Persbericht van kantoorgenoot. Eén voor de discussie.
---oooOooo---
Het roodgele McDonalds-paviljoen dat voor het oude, karakteristieke, postkantoor op de Coolsingel staat, is voor veel Rotterdammers een doorn in het oog. Toen het Rotterdamse stadsbestuur de ambitie uitsprak om van de Coolsingel weer een singel met allure te maken, nam TomDavid Architecten het intiatief tot een studie en ontwerpvoorstel voor een mogelijke nieuwe McDonalds-flagshipstore.
Feit is dat McDonalds nog enkele tientallen jaren een erfpachtovereenkomst voor zijn toplocatie op de Coolsingel heeft en deze begrijpelijkerwijs ook niet zal willen opgeven. Toch is er vanuit Rotterdamse kringen altijd veel weerstand geweest tegen de plaats en verschijning van de huidige McDonalds.
Hoewel het plan van TomDavid kan rekenen op brede steun, lijkt het nieuwe ontwerp er voorlopig niet te komen. TomDavid pleit voor een transparante discussie met alle betrokken partijen: bestuurders, ondernemers en Rotterdammers.
In het voorstel van TomDavid zijn de wensen van bijna alle partijen verwerkt:
- een vrijer zicht op het Postkantoor voor het publiek
- orientatie van het paviljoen naar alle zijden
- betere integratie in het stedelijke tissue van de Coolsingel
- restaurantfunctie op de begane grond, toiletten en kantoren onder het maaiveld
Het dak dient als een stedelijke tribune, als het ware een oplopend dakterras, georienteerd naar het plein voor het postkantoor.
De open en transparante gevel vormt een opvallende, tweezijdige entree naar de Coolsingel en de Meent.
Door de verplaatsing van het terras van de Meent-zijde naar het dak en het plein wordt er een volwaardige verbinding gemaakt tussen de Coolsingel en de Meent. Op deze wijze worden zowel de nieuwe (zij)entree van het postkantoor als de entree van McDonalds onderdeel van een breed voetgangersgebied onder een rij prachtige oude bomen.
Als je het goed uitvoert kan dit slagen.
Het is nu een gebouw met een vreetschuur uiterlijk in een zee van ruimte waarbij het gebouw zelf dan weer in de weg staat. Nu wordt die ruimte aangepakt door deze een functie te geven als terras/verblijfplaats.
Ik vind het idee dat het maaiveld doorloopt over het paviljoen en dus als uitkijk dient wel wat hebben. Ik denk alleen wel dat skaters het zullen gaan gebruiken als skate ramp en ik weet niet of je daar zo blij mee moet zijn in een druk bewandeld gebied. Het kan zo wel een opvallend element worden waar men zal gaan zitten. Een podium voor straatmuzikanten/optredens zou misschien een leuk idee zijn om er van te maken.
Dat ding op TS moest ik ook gelijk aan denken. Als je het zo uitvoert kan het wel leuk zijn. De impressies zijn echter zo slecht dat je er moeilijk op kunt oordelen. Echt bijzonder matig photoshopwerk...
Op basis van deze beperkte render zou ik zeggen dat er veel te weinig zitplaatsen binnen zijn tov de huidige situatie. De bezettingsgraad is volgens mij vrij hoog. De mac zal dus nooit akkoord gaan met een afname van het aantal zitplekken.
Leuk bedacht. Misschien is het ook leuk om eens te onderzoeken wat er zou gebeuren wanneer je de uitbreiding van Post Rotterdam volledig los van het postkantoor zet (ingang post op +1 dmv slurf), McD integreren in de kop aan de Coolsingel en bomen met veel liefde verplaatsen naar de (veel te brede) stoep voor het stadskantoor.
'Goed', omdat ik het toch liever zie verdwijnen. Liefst geïntegreerd in het oude Postkantoor, maar dat mag helaas niet zo zijn. Misschien als Rotjeknor ooit nog 'ns geld overhoudt, dat die erfpacht dan afgekocht kan worden. Maar dat zit er de komende tijd helaas niet in. Trouwens.......; McDonalds loopt toch altijd zo te pochen over haar 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemerschap'?!? Nou; Ik vind het niet Maatschappelijk Verantwoord als dat ding daar blijft staan. Toegegeven... Dit argument heeft het effect van een luchtbuks op een olifant. Maar als je 'm goed weet te raken, dan heeft het een kans.
Het huidige pand past prima bij McDonalds. Het is lelijk en ziet er onsmakelijk uit, precies zoals de producten die men verkoopt. Iedereen die zich stoort aan het pand zou daar eens bij stil moeten staan. Het is juist belangrijk dat mensen worden geconfronteerd met dit soort lelijkheid, omdat ze zo worden herinnert aan waar het voor staat.
This is an older thread, you may not receive a response, and could
be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
SkyscraperCity Forum
A forum community dedicated to skyscrapers, towers, highrises, construction, and city planning enthusiasts. Come join the discussion about structures, styles, reviews, scale, transportation, skylines, architecture, and more!