Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 50 Posts

·
Traveller
2,788 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Zo doe je dat:

Dubai launches $12bn roadbuilding plan
CONSTRUCTION UAE
1 Jun 2007

Dubai’s Roads & Transport Authority is to spend $12,000 million by 2020 as part of a comprehensive plan to boost the capacity of the emirate’s roads.

The authority estimates that the local economy loses $1,250 million each year because of traffic congestion, of which 61 per cent is the result of insufficient road capacity.

“Our plan is to increase the capacity of the roads by building 500 kilometres of new roadways, 95 new interchanges, nine new ring roads, and increasing the number of Creek crossing lanes from 19 in 2006 to 47 by 2008, and 100 by 2020,” says Mattar al-Tayer, the authority’s chairman. “The total cost is estimated to be about $12,000 million.”

In Nederland verdampt er elke dag een partij geld waar je ziek van wordt door de files maar de overheid doet er geen moer aan. Dit jaar is er maar liefst 100 miljoen euro uitgetrokken voor bestreiding van de files, druppel op de gloeiende plaat als je het mij vraagt.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Tja, het is maar de vraag wat mooie glimmende 10-baans wegen waard zijn zonder een fatsoenlijke verzorgingsstaat. De kracht van Nederland zit 'm niet in de snelwegen, maar iets heel anders. Dat de VAE daar maar eens die 12 miljard in steken, dan kom je tenminste ergens als land.

·
Banned
7,712 Posts
In Nederland verdampt er elke dag een partij geld waar je ziek van wordt door de files maar de overheid doet er geen moer aan. Dit jaar is er maar liefst 100 miljoen euro uitgetrokken voor bestreiding van de files, druppel op de gloeiende plaat als je het mij vraagt.
De overheid moet ook veel meer mensen de toegang tot de snelwegen ontzeggen. Mensen die net zo goed op de fiets naar het werk kunnen gaan. Onze files zijn het symptoom van onze luiheid. En overgewicht natuurlijk! Er moeten vrachtstroken komen en minder rijbanen voor alleenreizende forenzen. Je hoeft helemaal niet naar fitness! Je moet gewoon elke dag naar je werk fietsen.

Wist je dat mensen die veel wandelen en fietsen ook slimmer zijn dan automobilisten? Betere sex ook! Autorijden is zo dom; echt iets van de vorige eeuw!

·
Registered
14,151 Posts
@ Effes
Tja, het is maar de vraag wat mooie glimmende 10-baans wegen waard zijn zonder een fatsoenlijke verzorgingsstaat. De kracht van Nederland zit 'm niet in de snelwegen, maar iets heel anders. Dat de VAE daar maar eens die 12 miljard in steken, dan kom je tenminste ergens als land.
Onzin, dat in Nederland weinig wegen worden aangelegd heeft niets te maken met het wel of niet zijn van een verzorgingsstaat.

Zwitserland geeft per jaar miljarden uit aan infrastructurele projecten. De mensen hebben het daar echt beter dan in Nederland voor als je het nog niet wist, ook de arme mensen.

Overigens hebben plannen om 2000 euro aan werklozen te geven als ze een baan vinden, weinig te maken met het zijn van een verzorgingsstaat. Ik noem maar weer een nieuw achterlijk plan op, zoals er de laatste tijd wel meer verschijnen. Het zijn nota bene goede economische tijden!

·
Bas
14,552 Posts
Rommelig.

Je moet eens goed nagaan waar file`s ontstaan. Bij knelpunten en bottlenecks. Eén blik op de wegenkaart en je kunt zo raden waar dagelijks file`s staan. Ik moet a.s. zaterdag even naar Rotterdam, ik ga zo vroeg mogelijk heen en zo laat mogelijk terug. Geen last van file`s dus.

Maar wat ik mij afvraag is: Waarom is ons autosnelwegennet op sommige plekken onvolledig? Rijd ik over de A4 langs Leiden, dan is het toch belachelijk dat daar 2x2 rijstroken liggen? Zelfde als dat ik over de A12 rijd, tussen Woerden en Gouda, ook opeens 2x2 rijstroken. Terwijl er dan aan weerszijden van zulke deeltrajecten 4x4 rijstroken liggen, da`s dan toch vragen om moeilijkheden? Ligt het aan de Gemeenten, ligt het aan de moeilijke grond-onteigeningsprocedures, ik weet het niet. Ik kom nu net terug uit Duitsland en Zwitserland, inderdaad de Autobahnen daar zijn beter ingespeeld op het verkeersaanbod. En daar is vaak niet een rijstrookje minder opeens.

Het Nederlandse wegennet is gammel, onlogisch en onsamenhangend, heeft ook een beetje met fysieke omstandigheden als rivieren, meren en stedenuitleg te maken, maar het oogt rommelig. En daarin zit volgens mij de kern van het fileprobleem. Het is net als bij een aorta, moet ook even breed zijn, overal op de route. En niet onderbroken door ophaalbruggetjes, versmallingen, rotonde`s en zelfs verkeerslichten of 80/100 km-zones, die nergens op slaan.

Ik heb onlangs 26 Eur betaald voor een Zwitsers Autobahnvignet, maar dat was dubbel en dwars de moeite waard. Nog nooit zo genoten op de autosnelweg tussen en onder de bergen. Snel van A naar B. Daar kan Neder-land een voorbeeld aan nemen.:)

·
Registered
14,151 Posts
Ik zie bij Rijkswaterstaat de afgelopen tien jaar toch wel het besef komen dat je door slim gebruik te maken van de bestaande wegen heel veel kan winnen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er snelwegen en andere wegen bij moeten komen.
Nederlandse wegen zijn door de slechte ondergrond behoorlijk duur. Evenals woningen, trouwens, daar kun je echter niets aan doen. Andere landen hebben zo hun eigen problemen. Duitsland en Zwitserland bijvoorbeeld, met hun vele tunnels en viaducten. Wat dat betreft moet het in Dubai wel erg goedkoop zijn.

·
First Lady HHF
994 Posts
Wist je dat mensen die veel wandelen en fietsen ook slimmer zijn dan automobilisten? Betere sex ook!
:lol: Is dit uit het grote Eusebius-onderzoek :lol: en hoe zit het dan met stellen waarbij de 1 altijd op de fiets gaat en de ander bijna standaard de auto pakt. Heeft de 1 dan betere sex dan de ander :D Wat een nonsens, dat je anti-auto bent is inmiddels wel bekend hoor.

Ik ben overigens pro-auto en anti-ov. Het is gewoon absurd om te zien hoe slecht ruimte benut wordt waar makkelijk een strookje asfalt kan liggen. Sterker nog, soms ligt het er wel, maar staan er van die suffe paaltjes op zodat je het vooral niet mag gebruiken (zie A12 ergens tussen Gouda en Utrecht). Spitsstroken kunnen veel beter benut worden en dan geen suf voorstelletje om de strook een uur eerder open te gooien, maar gewoon altijd opengooien bij een verhoogd verkeersaanbod.

·
Moderator
53,440 Posts
Probleem is, dat het wegennet nu geschikt is voor het verkeer uit de jaren 80. Alleen leven we niet meer in de jaren 80.

Het massaal bouwen van woon en werklocaties zonder daar de weginfra op aan te passen is natuurlijk een grote fout, maar gebeurd keer op keer weer.

In de spits is de Randstad gewoon onbereikbaar. Probeer maar eens een weg te vinden naar de Randstad waar je redelijk door kan rijden. Die zijn er niet. Laat staan in de Randstad.

Mainport Rotterdam wordt ook steeds minder interessant, als je per vrachtwagen in Nederland eerst 2 á 3 uur verspeeld in de file. Het huidige fileprobleem kost de economie vele miljarden jaarlijks, en dan heb ik het nog niet eens over de milieuproblemen die zoveel congestie veroorzaakt.

·
Banned
7,712 Posts
Heel West-Europa lijdt aan een verkeersinfarct. Is onze eigen domme schuld hoor! Drammende kinderen, of ze nu 4 of 44 jaar zijn moet je niet hun zin geven.

Juliska:
van koolmonoxide word je suf, dat is reeds lang bekend, en veel bewegen is goed voor de sex.

·
Registered
443 Posts
De overheid moet ook veel meer mensen de toegang tot de snelwegen ontzeggen. Mensen die net zo goed op de fiets naar het werk kunnen gaan. Onze files zijn het symptoom van onze luiheid. En overgewicht natuurlijk! Er moeten vrachtstroken komen en minder rijbanen voor alleenreizende forenzen. Je hoeft helemaal niet naar fitness! Je moet gewoon elke dag naar je werk fietsen.

Wist je dat mensen die veel wandelen en fietsen ook slimmer zijn dan automobilisten? Betere sex ook! Autorijden is zo dom; echt iets van de vorige eeuw!
Dat vind ik echt belachelijk. Je kunt iemand toch geen toegang ontzeggen. :S

·
Moderator
53,440 Posts
Roep om 20 % meer asfalt

Hoogleraar logistiek pleit voor uitbreiding van het wegennet met 20 procent. Indien het wegennet niet op de korte termijn fors wordt uitgebreid, raakt het distributiesysteem ontregeld. De economische groei zal hierdoor stagneren.

Deze waarschuwing uit Mario van Vliet, lid van de raad van toezicht van Nederland Distributieland. Van Vliet is tevens hoogleraar logistiek en IT aan de Radboud Universiteit. Hij dringt aan op 20 procent meer wegen de komende tien jaar. ‘De overheid benadert het fileprobleem veel te behoedzaam. Er moeten rigoureuze en innovatieve oplossingen komen.’

Het verkeer in Nederland lijkt zeker dit jaar volkomen te zijn vastgelopen. Elke maand worden nieuwe records genoteerd. Al enkele keren telde de ochtendspits meer dan 500 kilometer file. Ook is het probleem hardnekkiger dan voorheen: als de ochtendfiles zijn opgelost, staat de avondspits op punt van beginnen.

Minister Eurlings van Verkeer maakte eind mei bekend de spitsstroken vroeger open te willen stellen om iets aan het probleem te doen. Van Vliet noemt het een lapmiddel. ‘Het hoort tot de deeloplossingen, net als rekeningrijden, thuiswerken, minder op- en afritten en het bevorderen van het openbaar vervoer.’

Waardoor is het fileprobleem dit jaar zo verergerd? ‘Automobilisten hebben het probleem lang verhuld door dichter op elkaar te gaan rijden. De overheid heeft dit gestimuleerd door het vergroten van de capaciteit van de wegen door middel van spitsstroken, verkeerslichtenbeïnvloeding en matrixborden. Nu is het maximum bereikt. Een kleine hapering als gevolg van een spatje regen is voldoende om het verkeer vast te laten lopen.'

Wat is de schade? ‘Onderzoeksinstituut TNO heeft berekend dat alleen al de economische schade van de files in 2006 630 miljoen euro bedraagt. Uiteindelijk zal het probleem de doelstellingen voor economische groei zoals die in de begroting zijn vastgelegd ondergraven.’

Tot 2020 wil de overheid 80 miljard euro in het wegennet investeren. Dat is een enorm bedrag. ‘Van de 80 miljard euro gaat het grootste deel naar onderhoud. Er is 19 miljard euro beschikbaar voor nieuwe wegen. Volgens een onderzoek van TNO en de TU in Delft moet er tot 2020 4.000 kilometer nieuwe snelweg worden aangelegd of 22.000 kilometer snelwegbanen om de groei van het verkeer aan te kunnen. In de plannen van de overheid wordt slechts 1.000 kilometer aangelegd.’

Misschien kunnen we het verkeersaanbod terugdringen. ‘Dat kunnen we niet. Het aantal auto’s in Nederland zal verder toenemen. Autorijden is een voorbeeld van een inelastisch goed, omdat er geen alternatief is. Overstappen naar een andere vorm van vervoer is beperkt mogelijk, zodat auto’s als een fact of life moeten worden geaccepteerd.’

We kunnen toch niet heel Nederland asfalteren? ‘Zoveel asfalt ligt hier niet. Vergeleken met andere bevolkingsrijke regio’s zitten we onder de middenmoot wat betreft het aantal vierkante meters asfalt per inwoner.’

Waar moeten die wegen dan liggen? De steden hebben geen ruimte en de natuur moet worden beschermd. ‘Er zijn tal van innovatieve mogelijkheden die in Nederland nog niet zijn bestudeerd. Zo zijn er in de VS en Singapore dubbeldekswegen aangelegd en met succes.

‘Je kunt snelwegen ook verzinken. Het is duur, maar mogelijk. We moeten af van dat not in my backyard-syndroom. Als je vindt dat de economie met 2 procent per jaar moet groeien, dan moet je de consequenties durven dragen.’
Ik denk dat ze in het vetgedrukte gedeelte een nulletje teveel hebben gebruikt, anders lijkt 22.000km nieuwe stroken me nogal onzinnig.
Maar het geeft wel aan dat de nood hoog is.

Nederland scoort bijzonder slecht als het om bereikbaarheid gaat.

·
Highrise Runner
2,359 Posts

Eusebius - het mag gezegd worden, maar je predikt de waarheid in een tijd (als vele andere) waarin de waarheid te groot is, om gezien te worden. Autorijden, egorijden, SUV's, asfalt etc etc. het past gewoon niet meer in deze omvang, in deze tijd, in de aankomende olie-schaarste. Bovendien lokt het veel asociaal gedrag uit (gebrekkige communicatie behalve ik wil sneller vanuit de geïsoleerde wagen), reden waarom weer veel mensen zich onveilig worden. Zag laatst een leuke docu waaruit blijkt dat het in relatie tot vroeger juist nu de zwakkeren zijn die zich in het ov bevinden terwijl de mannen allemaal fier met hun stalen ros (hun ego, dus meer suv's, meer crashkans voor de ander etc) in de file staan.

Maar de grote falende partij in deze is niet dat jongetje die zo graag met zijn autotje wil rijden, het is de overheid. Mensen maken namelijk zeer veel woon/werk kilometers omdat het systeem van beprijzing niet goed is, en er veelal geen goed woonalternatief te vinden is in de Randstad. Dankjewel CDA dat jullie altijd de boeren steunen (inkomenssteun) en hun land in de Randstad niet willen rezonen tot woongebied, zodat dus schaarste ontstaat en een heel leger automobilisten s'ochtends vroeg op pad mag. Dit burgerlijke gedrag zal dus wel doorgaan, hoeveel wegen je erbij bouwt maakt niet uit. Dankjewel ook banken, projectontwikkelaars en gemeenten, dat jullie de grond duurhouden, handig voor de hoge hypotheek (belang banken) etc etc. Dankjewel PVDA dat je de woningmarkt aan de onderkant op slot zet en met het CDA het compromis hebt gesloten, niet aan de landbouwgrond en de boeren te komen. En zo is de cirkel weer rond en mogen al die mensen weer in de file om de economie draaiende te houden zodat ze die te hoge woningprijzen met een bijna levensdurende hypotheek middels hun werk in met name de Randstad mogen aflossen. Het leven is simpel, het raadsel ontknoopt.

·
Highrise Runner
2,359 Posts
Chis - noem mij eens één economisch sterk ontwikkeld gebied waar niet een vergelijkbaar fileprobleem speelt als in Nederland. Misschien kom je dan eens tot de conclusie dat het antwoord niet in asfalt ligt. En anders ben je nogal volhardend in je domheid.

·
Just another user
4,936 Posts
Als je het wegennet uitbreidt gaat er alleen maar meer geld verdampen. Het is gewoon een gegeven dat mensen best een uur willen reizen, dus vroeger fietste je een uur naar nabijgelegen stad en tegenwoordig reis je naar de meest vergelgen stad om maar een uur te kunnen reizen.

Daarnaast hebben we in Nederland geen natuurlijke bronnen voor bezine/diesel noch een noemenswaardige auto-industrie, dus al dat geld dat we aan autorijden besteden gaat linea directa naar het buitenland.

Auto rijden moeten we simpelweg zoveel mogelijk afschaffen, vooral woon/werk verkeer.

·
Moderator
53,440 Posts
Chis - noem mij eens één economisch sterk ontwikkeld gebied waar niet een vergelijkbaar fileprobleem speelt als in Nederland. Misschien kom je dan eens tot de conclusie dat het antwoord niet in asfalt ligt. En anders ben je nogal volhardend in je domheid.
Dicht bij huis - Het Ruhrgebiet.

Of anders Berlin.

In dat soort gebieden staan *veel* minder files dan hier, en ze zijn ook nog eens veel korter.

Het antwoord ligt primair in het asfalt, zeker voor de eerste 20 - 30 jaar. Daarna kun je eens kijken of het mogelijk is werken niet te concentreren op plekken waar mensen niet wonen. Als iets dom is, is het wel het fileprobleem niet te willen oplossen met asfalt, maar met onrealistische en onwerkbare "oplossingen".

·
Registered
14,151 Posts
@ openhaard
niet aan de landbouwgrond en de boeren te komen.
Blijkens mijn inschrijving bij het ministerie van landbouw en de statuten van een van mijn BV's ben ikzelf boer. Niet raar overigens als je ouders het ook zijn.
En ja, ik wil dolgraag huizen bouwen op mijn grond, onder de rook van Rotterdam. Alleen, dan zijn er weer mensen die beginnen over "open landschap" en "steeds minder groen".
Sterker nog, ik wil er een heel natuurgebied bijmaken, maar dan krijg ik weer het commentaar dat het "alleen voor de elite" is..... Resultaat is dat ik niks met die grond doe. Geen huizen, dan ook geen mooi nieuw natuurgebied. Winnaars? Geen.

Het is dus niet alleen het CDA, de gehele politiek en misschien wel de gehele maatschappij schiet terug in oude reflexen als het gaat om woningbouw en open ruimte.
Denk overigens ook aan de gemeenten, die een oneerlijke concurrentiestrijd voeren met landeigenaren. Gemeenten willen zelf al het geld binnenhalen met hun grondbanken door welwillende grondeigenaren tegen te houden.

1 - 20 of 50 Posts