SkyscraperCity banner
1 - 18 of 18 Posts

·
Registered
197 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Welk Belgisch torengebouw staat bij jullie op 1 en waarom?

Mijn keuze:

De boekentoren te Gent (Henry van De Velde, 1933). Een pareltje van modernistische architectuur, tevens één van de wijnige tijdloze (moderne) torengebouwen in België.

·
Registered
5,970 Posts
Dan ga ik los voor de Boerentoren :

zelfde periode, maar tikkeltje hoger, al is de boekentoren in Gent ook prachtig imo

Van de moderne torens... hopelijk één die nog in aanbouw is of nog moet gebouwd worden... altijd streven naar beter!

·
Registered
5,970 Posts
Ook een pareltje : de oude Alcateltoren in Antwerpen, vooral de achterkant.

Zal er eens een serietje over maken ooit...

·
Alias Thec
1,365 Posts
Behalve veel van de genoemde, vind ik het gehele werk van Renaat Braem stuk voor stuk te pruimen. Ze moeten alleen wat meer opgeknapt worden. zo als bij deze is gebeurd in Leuven:

fotograaf onbekend (www.drooghmans.be)

ja verklaar me maar voor gek, maar iets van de wat rare visie van Corbusier is via Braem in Belgie terechtgekomen. megalomaan

·
Registered
628 Posts
s' Lands hoogste (zuidertoren) is niet mis. Maar de klassiekers (boerentoren, boekentoren) blijven ook om trots op te zijn

·
Registered
270 Posts
Ik vind de boekentoren wel mooi, maar hij oogt goedkoper dan de boerentoren, die straalt echt de welvaart en economische vooruitgang uit die Antwerpen meemaakte tijdens het interbellum.

·
Registered
6,117 Posts
De boerentoren!
Maar net als Rotterdam A is die lelijke kolos, de financiëntoren één van mijn favorieten. (lelijke hoge dikzak :hahaha: ) Echt spijtig dat hij helemaal gaat veranderen. Echt de indrukwekkendste Brusselse toren, prachtig gelegen op die helling, dominerend over het hele centrum.

·
City Geek
1,200 Posts
Ja de Boerentoren is heel mooi, jammer dat er zo maar één staat in België (dat maakt hem dan anderzijds mssn net wel speciaal).
Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat van de nieuwe Rogiertoren. Volgens mij wordt dat ook een hele fraaie.

·
Registered
218 Posts
Sorry maar ik vind de boekentoren maar een lelijkaard. Wel veel waard omdat het 1 van europa's eerste hoogbouw is maar kwa ontwerp vind ik het maar erg jaren 60 ogen wat dan weer als lelijk beschouwd wordt. De Boerentoren in Antwerpen is naar mijn mening beter.

·
Urban Explorer
1,064 Posts
Komaan, de boekentoren straalt een en al macht uit. Ik vind het een prachtig gebouw dat enkel een verfrissing nodig heeft.

·
Registered
197 Posts
Discussion Starter · #17 ·
giergel said:
Komaan, de boekentoren straalt een en al macht uit. Ik vind het een prachtig gebouw dat enkel een verfrissing nodig heeft.
Inderdaad, het wordt tijd dat ze dit prachtig monument in haar oude glorie herstellen. Vooral langs de binnenkant lijdt het gebouw onder halfslachtig oplapwerk. Zo werd o.a. op de hoogste verdieping een prachtige parketten vloer bedekt met een laag mottige vinyl.

In internationale architectuurboeken zijn steeds 2 Belgische gebouwen terug te vinden, nl. het Volkshuis van Horta en de Boekentoren: de ene werd reeds afgebroken en de andere staat er maar verloederd bij. Kortom, monumentenzorg in Vlaanderen/België op z'n best. :sleepy:

·
Urban Explorer
1,064 Posts
De Universiteit Gent en Stad Gent willen wel de Boekentoren zo snel mogelijk renoveren. Normaal was dit gepland voor 2005 maar de renovatiewerken zullen waarschijnlijk maar starten in 2006...

De kostprijs van de vernieuwing van de Boekentoren worden geraamd op 40 miljoen euro!

1 - 18 of 18 Posts