", zegt Peijs.

Al veertig jaar wordt gebakkeleid over het zeven kilometer lange stuk snelweg, maar tot op heden kon het rijk geen overeenstemming bereiken met de lokale overheden over de financiering en het tracé van de weg.

:)

1 - 20 of 37 Posts