SkyscraperCity banner

21 - 40 of 160 Posts

·
Zitterd veur ummer
2,035 Posts
Ziet er op zich niet slecht uit. Allen laten de torens me denken aan twee nieuwe toren s die ze bij de haven van Dussledorf hebben gebouwd/gaan bouwen.

·
Registered
387 Posts
Eind 2004 gaf wethouder Sjoers samen met projectontwikkelaar Van der Looy het startsein voor de bouw van Residentie Fortezza.Zij deden dat door het bouwbord te onthullen op de voormailge Praxislocatie, die in 2003 door de gemeente is aangekocht. Projectontwikkelaar Van der Looy zal een appartementecomplex realiseren waarin plaats is voor 190 woonappartementen. Naast appartementen is er op de begane grond ruimte voor overige functies, hiervoor is 5500 vierkante meter beschikbaar. Ook komen er 500 parkeerplaatsen waarvan het grootste deel bestemd is voor de toekomstige bewoners, het overige deel is voor algemeen gebruik. Deze parkeermogelijkheid vervangt de huidige parkeergelegenheid die geheel verdwijnt.

Met de bouw van Residentie Fortezza wil de gemeente de looproutes in de binnenstad veranderen. Een duidelijker verbinding tussen het station en het Centrumplein is onderdeel van het plan.

Bron: Site Masterplan Almelo

Hedenavond bood de gemeente een wat gedetailleerdere Powerpointkijk op de geplande ontwikkelingen. De volgende afbeeldingen en opnames werden daarvan geschoten, om deze met u te delen. Overigens is de beeldkwaliteit, niet wat ik van mezelf gewend ben.

1. De tot nu toe bekende impressie.

2. Wethouder Bierbuik.

3. Structuurplan, waarin het allemaal toch zo mooi past.

4. De heren-projectontwikkelaar. Nieuws: deze zijn sinds kort ook eigenaar van het Twente Centrum geworden.

5. De locatie.

6. Het maquettemodel.

7. Adembenemende 3D-view vanaf de zijkant.

8. Zijgevel / kopgevel.

9. Torentje.

10. Mogelijke blik in het atrium, wanneer er een staalconstructie gebruikt wordt.

11. Idem. Met hout.

Bewegende beelden
1. Gelul over de zijgevel.

2. Verantwoording van het spectaculair ontwerp.

3. Omtrent de naamgeving.

4. Omtrent de hoogte.

·
Registered
7,313 Posts
Ziet er niet verkeerd uit. Foto 10 is van het Bimhuis in Amsterdam, dit zal wel als referentiebeeld bedoeld zijn.

·
ruiten drie
868 Posts
Discussion Starter #25
Ik tel 23 lagen en dakopbouw!

In laatste filmpje noemen ze 70 en 60 meter!

Ik moet dit even verwerken... :cheers:

·
Registered
1,330 Posts
SJONGE JONGE! Heftig. Wat een 'brutaal' complex. Foto 9: je zou er bijna bang van worden. Prachtig! Letterlijk een baken en entree van het centrum. Ik ben onder de indruk.

Dank je voor de foto's en info Robert!

·
Registered
4,042 Posts
Update 17-09-05: De echte bouw is nog niet begonnen

Het gebied waarop het complex komt te staan. Voor de rij huizen op de achtergrond loopt het toekomstige kanaal (nu nog parkeerplaats).

De oude fabriek naast het complex, hier is vast wel een leuke bestemming voor te vinden

Om de nieuwe toegangsweg naar het centrum te laten slagen moet eigenlijk dit redelijk nieuwe gebouw worden gesloopt. Het beoogde voetgangerspad loopt dwars door dit pand.

·
Registered
387 Posts
Om de nieuwe toegangsweg naar het centrum te laten slagen moet eigenlijk dit redelijk nieuwe gebouw worden gesloopt. Het beoogde voetgangerspad loopt dwars door dit pand.
Hoe kom je bij die informatie? Tijdens de meest recente informatieavond begreep ik dat 't pand wel blijft staan. Er komt géén 'zichtas' vanaf 't centrum 'langs' Fortezza tot aan 't station, voor zover 'k weet.

·
ruiten drie
868 Posts
Discussion Starter #32
Ramses said:
Dat bedoeld Ramses ook vast niet. In zijn visie zou de route vanaf station dwars door het gebouw 'De Waaierd' moeten lopen. En daar ben ik het volledig mee eens. Zelf speel ik al langer met de gedachte de actie "Weg Met De Waaierd" :) op te zetten. Het (lelijke) gebouw staat echt alles in de weg, een grove stedenbouwkundige fout. Een 2e grote reden voor sloop is dat het fraaie Twenthe Centrum weer in vol ornaat te zien zal zijn. Een gebouw met zo'n grote symbolische betekenis voor de stad stop je niet zo respectloos weg.

Ramses said:
De oude fabriek naast het complex, hier is vast wel een leuke bestemming voor te vinden.
De projectontwikkelaar van Fortezza heeft sindskort ook het Twenthe Centrum in bezit. Er zijn plannen om hiervan het cultuurcentrum van de stad te maken. Verschillende instellingen uit Hof88 zouden dan naar hier moeten verhuizen.

·
Registered
4,042 Posts
EFKA said:
Dat bedoeld Ramses ook vast niet.
Inderdaad, het is een mening van mij die ik hierboven een beetje teveel als feit had weergegeven. Volgende keer zal ik er wel voor zetten: Ik vind... :)

De Waaierd staat gewoon teveel in de weg. Op zich vind ik het geen lelijk gebouw, elders in de stad zou hij niet misstaan, maar op zo'n belangrijke locatie is deze gewoon ongewenst.

Als men toch graag wat hoogbouw aan Almelo wil toevoegen dan lijkt me de plek aan de overkant van de Waaierd (bij de rechtbank, tegenover de uitgang van het station) me goed geschikt voor nog een nieuw hoogbouwproject. Dan krijg je een mooi cluster.

·
ruiten drie
868 Posts
Discussion Starter #36 (Edited)
Van de informatie-avond van vandaag:

Het prachtige zicht op de torens samen. Het andere diagonale bouwdeel (het verlengde van de rechtertoren) is nog net te zien en die wordt maar 3 lagen hoog. Dit wordt een soort brug naar de andere delen. Het deel linksboven de auto worden kantoren. Tussen het complex wordt een binnentuin gemaakt en met veel glas afgeschermd. De invulling rondom het complex, zowel het plein erachter als de nieuwe wandelkade, wordt zeer hoogwaardig ingericht.

Het is nog een voorlopig ontwerp, maar de hoogte blijft denk ik wel gehandhaaft. Dat was wel te merken aan de toon van de sprekende wethouders. Dit jaar komt het definitieve ontwerp, waarna in het najaar van 2006 waarschijnlijk de schop erin kan!

:cheers:

·
ruiten drie
868 Posts
Discussion Starter #37
Toevoegende beelden:

Zicht (zie inzetje) vanaf zuidwest en noordwest op de toren en doorsnede met binnentuin.

Situatie. De nieuwe brug over het water ontbreekt hier nog.

Het 'Fortezzaterrein' met links het Twenthe Centrum, daarachter de bouw van het ROC en rechts de stationstoren.

·
ruiten drie
868 Posts
Discussion Starter #39
Nee, dat zullen wel de mensen van de visuals zijn.
Architect is Bedaux de Brouwer uit Tilburg.

21 - 40 of 160 Posts