SkyscraperCity banner

681 - 700 of 723 Posts

·
Registered
92 Posts
Grunden på hjørnet af Dag Hammerskjølds Gade og Østre Allé var oprindeligt udlagt til kontorbyggeri. Da markedet for erhvervsejendomme pt. er mættet i Aalborg, ønsker grundejeren istedet at opføre lejligheder. Lokalplanen blev sendt i høring uden anbefaling fra By- og Landskabsforvaltningen.
Kritikken går bl.a. på støj fra Østre Allé (det har bygherre dog taget højde for) og at en stor del af altanerne er nordvendte.

·
Registered
305 Posts
Der var en artikel for nyligt der viste at alle de større byer i Danmark faktisk byggede flere boliger en hvad befolkningstilvæksten skabte behov for.

Så når du er bekymret for tomme lejligheder så er det ikke helt uden grund.

Det var vist kun byggeriet i København der ikke kunne følge med befolkningstilvæksten.
Ja, jeg tror i hvert fald, at man i Aalborg får problemer med at få besat alle de nye fancy lejligheder i de mange nye højhuse, der bygges ved Spritten, ved Eternitten, ved Østre Havn og ved Godsbanearealet.

Befolkningstilvæksten er ikke så enorm trods alt. Er det ikke 1.500-2000 den har ligget på de senere år? Og det er endda en usædvanligt stor vækst for byen. Normalt vil den snarere ligge på måske godt 1.000 i løbet af et år...

Derudover taler FN og også politikerne om overbefolkning. Så meningen er vel at vi på sigt skal blive færre og ikke flere mennesker. Derfor bør man måske være forsigtig med bare at bygge og bygge uden at være sikre på, om der overhovedet er befolkningsgrundlag for alle disse nybyggerier.

Bevares, jeg kunne da også godt tænke mig, at Aalborg blev en RIGTIG storby og fik mere end 200.000 indbyggere. For den sags skyld også gerne 300-400.000 indbyggere. Men jeg synes også, at man må være realistiske. Danskerne får færre og færre børn, så medmindre vi henter en masse mennesker ind udefra (indvandring), har jeg svært ved at se, at vore storbyer kan blive ved med at vokse og vokse og atter vokse. På et eller andet tidspunkt må der vel komme et mæthedspunkt.

·
Registered
92 Posts
Nordjyske Stiftstidende kan berette at næsten halvdelen af grundene i 1. etape af Stigsborg er solgt. Forventningen var ellers at det ville tage 10 år at gennemføre 1. etape.

• Lærernes Pension har købt byggefelterne C3 + C4. (280 lejligheder)
  • Erik Sørensen Byg har købt byggefeltet B16. (120 lejligheder)
  • Nørresundby Boligselskab har købt byggefeltet C7. (69 lejligheder)
  • PFA og A. Enggaard har købt byggefelterne B6 og B8. (150 lejligheder)
  • Byggefelt C6 er reserveret til Ecovillage / Sundholmerne. (64 lejligheder)
  • Byggefelt C1, C8 og B5 er reserveret til p-huse.

·
Registered
92 Posts
Byggeriet af det nye plejehjem Markusgården på hjørnet af Fyensgade og Bonnesensgade går snart igang. Nedrivningen af den eksisterende bygning påbegyndes snarest, og da det ligner et "lokalt produceret" tag kommer nedrivningen nok til at tage lidt tid. Den nuværende "Markusgården" har indtil nu været en spejderhytte og blev bygget i 1968.

Markusgården skal være færdig i slutningen af 2021 og består af 73 plejeboliger. Tegnestuen er RUM Horsens.

Jeg kunne bedre lide taget på den oprindelige illustration:

·
Registered
2 Posts
Byggeriet af det nye plejehjem Markusgården på hjørnet af Fyensgade og Bonnesensgade går snart igang. Nedrivningen af den eksisterende bygning påbegyndes snarest, og da det ligner et "lokalt produceret" tag kommer nedrivningen nok til at tage lidt tid. Den nuværende "Markusgården" har indtil nu været en spejderhytte og blev bygget i 1968.

Markusgården skal være færdig i slutningen af 2021 og består af 73 plejeboliger. Tegnestuen er RUM Horsens.
Det oprindelige forslag er godt nok betydeligt pænere, end det den nye illustration ligger op til...

·
Registered
42 Posts

·
Registered
92 Posts
Det er en ret interessant artikel, for der er som sådan ikke nogen direkte afvisning fra kommunen. Der er meget "tror jeg".

Citat:
"Projektet kan ikke realiseres på det sted, tror jeg godt, at jeg kan sige som en konklusion, så skal det i hvert fald minimeres meget, og så tror jeg, hele ideen går tabt, siger by-og landskabsrådmand Hans Henrik Henriksen (S)."

Citat:
"Der har politisk og planlægningsmæssigt været to diskussioner, som har gået på, om man skulle fortsætte med at bygge beboelse den vej ud, hvor man kommer så tæt på stykgodshavnen og Alfa Laval, og nummer to, der er en støjproblematik og nok også en udluftningsproblematik fra Alfa Laval, som der i hvert fald skulle redegøres for, siger Hans Henrik Henriksen."

Citat:
"Miljøkonflikten mellem boliger og industri er altså akilleshælen, men selve bygningerne og ideen med en bilremise med tilhørende værksteder, bilklargøring, restaurant, isbar, eventrum og museumsudstilling med plads til 350 køretøjer har politikerne ingen problemer med."

·
Registered
127 Posts
Man kan ofte undre sig som borger over nogle af de beslutninger kommunerne tager.
Men heldigvis er der ofte nogle fornuftige årsager bag, som bare ikke altid er så nemme at se udefra :)

·
Registered
42 Posts
Man kan ofte undre sig som borger over nogle af de beslutninger kommunerne tager.
Men heldigvis er der ofte nogle fornuftige årsager bag, som bare ikke altid er så nemme at se udefra :)

Ja, der er sikkert meget vi ikke ved. Men politikerne har jo en klar interesse i ikke at fremstå dårligt, så hvis der var en god begrundelse for at de stopper projekt vil de jo have høj interesse i at bekendtgøre os med den. Jeg syntes lidt det virker som en bagmændende måske heller ikke er voldsomt interesseret i at det skal blive til noget (bare min helt personligt fornæmmelse).

·
Registered
127 Posts
Jeg synes nu ellers de citater Andersj har skrevet giver et meget godt ræsonnement for at ikke at støtte den givne investering.

Det er heller ikke alle sager som politikerne kan nå ud med til pressen. man skal ikke undervurdere den arbejdsmængde de trods alt har :)

·
Registered
88 Posts
Aalborg Kommune vil desværre ikke give tilladelsen til at der opføres et 107 m tårn i østhavnen. Nu har jeg ikke desværre ikke adgang til artiklen, men er der nogen der kan give mig begrundelsen på afslaget?

Det undrer mig meget at man takker nej til sådan en stor investering, også mhp. alt det der er foregået i Østre Havn i de seneste par år.

https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/milliard-byggeri-paa-aalborgs-havnefront-droppes-her-er-aarsagen/e89980b4-9d2f-4a22-8368-f9c183041e4e

Even though you've already discussed it, here's the full article:

Milliard-byggeri på Aalborgs havnefront droppes: Her er årsagen
På vej | Aalborg | Ca. 1.000 mio. kr. Afklaringen af om det storstilede projekt til en mia. kr. med en bilremise samt et 107 meter højhus med lejligheder på den østlige havnefront i Aalborg kan realiseres på placeringen, har været længe undervejs.
Men nu viser det sig, at det ikke bliver til noget på den pågældende grund. Det ligger fast efter, at Aalborg Kommune i flere omgange har undersøgt mulighederne.
- Projektet kan ikke realiseres på det sted, tror jeg godt, at jeg kan sige som en konklusion, så skal det i hvert fald minimeres meget, og så tror jeg hele ideen for dem går tabt, siger by- og landskabsrådmand Hans Henrik Henriksen (S).
Bag projektet, der er tegnet af Bjarke Ingels Group (BIG), står syv nordjyske investorer, der ville etablere et oplevelsesmekka i form af en 8-talsformet bilremise for alle med interesse i biler og motorcykler, og ved siden af skulle opføres et tårn med lejligheder. Men selvom politikerne har taget godt imod arkitekturen og ideen, så har der vist sig at være udfordringer med placeringen af boliger tæt på eksisterende industri.

Støjproblematik
- Der har politisk og planlægningsmæssigt været to diskussioner, som har gået på, om man skulle fortsætte med at bygge beboelse den vej ud, hvor man kommer så tæt på stykgodshavnen og Alfa Laval, og nummer to, der er en støjproblematik, og nok også en udluftningsproblematik fra Alfa Laval, som der i hvert fald skulle redegøres for, siger Hans Henrik Henriksen.

Miljøredegørelse
Først fik by- og landskabsforvaltningen udarbejdet en miljøredegørelse, der viste, at højhuset på 30 etager næppe lod sig realisere på den grund, som investorerne havde købt, og det samme var ifølge rådmanden konklusionen på en mere dybdegående undersøgelse af miljøforholdene af området på Gasværksvej.

Dialog med virksomhed
- Plus at vi har haft en dialog med Alfa Laval, som jo er en vækstvirksomhed om nogen i byen, og det har været problematisk at planlægge dernede.
Miljøkonflikten mellem boliger og industri er altså akilleshælen, men selve bygningerne og ideen med en bilremise med tilhørende værksteder, bilklargøring, restaurant, isbar, eventrum og museumsudstilling med plads til 350 køretøjer har politikerne ingen problemer med.
- Fint projekt på alle leder og kanter og en spændende arkitektur, siger Hans Henrik Henriksen.
En af de syv investorer er den kendte erhvervsmand Eigild B. Christensen.

Kun en placering
- Hvis ikke det bliver der, så bliver det ikke til noget, så er det droppet. Hvis ikke den kære stadsarkitekt kan lide os eller tingene, så må vi opgive det, og det er nok der, hvor vi står lige nu. Vi træder vande, siger Eigild B. Christensen.
Det er ikke sådan, at investorene kigger på andre placeringer til projektet.
- Nej, det var der eller ingenting, siger Eigild B. Christensen, der understreger, at der står syv investorer bag, og at de skal tale sammen.

Lang ventetid
Investorgruppen gik offentligt ud med planerne i september 2017, og siden har der været kigget på projektet.
- Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til det, jeg synes, at det er uhørt, men det er nok sådan, at det er. Hvis ikke, at de vil projektet, så kan de jo trække en sag lige så lang tid, som det skal være.
Skal jeg forstå det sådan, at I syv investorer, der står bag, lige skal vende skråen og diskutere situationen?
- Ja, det skal du.

·
Registered
127 Posts
Det virker nu godt nok lidt som om, ham Eigil lidt har sølvpapirshatten på... Han ståler da vidst ikke på kommunen i hvert fald...

·
Registered
42 Posts
Det virker nu godt nok lidt som om, ham Eigil lidt har sølvpapirshatten på... Han ståler da vidst ikke på kommunen i hvert fald...
Ja, jeg syntes også det virker som investorerne selv har relativt begrænset entusiasme for projektet. Og ikke har sat sig voldsomt meget ind i tingene.

·
Registered
305 Posts
Som sædvanligt er denne artikel fra Nordjyske kun for betalende læsere. Men jeg når da at få det ud af aftiklen, at der i Aalborg er en del af de nye lejligheder, som står tomme. Jeg har jo et par gange herinde skrevet, at jeg syntes, at man gik for hurtigt frem i Aalborg med alle disse præstigiøse boligprojekter. Fordi SÅ hurtigt vokser befolkningen jo heller ikke i Aalborg, at det virkede realistisk at få besat alle disse nye lejligheder med det samme. Jeg tror, at det tager en del år, inden man kan få dem alle besat...

https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/tomme-lejligheder-presser-udlejere-til-nye-metoder-ikke-nok-med-gratis-husleje/e50a37d8-f84b-47b1-be3f-f4d478e11e8b

Bevares, når jeg kører rundt i byen, fascineres jeg skam også af den nye skyline. Bestemt. Men det er vel også meningen, at der skal bo mennesker inde i alle de nye højhuse, går jeg ud fra!

Med hensyn til den anden diskussion, I kører i indlæggene lige ovenover mit indlæg her, så lyder det på mig som om, at man ikke kan lave det der 107 meter høje byggeri uden at der kommer for mange gener ovre fra Gasværksvej, som jo er mega fyldt med industri. Det er sådan jeg læser det, men måske opfatter jeg det forkert.

Jeg havde egentlig troet, at det sikkert på sigt var meningen at al industrien ved Gasværksvej skulle fjernes, netop fordi det kommer alt for tæt på alle de nye fancy boligområder ved Østre Havn. Men det lyder til, at man ikke har tænkt sig at fjerne al industrien ved Gasværksvej.

·
Registered
92 Posts
Artiklen nævner at det primært er i Sofiendal Enge og på Eternitten der er store udfordringer.

Det handler vist meget om placering, for trods den tætte bebyggelse på Godsbanen er boligerne der revet væk.
Det der kan undre er at det på ingen måde skræmmer investorerne væk. På Stigsborg har kommunen allerede solgt flere grunde end de havde regnet med.

Ved Gasværksvej er der ikke rigtig mere at komme efter længere ude, så det giver ikke mening at byudvikle længere derud af. Nu er Stigsborg og Spritten jo også i konkurrence om første parket, og der er stadig nogle store projekter tilbage på Østre Havn.

Til et andet emne - Trafikkaos

2. marts starter tre massive anlægsprojekter i forbindelse med Plusbus og omdannelsen af Nytorv. Det vil sige at samtlige buslinjer (+ linje 54, 55 og 56) omlægges da Nytorv, Jyllandsgade og Sohngårdsholmsvej spærres - i hvert fald for bustrafik. Borgergade er desuden i forvejen spærret pga. ledningsarbejde og senere anlæg af Plusbus tracé.

Omlægningerne for busserne kan ses her

·
Registered
92 Posts
Det er Calum der taget mindst halvandet års pause fra at igangsætte nye projekter i Aalborg. De er pt. igang med etape 2 af Oasen der står klar i sommeren 2021 - derefter vil de revurdere.

Den anden er 2E Group der også tager en pause på ubestemt tid fra Aalborg. Det begrundes med at der ikke er kommet væsentligt flere arbejdspladser eller nye store virksomheder der kan øge beskæftigelsen i Aalborg. Dog starter byggeriet af Marine One Tower "om få måneder" i Østre Havn.

Fælles for dem begge mener de at markedet er blevet oversvømmet, hvilket de jo også har ret i. Calum er dog sikre på at markedet i Aalborg stabilisere sig igen.

·
Registered
92 Posts
I dag blev den nye førerløse bus på den opgraderede Astrupsti sat i drift. Da det var godt vejr tog jeg ud til indvielsen og gik lidt rundt i et område som man ikke lige kommer i normalt.
Det er ubeskriveligt at se den forvandling der både er gennemført og stadig er igang i Aalborg Øst. Det er blevet til en type bydel som jeg ikke har set før, da det er blevet en blanding af både gennemrenoverede et-plans rækkehuse, lave gennemrenoverede boligblokke og nye høje punkthuse. Alt sammen med massere af grønt omkring.
Det nye Tornhøjcenter / Trekanten er virkelig ved at blive et urbant bydelscenter med mellemhøj og relativ tæt bebyggelse alá Eternitten.
Når det nye sygehus åbner, vil det nok blive svært at få en bolig derude.

Forvandlingen er godt illustreret i videoen i nomineringen til Byplanprisen 2019 (som de også vandt)

Massiv renovering af Kennedy Arkaden

I sommers begyndte Nordjyllands Trafikselskab at renovere både deres kundevendte faciliteter i stueplan og administrationen på 2. og 3. sal. I mandags genåbnede ventesalen og kundecenteret så i meget pæne og lyse lokaler.

Billeder og artikel

Desuden er ejeren af arkaden Fokus Asset Management begyndt på en omfattende ombygning af resten af stueetagen. De har nemlig meldt alt udlejet efter en del år med mange tomme lokaler i arkaden. Der er dog intet meldt ud om hvem de nye lejere er.

Nu bliver Kennedy Arkaden shinet op

681 - 700 of 723 Posts