SkyscraperCity banner

1 - 20 of 167 Posts

·
Registered
6,075 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Omdat er van vele steden al projectoveraichts waren en van Alkmaar nog niet heb ik besloten er voor Alkmaar ook één aan te maken en bij te houden. Gezien het feit dat Alkmaar binnen de gemeente grenzen vrijwel volledig is volgebouwd is er straks na alle inbreidingen nog maar één weg om uit te breiden en dat is de hoogte in. We kunnen in de toekomst dus nog wel het een en ander aan projecten in Alkmaar verwachten. Ik zal hieronder beginnen met een zo volledig mogelijk overzicht van de huidige plannen en projecten van het moment.

Overstad

-een mix van winkels, woningen, kantoren, een bioscoop, parkeren, groen, water
-de bouw van 2.000 tot 2.400 woningen
-enige uitbreiding van de bestaande winkels, een betere winkelstructuur
-uitgebreide voorzieningen voor parkeren
-een wegenstructuur, die berekend is op veel verkeer
-voorzieningen voor vrije tijd (zoals een bioscoop en misschien zelfs een haven)
-een boulevard, een plein en een esplanade
-meer water in het gebied en veel bomen voor een groen karakter

3D animatie met verschillende zichtlijnen

Masterplan Overstad

Stationsgebied

Huidige stationsgebied

Plan gemeente

Animatiefilm stationsgebied

Hoek Vondelstraat en de Koelemalaan

ca. 140 woningen

Meer info: OverdieToekomst

Coornhertkade

60 appartementen

Meer info: Overdie toekomst

Geert Groteplein

ca. 300 woningen, winkels en centrum voor WWZ

Meer info: OverdieToekomst

Tuinderspad

150 woningen

3d Animatiefilm met verschillende zichtpunten

website Tuinderspad

Vivante en uitbreiding WC de Mare

39 appartementen

website vivante

Heemhof

74 appartementen

Schelpenhoek

Plan van gemeente

Het bolwerk, Helderse poort/De Singel

Helderse poort
27 appartementen

de Singel
14 Luxe appartementen

·
Gouda's Glorie
7,878 Posts
^^ Hoe hoog worden die woontorens?

Overigens is de benaming van dat eiland linksonder, 'Île de Alkmaar', ronduit hilarisch :lol:

·
Registered
6,075 Posts
Discussion Starter · #7 ·
67 meter bij Kooimeer.

En nu was ik de hoogste plannen nog vergeten te vermelden in het overzicht:bash:. Maar alsnog. Ome Dirk wil kantoren bij het DSB stadion bouwen van 67 meter hoog. Wie de architect is hoef ik niet te vertellen want dat is wel duidelijk.

Impressie is inclusief het uitgebreide stadion.

·
Registered
6,075 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Toch maar geen hoogbouw op hoek Koelmalaan

Bewonersprotesten en kritische geluiden in de gemeenteraad hielpen niets tegen het voornemen een hoog flatgebouw op de hoek Koelmalaan-Camphuysenkade te bouwen. Maar nu wil ook de projectontwikkelaar er vanaf.

Dat blijkt uit vragen aan gemeentelijke ambtenaren van fractievoorzitter Victor Kloos van de Onafhankelijke Partij Alkmar (OPA). ,,Ik kreeg de signalen al eerder dat hoogbouw op de helling stond. Ambtenaren hebben mij bevestigd dat de projectontwikkelaar liever grondgebonden woningen heeft op die plaats.''

Kloos is op zich tevreden dat hoogbouw op die plek niet doorgaat. Niet alleen zijn partij, ook veel omwonenden hebben er bezwaar tegen gemaakt. Wel zet hij vraagtekens bij de manier waarop een en ander is gegaan. ,,Als de raad bezwaar maakt, kan er niets. Dan krijg je van wethouder Binnendijk te horen dat het allemaal niet uit kan. Maar als de projectontwikkelaar bezwaren heeft, kan alles. Er zou daar een 'landmark' komen, kregen wij steeds te horen, dat was allemaal heel belangrijk. En nu kennelijk ineens niet meer.''

Kloos weet niet of ook de 16 verdiepingen tellende flat die op de plek van de Don Boscokerk moet verrijzen is geschrapt. ,,Ik heb signalen van wel, maar dat is niet bevestigd.''

Het OPA-raadslid zegt een 'pittige discussie' te willen voeren met het college van b en w. ,,We moeten oppassen als raad niet een decorstuk te worden. Eigenlijk zouden wij raadsleden bij elkaar geroepen moeten worden om alles te horen. Nu moet ik er zelf met ambtelijke vragen achter komen.''

Bron: NHD

·
Registered
6,075 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Nieuwe artist impressions van de Havenmeester, Schelpenhoek

zicht vanaf de vondelstraat

zicht vanaf de bierkade

zuidoost gevel

binnengebied

interieur impressie type GH 4de verdieping

interieur impressie type A 4de verdieping

Overzichten per verdieping

parkeerkelder

begane grond

eerste verdieping

2de verdieping

3de verdieping

4de verdieping

5de verdieping

6de verdieping

dak verdieping

meer info over dit project is te vinden op: Schelphoek

·
Gay love is love too
13,177 Posts
'Île de Alkmaar! Fantastisch!!

Bedankt voor het overzicht (ik had 'm nog niet eerder gezien), ik vind Alkmaar een heerlijke stad. Doet me denken aan mijn eigen Middelburg.

·
Registered
6,075 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Stationsgebied: Reaal

De eerste impressies van het nieuwe Reaal kantoor achter het station Alkmaar zijn online.

Uit een rood bakstenen volume is een sculptuur gesneden, die oogt als een bundeling van bouwblokken. Waar de harde, rode schil is doorsneden komt een licht en zachter weefsel tevoorschijn. Het middelste blok is een glanzende zonnecollector en openbaart zich als de parel in een oester. Tussen en onder de gebouwvolumes is een atrium uitgehold, dat functioneert als ontmoetingsplein voor kantoormedewerkers en bezoekers.

Bron: OPL Architekten

·
Lijepa naša
711 Posts
Wat leuk, ik wist niet van het bestaan van dit topic.

Wel leuke vernieuwingen voor Alkmaar, ik heb er aantal jaar in de buurt gewoond, en ken de stad wel goed. Moet er weer eens naartoe gaan, alweer zo'n vijf jaar geleden dat ik er voor het laatst was.

·
MP
9,962 Posts
Alkmaar en het kanaal

Toch een topic over Alkmaar! Hoera! Ik kon het in eerste instantie niet vinden, want het is wat inactief - de stad was naar een tweede blad verbannen.

Ik woon in Alkmaar, in de Vroonermeer. Preciezer: ik woon tegenover de "Vroonerkroon", het hoogste gebouw van Alkmaar. Helaas is het een wat saai gebouw dat ook niet echt functioneert: de dure appartementen zijn niet zo gewild als vooraf was gehoopt. De Vroonerkroon is als hoogbouwproject eigenlijk niet geslaagd.
De flat waar ik zelf in woon is één van de drie ronde flats. Deze hebben een mooi ontwerp en ook van binnen zijn de appartementen fraai. Ze hebben de vorm van een taartpunt: de straatgevel is breder dan die aan het atrium (de flats hebben een aardig atrium in het midden).

De plannen voor de nieuwe Overstad hebben m'n grote interesse. Ik ben er een groot voorstander van dat het kanaal meer in de stad wordt geïntegreerd. Nu is Alkmaar eigenlijk grotendeels met de rug naar het kanaal gebouwd. De Kanaalkade is bepaald geen aangename winkelstraat, de Bierkade is mooi maar platgetrapt door het autoverkeer, en de kades van de Overstad zijn zeer onaantrekkelijk. Het winkelcentrum dat er nu ligt is een goed voorbeeld van hoe men het kanaal lang heeft benaderd: het gebouw is naar binnengekeerd, binnen zijn de "winkelstraten", buiten is niks dan een parkeerterrein en een aardige brug die helaas alleen als doorgang functioneert, niet als gezellige plek met reuring, pandjes er rond, als plek van m'as-tu vu .

In de nieuwe plannen zal hoop ik op een echte kade worden ingezet. De plannen voor kantoorgebouwen aan het kanaal aan de andere kant van het spoor zijn natuurlijk ook een stap in de goede richting. Het kanaal kan de "Maas" van Alkmaar worden. Op termijn zal dan hopelijk ook de kant van de Huiswaard onder handen worden genomen.
Toch mis ik een ding in de plannen: een stevige visie op de Kanaalkade. Die is, zoals hij nu is, echt onder de maat. Investeer in mooiere panden, betere doorkijkjes naar de oude stad, het soort winkels, het zicht op de Overstad. In potentie aangename plekjes, zoals het kerkje (naast Zwaan&Ter Burg) worden nu weggestopt en gemaskeerd. Dat kan echt anders.

·
Registered
38 Posts
Toch een topic over Alkmaar! Hoera! Ik kon het in eerste instantie niet vinden, want het is wat inactief - de stad was naar een tweede blad verbannen.

Ik woon in Alkmaar, in de Vroonermeer. Preciezer: ik woon tegenover de "Vroonerkroon", het hoogste gebouw van Alkmaar. Helaas is het een wat saai gebouw dat ook niet echt functioneert: de dure appartementen zijn niet zo gewild als vooraf was gehoopt. De Vroonerkroon is als hoogbouwproject eigenlijk niet geslaagd.
De flat waar ik zelf in woon is één van de drie ronde flats. Deze hebben een mooi ontwerp en ook van binnen zijn de appartementen fraai. Ze hebben de vorm van een taartpunt: de straatgevel is breder dan die aan het atrium (de flats hebben een aardig atrium in het midden).

De plannen voor de nieuwe Overstad hebben m'n grote interesse. Ik ben er een groot voorstander van dat het kanaal meer in de stad wordt geïntegreerd. Nu is Alkmaar eigenlijk grotendeels met de rug naar het kanaal gebouwd. De Kanaalkade is bepaald geen aangename winkelstraat, de Bierkade is mooi maar platgetrapt door het autoverkeer, en de kades van de Overstad zijn zeer onaantrekkelijk. Het winkelcentrum dat er nu ligt is een goed voorbeeld van hoe men het kanaal lang heeft benaderd: het gebouw is naar binnengekeerd, binnen zijn de "winkelstraten", buiten is niks dan een parkeerterrein en een aardige brug die helaas alleen als doorgang functioneert, niet als gezellige plek met reuring, pandjes er rond, als plek van m'as-tu vu .

In de nieuwe plannen zal hoop ik op een echte kade worden ingezet. De plannen voor kantoorgebouwen aan het kanaal aan de andere kant van het spoor zijn natuurlijk ook een stap in de goede richting. Het kanaal kan de "Maas" van Alkmaar worden. Op termijn zal dan hopelijk ook de kant van de Huiswaard onder handen worden genomen.
Toch mis ik een ding in de plannen: een stevige visie op de Kanaalkade. Die is, zoals hij nu is, echt onder de maat. Investeer in mooiere panden, betere doorkijkjes naar de oude stad, het soort winkels, het zicht op de Overstad. In potentie aangename plekjes, zoals het kerkje (naast Zwaan&Ter Burg) worden nu weggestopt en gemaskeerd. Dat kan echt anders.
Helemaal mee eens. Met het kanaal valt veel meer te doen. Het project op het terrein van de inmiddels gesloopte Brandweer / Eyssen -grond is daar weer een mislukt voorbeeld van. De bedoeling was aanvankelijk om ook daar een doorkijk met het kanaal te maken of in elk geval een bouwplan dat het kanaal er bij zou betrekken. Dat is in het (deels door de bevolking gekozen) plan niet het geval. De overkant is nog dramatischer met het inderdaad naar binnen gekeerde NoorderArcade-winkelcentrum en de kille en tochtige 'boulevard' ervoor. Zou een nieuwe visie op moeten komen met de Overstad-plannen. Ik ben wel zeer benieuwd hoe het uiteindelijke Overstad-plan nu wordt. Is het bekend wanneer daar weer wat beeldmateriaal van beschikbaar komt?

·
MP
9,962 Posts
Infrastructuur

Ik ben ook benieuwd naar een definitief plan. De voorlopige plannen voorzien wel een beter gebruik van het Kanaal. De plannen rond het stationsgebied, die wel heel aardig zijn, lijken hier dan weer minder mee te doen.

De gemeente Alkmaar is voor openbaar vervoer. Ik ook. Investeren in het stationsgebied is dan ook sympathiek, hoewel het huidige station volgens mij prima functioneert. Over de auto hoor en lees ik veel minder. Dat is een beetje struisvogelpolitiek.
Met de grote projecten in Heerhugowaard is een voorstad ontstaan die bijna even groot is als Alkmaar zelf. Voor de Heerhugowaarders zal Alkmaar een centrum blijven, en ze zullen er ook met de auto willen komen. En hoe doen ze dat?
Een blik op de kaart leert dat het centrum met de auto eigenlijk alleen goed te bereiken is via de route Omval-Nieuwe Schermerweg-Friesebrug. Dat gaat tot grote problemen leiden. De hoop van de gemeente Alkmaar dat iedereen wel met de trein zal komen is natuurlijk erg ijdel.
Een betere verbinding met de ringweg is in principe via de Overstad te maken. Er ligt al een keurige ongelijkvloerse kruising bij station Noord. Vanaf deze kruising zou een weg kunnen worden aangelegd die de Hoornse Vaart voor een deel volgt en in de Overstad uitgeeft op parkeergarages en het winkelcentrum aldaar. Het doorgaande verkeer wordt via de oostelijke kanaaloever (de Noorderkade) verder afgewerkt. In zekere zin bestaat deze weg al wel (Koedijkerstraat -Zeswielen-Hertog Aalbrechtweg) maar deze weg is nu nog niet op dergelijk verkeer berekend.

Het zal wel nooit lukken om het verkeer van de Bierkade weg te krijgen. Dat is spijtig, want de Bierkade zou op zomerdagen een van de prettigste stukje stad kunnen zijn. Een omleiding van het verkeer is in theorie mogelijk door een nieuwe weg aan te leggen die naar een nog te bouwen brug over het kanaal voert en daar aansluit op de Edisonweg/Nieuwe Schermerweg. Deze oplossing is echter niet gemakkelijk: behalve een nieuwe brug zou sloop van de huizen aan de Spiegelstraat noodzakelijk zijn en moet een deel van het park worden opgeofferd. Zover zal 't wel niet komen.

·
Registered
6,075 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Met de betere verbinding HHW-Overstad is men al lange tijd bezig. Zo bestaat al lange tijd het plan om het trace van de zeswielen te verplaatsen naar de spoorzijde van de woningen.

De aansluiting van de bierkade naar de edisonweg zal niet gebeuren. Dan moet je dwars door het rode dorp heen en die wijk is pas voor een groot deel op nieuw gebouwd.

·
MP
9,962 Posts
Infrastructuur

De aansluiting van de bierkade naar de edisonweg zal niet gebeuren. Dan moet je dwars door het rode dorp heen en die wijk is pas voor een groot deel op nieuw gebouwd.
Het tracé dat ik voor ogen had was een ander dan jij bedoelt. In mijn "plan" (dat inderdaad denk ik niet haalbaar is) zou je rijdende op de Vondelstraat richting binnenstad, ongeveer ter hoogte van de Colijnstraat een afslag naar rechts krijgen: Oosterhoutlaan. Hier maakt de baan dan een bocht naar links om bij de Spiegelstraat de bebouwde kom weer in te gaan. Hier zou denk ik sloop moeten plaatsvinden om de weg een beetje mooi door de buurt te doen lopen. De weg gaat verder over het Baanpad, vanwaar de brug begint. Na de brug zal de weg met een bocht om de bebouwing aan de Schermerweg heen om te eindigen op een nieuw aan te leggen kruising (op deze plek staat thans een bedrijfspand). Hier kan gekozen worden voor het oostelijke deel van de huidige Edisonweg of een doorgaand stuk dat aansluit op de Nieuwe Schermerweg (nu het noordelijke stuk van de Edisonweg). Het Rode Dorp blijft dus wel gespaard.

Maar enfin, 't is maar een idee waarvan ik op voorhand al zei dat 't waarschijnlijk niets worden kon. Als het wel werd uitgevoerd zou het stuk stad ten westen van de weg (Schelphoek, Schermereiland, Bierkade) natuurlijk een mooie invulling kunnen krijgen. Dit stuk Alkmaar behoorde oorspronkelijk tot de binnenstad, maar is er door het kanaal en de Bierkade van los komen te staan. Deze misser zou je op deze manier enigszins kunnen herstellen.

Mooie plaatjes trouwens, in je tweede post. Dat ziet er wel veelbelovend uit!

1 - 20 of 167 Posts