SkyscraperCity Forum banner

Almelo-stationsomgeving: dé architectuurtuin van Oost Nederland

8000 Views 38 Replies 19 Participants Last post by  Bikkel
22
Zonder overdrijven en chauvinistisch te zijn, denk ik dat het stationsgebied in Almelo dé architectuurtuin van Twente wordt,
en misschien wel van Oost Nederland. Er zijn en komen veel gebouwen van goede architectuur in een klein en compact gebied.
Een mix van moderne architectuur en de belangrijkste textielerfenissen. Bovendien ontstaat door het vele aanwezige water
en (toekomstige) boulevards en pleinen een aantrekkelijk stedelijke setting voor de gebouwen.

Vier torens (55, 64, 65 en 70 meter) zal het gebied gaan tellen, die onderling slechts zo'n 300m van elkaar staan.
Hieronder een reportage van het gebied. In Apeldoorn, Arnhem, Zwolle, Deventer, Hengelo of Enschede zie ik dit niet terug. :)

Fabriekspijp met portiershuis, onderdeel voormalige fabriek Van Heek-Scholco.

Het Torentje, onderdeel voormalige fabriek Ten Cate, Witzand, 1910

Stoomspinnerij Twenthe, Arend G. Beltman, 1914

NS-station, Koenraad van der Gaast, 1964

Stadhuis, J.J.P. Oud, 1973

Centrale bibliotheek, Henk Döll, Mecanoo, 1994

Gerechtsgebouw, Cor Kalsbeek, Daad architecten, 1995

Welkoop, IAA Architecten, 1996

De Roef, Duinker Van der Torre, 1996

City Haven, Karel Nieuwland, 1997

Belastingkantoor, Op ten Noort Blijdenstein, 2003

Javatoren, Op ten Noort Blijdenstein, 2006

ROC van Twente, Royal Haskoning, 2006

Poppodium, Ben van Berkel, UN Studio, 2008

Residentie Fortezza, Bedaux de Brouwer, 2008

Almeline-terrein, Tangram Architecten, +/- 2010

Indië-terrein, Urhahn Urban Design (architect nog niet bekend), vanaf 2010.

Situatie:

See less See more
1 - 20 of 39 Posts
Ik ben benieuwd of het gebied straks echt de 'architectuurtuin' van Oost-Nederland zal worden. Het komt nu nog erg rommelig en wat provinciaals over. Maar de voortekenen zijn goed. Toch denk ik dat de architectuurliefhebber straks in Roombeek in Enschede meer bijzonders zal kunnen zien. Drie musea in een buurt vol kleine en grotere architectonische juweeltjes. Zonder hoogbouw misschien, maar uiteindelijk toch interessanter.
Dat ben ik niet met je eens. Er gebeuren mooie dingen in Roombeek, maar buiten de wat grotere projecten zoals Twentse Welle en het Gezondheidscentrum is het vooral middelgrote en kleinschalige woningbouw.
In Almelo wordt de mix veel diverser. Alleen al het Indiëterrein dat in ontwikkeling is, kun je vergelijken met de gemiddelde bouw van woningen in Roombeek.
Mooie gebouwen hoor!
Alleen denk ik wel dat die vele al wat oudere kleine huisjes wel afbreuk doen aan de grote, moderne gebouwen die nu worden neergezet.
Als dit 'de architectuurtuin van oost-Nederland' is weet ik wel dat ik niet snel voor de architectuur naar oost-Nederland zal gaan.
Je kan je stad beter niet profileren met een dergelijke slogan als het (nog) niet is waargemaakt. Dit zal enkel golven van deceptie tot gevolg hebben. :)
Residentie Fortezza springt eruit, of anders gezegt, de rest valt niet op.
Almeline-terrein is natuurlijk nog weinig van te zeggen.

Vier torens (55, 64, 65 en 70 meter) zal het gebied gaan tellen, die onderling slechts zo'n 300m van elkaar staan.
Hieronder een reportage van het gebied. In Apeldoorn, Arnhem, Zwolle, Deventer, Hengelo of Enschede zie ik dit niet terug
Ik zie dit trouwens wel terug bij Zwolle, Arnhem, Enschede en wellicht ook Apeldoorn. alleen dan wordt alles een maatje groter(meer/hogere torens)

Heb je trouwens nog wat meer foto's van de Javatoren?
EFKA said:
Dat ben ik niet met je eens. Er gebeuren mooie dingen in Roombeek, maar buiten de wat grotere projecten zoals Twentse Welle en het Gezondheidscentrum is het vooral middelgrote en kleinschalige woningbouw.
In Almelo wordt de mix veel diverser. Alleen al het Indiëterrein dat in ontwikkeling is, kun je vergelijken met de gemiddelde bouw van woningen in Roombeek.
"De wat grotere projecten" maken een flink deel van het totaalplan van Roombeek uit. Ik vind dat er in Almelo een losse verzameling gebouwen wordt neergezet, terwijl in Roombeek aan een echte stadswijk wordt gebouwd. Roombeek geeft een levendige afwisseling tussen winkelstraten, drie musea, een theater, heel veel verschillende woontypen van boerderette tot hightech-villa's. Daarom iwordt de stationsomgeving in Almelo straks een gebied dat je doorkruist op weg naar de binnenstad, Roombeek is een bezoek op zich waard.
@EFKA, bronvermelding foto's?
Of het echt Dé architectuurtuin wordt kan ik nog niet zo zeggen. Dat moet de toekomst uitwijzen. Almelo is niet bang om voor gewaagde architectuur te kiezen. De bibliotheek is daar het mooiste voorbeeld van. Het poppodium kan die status ook krijgen. Fortezza is een voorbeeld van moderne maar ook tijdloze architecttur. Dat zie ik graag meer. Gewaagde 'Architectuur' kan ook gevaarlijk zijn en na een aantal jaren lelijk worden. Tijdloos en bijzonder is het streven als je het mij vraagt, en de ruwheid van de bestaande textielarchitectuur. Het station, Twenthecentrum en Stadhuis zijn natuurlijk al geweldig en zijn in menig architectuurboekje te vinden.

Het stationsgebied van Almelo heeft vele kansen. Het is een gebied dat pas aan het begin van een grote ontwikkeling staat. De Kerkenlanden, Westerdok, Indie en het Stationsemplacement. Almelo kan hier een heus visitekaartje neerzetten. Met Fortezza zetten we een al hele mooie stap. En de keuze voor Tangramarchitecten voor de toren op het Almelineterrein stemt me ook erg vrolijk. Ik heb er alle vertrouwen in. De gemeente moet ambitieus blijven en dit uitstralen aan ontwikkelaars en architecten. De ontwikkelingskansen die Almelo rond het station heeft, heeft bijna geen enkele stad in het oosten des lands, dus waar wachten we op.
See less See more
waar blijft de counter-attack van Enschede? ;)
Hier ben ik :) .

En aangezien in een ander topic mijn reactie was :

-Waar zijn de nieuwe plannen van Almelo terug te vinden ( waaronder de nieuwe woontoren van 22 lagen ) ?
Dit omdat ik die projecten als Enschedeer, het wel waard vind om deze hier te tonen .
Zou ik het dus niet negatief gaan vergelijken met onze stad .

Nu weer terug bij het vergelijk tussen andere gebieden in Oost Nederland .
Of dit nu mooier of beter of groter is dan bij ons .
Ga ik me niet eens over uitlaten en zou ik precies mijn karakter dat hier al bekend is nog meer een scheve verhouding geven ;) .

Wat ik wel kan zeggen is .
Dat ik als Enschedeer gebieden zoals de Boulevard en Roombeek minstens net zo interessant vind .
Dit omdat het geheel eromheen ook stedelijk aandoet .

( Die strijd is trouwens tussen Enschede-Hengelo ;) ) .
See less See more
almelo is goed bezig met zn vier torens (55, 64, 65 en 70 meter), maar de ijsseltoren/voorsterpoort in zwolle of de boulevard in enschede en zelf la tour in apeldoorn zijn wel een stuk indrukwekkender. Dat zwolle 1 project heeft met 4 torens (40,50,60,70m) in een straal van 100 meter zegt ook al wel genoeg denk ik ;)

neemt echt niet weg dat almelo goed bezig is hoor, vele steden van die grootte in ons land halen wat almelo doet ook bij lange na niet!
:rofl:
Almelo? Dan horen Arnhem en Nijmegen zeker niet meer tot Oost-Nederland? Die steden hebben zo'n enorme voorsprong dat het nog eeuwen duurt eer Almelo ook maar in de buurt komt. De stationsomgeving weet ik uit eigen ervaring stelt in Almelo geen zak voor; die is ronduit lelijk en doods. Accepteer nu maar dat de strijd in Oversticht tussen Zwolle en Deventer gaat.
Deventer is een dorp en Zwolle een saaie provinciestad. Het gaat in het oosten tussen Nijmegen, Arnhem en Enschede.
Deventer is toch wel de mooiste stad van het oosten. Als het gaat om moderne architectuur dan wordt het moeilijk. Er springt niet echt een stad boven uit.
Dan heb je een andere smaak dan mij .
Een dagje Deventer dat ik laatst maakte deed me dan ook lang niet aan steden denken zoals Nijmegen / Arnhem en Enschede .
Ook al zijn de historische bezienswaardigheden wel een lust voor het oog .
Maar dan zou je net zo goed naar Ootmarsum of Zutphen kunnen gaan .
Almelo de architectuurstad van Oost-Nederland? Ga toch weg, dat is Boekelo waar het mooiste bouwwerk van Oost-Nederland, wat zeg ik.... heel Nederland staat ;)
Daar heeft die gelijk aan .
En Dorp daar mag je ook best mee pronken .
Het is werelds meest modernste in zijn soort :) .
@ Dorp en anderen

EFKA zei niet 'is' maar 'wordt'
1 - 20 of 39 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.