SkyscraperCity banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Member
4,559 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bron: Stadskrant Rotterdam.
Nieuwe plek voor plantschalen

Een aantal plantschalen die sinds vorig jaar het Rotterdamse straatbeeld opfleuren krijgen weer een nieuwe plek. Sinds de kerstperiode stonden de plantschalen in winkelgebieden verspreid over de stad. Vanaf 15 mei geeft een groot deel van de schalen kleur aan het centrum.

Eind april zijn de schalen van hun plekken gehaald. Bij de kwekerij van Gemeentewerken krijgen ze nieuwe beplanting. Op enkele plaatsen in de stad blijven de schalen staan en worden ter plaatse vernieuwd. Dit jaar komt in alle plantschalen dezelfde zomerbloeier te staan, namelijk gele tagetes, beter bekend als afrikaantjes.

Vanaf 15 mei tot en met augustus 2007 krijgen de schalen een plaatsje op drukbezochte plekken in het centrum, zoals: Stadhuisplein, Eendrachtsplein, Karel Doormanstraat, Schiedamse Vest, Churchillplein, Nieuwe Markt, Herenplaats, de Lijnbaan en de Coolsingel (voor het stadhuis en het postkantoor).

·
Illustrateur
13,092 Posts
Al jaren sieren Afrikaantjes de stad.

Zijn vrolijke bloempjes in de kleuren oranje, geel en rood zijn de kleuren die de stad nodig heeft. Begint openbare ruimte dan toch te leven!? Goed voorteken wat mij betreft! :)

·
Illustrateur
13,092 Posts
Stadhuisplein, Eendrachtsplein, Karel Doormanstraat, Schiedamse Vest, Churchillplein, Nieuwe Markt, Herenplaats, de Lijnbaan en de Coolsingel (voor het stadhuis en het postkantoor).

Mooi dat er toch een soort eenheid gaat ontstaan qua opvulling. Als ik het goed heb, gaat het hierbij wel alleen om het centrum. Het straatbeeld op'fleuren' is inderdaad niet verkeerd als overbrugging. Een goede stap richting een betere openbare ruimte in het centrum.

·
Banned
7,712 Posts
Overigens zijn afrikaantjes nuttige plantjes in tuinen; in bloembakken maakt het niets uit. Mieren worden bijvoorbeeld tegengehouden door afrikaantjes.

·
Registered
408 Posts
Ik zou het juist leuker vinden als straten en buurten meer hun eigen karakter kunnen ontwikkelen. Ik vind met die plantschalen niets mis, maar vind het wel jammer dat overal in de stad dezelfde schalen staan. Grootschalig inkopen is voordeliger, maar leidt wel tot eenheidsworst.

·
Illustrateur
13,092 Posts
Interessant:

1 slechte flauwe grap (ik geef het toe) + zure forummers en het hele topic is in rep en roer? :eek:hno:

Mocht iemand me nu ineens als racist aanzien of zich beledigd voelen: Excuses, het was niet zo bedoeld.
Zo, nu kan de wereld weer verder met draaien.

Ontopic dan maar weer.
Is dit initiatief gerelateerd aan de bestaande plannen om buitenruimte op te schroeven? Of zijn dit losse projecten die los van elkaar gedaan worden? Om de eenheid en structuur te bevorderen, lijkt me het slim om het allemaal onder een hoedje te brengen.

·
Registered
408 Posts
Ik ben bang dat eenheid bevorderen wel eens een mooie naam kan zijn voor voordelig grootschalig inkopen. Ik vind het in ieder geval erg jammer dat die schalen overal in de stad staan en dat straten niet hun eigen invulling krijgen.

1 - 15 of 15 Posts