SkyscraperCity Forum banner

Achmea Leeuwarden ontzorgt

2896 Views 31 Replies 21 Participants Last post by  Llanfairpwllgwy-ngyllgogerychwy-rndrobwllllanty-si
Dankzij school bevind ik me deze week voor het eerst in mijn leven te Leeuwarden. Hierbij een fotolog toen ik even tijd had voor de hoogbouw en architectuur: (mijn eigen camera is stuk, gelukkig kon ik nog een camera lenen van me broertje)

1. Aankomst per Wadloper

2. Achmea Toren, 114m

3. Potlood?

4.

5. Links de Friese bank

6.

7. Justitie

8. Corintische zuilen uit 1700?

9. Contrast

10.

11.

12. Bonnema complex

13.

14. Avero

15. Postbank

16. Filmmuseum

17. Het werd toch nog mooi weer

Best een mooie stad, het centrum heeft wel wat van Utrecht vooral de hoofdwinkelstraat met zijn gracht (geen foto's). De Achmea zag je ook echt overal, waar je ook maar in de stad staat je ziet hem, heel bijzonder.
Ik had heel andere verwachtingen bij deze stad. Het viel me hardstikke mee, top. :)
1 - 20 of 32 Posts
Dat Postbank gebouw, wát een gedrocht. Verder leuke foto's. Leeuwarden ziet er wel leuk uit, best stedelijk nog voor zo'n kleine stad.
Leuk om Leeuwarden weer eens te zien. Zien we eigenlijk steeds minder, jammer! Achmea toren is echt enorm.

Winbuks said:
Dankzij school bevind ik me ... te Leeuwarden.
Smoesjes! Je achtervolgt haar gewoon!

:dance2:
Dit is een van de betere series over de Achmea toren. Netjes :eek:kay:
Die steden in het noorden vallen echt niet tegen hoor, en dat bewijst deze serie ook weer :)
Foto 16 is de Harmonie (stadsschouwburg) van Frits van Dongen.
Mooi hoor, ik ben ook nog nooit in Leeuwarden geweest, maar had ook een totaal ander idee ervan. Ik zou dat gebouw van de Friese bank op foto 5 wel van dichtbij willen zien. Lijkt me wel een apart gebouw.

Favo's: 8,9 en 17.
Groningen is nog groter zelfs .
Dus als dit al Utrecht is dan kan dat vergeleken worden met Amsterdam ;) .
Mooi!

Winbuks said:
Ik had heel andere verwachtingen bij deze stad. Het viel me hardstikke mee, top. :)
Dat zegt bijna iedere bezoeker van Leeuwarden :D
TC03 said:
Dat Postbank gebouw, wát een gedrocht.
Kan je je voorstellen dat de Postbank en Achmeatoren ontworpen zijn door dezelfde architect? Zelf vind ik het gebouw wel wat hebben. Veel beter dan die jaren tachtig troep die nu net een beetje wegvalt achter de Postbank (foto 15).
Vloepkleedje said:
Leuk om Leeuwarden weer eens te zien. Zien we eigenlijk steeds minder, jammer!
Eind vorig jaar had ik nog een uitgebreide fotoserie van Leeuwarden gepost. Als de zon straks wat meer gaat schijnen zal ik het forum nog eens wat opvrolijken met fotoseries van de stad.
Leeuwarden ziet er inderdaad goed uit. Verder valt het me ook op dat de Achmea toren er als je er recht onder staat (#17) lang niet zo hoog lijken dan dat je 'm van verder weg ziet. Vreemd. :)

Ik kan je ook nog als tip mee geven om meer verschillende soorten (composities) foto's te schieten, want nummer 7, 8 en 9 lijken wel héél erg op elkaar. Natuurlijk kun je ze alle 3 wel op dat moment maken, maar kies er dan maar 1 uit om in je serie te zetten.
Apollyon said:
Mooi hoor, ik ben ook nog nooit in Leeuwarden geweest, maar had ook een totaal ander idee ervan. Ik zou dat gebouw van de Friese bank op foto 5 wel van dichtbij willen zien. Lijkt me wel een apart gebouw.
Het heet de Friesland Bank, en is van binnen echt spectaculair. Deze foto's geven geen beeld van Leeuwarden, aangezien het historische hart geheel ontbreekt, en dat is tenslotte het belangrijkste deel. Wel leuke foto's trouwens. Dat "filmmuseum" is overigens geen museum maar een schouwburg.
Dit is ook Leeuwarden, om maar eens een voorbeeld te geven:

En 's-winters:

Niet om de thread te hijacken ofzo, maar sommigen weten schijnbaar niet dat Leeuwarden ook een oud centrum heeft.
Mooi om weer eens wat van Leeuwarden te zien, Winbuks. Blij dat het je goed bevallen is! Foto 16 geeft overigens niet een 'filmmuseum' weer, maar toont Stadsschouwburg De Harmonie, ontworpen door Frits van Dongen. Erg mooi gelegen aan de Westersingel:

Het is jammer dat weinig mensen beseffen dat Leeuwarden in de eerste plaats een historische stad is. Met overigens een welkome moderne aanvulling, waaronder Achmea, Friesland Bank en Stadsschouwburg. Ik heb meermalen gasten rondgeleid en veel zijn verbaad dat er zoveel monumentale panden en grachten zijn. 's Avonds zeer sfeervol:

...

Leeuwarden is een prachtige stad :) mooie foto's!
Mooie serie Winbuks. Favo's: 7 en 12 :)
Friesland, en dus Leeuwarden, is de enige provincie waar ik nog niet ben geweest, daar moet ik toch binnenkort eens verandering in gaan brengen. Leuke plaatjes hoor.

De Achmea vind ik misschien wel één van de mooiste torens van Nederland, alleen had hij meer verdiepingen moeten hebben.
Het is een leuk torentje. Maar is het niet beter als Leeuwarden lowrise bleef en de Achmea ergens in R'dam stond?
^Is het niet beter als Rotterdam lowrise bleef en de torens van R'dam in het Leeuwarder manhattan stonden? Die Delftse Poort mag hier in elk geval wel heen, dan maken we er een Bonnema-city van. ;)

Ach ja, zo is het ook wel mooi. De monolieten van Leeuwarden
@ Vloep Heel flauw hoor :D Er lopen hier erg veel studentes in Ljouwert :)

Ik dacht toch echt dat er een spandoek hangt met het filmmuseum erop.

Mooie foto aanvullingen, bedankt rdj en Ramses. De historische binnenstad is ook echt schitterend. Jammer genoeg geen foto's genomen daro.
Soufian said:
Maar is het niet beter als Leeuwarden lowrise bleef en de Achmea ergens in R'dam stond?
Nee? Leeuwarden is Leeuwarden en Rotterdam is Rotterdam. Maarssen daarentegen is helemaal niks!
1 - 20 of 32 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.