SkyscraperCity banner
1 - 20 of 52 Posts

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Almere eist ov-lijn door het IJmeer

Als er geen vervoersverbinding komt tussen Almere en Amsterdam door of onder het IJmeer, dan weigert Almere de 60 duizend woningen te bouwen die het kabinet eist. Zelf pleit de groeistad voor een lightrail onder het IJmeer, gekoppeld aan een brug bij een aan te leggen eiland.

De gemeente Amsterdam en de provincie Flevoland stellen zich achter Almere op. Ziet het kabinet niets in zo'n verdere ontsluiting van Almere, dan zal de benodigde grootschalige woningbouw volgens de bestuurders moeten worden gerealiseerd in waardevolle gebieden in de Randstad, zoals Waterland en het Groene Hart.

Dit beeld schetst de Structuurvisie Almere 2.0, die vandaag aan de ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Cramer (VROM) wordt gepresenteerd. In oktober beslist het kabinet over dit deel van het Randstad Urgent-programma.

In de structuurvisie van Almere is het plan opgenomen de groeigemeente met Amsterdam te verbinden via een lightrailtunnel onder het IJmeer. Die wordt de laatste kilometer vanaf een nieuw eiland ('IJland') via een brug naar het vasteland van Almere gevoerd. Met een IJmeerverbinding, die Amsterdam aansluit op de Hanzelijn bij Lelystad, is tussen vier en zes miljard euro gemoeid, aldus wethouder Adri Duivesteijn van Almere.

De nadelen van de aanleg kunnen volgens de plannenmakers met natuurmaatregelen worden gecompenseerd, waardoor het ecologisch herstel van IJmeer en Markermeer wordt bevorderd.

Juist onder aanvoering van milieuorganisaties nemen de laatste maanden de protesten toe tegen elke vorm van bebouwing in het IJmeer. Ook veel watersporters en omwonenden zijn tegen. Maandag voegde Provinciale Staten van Noord-Holland zich hierbij.

Opvallend is dat de Amsterdamse voorman van GroenLinks, wethouder Maarten van Poelgeest, zich wel voorstander toont van bouwen in het IJmeer. 'Hij steekt zijn nek uit', vindt zijn Almeerse collega Duivesteijn.

Van Poelgeest: "Een ov-verbinding onder het IJmeer is noodzakelijk. De bouw van een eiland in het IJmeer kan juist geld opbrengen voor de noodzakelijke versterking van natuurwaarden van het IJmeer en het Markermeer."

Daarmee lijkt de discussie over de groei van Almere, in combinatie met meer openbaar vervoer en bredere snelwegen, voor de tweede keer op scherp te worden gezet. Het kabinet stemde anderhalf jaar geleden in met verbreding van de A6, A1 en A9 om Almere beter te ontsluiten. Na protesten van natuurbeschermers werd afgezien van een nieuwe snelwegtunnel langs het Naardermeer.

Bron: dag.nl
Wat ik niet helemaal uit het stuk/plaatje begrijp is of de genoemde brug ook echt van Amsterdam naar Almere gaat of alleen naar IJburg fase 2, want met alleen een lightrailverbinding red je het niet lijkt me.

·
Registered
6,070 Posts
Wat ik uit de tekst hier en uit het plaatje lees is dat er een brug tussen 'IJland' en Almere wordt gebouwd en een tunnel naar 'IJland' naar IJburg.

·
Premium Member
13,057 Posts
Dat ze de A6-A9 maar eens aanlegden, samen met een verbreding van de A6 thv Almere zelf.
Veel effectiever en veel minder duur dan zo'n lightrailproject. Ik heb inmiddels begrepen dat de kosten al op €5 miljard (!) zijn geraamd.

·
Moderator
16,918 Posts
Almere - Pampus? Best een debiele naam eigenlijk.

Volgens mij zijn die opgetelde getallen van woningen in 2030 samen ook geen 60.000 woningen..

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Dus ze denken echt dat die tienduizenden mensen allemaal met de lightrail naar Amsterdam zullen gaan? Stel er gebeurd een ongeluk in die tunnel dan is een stad met (dan) 350.000 inwoners aangewezen op één snelweg (A6) om naar Amsterdam te komen.

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Almere - Pampus? Best een debiele naam eigenlijk.

Volgens mij zijn die opgetelde getallen van woningen in 2030 samen ook geen 60.000 woningen..
10.000 + 20.000 + 11.000 + 17.000 + 2000 = 60.000 ;)
En de naam Pampus komt van het eilandje (fort) Pampus, tussen Amsterdam en Almere in het IJ.

Goede zaak overigens dat Almere toch een beetje druk eronder zet op deze manier! Hoop dat het positief uitpakt!

·
Bekijk m'n vingers maar..
1,037 Posts
Als ze die woningbouw in het Markermeer aanelggen kan je net zo goed van Almere tot Marken alles inpolderen met wat randmeren en recreatieplasen. Zo'n dediele spoorlijn/spoorbrug over het langste stuk van het IJmeer gaat nergens over.

·
Moderator
53,143 Posts
Ik heb inmiddels begrepen dat de kosten al op €5 miljard (!) zijn geraamd.
Dat hoorde ik ook net op de radio... In sommige landen leggen ze voor dat geld een 400 kilometer lange HSL-lijn aan (LGV Est), maar hier kan er net 15 km lightrail uit... :nuts:

Volgens mij doen we toch iets niet goed hier.

·
Just another user
4,936 Posts
Ze zijn de vekeerde kant op doorgedraaid in Almere.

Naar Wetlands is veel te weinig onderzoek gedaan. Ik dat het onderhoud onbetaalbaar gaat worden, omdat het in het trechterpunt ligt van het Markermeer en de stroomsnelheden van het water deze eilandjes doen eroderen. Bereiken we het verkeerde effect mee, helder water haal je in mijn optiek alleen door afsluiten IJmeer of de hele zooi in het midden van het Markermeer 10 meter uitbaggeren.

Die lightrail gaat van A naar B waar ook een Intercity trein hoort te rijden. Dus gewoon eerst inzetten op een spoorverdubbeling.

·
Registered
481 Posts
Dat hoorde ik ook net op de radio... In sommige landen leggen ze voor dat geld een 400 kilometer lange HSL-lijn aan (LGV Est), maar hier kan er net 15 km lightrail uit... :nuts:

Volgens mij doen we toch iets niet goed hier.
Ach, ik heb liever dat ze (te) hoog inschatten dan te laag zoals bij een ander Amsterdams OV project.

Maar goed, die 5 mld is natuurlijk de reden dat Van Poelgeest voor is. De kans dat dit bedrag vrijkomt is 0% dus dan kan je als politicus risicoloos voor zijn. En als er straks een goedkopere variant komt (lees: brug / dijk in plaats van tunnel) dan kan je zonder gezichtsverlies weer tegen zijn.

·
Registered
6,070 Posts
Wat eigenlijk het meest opvallende is aan de keuze is dat men hier van een kilometerslange tunnel uitgaat. Verreweg de meest dure oplossing voor een gebied dat qua natuurwaarde weinig van betekenis op dit moment is (waterstromen schijnen voor de natuur slecht te zijn), en alleen horizonvervuiling beperkt.

Ook vraag ik mij af of het nou een spelletje is qua politiek en kosten, en dat men eigenlijk uitkomen op een andere variant.

·
Registered
8 Posts
Terechte houding van de gemeente Almere.
De snelweg A9/A6 onder het Naardermeer is ook al afgeblazen.
Dan maar grof geschut inzetten op de IJmeertunnel.
Het kost de belastingbetaler klauwen vol met geld omdat de meeste milieuorganisaties dit soort procedures aanzienlijk vertragen.
Het is weliswaar goed dat ze bestaan, maar met echte afdoende oplossingen komen ze nooit.
Daarnaast wil de regio zich duurzaam ontwikkelen en de IJmeertunnel past precies binnen dat kader.
Het is het één of het ander.

·
Registered
106 Posts
Het was toch het plan oorspronkelijk om een brug van ijburg naar almere te maken? is dat nou aangepast door al die negatieve geluiden de laatste tijd?

·
Registered
443 Posts
Ja daaag. Rot op. Wij in voorne putten en rotterdam wachten al 50 jaar op de a4 zuid en die komt er ook nooit, terwijl die voor een derde van de aanlegkosten van de lightrailverbinding aangelegd worden.

·
Registered
34,673 Posts
^^ Het duurt erg lang, maar die A4-Zuid gaat er ook echt komen, zeker nu de A4-Noord door Midden-Delfland er komt. Dat is nu eindelijk vrijwel zo goed als zeker. Mijn tip: A4-MD in 2015 klaar, de A4-Zuid in 2020. ;)

On-topic: dat men deze dure verbinding tussen Amsterdam en Almere eist is m.i. niet meer dan logisch. Hoevaak hebben we niet achteraf aan de infrastrcutuur moeten werken, met de vele onnodige files tot gevolg? Zowel betreffende Rotterdam als zeker ook Almere en Amsterdam is dit eigenlijk een constante. Men probeert dergelijke congestie nu eens eindelijk voor te zijn, en dat idee wordt nu door de betrokken gemeenten en provincies breed gedragen.

Esthetisch zie ik veel liever een geweldig imponerende brug die ook nog eens een geweldig uitzicht over het water en de beide steden zou bieden, dan besparen we alweer 2 miljard uit. En een brug heeft nauwelijks negatieve effecten voor de waterstromen en is bij calamiteiten uiteraard veel veiliger dan een lange tunnel. :)

·
Registered
34,673 Posts
^^ Nu de A4-MD echt in zicht komt verharden de "fronten", dat is duidelijk en zoals te verwachten was. De tegenstanders gillen zoals gebruikelijk luider dan de voorstanders. Maar het aantal voorstanders groeit, met name bij het bedrijfsleven en bij de lokale partijen.

Want waar vroeger het thema "voor die weg zijn" gelijk stond aan politieke zelfmoord, is het nu weer bespreekbaar. Plaatsen als o.m. Oud-Beijerland verliezen door de steeds slechter wordende verbinding met Rotterdam steeds meer (ook kapitaalkrachtige) inwoners. Die gaan o.m. naar Rotterdam terug of komen in mijn wijk (Barendrecht-Carnisselande) te wonen. Dan hebben ze een heel flink stuk file minder, maar nog steeds wel file voor het Vaanplein (tussen 06:00 en 09:30 uur dagelijks op werkdagen). Dat verlies aan bewoners begint op te vallen en bijvoorbeeld in Oud Beijerland ook "pijn" te doen. En uiteraard worden de problemen voor Spijkenisse en de achterliggende gemeenten op Voorne-Putten ook steeds erger, ook dat verhoogt zeker weer de druk om tot de aanleg van de A4-Zuid te komen.

En als die A4-route aan de noordkant compleet is, zal er automatisch nog meer druk komen op die laatste 8 kilometer naar de zuidkant. En dan is na 75(!) jaar totaal onnodig gezeur en getraineer de corridor Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Antwerpen eindelijk gereed. :)

Wat dat betreft gaat het bij Almere qua wegenaanleg best nog wel snel. ;) Die nieuwe verbindingen zouden er ook in 2050 kunnen liggen als het net zo snel gaat als bij de A4. Sterker nog, dan nog mag men niet eens klagen. ;)

·
Registered
485 Posts
De A4-zuid komt er denk ik niet hoor... Ze zullen wel een stroomlijnalternatief toepassen voor A4-A15-A29.
Dat denk ik ook, en m.i. heeft de A4 zuid ook niet de hoogste prioriteit als je kijkt naar de wegen rond Rotterdam. Zoveel meerwaarde heeft die na verbreding van de A15 écht niet. De echte knelpunten na de aanleg van de A13-16 en A4 MD zijn de oeververbindingen. Ik denk dat het eerstvolgende echt grote knelpunt de Brienenoord wordt.

Wat betreft de situatie tussen Amsterdam en Almere: hier moet men niet willen aantakken met de metro! Dat gaat te langzaam. Er ligt een prima railverbinding, pak die aan! Spoorverdubbeling lijkt me hier veel zinvoller. Als je het spoor dan gelijk geschikt maakt voor 200 km/uur en de HSL hierover laat rijden heb je gelijk een uitbouw van je hogesnelheidsnet te pakken.

·
Registered
485 Posts
Want waar vroeger het thema "voor die weg zijn" gelijk stond aan politieke zelfmoord, is het nu weer bespreekbaar. Plaatsen als o.m. Oud-Beijerland verliezen door de steeds slechter wordende verbinding met Rotterdam steeds meer (ook kapitaalkrachtige) inwoners. Die gaan o.m. naar Rotterdam terug of komen in mijn wijk (Barendrecht-Carnisselande) te wonen. Dan hebben ze een heel flink stuk file minder, maar nog steeds wel file voor het Vaanplein (tussen 06:00 en 09:30 uur dagelijks op werkdagen). Dat verlies aan bewoners begint op te vallen en bijvoorbeeld in Oud Beijerland ook "pijn" te doen. En uiteraard worden de problemen voor Spijkenisse en de achterliggende gemeenten op Voorne-Putten ook steeds erger, ook dat verhoogt zeker weer de druk om tot de aanleg van de A4-Zuid te komen.
De files voor het Vaanplein zullen straks al veel minder zijn of verdwijnen na de verbreding van de A15. Daarnaast is het nog maar de vraag of b.v. Spijkennisse echt baat bij de aanleg van de A4-Zuid heeft, aangezien het waarschijnlijk heel erg prijzig wordt om op deze snelweg op dit stuk op- en afritten naar Spijkenisse te maken. Het is dan dus ook nog maar helemaal de vraag of die op- en afritten aangelegd worden. Volgens mij zijn er voor deze gemeenten goedkopere en betere oplossingen te bedenken waarvoor je geen A4-Zuid nodig hebt.

En als die A4-route aan de noordkant compleet is, zal er automatisch nog meer druk komen op die laatste 8 kilometer naar de zuidkant. En dan is na 75(!) jaar totaal onnodig gezeur en getraineer de corridor Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Antwerpen eindelijk gereed. :)
een omnummering van A29 naar A4 bereikt hetzelfde ;).

·
Registered
433 Posts
Hartstikke goed dat Almere dit afdwingt!

Deze variant van de IJmeerverbinding bevalt me ook wel. Door geen weg tussen IJburg en IJland aan te leggen bespaar je mooi een hoop geld en zorg je dat minder mensen de auto pakken omdat ze met het OV gewoon sneller zijn. Wanneer je hier wel een weg aanlegt staat alles toch direct vast zodra je in Amsterdam bent.

Sommige mensen vinden dat ze beter kunnen focussen op verbetering van de huidige spoorverbinding maar daar ben ik het niet mee eens. Voor de mensen die van deze lightrailverbinding gebruik zouden is de huidige verbinding namelijk een gigantische omweg. Als je kijkt naar de hemelsbrede afstand tussen IJburg en IJland is dat maar 7 kilometer. Wanneer je geen nieuwe verbinding aanlegt is de afstand met het OV tussen de 26 en 40 kilometer (afhankelijk van of je een intercity wilt gebruiken of niet).

Begrijp me niet verkeerd: Ik vind dat die spoorverdubbeling ook echt nodig is maar dat is het met het huidige Almere al.
Wanneer er nog eens 30.000 mensen aan de westkant bij komen en ook meer mensen in IJburg zit je volgens mij zo op 50.000 mensen die bijna langs deze verbinding wonen. Dit lijkt me toch meer dan genoeg om zoiets te verantwoorden?

1 - 20 of 52 Posts