SkyscraperCity banner

1 - 17 of 17 Posts

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Alkmaar is vooral bekend om z'n kaasmarkt en om het grote winkelaanbod. Daarmee trekt de stad al veel dagjesmensen. Maar Alkmaar heeft meer te bieden dan Waagplein en Langestraat, veel meer zelfs. In deze fotoserie doe ik verslag van 'n wandeling over de oude stadsomwalling van Alkmaar, die tegenwoordig een soort park geworden is. Daarbij zien we vooral veel 19e eeuwse villa's, maar onvermijdelijk natuurlijk ook één en ander van die vrij grote 17e eeuwse binnenstad. Ik heb 't commentaar beperkt gehouden. Geniet ervan!

1.

Een omstreden rood gebouwtje herbergt een aardige Turkse snackbar.

2.

Kanisstraat.

3.

Achterzijde Geest.

4.

IJshuisje. Onder dit huisje bevindt zich een kelder waar vroeger ijs uit de stadshracht werd opgeslagen. De onderaardse ruimte bleef door dit ijs ook in de zomer koud. Een 17e eeuwse koelkast!

5.

De Sint-Laurens.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

De katholieke Josephkerk.

13.

14.

15.

De Molen van Piet. "Piet" is een achternaam: de molen wordt nog altijd bewoond door de familie Piet.

16.

17.

Net buiten de oude binnenstad vind je 'n aantal van dit soort erkertjes en theekoepeltjes. De omgeving van Alkmaar trok al vroeg rijkelui van buiten de stad: er kon worden gejaagd, er kon worden gedraafd, er kon worden gewandeld. De zee is dichtbij.

18.

19.

20.

21.

22.

Een klein "kasteeltje" op de oude stadswal.

23.

24.

25.

Een bekend plaatje, opdat u niet vergeet: dit is Alkmaar.

26.

Achter de huizen is net de Kapelkerk zichtbaar.

27.

De achterkant van het Wildemanshofje.

28.

Een heel oude fabriek. In Alkmaar waren vroeger veel zoutziederijen.

29.

30.

Het Schermereiland, met één van de bewaarde luifels (er zijn er elders in de stad nog drie, geloof ik).

31.

32.

De Bierkade.

33.

Zo eindigt deze wandeling over de Alkmaarse vesten. Reacties zijn natuurlijk altijd welkom!

34.

·
der Niederländer
5,190 Posts
Mooie serie Plaas, terecht dat je deze nog eens onder de aandacht brengt. Alkmaar kent zo te zien mooie en intieme plekjes, ook buiten de bekende paden zoals het Waagplein met de kaasmarkt. Mooie singels ook met die 19e eeuwse stadspaleisjes. Die (19e eeuwse?) Josephkerk is trouwens wel een bijzonder exemplaar met die kleine torentjes. Was er een bijzondere reden voor waarom men daar in die tijd geen hogere toren aan toegevoegd heeft?

·
Gay love is love too
13,177 Posts
Mooie serie hoor. Erg leuke 19e en vroeg-20e eeuwse panden overal. Heel anders dan mijn thuisstad Middelburg waar in de 19e eeuw niets te beleven was en je bij de singels en vesten direct van 18e eeuwse architectuur naar 21e eeuwse architectuur wandelt.

·
Registered
5,938 Posts
Leuke serie en wat een mooi stadje zeg!
Ben enkele keren in Alkmaar geweest bij AZ-Feyenoord, maar kwam niet verder dan 1 of 2 kroegen. Lijkt me leuk een keer een dagje te vertoeven daar met mijn vrouwtje.

Wat een gezellig huis met dito tuin op foto 10. Wonen daar bekenden van je?
Op de Heemraadssingel in Rotterdam staat ook zo'n soort brug als op foto 13.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=heemraadssingel,+rotterdam&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.525085,9.854736&ie=UTF8&hq=&hnear=Heemraadssingel,+Rotterdam,+Zuid-Holland&ll=51.91568,4.455794&spn=0,0.05476&t=h&z=15&layer=c&cbll=51.915779,4.455797&panoid=AJuix3BPB7fhdoZHpzicIA&cbp=12,238.22,,0,8.13

·
Bekijk m'n vingers maar..
1,037 Posts
Leuk om foto's van een wat onbekendere stad te zien. Aanvullende series zijn wat mij betreft meer dan welkom.

Op basis van de foto's doet Alkmaar me erg aan mijn thuisstad denken.

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Dank voor de reacties :)

Deze serie laat natuurlijk maar 'n klein deel van Alkmaar zien (de vesten en directe omgeving), vandaar dat de nadruk op 19e eeuwse villa's ligt en 't wat kneuterig oogt. Ik zal in andere series de 17e eeuwse architectuur meer aan bod laten komen, en zelfs de hedendaagse, want die is er ook.

Mooie serie Plaas, terecht dat je deze nog eens onder de aandacht brengt. Alkmaar kent zo te zien mooie en intieme plekjes, ook buiten de bekende paden zoals het Waagplein met de kaasmarkt. Mooie singels ook met die 19e eeuwse stadspaleisjes. Die (19e eeuwse?) Josephkerk is trouwens wel een bijzonder exemplaar met die kleine torentjes. Was er een bijzondere reden voor waarom men daar in die tijd geen hogere toren aan toegevoegd heeft?
Voor deze kerk weet ik 't niet, maar de andere 19e eeuwse katholieke kerk in het centrum, een vroege Cuypers, heeft ook geen toren en dat was omdat ze anders de Grote Kerk zou overtreffen. Dat wilde het stadsbestuur blijkbaar niet hebben. Er heeft nog 'n derde katholieke kerk gestaan, ook van Cuypers, die een hoge vieringtoren had. Dat mocht blijkbaar wel, of toch niet, want in de jaren 80 is deze waardevolle kerk gesloopt om er 'n winkelcentrum voor in de plaats te zetten. Barbaren.

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Wat een gezellig huis met dito tuin op foto 10. Wonen daar bekenden van je?
Dat is in het Hofje van Splinter, één van de vele 17e eeuwse hofjes die Alkmaar nog rijk is. Het is wat verborgen, je moet het echt weten, de deur openduwen en dan kijken. Op deze foto oogt 't wat drukker, omdat er net 'n rondleiding binnen was gekomen. Prettige reuring. Het hofje wordt nog steeds bewoond door alleenstaande oude dames met 'n laag inkomen, zoals de bedoeling was, en is nog altijd eigendom van de erven van Margaretha Splinter. Dat is nog eens continuïteit!

·
Registered
7,793 Posts
Leuke foto's. Het blijft een leuk stadje. Kwam er als Noord-Hollander regelmatig in mijn jeugd.

Recentelijk is een vriend van mij in het oude stadhuis getrouwd. Dat blijft ook een schitterend gebouw dat ongetwijfeld nog voorbij zal komen.

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Mja, je kunt de hele stad niet beoordelen op basis van de oude stadswal en de 19e eeuwse villa's daaromheen. Kom eerst maar eens kijken, zou ik zeggen. Ik zal de komende tijd nog wel series over het oude centrum zelf gaan plaatsen ook.

·
Registered
202 Posts
Leuke serie, vind Alkmaar ook niet lelijk maar je hebt elke keer grote praat over Groningen in sommige topics op dit forum. Bent nu in de stad geweest en vind het toch beter dan je eerst oordeelde heb ik het gevoel, maar ik vind Groningen toch wel heel wat mooier/indrukwekkender als Alkmaar als ik deze fotos zie hoor.

Verder leuke fotos zou graag eens zon foto serie van Groningen willen zien :)
zelf geen camera die hier goed genoeg voor is.

·
Bas
14,311 Posts
Bedankt voor de rondleiding, ik ben vorig jaar met de stadswandeling in Alkmaar ook over een deel van de wallen aan de west-en noordzijde gelopen, zelfs een plaatje daarvoor nog gebruikt in `Raad de stad`. Alkmaar is voor ons eigenlijk de eerste grote stad `aan die kant` van de plas en het heeft net zo`n intiem, geborgen karakter als Hoorn of Leeuwarden.

Alkmaar is ook altijd druk, vooral in de zomer met toeristen uit de direkte omgeving. In die zin is het dan wel lekker om na het stadsbezoek zelf nog eens een ommetje over de omwalling te maken, terug op zoek naar de gratis geparkeerde auto. Ja, dat kan nog in Alkmaar, mede daarom ben ik ook vol lof over deze prachtige stad. Zo dichtbij..... zo vertrouwd.

·
Uut Stad
1,229 Posts
Mooie serie met leuke straatjes en een goed gebruik (foto 7). Er zitten een aantal leuke doorkijkjes in het gebied!
Toch stoor ik me aan de lelijke verkeersborden (en enkele lantaarnpalen) en de aanwezigheid van auto's. Dit zijn echter wel twee dingen die niet uit het hedendaagse leven weg te denken zijn...

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #17 ·
^^ Het stukje op #15 maakt zelfs deel uit van de centrumring, daar is het best druk. Vandaar die hoge, lelijke lantaarnpalen en het asfalt. Delen van de vesten zijn gelukkig autovrij (zoals bij #7), andere stukken hebben 'n woonbestemming, dus daar wordt wel geparkeerd.
Links op #17 zie je nog het met gras begroeide dak van de Singelgarage, een grote parkeerkelder onder de gracht. Dat is dan weer wél mooi opgelost :)

1 - 17 of 17 Posts