SkyscraperCity banner
1 - 20 of 109 Posts

·
Registered
232 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vanavond gaan een hoop mensen op de Noordermarkt staand (!) drinken tegen het belachelijke horecabeleid van het stadsdeel Centrum. Een mooi initiatief dat ik van harte steun en ik zal dus ook aanwezig zijn. :cheers:

Geef de stad terug aan de Amsterdammers!

Buiten alleen drinken als je zit. Sluitingstijden verder vernauwen. Geen verwarming op terrassen (want stel je voor dat we het gezellig krijgen). En waar gaat het heen met de Wallen? Nog een PC winkel gebied met na 21.00 niemand meer op straat; ook geen toerist. Terrasreclame verbieden en de binnenstad versoberen. Belachelijke straffen en proeftijden voor horeca-ondernemers. De Jordaan als stiltegebied…wat is er aan de hand en wie heeft hier om gevraagd!? We worden door de gemeente als een stel kinderen behandeld en toegesproken als het gaat om wonen, werken, maar vooral ontspannen in onze mooie stad.

Amsterdam, ooit het centrum van de wereld. Waar Rembrandt zijn roem vergaarde, Michiel de Ruyter zijn reizen begon, de grote filosofen Descartes en Spinoza hun belangrijkste werken schreven en waar na Parijs als tweede stad ter wereld stadsverlichting werd aangelegd. Vooruitstrevend waren we toen. En nu... anno nu lijkt Amsterdam meer op een provinciedorp dan op een internationaal aansprekende metropool.

De stad is van ons allemaal, maar lijkt te worden ingericht en bestuurd naar het inzicht van een enkeling. En dat inzicht delen wij niet. Daarom is het platform Ai Amsterdam opgericht; met als doel de leefbaarheid en het plezier in de stad terug te krijgen. Tevens zetten wij grote vraagtekens bij een aantal beleidsplannen en onlangs ingezette stadsprojecten en willen die nogmaals ter discussie stellen.

Wij vragen jullie, de bewoners en bezoekers van Amsterdam, om met ons een halt toe te roepen aan het ambtelijke doordraaien. En Els Iping in het bijzonder. Amsterdam moet wel gewoon Amsterdam kunnen blijven. Een fantastische plek waar juist vrijheid in leven en ondernemen al eeuwen lang hoog in het vaandel staat. Daar mogen een paar politieke ego's niets aan kunnen veranderen.

Als kick off organiseren we vrijdag 10 juli aanstaande een groot staand terras ergens in de binnenstad. Komt allen, we hebben beperkt drinken, dus neem zelf ook wat mee. Schrijf je in om Ai! Amsterdam te steunen! Kijk vrijdagochtend op deze site waar de actie plaats gaat vinden. Wees erbij als je stad je lief is!

Met gefrustreerde groet,
Ai Amsterdam
www.aiamsterdam.nl

·
Registered
279 Posts
Ik teken pas als ik weet welke stadsprojecten zij tegen zijn. Voor je het weet is het een anti NZ-lijnclubje of sta je een biertje te drinken met Walther Schoonenberg... Nou daar pas ik voor.

Ik zeg nee tegen de vertrutting maar ja tegen de vooruitgang!

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Beetje vergezocht. Volgens mij heeft dit niets met de NZ-lijn te maken maar is het gewoon een prima initiatief tegen vertrutting.

Overigens is die vertrutting geen exclusief Amsterdams verschijnsel. Ook in Utrecht hangen bij diverse cafes al waarschuwingen om alsjeblieft niet staand een biertje te drinken want voor je het weet heb je de Gestapo op je dak.

·
Registered
232 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Het is inderdaad geen anti wat dan ook clubje. Ai Amsterdam is opgericht door gefrusteerde Amsterdammers (m.n. kroegeigenaren) die strontziek worden van ambtenaren die hun boetes geven omdat er mensen op hun terras staan (!) met een biertje.

·
AstroNout
5,096 Posts
Maar als deze kroegeigenaren toevallig baat hebben bij een grachtengordel die op de Unesco werelderfgoedlijst komt te staan, zullen dezelfde mensen ook wel eens tegen zichtlijn belemmerende hoogbouw kunnen zijn ;)

Nee even serieus. Staand een biertje drinken moet kunnen lijkt me. Daar heb je ook van die hangtafels voor. Lijkt me toch geen probleem, zo lang deze maar op het terras staan. Sja en op een drukke, mooie, warme dag staan mensen misschien wel eens iets buiten zo'n terras. Ook geen probleem mits geen problematische overlast. De wet van vraag en aanbod lijkt me.

·
Registered
232 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Nieuwe actie, viel me vandaag al op hoeveel posters er in de stad hangen.

29 juli Plak voor je stad!
Ruim 2 weken zijn verstreken en nog steeds geen enkele reactie van het stadsdeel op onze eisen. Een petitie, ondertekend door inmiddels bijna 19.000 man maakt kennelijk weinig indruk op onze bestuurders. Ronduit genant! Duidelijk dus dat het vuur weer een beetje aangewakkerd moet worden en daarvoor hebben wij jullie hulp nodig! Wij roepen jullie allemaal op om te plakken voor je stad! Wij hebben een nieuw pamflet en vragen iedereen deze uit te printen (als het even kan in kleur) en op te hangen waar hij dan ook maar in het zicht is... Thuis, op kantoor, bij je ouders, in je stamkroeg, op je sportschool, in je auto, het maakt niet uit waar, zolang vanaf donderdag maar overduidelijk zichtbaar wordt dat we nog altijd NIET HAPPY zijn en nog steeds eisen dat er nou eens naar ons geluisterd gaat worden! We zullen allemaal eens te meer laten zien dat er echt dingen moeten gaan veranderen in onze ooit zo mooie en gezellige stad! Ai! Amsterdam rekent op jullie steun en wij verheugen ons er op om de stad vol te zien hangen met onze massale noodkreet. Dit zou natuurlijk wederom een fantastisch statement zijn! Ondertussen loopt onze afteller gewoon verder en beginnen onze handen alweer te jeuken om een volgende ludieke op’stand’ op touw te zetten. Nog groter, nog gezelliger en we hebben de perfecte locatie al in gedachten... Maar tot die tijd plakken we allemaal voor onze stad! Toch? Download het pamflet op www.aiamsterdam.nl en hang op dat ding! Met vriendelijke groet, Ai! Amsterdam www.aiamsterdam.nl

·
Registered
6,070 Posts
Staand je biertje drinken mag weer

AMSTERDAM - Burgemeester Job Cohen zal het staand drinken op terrassen voortaan tolereren. Dat heeft hij vanmorgen gezegd na overleg met de actievoerders van Ai!Amsterdam.

Zolang een terrasbezoeker binnen de grenzen van het terras blijft en geen overlast veroorzaakt, staat de gemeente het toe. Het staand drinken buiten de terrasgrenzen blijft verboden.

Cohen nodigde de actiegroep, die bestaat uit een tiental 'bezorgde Amsterdammers', uit naar aanleiding van een protestactie die Ai!Amsterdam op vrijdagavond 10 juli organiseerde op de Noordermarkt.

Op die avond demonstreerden enkele duizenden Amsterdammers tegen het terrasbeleid van stadsdeel Centrum door het plein om te dopen tot het grootste, illegale staande terras van Amsterdam. Op dat moment had Ai!Amsterdam al bijna 12.000 steunbetuigingen ontvangen van 'gewone Amsterdammers'.

De actievoerders zijn tevreden over de toezegging, maar maken zich volgens Rogier van Kralingen, één van de initiatiefnemers van de actie, nog steeds zorgen over andere regels die 'de vrijheid en ontspannen sfeer in de stad in de weg staan.' Zij vrezen vooral voor een toename aan regels als de binnenstad zou worden opgenomen op de Werelderfgoedlijst van Unesco. (JASPER KARMAN)

Bron: Het Parool

Da's vrij snel.

·
Registered
872 Posts
Overigens is dat UNESCO argument niet helemaal uit de lucht gegrepen, aangezien enkele maanden terug een groot bouwplan in Edinburgh is stilgelegd omdat de UNESCO het niet 'mooi' vond. Ik denk dat UNESCO helemaal niet zo positief hoeft te zijn op sommige vlakken, zie bijvoorbeeld in amsterdam alleen al het uitstellen (afstellen?) van de herbouw van de harinpakkerstoren.

·
MP
10,130 Posts
Netjes. Toch lijkt het er niet op dat er gauw iets verandert. Dat is zonde. Amsterdam heeft het in zich een kleine wereldstad te zijn, maar gaat steeds meer op Alkmaar of Almere lijken. Ik woon in Alkmaar. Het is er goed wonen, de binnenstad is heel mooi, maar prikkelend of stedelijk vind ik Alkmaar niet. Dat vind ik Amsterdam wel, maar ik vrees: nog wel.

·
Just another user
4,936 Posts
http://www.at5.nl/artikelen/23024/iping-stopt-er-waarschijnlijk-mee

zaterdag 05 september 2009 12:12
Iping stopt er waarschijnlijk mee

Els Iping is geen kandidaat bij de verkiezingen in stadsdeel Centrum in maart volgend jaar. Dat meldt Het Parool.

Ingewijden bevestigen dat de stadsdeelvoorzitter het over een half jaar voor gezien houdt. Maandag is de laatste dag waarop PvdA'ers zich kunnen kandideren voor de deelraad. Iping zelf wil haar besluit nog niet bevestigen. Ze raakte de afgelopen jaren veelvuldig in opspraak bij het handhaven van regels waarvan niet iedereen het nut ziet. Vooral haar terrassenbeleid stuitte op verzet.

Dit mag toch wel goed nieuws heten!

·
Registered
190 Posts
Overigens is dat UNESCO argument niet helemaal uit de lucht gegrepen, aangezien enkele maanden terug een groot bouwplan in Edinburgh is stilgelegd omdat de UNESCO het niet 'mooi' vond. Ik denk dat UNESCO helemaal niet zo positief hoeft te zijn op sommige vlakken, zie bijvoorbeeld in amsterdam alleen al het uitstellen (afstellen?) van de herbouw van de harinpakkerstoren.
Dit ligt niet aan de Unesco zelf - die heeft er nog geen uitspraak over gedaan - maar aan de opstellers van de aanvraag zelf, de gemeente en het Rijk. Die denken dat het een probleem is en dat is in mijn mening niet zo.

Overigens vertegenwoordigt de Unesco-aanwijzing wel degelijk een groot, ook economisch, belang voor Amsterdam. Dat bepaalde dingen niet mogelijk zijn in de binnenstad is nu ook al zo, dat verandert niet met de Unesco-aanwijzing. De Unesco legt namelijk geen regels op. Dat kan ook niet: Nederland is een soeverein land. De regels moeten al in orde zijn op het moment van plaatsing, anders komt men niet in aanmerking, en dat is al het geval: de binnenstad is een beschermd stadsgezicht, met als gevolg conserverende bestemmingsplannen en een vrij conservatieve Welstandsnota, en 8000 van de 20.000 panden zijn beschermde monumenten met toezicht van de Monumentencommissie bij elke verbouwing. Strenger kan en hoeft niet. Het probleem is meer de mentaliiteit ten aanzien van de binnenstad dan de regels. Dat kan met de Unesco-aanwijzing wel beter worden. Immers, als er een internationale erkenning komt van de bijzondere waarde van de binnenstad, in het bijzonder de zeventiende-eeuwse grachtengordel, gaan mensen zich ook anders gedragen en voorzichtiger met dat erfgoed op, hopen wij.

·
Registered
872 Posts
Dit ligt niet aan de Unesco zelf - die heeft er nog geen uitspraak over gedaan - maar aan de opstellers van de aanvraag zelf, de gemeente en het Rijk. Die denken dat het een probleem is en dat is in mijn mening niet zo.

Overigens vertegenwoordigt de Unesco-aanwijzing wel degelijk een groot, ook economisch, belang voor Amsterdam. Dat bepaalde dingen niet mogelijk zijn in de binnenstad is nu ook al zo, dat verandert niet met de Unesco-aanwijzing. De Unesco legt namelijk geen regels op. Dat kan ook niet: Nederland is een soeverein land. De regels moeten al in orde zijn op het moment van plaatsing, anders komt men niet in aanmerking, en dat is al het geval: de binnenstad is een beschermd stadsgezicht, met als gevolg conserverende bestemmingsplannen en een vrij conservatieve Welstandsnota, en 8000 van de 20.000 panden zijn beschermde monumenten met toezicht van de Monumentencommissie bij elke verbouwing. Strenger kan en hoeft niet. Het probleem is meer de mentaliiteit ten aanzien van de binnenstad dan de regels. Dat kan met de Unesco-aanwijzing wel beter worden. Immers, als er een internationale erkenning komt van de bijzondere waarde van de binnenstad, in het bijzonder de zeventiende-eeuwse grachtengordel, gaan mensen zich ook anders gedragen en voorzichtiger met dat erfgoed op, hopen wij.
Walther, kan je me dan uitleggen waarom de haringpakkerstoren niet gebouwd wordt?

·
Registered
190 Posts
Walther, kan je me dan uitleggen waarom de haringpakkerstoren niet gebouwd wordt?
De ambtenaren die de nominatie voor de Unesco hebben opgesteld denken dat de herbouw van de Haringpakkerstoren een risico vormt voor de Unesco-aanwijzing van de Amsterdamse binnenstad als Werelderfgoed omdat de Unesco de authenticiteit vooropt stelt en wars is van pseudo-historische nieuwbouw. Men wil nu eerst duidelijkheid over deze kwestie voordat men verder meewerkt aan het project. Daardoor is er uitstel, maar in mijn mening is dat nog geen afstel. Ik hoop en verwacht een doorstart in de loop van 2010. Aangezien het om een reconstructie gaat en de herbouw op basis van opmetingstekeningen gebeurt is het geen fantasie, dus er is geen sprake van pseudo-historische nieuwbouw.

In de voet van de Haringpakkerstoren komt een horecazaak en die krijgt vast een terras waar je (staand?) bier kan drinken. Maar op die plek kan het: het is een kwaliteitsimpuls op een verrommelde plek op de grens van de binnenstad.

·
MP
10,130 Posts
En het gaat maar door....

Bewoners Centrum: cafés eerder dicht
De bewoners willen een horecastop en vinden dat snackbars gelijk met cafés moeten sluiten.

AMSTERDAM - Horeca in het centrum moet voortaan door de week sluiten om 01.00 uur en in het weekeinde om 02.00 uur, vinden bewoners. Afkoeluurtje en terrasverwarming moeten verboden worden.

Dit schrijven bewoners van de Voetboogstraat, Amstelveldbuurt en bewonerscomité de Leidse in Last aan het bestuur van stadsdeel Centrum.

'Wij bewoners van de binnenstad ervaren onze woonomgeving niet als Staphorst maar eerder als oorlogsgebied,' schrijven ze. Ze klagen over nachtelijk geschreeuw, urine in de brievenbus, kots op de stoep, glasscherven op de straat en vernielde fietsen.

Ook stijgt het sirenengeloei van politie- en ziekenwagens. 'Het aantal alcoholgerelateerde ambulanceritten was in 2007 2138. Dat zijn er 41 per week.' De bewoners hekelen actiecomité Ai! Amsterdam, dat tegen vertrutting strijdt. 'De publiciteit die Ai! Amsterdam genereerde, leidde tot een volstrekt verkeerd beeld van vertrutting.'

De bewoners willen een horecastop en vinden dat snackbars gelijk met cafés moeten sluiten. Het aantal horecagelegenheden in het centrum (postcodegebied 1010 tot 1019) is gestegen van 450 in 1980 tot 1614. Het afkoeluurtje is geen remedie tegen geweld maar veroorzaakt meer overlast, zeggen de critici.

Stadsdeelvoorzitter Els Iping moet regels handhaven en terrasverwarming moet verboden worden. 'Wij moeten allemaal spaarlampen indraaien, de winkels moeten hun deuren dicht, maar het café ernaast moet de deur open en gaan zelfs de buitenlucht verwarmen. An inconvenient truth?' (HET PAROOL)
Zijn er voor deze Centrumbewoners niet nog wat flatjes in Almere of Amstelveen vrij? Daar kunnen ze lekker rustig wonen zonder andere mensen met hun woonwensen lastig te vallen.

1 - 20 of 109 Posts