SkyscraperCity banner

Geef een cijfer

• Total voters
    167
1 - 20 of 170 Posts

·
heanig an
4,554 Posts
Discussion Starter #1
Gegevens
Naam: Achmea
Plaats: Leeuwarden
Functie: Kantoor
Hoogte toren: 115.00 meter
Oplevering: 2002
Architect: ir. A. Bonnema, bureau voor architectuur en ruimtelijke ordening
Meer info

Bron: Kunstkenner

Bron: RDJ

Bron: RDJ

Bron: Bonnema

·
Your advertisement here?
6,726 Posts
Is me net iets te slank, het is bijna een fabriekspijp. Verder wel mooie hoogwaardige materialen gebruikt, erg gewaagde maar geslaagde plek. Erg mooi voor Leeuwarden! een 7.5

·
Weestwel?
1,713 Posts
En zodra er een Emmatoren is vind ie die niet te slank natuurlijk ;)

Ik heb overigens een 9 gestemd. Als ik deze toren zie weet ik dat ik weer thuis ben.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Je bent in ieder geval concequent. Ikzelf vind het slanke van Achmea juist geweldig, hij lijkt zo een stuk hoger dan ie is ;)

·
Digue-le-Bois
1,133 Posts
Vette toren, omdat ie zo slank is! Die slankheid doet hem hoger lijken dan hij werkelijk is. Mooie compositie van vormen en tevens een baken in het Friesche land. Ik hoop hem snel weer eens in het echt te zien. Een 8,5.

·
Registered
180 Posts
Geweldig mooie toren met een zeer mooie vormgeving en een materiaal keuze voor de gevel ook de verhoudingen kloppen

Groot minpunt is dat als de verhoudingen kloppen bij een relatief lage toren je wel heel weinig bouwvolume krijgt. Hij mist daardoor echte overtuiging en lijkt soms gewoon een zwarte paal. Achmea II wordt nog smaller dat vind ik heel erg jammer. Zelf had ik de AVERO-toren (middelste toren) 120 meter willen zien. Het gespiegede glas van AVERO is overigens niet blauw (wat velen op dit forum denken), maar weerspiegeld de kleur van de lucht.

Desondanks krijgt Achmea I van mij toch een 9 omdat het toch een prachtig gedurft project is waardoor de top 5 nederlandse bussinesstreet in Leeuwarden echt een hoogwaardig aanzien heeft gekregen.

·
The only way is up
81,844 Posts
een 8 voor de toren vanwege de hoogte en het materiaalgebruik.
een 10 voor de ambitie van gemeenteraad dat ze dit doen in een vrij kleine stad :cheers:

·
Weestwel?
1,713 Posts
Nog wat reclame; kijk em wolken krabben! ;)

En uiteraard kan mijn (vind ik althans zelf) mooiste Leeuwarden foto ooit in dit topic ontbreken:

1 - 20 of 170 Posts