SkyscraperCity banner

1 - 7 of 7 Posts

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bleef ik voor m'n vorige serie over Alkmaar nog gelijkvloers, voor deze serie ben ik de hoogte ingegaan. Zoals iedere moderne stad van betekenis is ook Alkmaar niet van parkeergarages gevrijwaard gebleven, en hoewel de nieuwste goed vormgegeven en ondergronds zijn, staan die oude blokkendozen er natuurlijk nog altijd. Het zijn prima plekken om van 'n uitzicht over de stad te genieten.

1.

Eerst het kanaal, met links de nieuwe winkelcentra en rechts de oude stad. Over die oude stad is het natuurlijk het aantrekkelijkst turen. De torens van de Waag, de Kapelkerk en het Hof van Sonoy priemen fijn omhoog, en dan is er natuurlijk nog de grote Sint-Laurenskerk.

2.

3.

4.

Vanaf een andere parkeergarage, de Karperton (te zien op foto 1), zie je de Kapelkerk beter en ook de andere kerken komen vanaf hier beter uit de verf.

5.

6.

De Rooms-Katholieke parochiekerk in de binnenstad, de Sint-Laurentius, met links op de foto een nieuwbouwproject.

7.

De Dijk.

8.

In het grote pakhuis, ooit een brouwerij, zit nu het Biermuseum én het proeflokaal De Boom, waar ik geregeld te vinden ben :cheers: .

9.

Meer pakhuisjes in deze kanaalbuurt...

10.

11.

Nog eens de Sint-Laurens, en dan 'n doorkijkje naar de Molen van Piet, Alkmaarse symbolen.

12.

13.

Een andere molen, tijdelijk ontwiekt, staat langs de Friese Weg. Op deze foto is mijn huis aan de horizon net te zien (één van de lage flats naast de hoge witte).

14.

Tot slot het kanaal nog maar 'ns, en wat vlagvertoon.

15.

16.

17.

Reacties zijn welkom.

·
Registered
7,793 Posts
Interessante foto's. Ik kom uit de regio dus ben wel bekend met deze leuke stad.

Die moderne gebouwen op de laatste foto haat ik echt. Lelijk en veel te massaal zo dichtbij de oude binnenstad...

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Het biermuseum is niet wereldschokkend, maar wel leuk voor 'n uurtje. Het biercafé eronder biedt langer vermaak, al ben ik het met de laatste aanpassingen van de kaart niet eens. Er zijn inmiddels betere bierlokalen in Alkmaar. Het volkscafé links op foto 8 is wat dat betreft geen slecht alternatief.

·
Registered
4,566 Posts
Ik ben totaal niet bekend met deze stad, misschien een of twee keer geweest in het verleden. Afgaande op de fotoseries lijkt me het een mooie stad.

Van de middelgrote steden is het volgens mij wel de stad met de minste midrise/hoogbouw.

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Hoogbouw is er inderdaad weinig, al zijn er wel plannen voor. Voorlopig is Alkmaar vooral uitgestrekt, zeker als je de voorsteden (Heerhugowaard, Heiloo, Bergen, Langedijk) meerekent. Met randgemeenten komen we met gemak aan de 200.000, dus eigenlijk is Alkmaar echt wel een grote stad, wat hoogbouw toch onvermijdelijk maakt. In de toekomst moet er een nieuw centrumgebied ten noorden van de oude stad verrijzen, Overstad, en daar komen dan ook enkele woontorens bij. Ook achter het station moet hoogbouw komen. Spectaculair hoog zal het allemaal wel niet worden, maar dat hoeft van mij ook niet, ik heb liever dat ze de gebouwen mooi ontwerpen.

·
Registered
1,211 Posts
Leuke serie. Ben zelf nog nooit in Alkmaar geweest. Zo op het eerste gezicht lijkt het een doorsnee Nederlandse stad, met wat leuke grachten, cafeetjes en wat onontkoombare architectonische missers uit de jaren '70/'80. Het ziet er al met al prima uit, dus wie weet kom ik er nog wel ooit.

1 - 7 of 7 Posts