SkyscraperCity banner

1 - 20 of 33 Posts

·
Moderator
52,822 Posts
Discussion Starter · #1 ·
A28 Utrecht - Amersfoort

Geschiedenis:
In 1962 werd de A28 tussen de Stichtse rotonde in Amersfoort en het toenmalige stuiver Hoevelaken opengesteld voor het verkeer met 2x2 rijstroken. Opvallend is dat het deel tussen Utrecht en Amersfoort veel langer op zich liet wachten, pas in 1986 werd de snelweg voltooid, met een betonwegdek.

Huidige situatie:
De A28 is één van de meest overbelaste snelwegen van Nederland, met name het deel rond Amersfoort, waar in 2006 maximaal 106.000 voertuigen per etmaal reden. Het deel tussen Utrecht en Amersfoort telt 87.000 tot 107.000 voertuigen per etmaal. Op de parallelstructuur tussen knooppunt Rijnsweerd en De Uithof rijden 119.000 voertuigen per etmaal.

In 1996 werd één van de oudere spitsstroken in Nederland opengesteld, in één richting tussen Den Dolder en De Uithof. Het betonwegdek tussen Zeist en Amersfoort is al deels overlaagd met een geluidsreducerende coating.

Plannen:

* Utrecht - Amersfoort-Zuid:

Tussen 2010 en 2012 moet groot onderhoud gepleegd worden aan de A28. Tegelijkertijd wordt de snelweg verbreed naar 2x3 rijstroken. Alle kunstwerken zijn hier reeds op voorbereid. Eind 2010 wordt het OWAB gepubliceerd, in de eerste helft van 2011 moet het WAB volgen, waarna de werkzaamheden al van start gaan. In 2012 moet de verbreding voltooid zijn.

* Amersfoort-Zuid - knooppunt Hoevelaken:

Op dit wegvak wordt met het groot onderhoud 2010 -2012 een plusstrook in beide richtingen aangelegd, en tevens komen er weefvakken tussen aansluitingen. Dit is echter een lapmiddel, daar de plusstroken gezien de zeer hoge verkeersintensiteiten het grootste deel van de dag open moeten zijn.

Een voorkeur voor de langere termijn is een parallelstructuur met 4x2 rijstroken vanwege het hoge aantal aansluitingen op dit deel. Hiervan is nog geen planning bekend.

* Knooppunt Hoevelaken

Momenteel worden studies uitgevoerd om te kijken hoe het in 1972 opengestelde klaverblad het beste aangepast kan worden. In 2009 is hiervoor de MER opgesteld. Eind 2010 of in 2011 moet het OTB volgen, met een TB in 2011, wat in 2012 onherroepelijk wordt. De verbouwing zal echter pas tussen 2016 en 2020 plaatsvinden.

termen;

OWAB = Ontwerp-Wegaanpassingsbesluit
WAB = Wegaanpassingsbesluit
OTB = Ontwerp-Tracébesluit
TB = Tracébesluit

Kaart:

·
Moderator
52,822 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Foto's:

Gebruiker "boe!" van het wegenforum heeft recent de gehele A28 op de foto gezet zoals deze nu bestaat, vanaf de vele viaducten die de A28 rijk is tussen Utrecht en Amersfoort.

zie dit album

·
Registered
1,710 Posts
Nooit geweten dat de weg van de afrit A28 tot de Stichtse rotonde de voormalige A28 was. Toevallig twee weken geleden over gereden, het zag er wel snelwegachtig uit.

·
Legum Magister Scientiae
1,360 Posts
Dat ongebruikte spoorviaduct over de A28 vind ik wel tot de verbeelding spreken. Gebouwd in 1985 terwijl de spoorlijn Bilthoven-Zeist eind jaren zeventig is opgebroken. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen...

·
Moderator
52,822 Posts
Discussion Starter · #5 · (Edited)
^^ Apart geval inderdaad... Misschien verwachtten ze een heropening van de lijn?

Foto van Wikipedia:

Een andere opvallende feature langs de A28 is de zogenaamde "Zeister luifel", een luifel over rechterrijbaan (richting Amersfoort). Deze moet de achtergelegen flats beschermen van verkeerslawaai. Zulke grote luifels zie je eigenlijk vrijwel nergens, het enigste wat in de buurt komt is die glazen geluidswal langs de A16 in Dordrecht.

Ik heb wel eens gelezen dat het beschouwd wordt als een file-opwekker, omdat je precies vanuit de bocht zo'n donker gat inrijdt. Voor sommigen een reden om op de rem te trappen.

Bij Zeist heb je ook de Vollenhovetunnel, deze is reeds voorbereid op 2x3 rijstroken middels extra brede vluchtstroken. Wanneer hier 2x3 rijstroken komen, zal de overgebleven vluchtstrook wel erg smal worden, en ongeschikt om echt op te stoppen, maar dat wordt acceptabel geacht bij kunstwerken die te duur zijn om te verbreden.

·
Moderator
52,822 Posts
Discussion Starter · #6 ·
A28 Amersfoort

Om te illustreren hoe smal de in 1962 opengestelde A28 langs Amersfoort is;

1. Afrit Leusden-Zuid

2. Brug over de Heiligenbergerbeek

3. Brug over het Valleikanaal

4. Afrit Amersfoort

·
Registered
78 Posts
word een grote klus dus om de hele wel te verbreden na 2x3, denk je trouwens dat ze de weg direct gaan voor bereiden op 2x4 over de gehele lengte waar mogelijk is voor als het nodig is in de verdere toekomst? en dan neem ik maar ff de ringvaart aquduct als voorbeeld, die ook al voorbereid is op 2x5

·
-
3,628 Posts
Het is goed nieuws dat deze weg wordt aangepakt. Ik verbaas me elke keer over het feit dat tussen Amersfoort en Utrecht slechts 2x2 ligt.

·
Moderator
52,822 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Er is weinig voor nodig om op de A28 bij Amersfoort file te laten ontstaan. Gisteren was ik rond 12.30 uur op de A28, en toen begon het bij invoegend verkeer al te stagneren. Nu om 10.00 uur staat er nog 12 kilometer stilstaand verkeer richting Utrecht. Ik kom vaak in die regio, en met name op het knooppunt Hoevelaken stagneert het vaak lang, soms tot na 11.00 uur 's ochtends.

Jammer dat de ombouw van knooppunt Hoevelaken nog 10 jaar op zich laat wachten. Ik hoop dat er een goede robuuste oplossing komt, het liefste een soort stack.

·
Voorbijganger
2,079 Posts

·
Moderator
52,822 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Een stack, soms ook wel een "ster" genoemd, is een knooppunt waarbij de verbindingswegen gestapeld over elkaar heen lopen. Het voordeel van deze knooppunten is de hoge capaciteit en het beperkte ruimtebeslag (even groot als een klaverblad met parallelrijbanen). Nadelen zijn de hogere kosten (grotere kunstwerken nodig) en een eventueel issue als horizonvervuiling (de hoogste fly-over is doorgaans een meter of 18 boven maaiveld)

De bekendste stack is een 4-level stack. Meer niveau's dan 4 kunnen voorkomen, maar zijn niet gebruikelijk. In Nederland is het Prins Clausplein het enigste stack, alhoewel het knooppunt Ridderkerk wellicht nog wat indrukwekkender is. (hybride vorm tussen klaverblad en stack)

Een alternatief voor een stack is een turbine. Deze heeft ongeveer dezelfde capaciteit, maar vereist ook een groot aantal kunstwerken (viaducten en fly-overs). In Nederland zijn geen volledige turbines, maar in België komen ze wel voor.

·
Live from the sky!
3,177 Posts
^^ Erg interessant! Is er een site met meer van die voorbeelden. Ik ben wel benieuwd naar meer voorbeelden en schema's van dit soort grote kruisingen van snelwegen.

·
Legum Magister Scientiae
1,360 Posts

·
Live from the sky!
3,177 Posts
Ha, I feel stupid. Op een of andere manier had ik het idee niet die dingen op wikipedia te kunnen vinden maargoed. Bedankt :nuts:

·
Kees
3,292 Posts
Een alternatief voor een stack is een turbine. Deze heeft ongeveer dezelfde capaciteit, maar vereist ook een groot aantal kunstwerken (viaducten en fly-overs). In Nederland zijn geen volledige turbines, maar in België komen ze wel voor.
Enige wat in mijn opkomt is Vaanplein, maar volgens mij was dat idd een halve turbine.

·
Moderator
52,822 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Knooppunt Eemnes, Almere en Watergraafsmeer zijn voorbeelden van halve turbines.

Knooppunt Vaanplein was een zogenaamd windmolenknooppunt, een variant op de turbine, maar met krappere boogstralen. Dit type wordt bijna nooit toegepast vanwege de scherpe bochten, en voor de aanleg van de Betuweroute was het Vaanplein ook het enigste knooppunt in Nederland als windmolen.

Windmolenknooppunt:

·
Registered
1,018 Posts
Knooppunt Amersfoort is behalve dat het een fileveroorzaker is ook gewoon gevaarlijk. Als je bij voorbeeld van de A1 uit het oosten komt en de A28 richting Utrecht wil pakken dan heb je maar een kort afritje, waar ook nog eens invoegend verkeer oprijdt. Door de krappe bochten komt dat verkeer erg langzaam de weg opgereden, en je moet zelf ook behoorlijk remmen voor het klaverblad. Echter de maximumsnelheid is daar wel 120. Ik begrijp niet dat daar geen 100 geld, maar bijvoorbeeld wel op een 2x3-baans A4 tussen Den Haag en Leiden, midden in de polder, zonder afritten over een kilometer of 10.

·
Registered
816 Posts
Volgens mij is de A28 tussen KNP Rijnsweerd en Den Dolder al in de jaren zeventig aangelegd. Alleen is de A28 toen niet opengesteld geweest en is de aanleg tussen Den Dolder en Amersfoort nooit opgestart geweest.
De viaducten tussen Den Dolder en Amersfoort en tussen Utrecht en Den Dolder zien er heel verschillend uit.
De viaducten op het gedeelte tussen Utrecht en Den Dolder hebben naar mijn mening een echt jaren zeventig ontwerp.

·
The only way is up
86,125 Posts
Een andere opvallende feature langs de A28 is de zogenaamde "Zeister luifel", een luifel over rechterrijbaan (richting Amersfoort). Deze moet de achtergelegen flats beschermen van verkeerslawaai. Zulke grote luifels zie je eigenlijk vrijwel nergens, het enigste wat in de buurt komt is die glazen geluidswal langs de A16 in Dordrecht.

Ik heb wel eens gelezen dat het beschouwd wordt als een file-opwekker, omdat je precies vanuit de bocht zo'n donker gat inrijdt. Voor sommigen een reden om op de rem te trappen.
Dat is idd een file-opwekker pur sang. Ik denk niet dat hij de broodnodige verbreding in de weg staat, er is ruimte zat.

·
Registered
956 Posts
Dat ongebruikte spoorviaduct over de A28 vind ik wel tot de verbeelding spreken. Gebouwd in 1985 terwijl de spoorlijn Bilthoven-Zeist eind jaren zeventig is opgebroken. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen...
Dat stuk A28 is in 1985 opengesteld. Echter de doorsnijding en de viaducten zijn al vele jaren daarvóór gebouwd ! Het heeft jaaaaaaaaren geduurd voordat het wegvak werd opengesteld. In de tussentijd zijn er vele film en TV-opnamen geweest op het ongebruikte stuk A28. Bekend zijn de vele wrak-van-de-weg testen van het TROS programma Kieskeurig begin jaren '80.

1 - 20 of 33 Posts