SkyscraperCity banner

1 - 9 of 9 Posts

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Eigenlijk post ik veel te weinig series over m'n woonplaats. Alkmaar is écht wel fotogeniek. Ik wandel ook graag door de binnenstad, ik zie daar iedere keer nog wel nieuwe dingen. Laat ik mij voornemen vaker Alkmaarse fotootjes te posten.

In deze serie niet de Kaasmarkt, niet de grachtjes en zelfs niet de mooie Alkmaarse vesten, maar een wandeling op het droge. Het is een grid, dit droge Alkmaar. De straten zijn er smal. De huisjes komen uit alle tijden, dus de gevels zijn afwisselend.

De uitleg heb ik zo kort mogelijk gelaten, ik wil vooral 'n sfeerbeeld schetsen, met de nodige verrassingen. Geniet ervan!

1.

2.

3.

4.

De Kooltuin, met het roemruchte café 't Kooltuintje, waar ze bijna altijd goede muziek draaien en de sfeer altijd apart gezellig is.

5.

6.

De Waag kan in geen enkele serie over Alkmaar ontbreken, natuurlijk. Het symbool van onze stad.

7.

De Dijk was lang een verloederd stuk stad, maar is nu in opkomst. Er heeft zich 'n heel leuk restaurant gevestigd en de buitenruimte is er onlangs ook flink verbeterd. Nu nog die parkeergarage en de louche winkeltjes zien te elimineren en 't wordt nog wat.

8.

9.

Alkmaar gespiegeld.

10.

11.

Het Hof van Sonoy.

12.

13.

14.

De Doopsgezinde Vermaning.

15.

16.

De Doelen.

17.

18.

19.

20.

21.

Het winkelgebied is meestal gezellig druk, en soms zelfs ergerlijk druk. Hieronder de Langestraat, de voornaamste winkelstraat van Alkmaar.

22.

Het Fnidsen.

23.

De vermaarde ijssalon Laan aan de Laat.

24.

25.

Terug naar de kalmte.

26.

27.

·
Bas
14,311 Posts
Leuke serie, leuke stad. Alkmaar, altijd +1, ik kom er graag, dus binnenkort ook maar weer even aandoen, tis eigenlijk net Leeuwarden. Druk, gezellig, lekker allemaal op elkaar gedrukt, rafelrandje aan de binnenstad gekleefd, hier kun je uren zwerven. Al hebben wij vorige keer de officiële stadswandeling gevolgd, en dan kom je ook op verrassende plekjes.

·
Gouda's Glorie
7,878 Posts
Alkmaar ziet er, hoewel ik er nog nooit ben geweest en dat dus ook niet echt kan beoordelen, prachtig uit. Wat ik wel mis is een échte landmark, zoals de Dom, de Grote Kerk in Delft, het Stadhuis van Gouda, de Peperbus in Zwolle, etc.

·
Registered
5,938 Posts
Goed bezig de laatste tijd Plaas!
Alkmaar is relatief onbekend voor mij. Heb volgens mij al eens eerder wat foto's van je voorbij zien komen van Alkmaar. Zo te zien, is het wel een bezoekje waard.

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #6 ·
^^ Dank voor de reacties!

Alkmaar ziet er, hoewel ik er nog nooit ben geweest en dat dus ook niet echt kan beoordelen, prachtig uit. Wat ik wel mis is een échte landmark, zoals de Dom, de Grote Kerk in Delft, het Stadhuis van Gouda, de Peperbus in Zwolle, etc.
Die landmarks heb ik in deze serie natuurlijk net 'n beetje vermeden, al komt de Waag toch al twee keer voorbij en zie je de Grote Kerk nog ergens op de achtergrond. Die Waag en de kerk zijn het inderdaad wel zo'n beetje, al is het Accijnstorentje zeker ook iconisch. De nieuwe brandweercentrale mag ook wel tellen, vind ik, 'n mooi gebouw en subliem gelegen. Die "landmarks" komen in volgende series nog wel voorbij :)

·
AstroNout
5,071 Posts
Mooie serie!

Alkmaar is voor mij een van de weinige Nederlandse steden van boven de 50k inwoners waar ik nog nooit ben geweest. Als ik deze rapportage zie, vind ik dat schandalig, want de foto's liegen er niet om... een prachtige stad! Dank voor het plaatsen.

·
Gouda's Glorie
7,878 Posts
Het ligt voor veel mensen ook nét iets te ver weg om even naar toe te gaan, en als bestemming voor een dag is Amsterdam aantrekkelijker.

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Je moet 'r eigenlijk gewoon 'n weekendje van maken, dan kun je fijn fietsen in de omgeving, die toch wel net iets unieker is dan Alkmaar zelf. Maar mooi is het wel.

In de zomer zijn er ook altijd veel leuke activiteiten in de binnenstad. Elke vrijdag zijn er orgelconcerten in de Grote Kerk, en dat orgel is echt wereldberoemd, dus de moeite waard. Op zaterdagavond en zondagmiddag zijn er concerten op het plein voor de kerk, ook heel leuk. Dit weekend is het Kaeskoppenstad, waarbij 'n deel van de binnenstad de 16e eeuw naspeelt. De Alkmaarders hoeven zich in ieder geval niet te vervelen, en de toeristen ook niet.

1 - 9 of 9 Posts