SkyscraperCity Forum banner

Agadir - Marokko

3492 Views 22 Replies 8 Participants Last post by  030utrecht
53
Agadir (أكادير) is een havenstad aan de westkust van Marokko. Agadir is de grootste toeristische badplaats van Marokko. De stad ligt in de prefectuur Agadir-Ida ou Tanane, wat een onderdeel is van de regio Souss-Massa-Daraâ. Agadir heeft 678.596 inwoners (2004[1]).

De stad, tien kilometer ten noorden van de monding van de Wadi Sous, is in 1505 door de Portugezen gesticht en viel in 1541 toe aan koning van de Sous. In de daaropvolgende eeuwen verwierf Agadir een belangrijke rol als haven van het vruchtbare Sous gebied in Marokko. Suiker was een belangrijk exportproduct van de regio. Agadir werd in 1605 voor het eerst door Nederlandse handelsvaarders aangedaan; het vierhonderdjarig bestaan van deze handelsrelatie tussen Nederland en Marokko in het jaar 2005 was reden tot vele exposities in Nederland.

In 1960 werd de oude stad vrijwel geheel verwoest door twee aardbevingen, branden en golven als gevolg van die bevingen. Hierbij vielen 15.000 doden. De stad werd iets ten zuiden van de oorspronkelijke locatie herbouwd. Na de aardbeving bleven slechts drie gebouwen overeind: de moskee, een bioscoop en de versterkte kasbah boven op de heuvel. Boven de ingang van de kasbah prijkt nog steeds een opschrift in wit marmer: "Eert god en vreest de koning - 1746"

Credits: www.skyscrapercity.com www.wikipedia.org

See less See more
1 - 20 of 23 Posts
10

Club Le so (aanrader ahaha)

See less See more
De architectuur heeft veel weg van enkele kustplaatsen in Zuid-Spanje.

Heel mooi wit allemaal!
3

hier een plattegrond maar inmiddels is de stad behoorlijk gegroeid

See less See more
Hét beach-resort en toeristenparadijs van Marokko.
Niet echt mijn ding -geef mij maar de Marokkaanse cultuursteden- maar voor een ontspannen strandvakantie zijn slechtere plaatsen te bedenken.
Het ziet er allemaal behoorlijk netjes uit en de foto's zijn heel geslaagd :eek:kay:
Bijzonder mooie fotoreeks :eek:kay:, en dat nog wel vanuit een gebied waar ik dit jaar op vakantie wilde gaan (Agadir-Marrakech).
Mooie clubs ook zo te zien, in Marrakech zit bijvoorbeeld een Pacha (wat opzich al bijzonder is).
^^ Wij gaan in oktober, eerst een weekje cultuur snuiven in Marrakech daarna een weekje bijkomen in Agadir. :)
tof man je gaat er zeker van genieten

ik vind het echt leuk als Nederlandse mensen daar naartoe gaan om te zien hoe de echte Marokanen zijn omdat onze naam in Nederland door sommigen worden vervuild
Dus geen rellen en brandende auto's daar? :(
Prachtige fotoserie!:eek:kay:
Nog nooit in Marokkaanse steden/plekken geweest.
Wel de Noord Afrikaanse landen Algerije,Egypte en Sudan.
Die 1e 2 landen hebben veel weg van Marokko,Sudan is een hoop armoede.
Dus geen rellen en brandende auto's daar? :(
hahaha totaal niet
in plaats van dat is er tolerantie
1 - 20 of 23 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.