SkyscraperCity Forum banner
261 - 280 of 965 Posts

·
Banned
5,040 Posts
Discussion Starter · #261 ·
Dit project begint landelijk bekender te worden en daarmee worden de feiten verdraaid en overdrijvingen worden niet geschuwd.
Groot protest tegen voorgenomen bouw Blankenburgtunnel
woensdag 5 oktober 2011 15:00

Rotterdam - Bezorgde burgers, boswachters, en verschillende natuur- en milieuorganisaties luiden op zaterdag 8 oktober de noodklok.

Midden-Delfland, het laatste stukje groen tussen Vlaardingen en Maassluis dreigt te verdwijnen met de mogelijke aanleg van de Blankenburgtunnel, de nieuwe verbinding tussen de A20 en de A15. De samenwerkende organisaties hebben inmiddels meer dan 20.000 handtekeningen verzameld tegen de aanleg van de tunnel.

Grootschalig protest
Deze manifestatie is het eerste grootschalige protest van alle betrokkenen tegen de aanleg van de tunnel. De samenwerkende organisaties, Actiecomité Blankenburgtunnel Nee, Groeiend verzet, Milieudefensie, Milieufederatie Zuid-Holland en Natuurmonumenten organiseren de bijeenkomst en zullen zaterdag toelichten waarom zij tegen de aanleg van de tunnel en bijbehorende snelweg zijn.

Noodklok
Om vijf voor twaalf wordt ter plekke een echte welluidende noodklok (oorspronkelijk een kerkklok) geluid. Hiermee wordt duidelijk gemaakt dat de tijd dringt voor dit bijzonder natuur- en recreatiegebied. Dit wordt ondersteund door de Lucaskerk en de Grote Kerk van de gemeente Vlaardingen die beide hun kerkklokken zullen luiden.

Blankenburgtunnel
De Blankenburgtunnel zal met een nieuwe zesbaanssnelweg en torenhoge op- en afritten dwars door het zuidelijke Midden-Delfland van de A15 naar de A20 lopen. Hiermee veroorzaakt de snelweg forse schade aan landschap en natuur. De aanleg van de Blankenburgtunnel gaat ten koste van belangrijke recreatiegebieden in de regio Rotterdam - Den Haag.

Kamerleden
De Tweede Kamerleden Rik Grashoff (GroenLinks) en Paulus Jansen (SP) zijn aanwezig bij de manifestatie en worden uitgenodigd ter plekke hun handtekening tegen de tunnel te zetten. Vorige week sprak de Tweede Kamer in een hoorzitting over de plannen voor de Blankenburgtunnel. Eind dit jaar neemt minister Schultz van Haegen een besluit over de Blankenburgtunnel.
www.blikopnieuws.nl

Gelukkig is de Telegraaf gematigder.

·
Premium Member
35,620 Posts
^^ Zoals altijd zullen dat er heel weinig zijn. ;)

Dit project begint landelijk bekender te worden en daarmee worden de feiten verdraaid en overdrijvingen worden niet geschuwd.
Ook dat is helaas eerder gewoonte dan uitzondering. Mede daarom blijf ik tegen een referendum, omdat vaak de meningen middels de publieke opinie bewerkende campagnes vaak gevormd worden op basis van sterk van de waarheid afwijkende feiten. In de volksmond heten die gewoon leugens. :(

·
Registered
Rotterdam
7,642 Posts
Nu zijn het er ruim 30.000
Ruim 30.000 handtekeningen tegen Blankenburgtunnel
8 oktober 2011

Actiegroepen hebben meer dan 30.000 handtekeningen opgehaald tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel. Dat zei Dirk Kunst van Natuurmonumenten in het Radio Rijnmond-programma Chris Natuurlijk.

Volgens Kunst toont de grote respons de betrokkenheid van de regio tegen de plannen voor de tunnel. '' Het is een spannende fase in de besluitvorming'', stelt hij ''hiermee kunnen we laten zien dat er meer speelt dan de minister wellicht denkt''.

Noodklok wordt geluid
Actiegroepen demonstreerden zaterdag tegen de aanleg. Zo werd onder andere de noodklok geluid tegen het verlies van planten en dieren in de polder. Deze manifestatie was het eerste grootschalige protest van alle betrokkenen tegen de aanleg van de tunnel. De samenwerkende organisaties zijn o.a. Actiecomité Blankenburgtunnel Nee, Groeiend verzet, Milieudefensie, Milieufederatie Zuid-Holland en Natuurmonumenten.

De actievoerders vrezen dat Midden-Delfland, het laatste stukje groen tussen Vlaardingen en Maassluis dreigt te verdwijnen met de mogelijke aanleg van de Blankenburgtunnel.

Www.Rijnmond.nl

·
Registered
1,119 Posts
Lees net de commentaren even op dit bericht, de Amerikaanse verkiezingsperikelen zijn daar bij nog schoon spel:nuts:

Wil er nog wel aan toe voegen dat als het ruimtelijk-agrarische Blankenburg er nog had gelegen (jawel de voormalig grote broer van Rozenburg!) we nu in arm gebied hadden geleefd.

·
Banned
5,040 Posts
Discussion Starter · #267 ·
^^
Natuur, is onmisbaar voor de mens, maar de natuur waar het hier omgaat is een aanplanting van de mens op een vuilstort!! Dit is dus natuur om manselijke vuiligheid te verbergen. Noemen we dat echt NATUUR, kom mensen ga eerst eens na waar over gepraat wordt. Actie voerders zijn er overal maar meestal zonder kop. De Surfplas is ook maar een gegraven kuil die vol liep met water. Niks natuurlijk.
Natuur, is onmisbaar voor de mens, maar de natuur waar het hier omgaat is een aanplanting van de mens op een vuilstort!! Dit is dus natuur om manselijke vuiligheid te verbergen. Noemen we dat echt NATUUR, kom mensen ga eerst eens na waar over gepraat wordt. Actie voerders zijn er overal maar meestal zonder kop. De Surfplas is ook maar een gegraven kuil die vol liep met water. Niks natuurlijk.

gerrit, spijkenisse 8 oktober 2011 om 14:15
Ik vind deze wel aardig, want daar hebben we het over in Nederland. Natuur in Nederland is mensenwerk. Veroverd op het water of zandgronden. Dat mens en dier zich daar prettig voelen is een goed teken.
Het achterwege laten van de tunnel brengt oerbos en moeras niet meer terug.
Ik geloof dat alleen in Polen nog een stuk oerbos over is.
Als de tunnel er strak is en alle rommel is opgeruimd gaat de natuur, geholpen door de mens weer zijn gewone gang.

·
Registered
1,119 Posts
Je moet dingen proberen in hun context te kunnen zien.

Net als veel mensen vind ik ook dat Greenpeace (hetzij op een beschaafde manier) goed werk doet, dat het landschap ondanks bestemmingsplannen wat versnipperd is en dat duurzaamheid de toekomst is. Dat hoeft echter nog geen reden te zijn om alle buitenruimte om ons heen onder groen te scharen en puur economische ontwikkeling te stremmen. Ik denk dat daar een hoog angst-percentage bijzit. Mensen die bang zijn iets te verliezen zonder daadwerkelijk kritisch te zijn ten opzichte van hun eigen visie.

De Nederlandse cultuur is ook erg conflicterend. In weinig landen is men zo economisch / kapitalistisch ingesteld en woont men zo dicht op elkaar. Aan de andere kant heeft bijna elke woonwijk een eigen park en woont men graag in uitgestrekte tuinwijken incl. eigen voor- en achtertuin.

·
Banned
5,040 Posts
Discussion Starter · #270 ·
Zowel het NOS journaal als RTL4 Nieuws hebben aandacht besteed aan de protestbijeenkomst.

RTL laat demonstranten aan het woord en heeft in eigen teksten van het verslag ook het overdreven taalgebruik overgenomen. De journaliste heeft het aan het eind zelfs over Blankenburgertunnel.

www.rtl.nl

De NOS heeft het anders aangepakt, een verslag van de demonstratie, maar ook het bezwaar tegen de Oranjetunnel en hoe de haven er tegenaan kijkt.
Ik denk dat de kijker naar het NOS-journaal een beter inzicht in 'Een kleine tunnelstrijd' heeft gekregen dan de kijker naar RTL4, maar dat zal iets met doelgroepen te maken hebben vermoed ik.

player.omroep.nl op 14:18

·
Premium Member
35,620 Posts
^^ Zoals het ook hoort is door de NOS het principe van hoor en wederhoor toegepast. Zoals RTL het verslag doet kan/zal de gemiddelde kijker een heel andere mening vormen. :(

·
Registered
14,152 Posts
^^
Dit valt me inderdaad tegen van RTL Nieuws. Maar bij beide zijn niet alle belangen meegenomen. Want niet alleen de haven heeft belang bij de Blankenburgtunnel, maar ook alle 170.000 inwoners van Voorne-Putten.

·
Banned
5,040 Posts
Discussion Starter · #274 ·
Nog een nagekomen bericht.

BLANKENBURGTUNNEL PROTEST aan de Krabbeplas
16-10-2011 • Zaterdag 8 oktober kwamen maar liefst 700 boze bewoners bijeen om zich te verzetten tegen een zesbaanssnelweg en een tunnel tussen Vlaardingen en Maassluis. Dit zou het einde betekenen van het door Vlaardingers en Maassluizenaren aangelegde Volksbos. De SP is vanaf de aanleg van het bos al betrokken en ondersteunt ook nu de actievoerders. 'Dit laatste stuk groen in de buurt, dit bewijs van de strijd die de bevolking tegen een vuilstort heeft gevoerd, moet bewaard blijven', aldus SP-Kamerlid Henk van Gerven.
Voor de bijeenkomst afgelopen zaterdag waren al meer dan 31.000 handtekeningen in de omgeving opgehaald. Van Gerven: 'Dat laat zien hoe boos de mensen zijn. De bevolking van Vlaardingen, Maassluis, Schiedam en Midden-Delfland wil dit niet. Dit is één van de weinige stukjes natuur voor meer dan 300.000 mensen in de regio. Dat gaan we niet opofferen voor een stuk weg dat niet eens nodig is als we het goederenvervoer beter organiseren en mensen op verschillende tijden aan het werk laten gaan.'
vlaardingen.sp.nl

Als de Nieuwe Waterweg niet gegraven was en Rotterdam geen wereldhaven, dan . . . waren er geen 300.000 duizend mensen in de regio geweest voor dat kleine stukje natuur en geen vuilnisbelt en geen welvaart. De SP had niet bestaan.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Van die 31.000 mensen die hun handtekening hebben gezet; hoeveel gaan er daarvan buiten de gebruikelijke spitsmomenten naar hun werk? Of hebben ze allemaal het excuus dat dat bij hun baan niet mogelijk is :|

35,406 Posts
Ik fiets met regelmaat door dit gebied, prachtig gebied. En het mag dan geen echte natuur zijn (@ Eric Offreins @Uplander) het is wel prachtig landschap waar je de stad kunt ontvluchten!

Zie hier

Ik heb het idee dat de mensen die hier zo voor zijn nooit in dit gebied komen. En dan zit die ChrisZwolle ook nog mee te bleren vanuit Zwolle. Die heeft makkelijk praten vanaf 300km verderop, hij is voor zijn recreatie niet afhankelijk van dit soort plekken!

Dan 2 punten:

1. Waarom wordt er niet gewoon een tunnel aangelegd tot vlak voor de A20, zodat een groot deel van het landschap gespaard kan worden? Dat dit te duur zou zijn wil ik niet horen want het landschap is het gewoon waard.

2. Als er dan toch een tunnel daar komt, kan er dan niet gelijk een enkelsporige spoorbuis bijgebouwd worden voor vervoer van gevaarlijke stoffen per trein? In heel Rotterdam kan nu niet of nauwelijks langs het spoor worden gebouwd omdat er gevaarlijke stoffen overheen komen. Dit zorgt over de hele lengte voor een enorm verloren ontwikkelingspotentieel. Door dit treinverkeer hier door een tunnel te voeren ben je in de stad van dit probleem af. De meerkosten lijken me beperkt...

·
Premium Member
35,620 Posts
De meerkosten lijken me beperkt...
Dat laatste geloof je uiteraard zelf niet. ;) Het idee zelf is m.i. op zich zeker niet onaardig, maar die meerkosten moeten wel vanuit een ander potje gefinancierd worden. En zullen waarschijnlijk veel hoger uitvallen dan je nu denkt. Zo eenvoudig zal dat helaas dus zeker niet gaan.

35,406 Posts
^^

Als je daarmee over kilometers grond in Rotterdam ineens woningen kunt gaan ontwikkelen verdien je de investering snel terug lijkt me. Daarbij is die spoorverbinding bij deze tunnel in ieder geval stukken goedkoper dan wanneer je hem helemaal solitair zou realiseren lijkt me, dat bedoelde ik te zeggen. Als je dan toch nu gaat boren kan je dit gelijk meenemen.

·
Premium Member
35,620 Posts
^^ Dat klopt. Maar die investering zou (als het geheel zo positief uit zou pakken als je stelt, wat ook van mij zomaar mag gebeuren ;)) door voornamelijk Rotterdam terugverdiend kunnen worden, maar het Rijk betaald voor de tunnelbouw. Alleen al het feit dat het gescheiden boekhoudingen zijn die hier aan het werk zouden komen (i.p.v. Rijkswaterstaat nu) maken dat geheel tot een heel moeilijk verhaal.

261 - 280 of 965 Posts