Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 50 Posts

·
Administrator
30,140 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Rare titel, maar wel een mooi lijstje namen. Voor de liefhebber. :cool:

Maarten van Poelgeest
wethouder Ruimtelijke Ordening, Amsterdam en voorzitter bestuurlijke regiegroep Noordvleugel 2040

Hamit Karakus
wethouder Wonen en Ruimtelijke Ordening, Rotterdam

Joost Schrijnen
projectdirecteur Structuurvisie Almere 2010-2030 en voormalig directeur Ruimte & Mobiliteit, Provincie Zuid-Holland

Duco Stadig
voorzitter Vereniging Deltametropool

Adriaan Geuze
landschapsarchitect West 8

Mariet Schoenmakers
directeur ontwikkelingsplanologie AM Wonen en voorzitter Stimuleringsfonds voor Architectuur

O.l.v. Maarten Hajer
lid VROM-Raad en hoogleraar Universiteit van Amsterdam

Het debat wordt voorafgegaan door de presentatie van de toekomstplannen van de Noord- en Zuidvleugel: 12.00 - 16.30 uur in de Kunsthal Rotterdam.
toegangsprijs: € 5,00
meer informatie: www.biennalerotterdam.nl
reserveren: http://www.biennalerotterdam.nl/page/ReserverenForm/item/42
3e Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam
24 Mei - 2 September 2007
Thema: POWER - Producing the Contemporary City
Curator: Berlage Institute

34,927 Posts
@ Jan

ga jij ook naar het middagprogramma? 12u red ik niet maar misschien kan ik wel eerder aanschuiven rond 14 a 15u. Lijkt me erg interessant.

·
a.k.a. Sequentia
21,699 Posts
De interesse is er zeker, ben alleen gebonden aan werk... :(

·
a.k.a. Sequentia
21,699 Posts
Ik wil anders best jouw baantje hoor, met enigszins normale werktijden ;)

·
Registered
206 Posts
morgen staat in Het Parool een (uitgebreide) voorbeschouwing op het debat.

Inderdaad een vreemde titel, trouwens. In de eerste plaats is het Feyenoord en niet Feijenoord. Ten tweede is het in Rotterdam, dus had het Feyenoord-Ajax moeten zijn. Ten derde lijkt het nu net alsof het een competitie-element in zich heeft, terwijl dat toch zeker niet de opzet is. En ten vierde (maar een beetje flauw): het is in Rotterdam-Noord en had dus eigenlijk Sparta-Ajax, of Excelsior-Ajax moeten zijn.

·
Registered
1,181 Posts
Helaas kan ik ook niet. Hoop dat die minister gaat beseffen dat niet al het geld en aandacht naar de Noordvleugel moet gaan.

·
Registered
14,150 Posts
Oke, nu ga ik zuur overkomen, maar waarom weer zo leuk praten ipv eindelijk eens fatsoenlijke verbindingen tussen de steden aanleggen? Ik wijs maar op de A4.....
Ik heb het idee dat er in dit land wel erg veel gepraat en gedroomd wordt. Dromen kun je echter alleen verwezenlijken door echt iets te doen.

·
Registered
739 Posts
^ Over de A4 gesproken: het blijft een soap.
Bron: www.rijnmond.nl

A4 Midden-Delfland opnieuw vertraagd
De aanleg van het ontbrekende stuk van de A4 door Midden-Delfland is met zeker twee jaar vertraagd. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat schrijft dat aan de Tweede Kamer. De aanleg kan pas in 2015 beginnen waardoor de weg pas in 2020 klaar is.

Oorzaak van de vertraging is dit keer een rekenfout gemaakt door ambtenaren op het departement van Eurlings. In zijn brief noemt de minister dit soort vertragingen onacceptabel. :bash:

Volgende week donderdag maakt het kabinet bekend welke snelwegen in de Randstad de komende jaren worden aangelegd.

(Allemaal smoesjes als je het mij vraagt)

·
Administrator
30,140 Posts
Discussion Starter · #17 ·
Ja, ik zat precies voor de regen achter de bieren. Je hebt een mooie bui gemist! :cool:

Vertel, wat heb ik gemist. Nog nieuws over de A4 midden Delfland?

34,927 Posts
^^

Ja dat ook. ;)

Die bui hebben inderdaad grotendeels gemist, we hoorden alleen de knallen. Maar na jouw vertrek kwam er wel wat meer diepte en bevlogenheid in het gesprek wat het nog wel interessant maakte vond ik. Je hebt ook de gratis drank en bitterballen achteraf gemist. ;)

·
Administrator
30,140 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Ha, dat eerste biertje heb ik nooit afgerekend, dus met gratis drank zit het wel goed. :cool:

Wat de Randstad betreft kunnen we er lang er breed over lullen, maar als je als Nederland mee wil met de grote jongens, dan zal de Randstad zich niet alleen moeten presenteren als netwerkmetropool, maar het ook moeten zijn. Op een gegeven moment besef je dat je alleen door rigoreuse maatregelen te treffen er nog mogelijkheden zijn om iets voor elkaar te krijgen, en met de Randstad is dat net zo.

Kenmerk van een netwerk is dat het punten zijn die sterk met elkaar in verbinding staan. Dat laatste is probleem één natuurlijk, want elke metropool die meer dan veertig jaren nodig heeft voor een stuk snelweg tussen twee belangrijke punten wil natuurlijk geen metropool zijn. Het verkeer tussen de punten zit gewoon muurvast, en tenzij er een slagvaardige visie op komt zie ik dat voorlopig niet veranderen. En dan bedoel ik niet lapmiddelen als rekeningrijden, spitsstroken, OV alternatieven en thuiswerken, maar een snelweg die gelijktijdig naast de HSL zou zijn aangeleg, en sowieso een HSL die ook Den Haag een volwaardige aansluiting biedt. De huidige HSL maakt van Amsterdam een dependance van Brussel en Parijs, waar een ringsysteem (zweefbaan?) in de Randstad een veel betere ontwikkeling van de Randstad als metropool zou zijn geweest.

Ten tweede is Nederland natuurlijk veel te klein voor meer dan een metropool. Je moet dan ook af willen van discussies zoals het huisvesten van een Nationaal Historisch Museum in Arnhem en dat soort dingen. Kies je voor een metropool in Nederland, dan moet natuurlijk alles in die metropool een plaats krijgen.

Tenslotte is het kenmerk van een netwerk de ruimte tussen de punten en de verbindingen. Een fietstocht van Den Haag naar Rotterdam via Zoetermeer en de B driehoek leert dat we die ruimte volop aan het verstronten zijn met een grote brei van vinexwijken en bedrijfsterreinen. Dat heeft helemaal niets met metropolitaanheid te maken. Mijn Word spellingchecker kent dit woord niet eens, zegt al genoeg!

Mocht je dus in Nederland de ambitie willen hebben om een (netwerk)metropool er op na te willen houden die zich kan meten met Londen en Parijs, dan moet je harde en doeltreffende maatregelen nemen, vooral op infrastructureel gebied, en daarmee aan de slag gaan, in plaats van allerlei clubjes op gaan zitten richten die zich een plaats zitten te wurmen in het debat erover. Nederland is dan ook verschrikkelijk goed in het doodouwehoeren van zaken. Je zou bijna gaan pleiten voor een 'Pim Fortuyn van de landsinrichting' die de huidige Randstad als mislukt bestempeld en charisma genoeg heeft om politiek en burgers mee te krijgen in een goede organisatie van een netwerk waarin grootstedelijkheid en landelijkheid hand in hand gaan. Omdat ik in de verste verten niet zie hoe je dat in een politiek poldersysteem als de onze nog voor elkaar zou kunnen krijgen denk ik dat Nederland zich maar moet koesteren in een gebied met een paar leuke stedelijke kernen, maar ook niet meer dan dat.

Voor een toetsing van die conclusie had ik dat debat van gisteren even niet nodig maar nogmaals, als ik iets concreets heb gemist, dan hoor ik het graag.

Proost! :cheers2:

34,927 Posts
^^

De conclusie van de avond kwam ongeveer daar op neer. Netwerken, de leefbaarheid van de wijken en de nabijheid van open ruimtes waren belangrijke punten. Vooral in Zuid Holland is dat laatste een probleem zoals jij ook al aangeeft, het beetje ruimte wat er nog is wordt volgezet met bedrijven en nietszeggende woonwijken met straks Polder Schieveen als dieptepunt want het is één van de mooiste polders ten noorden van Rotterdam!

De leefbaarheid van de stadswijken is in alle steden in de randstad een probleem. Door eigendom, of beter gebrek daaraan eigenen bewoners zich hun woning, straat en buurt niet toe waardoor er verloedering optreed en je er weggaat zodra je je iets beters kunt veroorloven. Volgens mij moet gewoon zo snel mogelijk een groot deel van de sociale woningbouw verkocht worden aan de bewoners.

Wat ik vooral aardig vond aan het debat, en wat ik ook proef in debatten de laatste tijd in de media, is dat er weer een tijd lijkt te zijn aangebroken waarin we mogen dromen en mogen denken over grote visies. De afgelopen jaren mocht dat niet meer met als dieptepunt de nota ruimte waar totaal geen visie in zit en alleen maar strategie.

Al met al toch geen onaardig debat.

1 - 20 of 50 Posts