55,292 Posts
Regelmatige gebruikers kunnen een abonnement nemen. Dit is fors goedkoper dan wat incidentele gebruikers betalen, al vanaf 3 passages is het goedkoper. Als toerist betaal je gewoon het volle tarief, dat is € 40 voor een passage. Forenzen betalen € 4 (Bij meer dan 17 passages per maand) bij een abbo dat € 34 per jaar kost. Deze kunnen buitenlanders ook gewoon krijgen, maar zal niet interessant zijn tenzij je heel vaak van de brug gebruik gaat maken.is het niet mogelijk om die tunnel door het vrachtverkeer te laten betalen?
of alleen een tol voor vrachtwagens en buitenlandse auto's?
ik geloof dat de brug bij kopenhagen-malmo ook duurder is voor niet zweden/denen
Het enige land dat bij mijn weten dit heeft toegepast is Servië. Tot een paar jaar terug betaalden buitenlanders significant meer, met de argumentatie dat de koopkracht in Servië veel lager lag. Inmiddels is het koopkrachtverschil kleiner worden en is de tol voor Serviërs en buitenlanders gelijk.Dat kan niet. In geen enkel EU-land kunnen burgers op grond van nationaliteit andere tarieven worden gevraagd. In theorie kan dit wel voor niet-eu-burgers, maar jij of ik moeten even veel betalen als een Deen of een Zweed.
Vooral vanwege het gebrek aan alternatieve verbindingen. Het alternatief is gigantisch omrijden. Probeer maar eens van Almere naar Amsterdam te rijden zonder van de A1 gebruik te maken of van Breda naar Utrecht zonder de Merwedebrug te gebruiken. Dat is niet "geschikt zijn" maar "misbruik maken van het feit dat er geen alternatieve verbindingen zijn". Niet doen dus.De A1-brug bij Almere, de A27-brug bij Gorinchem en de Oranjetunnel bij Rotterdam zijn bij uitstek geschikt om toltrajecten van te maken. BNG-topman Hans Leenaars ziet brood in financiering van publiek-private samenwerking (pps) bij zowel nieuwbouw als renovatieprojecten.
Buitenlandse vrachtwagens betalen in Nederland reeds tol naar emissie. Dit heet het eurovignet en is voor alle buitenlandse vrachtwagens verplicht. Het is echter niet, zoals in Duitsland, gebaseerd op gereden afstand.Tegen die tijd zouden de steeds strenger wordende milieuregels ook wel eens tot de invoering van een tolheffingssysteem, zoals de vrachtwagens in Duitsland moeten betalen, kunnen leiden.
Dat systeem zit prima in elkaar en bevordert sterk het gebruik van schone vrachtauto's en tot het nemen van de kortste routes..