SkyscraperCity banner

701 - 720 of 723 Posts

·
Registered
92 Posts
Enghaven

Et projekt i Nørresundby er sluppet forbi min radar. På en cykeltur i dag kom jeg forbi et næsten færdigt byggeri på Gammel Kongevej 15-39 i Nørre Uttrup. Der er tale om Sundby-Hvorup Boligselskabs "Enghaven" der består af 58 familieboliger med hhv. 2 og 3 værelser.
Sundby-Hvorup har i forvejen en afdeling fra 50'erne "Engparken" i området, med klassiske rødstens blokke - iøvrigt på en i dag atypisk placering mellem motorvejen og villakvarterer. Vejen "Enghavevej" ligger sjovt nok i Vejgård.

Jeg fik desværre ikke taget et billede, men her er en illustration:

·
Registered
92 Posts
Massiv renovering af Kennedy Arkaden

I sommers begyndte Nordjyllands Trafikselskab at renovere både deres kundevendte faciliteter i stueplan og administrationen på 2. og 3. sal. I mandags genåbnede ventesalen og kundecenteret så i meget pæne og lyse lokaler.

Billeder og artikel

Desuden er ejeren af arkaden Fokus Asset Management begyndt på en omfattende ombygning af resten af stueetagen. De har nemlig meldt alt udlejet efter en del år med mange tomme lokaler i arkaden. Der er dog intet meldt ud om hvem de nye lejere er.

Nu bliver Kennedy Arkaden shinet op
Det er nu blevet offentliggjort at følgende butikker åbner i Kennedy Arkaden:
  • H&M (har i forvejen 3 butikker med varierende størrelse og sortiment i midtbyen)
  • Deichmann (har pt. ingen butik i centrum, kun i City Syd. De har haft en butik i Friis for nogle år siden)
  • Imerco (har i forvejen butik på Boulevarden, ved Føtex Slotsgade og en Imerco Home i Friis)
  • Creme Fraiche (har pt. ingen butikker i Nordjylland)
  • Espresso House
Der er altså lagt op til et meget attraktivt center, med en type butikker der aldrig har været der før. Selve området omkring Kennedy Arkaden er og bliver også ombygget og forskønnet. Zleep Hotel åbnede sidste år, ungdom- og kollegieboliger i det gamle Park Hotel åbner til sommer og selve J.F.K. Plads ombygges i 2021 i forbindelse med etablering af Plusbus.

Artikel om de nye butikker hos Migogaalborg

·
Registered
92 Posts
Så er der lidt nyt fra Aalborg

Agat Ejendomme (tidliger TK Development) har solgt projektet "Havnehus 2" til en ukendt køber. Det betyder at opførelsen nu kan gå igang. Der er tale om det 12 etager høje hus til venstre på visualiseringen. Oprindelige var det meningen at Havnehus 2 skulle være identisk med Havnehus 1, der allerede er opført. Men en ny lokalplan der blev godkendt i februar, betyder at Havnehus 2 bliver mere eksklusivt.

Da der også indgår parkeringspladser i handlen, må det forventes at det planlagte parkeringshus (ja, det 3. på Østre Havn) ud mod Nyhavnsgade også snart bliver bygget.

Artikel om handlen her

På Stigsborg er der sat ekstra meget gang i udviklingen, da krisen har frigivet ressourcer fra andre projekter. Der er således sat gang i byggeriet af 499 boliger på 5 forskellige byggefelter. Der er dog desværre ingen visualiseringer tilgængelige.

Aalborg Kommune har besluttet at fremrykke investeringer for 400 mio. kr., hvilket bliver udmøntet i en række pakker indenfor forskellige områder. Oversigten kan ses her.
I forhold til byudvikling vil man fremrykke etablering af kystsikring/etablering af rekreativ havnefront ved Spritten. Det er et område hvor der normalt er meget blød trafik, og der er jævnligt oversvømmet ved Jernbanebroen/Kulturbroen.
Derudover fremrykkes en række renoveringer og forskønnelser af bymiljøet i centrum, og de første vejtilslutninger med kryds ved Stigsborg etableres. Krydset ved Engvej/Stigsborg Bygade bliver et "hollandsk kryds" der forbedre sikkerheden for cykelister.
Det er desværre ikke muligt at fremrykke BRT projektet eller fritlæggelsen af Østerå.

Opgradering og udbygning af jernbanen omkring Aalborg er for alvor gået i gang. I påsken blev der lagt et nyt sporskifte i nord for Lindholm station, med det formål at forlænge krydsningssporet mod nord. Dvs. et tog kan afgå fra Lindholm station mod nord før toget fra nord er ankommet. Jernbanen til Aalborg Lufthavn vil også blive tilsluttet det forlængede krydsningsspor.
Syd for Aalborg er Banedanmark begyndt at opgradere strækningen mellem Aalborg-Skørping til 180 km/t og Skørping-Hobro til 200 km/t. Dette sker samtidig med at banen alligevel skal fornyes i år. I dag er den maksimale hastighed mellem Aalborg og Hobro 120 km/t og opgraderingen forventes at give en rejsetidsbesparelse på mindst 8 minutter. Projektet er også et led i at kunne realisere Timeplanen mellem Aalborg og Aarhus. De højere hastigheder kan dog først udnyttes når de nye signaler er udrullet, hvilket nok først sker omkring 2024. Udruldningen af nye signaler er også en forudsætning for at Aalborg Nærbane kan udvides fra Skørping til Hobro.

Det nye sporskifte i Lindholm er placeret ved Søndergårdsvej. Første billede viser området i juni 2019, andet billede er fra lørdag morgen den 11. april 2020. Den gode nyhed midt i alt det vi befinder os i lige nu er at vi kun er få uger fra at naturen kommer til at ligne billede 1 😄

To billeder mere fra hhv. lørdag og tirsdag, hvor togene igen kørte, kan ses her.

·
Registered
13 Posts
Så er der lidt nyt fra Aalborg

Agat Ejendomme (tidliger TK Development) har solgt projektet "Havnehus 2" til en ukendt køber. Det betyder at opførelsen nu kan gå igang. Der er tale om det 12 etager høje hus til venstre på visualiseringen. Oprindelige var det meningen at Havnehus 2 skulle være identisk med Havnehus 1, der allerede er opført. Men en ny lokalplan der blev godkendt i februar, betyder at Havnehus 2 bliver mere eksklusivt.

Da der også indgår parkeringspladser i handlen, må det forventes at det planlagte parkeringshus (ja, det 3. på Østre Havn) ud mod Nyhavnsgade også snart bliver bygget.

Artikel om handlen her

På Stigsborg er der sat ekstra meget gang i udviklingen, da krisen har frigivet ressourcer fra andre projekter. Der er således sat gang i byggeriet af 499 boliger på 5 forskellige byggefelter. Der er dog desværre ingen visualiseringer tilgængelige.

Aalborg Kommune har besluttet at fremrykke investeringer for 400 mio. kr., hvilket bliver udmøntet i en række pakker indenfor forskellige områder. Oversigten kan ses her.
I forhold til byudvikling vil man fremrykke etablering af kystsikring/etablering af rekreativ havnefront ved Spritten. Det er et område hvor der normalt er meget blød trafik, og der er jævnligt oversvømmet ved Jernbanebroen/Kulturbroen.
Derudover fremrykkes en række renoveringer og forskønnelser af bymiljøet i centrum, og de første vejtilslutninger med kryds ved Stigsborg etableres. Krydset ved Engvej/Stigsborg Bygade bliver et "hollandsk kryds" der forbedre sikkerheden for cykelister.
Det er desværre ikke muligt at fremrykke BRT projektet eller fritlæggelsen af Østerå.

Opgradering og udbygning af jernbanen omkring Aalborg er for alvor gået i gang. I påsken blev der lagt et nyt sporskifte i nord for Lindholm station, med det formål at forlænge krydsningssporet mod nord. Dvs. et tog kan afgå fra Lindholm station mod nord før toget fra nord er ankommet. Jernbanen til Aalborg Lufthavn vil også blive tilsluttet det forlængede krydsningsspor.
Syd for Aalborg er Banedanmark begyndt at opgradere strækningen mellem Aalborg-Skørping til 180 km/t og Skørping-Hobro til 200 km/t. Dette sker samtidig med at banen alligevel skal fornyes i år. I dag er den maksimale hastighed mellem Aalborg og Hobro 120 km/t og opgraderingen forventes at give en rejsetidsbesparelse på mindst 8 minutter. Projektet er også et led i at kunne realisere Timeplanen mellem Aalborg og Aarhus. De højere hastigheder kan dog først udnyttes når de nye signaler er udrullet, hvilket nok først sker omkring 2024. Udruldningen af nye signaler er også en forudsætning for at Aalborg Nærbane kan udvides fra Skørping til Hobro.

Det nye sporskifte i Lindholm er placeret ved Søndergårdsvej. Første billede viser området i juni 2019, andet billede er fra lørdag morgen den 11. april 2020. Den gode nyhed midt i alt det vi befinder os i lige nu er at vi kun er få uger fra at naturen kommer til at ligne billede 1 😄

To billeder mere fra hhv. lørdag og tirsdag, hvor togene igen kørte, kan ses her.

·
Registered
13 Posts
Faktisk var det højhuset heeeelt ude i venstre margin af din rendering, som man om et øjeblik går i gang med at opføre. Oprindeligt - med den tidligere lokalplan - var det meningen, at der skulle opføres ialt tre punkthuse/mini-højhuse i 10, 11 og 9 etager (dvs. til og med 9., 10. og 8. sal). Det første, grimme discountbyggeri kender vi jo. Det står der som bekendt allerede, nemlig det ikke specielt ophidsende hvide "Riverside", som ses herunder. Siden da udarbejdedes en ny lokalplan, der tillader både højere byggeri og et ekstra punkthus sammenlignet med den gamle lokalplan. Der bliver således ialt 4 tårnhuse mellem Beddingen og E-Huset, hvor den tidligere plan lagde op til tre tårnhuse. Så nu altså 10 etager (Riverside), 12 etager (byggestart i år), 13 og 11 etager. Forhåbentlig får de tre kommende tårne et pænere udseende end Riverside.
99013

- Er jeg iøvrigt den eneste, der ærgrer mig gevaldigt over, at Aalborgs politikere tilsyneladende generelt ikke tør tillade meget meget end ca. 50 meter i nybyggerier? Eneste undtagelser er "Horisonten", det kommende "Stjernen" på Spritten og to fremtidige højhuse på Pieren. Gennem de seneste 14 år har vi set det ene flotte tårnprojekt efter det andet blive reduceret i højde, inden første spadestik...

1. Tømmerkajen (brolandingen) Nørresundby: oprindeligt forslag ægformet elegant tårn på 64 meter/18 etager > I stedet fik vi TN Developments ungdomsboliger og ejerlejligheder på blot 35 meter.

2. Toldbodgade (brolandingen) Aalborg: oprindeligt 2 smukke byggeønsker, begge på ca. 60 meter/17-18 etager. Det første forslag var et smukt, trekantet sort/hvidt boligtårn. Det afløstes af et konkret ønske om et smukt hotel med meget smal elipseform > I stedet fik vi Plaza på blot 35 meter.
99024

3. Lindholm Brygge/DAC-Katedralen: oprindeligt forslag tillod opførelsen af to tårne à 66 meter/22 etager. > Vi fik kun det ene (Horisonten). Den anden byggemulighed reducerede Byrådet til max 35 meter/10 etager (Calums discount-punkthus på bagsiden af Katedralens ungdomsboligkarré).

4. Spritten: oprindeligt ønske var tre højhuse i hhv. 62,5m, 44,5m og 77,5. > Dem fik et tøvende byråd reduceret til 53 meter (Taffeltårnet, under opførelse), 42 meter (Høkergården, under opførelse) og 67 meter (det kommende "Stjernen" ved jernbanebroen).

5. Ved Musikkens Hus: Oprindelig lokalplan tillod hotel i 83 meter/24 etager. > Hotellet lod sig ikke realisere. I stedet vedtog byrådet en ny lokalplan for området, der kun tillod opførelsen af ungdomsboliger m.m. i 50 meter/16 etager. Det blev til det meget flotte og særegne, omend ikke særligt høje, Larsen Waterfront.

6. Gasværksvej: Lokal entreprenør Søren Bernhard ville opføre et 65 meter/17 etager højt kontorhus med hul i (!) ved rundkørslen foran Menighedshuset på Gasværksvej. Det ville et alt for tøvende og konservativt byråd ikke være med til og lavede lokalplan for grunden, der kun tillader 30 meter/9 etager. Byggetomten ligger i øvrigt stadig ubenyttet hen på 12. år.

7. Alfred Nobels Vej: Projekt-Gruppens ambitiøse og flotte projekt med en medico-bydel i op til 75 meter/20 etager mellem Sønder Tranders, Alfred Nobels Vej og NAU. > Det reducerede byrådet (gaaaab!) til ca. 40 meter af hensyn til bl.a. Sønder Tranders Kirke. Halleluja.

8. Hj. af Badehusvej/Strandvejen: For et par år siden havde en projektudvikler et konkret ønske om at lade et hullet højhus i ca. 60 meter/20 etager opføre på hj. af Strandvejen/Badehusvej. Et skivehøjhus, nuvel, men et nytænkt et af slagsen, for der skulle nemlig have været et stort, firkantet hul gennem 14 etager i midten af bygningen; altså et rektangulært højhus, et højhus med form som et nul på en lommeregnerskærm, om man vil. Men næ nej, ingen højtragende anti-Janter i vores by, tak. > Resultatet blev, at byrådet vedtog en lokalplan, der i stedet tillod opførelsen af det utilpassede og triste "hverken fugl eller fisk-byggeri" Astahus med det amputerede hjørnetårn på 35 meter/10 etager.
99029

9. Godsbanen: TN development havde et ønske om at opføre boliger i ca. 60 meter/19 etager på hjørnet af Østre Allébroen/Dag Hammerskjölds Gade. > Byrådet afviste ønsket om at ændre i rammelokalplanens lave intentioner for området. Den byggeretgivende lokalplan belv udfærdiget med et max. på 38 meter/11 etager. Et byggeri, der påbegyndes snart.

10. Alléskolen: Projektudviklers ønske var bl.a. en stærkt tiltrængt urban markør på hjørnet af Østre Allé/Sohngårdsholmsvej. Et nydeligt pejlemærke i op til 14 etager/ca. 48 meter. > Nu ender vi formentlig op med de sædvanlige 35-38 meter bl.a. pga. misforstået hensyntagen til haveejere på Karnersvej, der nu må nøjes med at blive overbegloet ovre fra lejlighederne i toppen af det endnu højere beliggende 9-etagers "Udsigten" på Eternitten.

Vi har fået mange nye høje huse det seneste årti - faktisk ca. 30 nye. Men pga. et alt for tøvende byråd er Aalborg ved at udvikle sig til De Impotente Højhuses By. Desværre. Byen har forspildt så mange chancer for høje, slanke tårnstrukturer. Vi har da fået en skyline, javel. Men der burde være langt mere højdevariation mellem vores ca. 30 nytilkomne halvhøje højhuse. Er jeg den eneste, der er overvejende skuffet over byrådet på byens vegne?

·
Mod nye projekter
8,552 Posts
Som udenbys kan jeg ikke udtale mig om Aalborgs politikere, men den udvikling du her beskriver - på fin vis i øvrigt - er vel et klassisk eksempel på realiseringsfasen ofte ender ud med reducering af højde og kvalitet.
En ting er hvad lokalplanen tillader, noget andet er hvad naboer, virksomheder og andre myndigheder finder rimeligt.

Kender flere der er kommet hjem med positive beretninger om hvor meget der er sket i byen mht. nye byggerier og kvarterer, skyline etc.
Har ikke selv været i Aalborg siden jeg gik på teknisk skole deroppe (for ca. 100 år siden ;))
Dengang var Aalborg (for mig) lig med industriby, gang i gaden, hårde typer og en smuk lang nattehimmel.

·
Registered
305 Posts
Som udenbys kan jeg ikke udtale mig om Aalborgs politikere, men den udvikling du her beskriver - på fin vis i øvrigt - er vel et klassisk eksempel på realiseringsfasen ofte ender ud med reducering af højde og kvalitet.
En ting er hvad lokalplanen tillader, noget andet er hvad naboer, virksomheder og andre myndigheder finder rimeligt.

Kender flere der er kommet hjem med positive beretninger om hvor meget der er sket i byen mht. nye byggerier og kvarterer, skyline etc.
Har ikke selv været i Aalborg siden jeg gik på teknisk skole deroppe (for ca. 100 år siden ;))
Dengang var Aalborg (for mig) lig med industriby, gang i gaden, hårde typer og en smuk lang nattehimmel.
Jeg synes også, at man må se tingene i et bredere perspektiv. Jeg forstår godt, at skyscraperfans her på siden elsker megahøje skyscrapere og ikke kan få nok af dem.

Men man må også forholde sig til byens historie og størrelse. Aalborg er i forhold til København en provinsby med ca. 140.000 indbyggere (INKLUSIVE Nørresundby). Så man må også være lidt realistisk i sine drømme. Hvad skal Aalborg med 60-100 meter høje skyscrapere, når der næppe er befolkningsgrundlag for mere end et par stykker af sådanne bygninger? I forvejen er det svært nok at få alle de nye højhuse besat med borger/indflyttere. Så havde man nu bygget en 4-5-6 megahøje skyscrapere på 60-100 meter, kunne man jo risikere at stå med en flot og spektakulær, men måske urentabel bygning. Derudover virker det lidt ude af proportioner /synes jeg), hvis aalborggenserne forventer en Manhattan-agtig skyline i en by, som med international målstok er en ret lille by, selvom vi i Danmark anser den som en storby.

Så jeg synes, at man bør være glade for, at der nu er kommet en ganske fin skyline i Aalborg. Og at vi er sluppet for alle de grimme industribygninger, som var indtil for et par årtier siden. Personligt synes jeg, at 10-15 etager er højt nok. Jeg har ikke noget behov for 30-40 etagers skyscrapere. Så det er lidt blær det der med at man vil have megahøje skyscrapere i en by af Aalborgs størrelse. Skylinen skal vel også passe til byens historie og størrelse. Og jeg synes, at i forhold til en by af Aalborgs størrelse, har man en fin skyline.

Når dette er sagt, så synes jeg, at det er fint nok med ét eller to meget høje vartegn. Så jeg ville ikke have noget imod, at man lavede én eller to skycrapere á la Turning Torso. Pointen er bare, at man ikke kan forvente, at Aalborg skal være København.

·
Registered
92 Posts
En af grundene til at der ikke er behov for høje bygninger er jo også den enorme mængde af byggegrunde centralt i byen der er blevet ledige efter industrien.

Der er stadig plads til flere tusinde boliger indenfor 2 km af midtbyen. Stigsborg, Spritten, Eternitten, Østre Havn, Sygehus Nord samt fortætning. Derudover er der Rustenborg (PostNord) og Danish Crown (Tulip) der nok også på et eller andet tidspunkt flytter væk fra bymidten.

Langs Plusbus ruten er der også en enorm mængde byggegrunde mellem Grønlands Torv og AAU.

·
Registered
13 Posts
Jeg synes også, at man må se tingene i et bredere perspektiv. Jeg forstår godt, at skyscraperfans her på siden elsker megahøje skyscrapere og ikke kan få nok af dem.

Men man må også forholde sig til byens historie og størrelse. Aalborg er i forhold til København en provinsby med ca. 140.000 indbyggere (INKLUSIVE Nørresundby). Så man må også være lidt realistisk i sine drømme. Hvad skal Aalborg med 60-100 meter høje skyscrapere, når der næppe er befolkningsgrundlag for mere end et par stykker af sådanne bygninger? I forvejen er det svært nok at få alle de nye højhuse besat med borger/indflyttere. Så havde man nu bygget en 4-5-6 megahøje skyscrapere på 60-100 meter, kunne man jo risikere at stå med en flot og spektakulær, men måske urentabel bygning. Derudover virker det lidt ude af proportioner /synes jeg), hvis aalborggenserne forventer en Manhattan-agtig skyline i en by, som med international målstok er en ret lille by, selvom vi i Danmark anser den som en storby.

Så jeg synes, at man bør være glade for, at der nu er kommet en ganske fin skyline i Aalborg. Og at vi er sluppet for alle de grimme industribygninger, som var indtil for et par årtier siden. Personligt synes jeg, at 10-15 etager er højt nok. Jeg har ikke noget behov for 30-40 etagers skyscrapere. Så det er lidt blær det der med at man vil have megahøje skyscrapere i en by af Aalborgs størrelse. Skylinen skal vel også passe til byens historie og størrelse. Og jeg synes, at i forhold til en by af Aalborgs størrelse, har man en fin skyline.

Når dette er sagt, så synes jeg, at det er fint nok med ét eller to meget høje vartegn. Så jeg ville ikke have noget imod, at man lavede én eller to skycrapere á la Turning Torso. Pointen er bare, at man ikke kan forvente, at Aalborg skal være København.
Lad os sige, at du har givet 10.000.000 kr. for en central byggegrund, og du har valget mellem at bygge 300 lejligheder i 40 etager eller 30 lejligheder i 10 etager...i hvilken løsning får du så forrentet din investering bedst? Jeg ved godt, hvad min økonomilærer ville vælge. Og problemet med Aalborgs nye skyline - især langs fjorden - er, at vi stadig mangler det umiskendelige og unikke vartegn eller landemærke, som alle taler om. Vi har jo stadig her i 2020 intet reelt landemærke for byen, som kan ses viden om. Jo, vi har da den gamle tundåse på stativet over Skydepavillonen, vil nogen måske hævde. Det var en flot bymarkør i 1933, da nordjysk udstilling skulle markeres, men come on...hver tid bør sætte sit eget aftryk!

·
Registered
127 Posts
Jeg har altid undret mig over det der med landemærker. Hvornår er noget et landemærke, og hvad giver det egentligt.
Jeg tvivler ærligt talt på at en flot skyskraber forbedrer udviklingen i Aalborg mærkbart.
Lad os sige, at du har givet 10.000.000 kr. for en central byggegrund, og du har valget mellem at bygge 300 lejligheder i 40 etager eller 30 lejligheder i 10 etager...i hvilken løsning får du så forrentet din investering bedst? Jeg ved godt, hvad min økonomilærer ville vælge
Det kommer vidst an på, hvorvidt din økonomilærer også er ingeniør. For jo højere man bygger jo dyrere bliver hver etage også... Specielt hvis undergrunden på havnen i Aalborg ikke er god...

·
Registered
13 Posts
En af grundene til at der ikke er behov for høje bygninger er jo også den enorme mængde af byggegrunde centralt i byen der er blevet ledige efter industrien.

Der er stadig plads til flere tusinde boliger indenfor 2 km af midtbyen. Stigsborg, Spritten, Eternitten, Østre Havn, Sygehus Nord samt fortætning. Derudover er der Rustenborg (PostNord) og Danish Crown (Tulip) der nok også på et eller andet tidspunkt flytter væk fra bymidten.

Langs Plusbus ruten er der også en enorm mængde byggegrunde mellem Grønlands Torv og AAU.
Og de mange ledige byggegrunde løber jo ingen steder. De ligger der jo i forvejen indtil de udbydes af kommunen eller private aktører og byggemodningen kan påbegyndes. Og vi skal da bare være glade for det store udbud af byggegrunde i Aalborg - det er årsagen til, at vores grundpriser ligger væsentligt under Aarhus eller Københavns. Men med de mange byggefelter i vandkanten, hvor teknisk svær undergrund (tidligere fjordbund) med ustabil dynd gør pilotering forholdvis omkostningstung, vil det alt andet lige give en bygherre mindre økonomisk risiko at kunne stable boligerne højt end hvis der bygges lavt. Selv "små" provinsbyer som Sønderborg og silkeborg har huse højere end Aalborg.

·
Registered
305 Posts
Lad os sige, at du har givet 10.000.000 kr. for en central byggegrund, og du har valget mellem at bygge 300 lejligheder i 40 etager eller 30 lejligheder i 10 etager...i hvilken løsning får du så forrentet din investering bedst? Jeg ved godt, hvad min økonomilærer ville vælge. Og problemet med Aalborgs nye skyline - især langs fjorden - er, at vi stadig mangler det umiskendelige og unikke vartegn eller landemærke, som alle taler om. Vi har jo stadig her i 2020 intet reelt landemærke for byen, som kan ses viden om. Jo, vi har da den gamle tundåse på stativet over Skydepavillonen, vil nogen måske hævde. Det var en flot bymarkør i 1933, da nordjysk udstilling skulle markeres, men come on...hver tid bør sætte sit eget aftryk!
Det er bestemt meget at give f.eks. 10 millioner for en central byggegrund, så man forstår jo godt, at investor gerne vil have pengene tilbage.

Men hvad nu hvis de 300 lejligheder i 40 etager alligevel ikke er rentable og de alligevel ikke alle kan afsættes til evt. købere/lejere? Der er i Aalborg flere eksempler på, at det kniber med at få afsat de mange nye mondæne lejligheder ved Østre Havn. Eternitten cyklede jeg forbi i går. Umiddelbart ser belægningsprocenten fin ud derude, men jeg ved ikke, hvor stor en andel af lejlighederne ved Eternitten, der er besat. Det samme gælder Godsbanearealet. Men min holdning er, at man bør vente med at bygge højt, indtil man har fået bygget "bredt", som Andersj også var inde på lige før. Der er mange tomme grunde i Aalborg, som der endnu mangler at blive bygget på. Så hvor meget mening giver det således at bygge megahøjt, når man ikke engang har fået udnyttet al den frie plads efter de tidligere industriområder? Jeg siger dog ikke, at man nødvendigvis bør stoppe ved 10 etager. Men 30 synes jeg også er lidt i overkanten for Aalborg. Man kunne så sige 15 etager måske. Det er jo stadig pænt mange.

Storbyer udvikler sig vel primært ved at man først får besat en masse grunde. Og først når grundene alle er besat og bebygget, bygger man videre i højden. Aalborg har stadig ret meget plads at bygge på. Og derfor synes jeg, at det måske ikke giver den store mening at bygge en masse megahøje skyscrapere. Aalborg er immervæk en stor provinsby med 140.000 indbyggere (inklusiv Nørresundby). Jeg synes bare ikke, at Aalborg helt har størrelsen til at bygge en megafed stor skyline med 20-30 etagers bygninger.

Når dette er sagt, er jeg med på at ét eller to vartegn kunne være fine. Men et sådant er det vel også meningen, at man vil skabe ved Spritten, som jeg forstår det. Dels er der allerede ved at blive etableret en stor skyscraper (jeg cykler tit forbi, jeg tror der er ca. 18-20 etager, men har dog ikke lige talt dem...). Den ligger lige skråt overfor Kvickly. Og ved Spritten kommer der jo også det der gigastore kunstværk THE CLOUD. Det bliver jo vartegnet, gør det ikke?! The Cloud betyder jo skyen og som jeg ser det, må det være et symbol på Agenda21. Hvor smartcities gør, at alt bliver ladet op i skyen/The Cloud.

Når jeg cykler rundt i Aalborg, synes jeg byen allerede har en fin skyline. Den er hverken Manhattan eller Frankfurt. Og ej heller København. Men i forhold til en by med under 150.000 indbyggere, synes jeg ikke, at vi kan klage. The Cloud bliver jo det nye vartegn. og vi har jo allerede Aalborg Tårnet og Budolfi Kirke o.s.v.., som er fine vartegn.

Jeg er personligt mere bekymret for, om udviklingen går for hurtigt og om alle de nye smarte byggerier overhovedet kan blive besat. Først når de er besat, synes jeg, at vi bør overveje, om vi skal bygge yderligere opad. Jeg tror, at Aalborg skal op på 170-180.000 indbyggere, før det for alvor giver mening at bygge væsentligt højere.

·
Registered
13 Posts
Det er bestemt meget at give f.eks. 10 millioner for en central byggegrund, så man forstår jo godt, at investor gerne vil have pengene tilbage.

Men hvad nu hvis de 300 lejligheder i 40 etager alligevel ikke er rentable og de alligevel ikke alle kan afsættes til evt. købere/lejere? Der er i Aalborg flere eksempler på, at det kniber med at få afsat de mange nye mondæne lejligheder ved Østre Havn. Eternitten cyklede jeg forbi i går. Umiddelbart ser belægningsprocenten fin ud derude, men jeg ved ikke, hvor stor en andel af lejlighederne ved Eternitten, der er besat. Det samme gælder Godsbanearealet. Men min holdning er, at man bør vente med at bygge højt, indtil man har fået bygget "bredt", som Andersj også var inde på lige før. Der er mange tomme grunde i Aalborg, som der endnu mangler at blive bygget på. Så hvor meget mening giver det således at bygge megahøjt, når man ikke engang har fået udnyttet al den frie plads efter de tidligere industriområder? Jeg siger dog ikke, at man nødvendigvis bør stoppe ved 10 etager. Men 30 synes jeg også er lidt i overkanten for Aalborg. Man kunne så sige 15 etager måske. Det er jo stadig pænt mange.

Storbyer udvikler sig vel primært ved at man først får besat en masse grunde. Og først når grundene alle er besat og bebygget, bygger man videre i højden. Aalborg har stadig ret meget plads at bygge på. Og derfor synes jeg, at det måske ikke giver den store mening at bygge en masse megahøje skyscrapere. Aalborg er immervæk en stor provinsby med 140.000 indbyggere (inklusiv Nørresundby). Jeg synes bare ikke, at Aalborg helt har størrelsen til at bygge en megafed stor skyline med 20-30 etagers bygninger.

Når dette er sagt, er jeg med på at ét eller to vartegn kunne være fine. Men et sådant er det vel også meningen, at man vil skabe ved Spritten, som jeg forstår det. Dels er der allerede ved at blive etableret en stor skyscraper (jeg cykler tit forbi, jeg tror der er ca. 18-20 etager, men har dog ikke lige talt dem...). Den ligger lige skråt overfor Kvickly. Og ved Spritten kommer der jo også det der gigastore kunstværk THE CLOUD. Det bliver jo vartegnet, gør det ikke?! The Cloud betyder jo skyen og som jeg ser det, må det være et symbol på Agenda21. Hvor smartcities gør, at alt bliver ladet op i skyen/The Cloud.

Når jeg cykler rundt i Aalborg, synes jeg byen allerede har en fin skyline. Den er hverken Manhattan eller Frankfurt. Og ej heller København. Men i forhold til en by med under 150.000 indbyggere, synes jeg ikke, at vi kan klage. The Cloud bliver jo det nye vartegn. og vi har jo allerede Aalborg Tårnet og Budolfi Kirke o.s.v.., som er fine vartegn.

Jeg er personligt mere bekymret for, om udviklingen går for hurtigt og om alle de nye smarte byggerier overhovedet kan blive besat. Først når de er besat, synes jeg, at vi bør overveje, om vi skal bygge yderligere opad. Jeg tror, at Aalborg skal op på 170-180.000 indbyggere, før det for alvor giver mening at bygge væsentligt højere.
Himmerlands nye 55m høje ungdumsboligtårn på Spritten ved Strandvejen har 16 etager - eller 15, hvis man tæller sale.

Den almindelige definition på en skyskraber en en bygning til beboelse eller erhverv, som er højere end 150 meter. Af dem kunne vi sagtens have en enkelt eller to. Bare se til Malmø med blot 350.000 indbyggere - de bygger højt fordi det kan være flot og spektakulært og tilføre byen pondus. Eller Aarhus: Her kommer Danmarks første egentlige highrise-skyline i Sydhavnskvarteret om få år. Disse byer tillader ikke højt byggeri, fordi der er et behov. De bygger primært højt, fordi der er et ønske om en anden byprofil, end den de har haft siden vikingetiden. Det fremgår af deres overordnede plangrundlag. Det er jeg i allerhøjeste grad tilhænger af. Man skal selvfølgelig bygge for at opfylde funktionelle behov, men arkitektur skal sørme da turde være meget mere end blot funktionel. Arkitekturen skal give oplevelser og wauv!-effekter - ellers ender vi med endnu flere bydele à la Øgadekvarteret, hvor bygningerne stort set kun er opført med funktioner for øje og ikke er specielt kønne i formsproget. Vi kan jo heller ikke allesammen bo i kedelige Eurodan-typehuse, der ligner bankfilialer, vel? Sikke triste vores byer ville blive.

Jeg ser gerne Sygehus Nord-grunden med alle de gamle sygehusbygninger jævnet med jorden og 5-6 slanke tårnstrukturer på f.eks. 60, 80, 100, 120 og 150 meter. Det kunne da være flot på det sted. Iøvrigt kaster et smalt tårn jo meget smallere skygge på naboerne end en bred 6-etagers karré, så what's not to like? Vindnedfald og turbulens ved foden af høje bygninger kan man modvirke ved at formgive bygningerne korrekt, så hvorfor ikke bygge højt? Det gjorde man jo også allerede i middelalderen (Skt. Budolfi Kirke, Vor Frue Kirke...). Og dengang var den omgivende by meget mindre og meget lavere.

Når Hedegaard Agro flytter væk fra Nordhavnen indenfor de næste 7-9 år, så kunne en 3-4 slanke tårne i f.eks. 50, 70 og 90 meter ligeledes være en smuk tilføjelse til downtown Nørresundby.

Med de mange bygninger i omtrent samme højde, vi foreløbig har fået ved Østre Havn/Musikkens Hus, er Aalborg ved at begå samme fejl som Vancouver i Canada, hvor stort set alle højhusene i byens skyline har omtrent samme højde. Med den konsekvens at byen på afstand ligner et plankeværk eller en typisk dansk karréby på steroider. Det skal vi undgå her! Derfor bør der være langt større varriation i højder på især vores østlige havnefront end tilfældet er i dag. Bevares, Aalborg er da blevet markant pænere og mere interessant at færdes i, end da jeg var knægt i 80'erne. Dengang lå et kulfyret kraftværk klos op ad midtbyen, havnekraner og pakhuse foran slottet, og man skulle holde tilbage for 20-vogns godstog med Portland-cement foran Tivolilands hovedindgang. Jeg siger bare, at byen kan blive endnu mere varieret - også i højden. Der kunne vi lære noget af Aarhus Ø og Amager Strandpark.

·
Registered
13 Posts
Kan nogen forresten huske, at en idemand i 1990 fremlagde planer for en 100 meter høj bue - en slags triumfbue - henover motorvejen ved rasteplads Dall. Det skulle have været Aalborgs pendant til St. Louis Arch i USA med usigtspunkt i toppen. Fabelagtig idé, som desværre aldrig blev ført ud i livet. Eller da et hollandsk investor ville opføre en kæmpemæssig forlystelsespark og blomsterpark til 1 mia. kroner omkring lergravene ved Kystvejen mellem Bouet og Sundsholmen - med egen huljdamper der skulle sejle turister rundt på fjorden og det hele. Området ved lergravene kaldes iøvrigt for Dogging Banke pga. de mange seksuelle udskejelser i det fri, hehe. Firmaet bag ideen gik desværre vistnok konkurs forinden. Men hold da op, hvor vi mangler en temapark/forlystelsespark i Aalborg.

·
Registered
42 Posts

·
Registered
6,603 Posts
Jeg tror faktisk at 10 millioner for en central byggegrund i det centrale Aalborg er lavt sat.

Casa Nord skal bygge et lille tårn med 120 lejligheder
her i det nordlige Køge millioner, hertil kommer 34,9 millioner for tilslutning til kloak og elnettet og 280.000 til indkørslen.

Så allerede inden skovlen er sat i jorden er der brugt over 51 millioner og jeg tænker ikke at Aalborg er billigere.

·
Registered
305 Posts
Kan nogen forresten huske, at en idemand i 1990 fremlagde planer for en 100 meter høj bue - en slags triumfbue - henover motorvejen ved rasteplads Dall. Det skulle have været Aalborgs pendant til St. Louis Arch i USA med usigtspunkt i toppen. Fabelagtig idé, som desværre aldrig blev ført ud i livet. Eller da et hollandsk investor ville opføre en kæmpemæssig forlystelsespark og blomsterpark til 1 mia. kroner omkring lergravene ved Kystvejen mellem Bouet og Sundsholmen - med egen huljdamper der skulle sejle turister rundt på fjorden og det hele. Området ved lergravene kaldes iøvrigt for Dogging Banke pga. de mange seksuelle udskejelser i det fri, hehe. Firmaet bag ideen gik desværre vistnok konkurs forinden. Men hold da op, hvor vi mangler en temapark/forlystelsespark i Aalborg.
Det er sjovt, at begge de områder i stedet blev til udendørs sexlegepladser. Først var Rasteplads Limfjorden jo dogging- og cruisingsted i en årrække. Og for ca. fem år siden tog Kystvejen så over og blev det nye træffested for sexentusiaster i Nordjylland. Jeg synes det er fint, at der også er plads til den slags, for hvis man vil være en moderne storby, bør der også være plads til forskellighed og rummelighed. Men det med tema- og forlystelsesparken synes jeg da lød som en spændende idé. Men siden måtte Karolinelund jo lukke. Og der er jo Fårup Sommerland også. Så ikke sikkert behovet for den slags er så stort i Aalborg.

·
Registered
13 Posts
Det er sjovt, at begge de områder i stedet blev til udendørs sexlegepladser. Først var Rasteplads Limfjorden jo dogging- og cruisingsted i en årrække. Og for ca. fem år siden tog Kystvejen så over og blev det nye træffested for sexentusiaster i Nordjylland. Jeg synes det er fint, at der også er plads til den slags, for hvis man vil være en moderne storby, bør der også være plads til forskellighed og rummelighed. Men det med tema- og forlystelsesparken synes jeg da lød som en spændende idé. Men siden måtte Karolinelund jo lukke. Og der er jo Fårup Sommerland også. Så ikke sikkert behovet for den slags er så stort i Aalborg.
Når man cykler rundt og kigger på byen, så pas på med at cykle ad Kystvejen i retning mod Sundsholmen: Man kan nemt punktere med alle de pikke på vejen. 😏 Nå, det var lige et sidespring. Jeg tænker sagtens, at Aalborg kan rumme en ordentlig temapark. Det er jo nærliggende at bruge de verdensberømte Gøl-trolde (ikke fra Gøl Pølser, men fra Gjøl!) som rød tråd. Det skal bare ikke være et lille frimærke som Tivoliland/Karolinelund med fire-fem reelle forlystelser, men en ordentlig forlystelsespark à la Liseberg.

·
Registered
305 Posts
Når man cykler rundt og kigger på byen, så pas på med at cykle ad Kystvejen i retning mod Sundsholmen: Man kan nemt punktere med alle de pikke på vejen. 😏 Nå, det var lige et sidespring. Jeg tænker sagtens, at Aalborg kan rumme en ordentlig temapark. Det er jo nærliggende at bruge de verdensberømte Gøl-trolde (ikke fra Gøl Pølser, men fra Gjøl!) som rød tråd. Det skal bare ikke være et lille frimærke som Tivoliland/Karolinelund med fire-fem reelle forlystelser, men en ordentlig forlystelsespark à la Liseberg.
Jeg har ikke bil, så derfor er jeg en ivrig cyklist. Jeg cykler hver dag. Og faktisk er noget af den bedste udsigt over byens skyline dén man får ovre fra Stigsborg Brygge, så derfor kan jeg godt lide at cykle ad den vej. Derfor kender jeg naturligvis også til udskejelserne på Kystvejen, for når man cykler ad hærvejen mod Vodskov, undgår man ikke at lægge mærke til de mange biler, som holder langs Kystvejen. Jeg har dog undgået punktering indtil videre (7-9-13), men nu synes jeg heller ikke, at de mange visne pikke på vejen er noget, der frister synderligt. Jeg kan dog egentlig godt lide dogging- og cruisingkonceptet, da jeg selv er frisindet af natur, men klientelet skal bare være mere fristende. Hvis det skulle blive et hit hos mig, skulle der være en bedre køns- og aldersfordeling derude. Eller skåret ud i pap: der er næsten ikke andet end modne og ældre mænd derude og jeg har ladet mig fortælle, at udskejelserne derude næsten kun er af homoerotisk karakter he he...

Dog er grusvejen fra Kystvejen til Sundsholmen en anelse tricky, så der kan man godt være uheldig at punktere. Jeg synes godt de kunne gøre den vej mere cyklistvenlig og lave en asfalteret cykelsti, fordi selve ruten er hyggelig. Men i første omgang er jeg glad for, at der overhovedet ER kommet en sti ad den vej, fordi det er et hyggeligt naturområde, som dog brydes af det lidt kedelige og grå industrikvarter ved Sundsholmen.

Jeg ved ikke, om Aalborg ville kunne rumme en stor forlystelsespark. Det er muligt, at Karolinelund var for flad og kedelig og at en virkeligt sej forlystesespark nok ville kunne blive et hit. Men jeg tænker stadig, om ikke Fårup Sommerland i forvejen tager sig af det marked, der måtte være for den slags i det Nordjyske. Men okay, man kunne jo lave et lidt andet koncept end Fårup Sommerland. Aalborg er jo en ungdommelig festglad by, så jeg skal ikke kunne afvise, at det ville kunne blive et hit. Måske kunne man tiltrække flere af sommerlandets turister til Aalborg by, hvis man havde et sådant sted nær selve byen. Ideen er spændende. Det er mere om ideen er realistisk, at jeg er lidt i tvivl om.

701 - 720 of 723 Posts