SkyscraperCity banner
1 - 10 of 10 Posts

·
-
3,628 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik had net gereageerd op de thread Worlds largest freeway interchange.
Ik kan me herinneren dat een vergelijkbaar onderwerp hier ook al eens ter sprake is gekomen. Ik zit nu met een vraag waar misschien iemand hier wel antwoord op kan geven. Maar eerst even wat informatie en plaatjes:

Een van de grootste en drukste snelwegen loopt ten zuiden van Los Angeles:
El Toro Y

The El Toro "Y" is a freeway interchange in southern Orange County, California where the Santa Ana Freeway, Interstate 5, and the San Diego Freeway, Interstate 405 merge. South of that point, it retains the name "San Diego Freeway" but the highway designation "Interstate 5." The junction, located in southeastern Irvine, is named for the El Toro region, itself named after the nearby Marine Corps Air Station El Toro. (The base closed in 1999 and much of the area incorporated as the City of Lake Forest).

The "Y" is one of the busiest interchanges in the world; from 1975 to 2002, daily traffic surged from 102,000 to 356,000 vehicles a day.[1] By the early 1990s it had also become one of the most congested, its severe overcrowding fed by a housing boom in southern Orange County.

In November 1990, Orange County voters approved Measure M, a half-cent increase in the county sales tax to finance transportation improvements. In 1993, the California Department of Transportation (CalTrans) began a massive expansion project, adding a new interchange at Bake Parkway, new collector/distributor lanes, and new carpool lanes and connectors. The $166-million project also vastly increased regular traffic lanes. After the project was completed in 1997, the El Toro Y stood as the widest roads in the world, at 26 traffic lanes wide.

The traffic delays at the interchange sparked the construction of several parallel bypass toll roads. The San Joaquin Hills Toll Road, designated California State Highway 73, opened in November 1996 and connects San Juan Capistrano and Costa Mesa. An extension to California State Highway 241, the Foothill Toll Road, is under development. It would bypass the El Toro Y to the east and connect to I-5 in northern San Diego County.

http://en.wikipedia.org/wiki/El_Toro_'Y'
Pictures of El Toro Y, taken with Google Earth:

26 Rijbanen... :runaway:

Niet zo massief en indrukwekkend als de El Toro Y, maar qua intensiteit zeker niet de mindere, de Frankfurter Kreuz die de luchthaven verbind met de stad:

Frankfurter Kreuz

The Frankfurter Kreuz is an Autobahn interchange in the city of Frankfurt in Hesse, Germany where the autobahns A3 and A5 meet. The interchange was originally to be built from 1931 to 1933, but due to World War II construction was not finished until 1957. It underwent massive remodeling in the 1990s, as it had been frequently overloaded due to excess traffic. Today, both autobahns have ten lanes.

Two tunnels of the Cologne - Frankfurt high-speed railway line have been put below the Kreuz. The Kreuz is situated at the northeastern corner of Frankfurt International Airport.

Along with the airport and the airport's railway station, the Frankfurter Kreuz is commonly seen as a symbol of Frankfurt's good connections to the world.

With 300,000 cars daily it is the most heavily used interchange in Europe, followed by the Kamener Kreuz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Frankfurter_Kreuz

Maar een ding snap ik niet, waarom zijn de Amerikanen 26 rijbanen nodig om 350.000 auto's per dag te verwerken terwijl de Frankfurter Kreuz met veel minder rijbanen 300,000 per dag verwerkt? Is het Amerikaanse logica (bigger is better)? Waarom zien we weinig voorbeelden van efficient denken in de VS?

·
a hacked brain
837 Posts
Over het algemeen is in de US veel meer ruimte voor asfalt. Bovendien is het ondenkbaar om je niet per auto te verplaatsen (vooral in L.A.).

Verder zijn er nog zaken als:
Duitsland: rechtshouden (uitgezonderd de voertuigen met hoge snelheid)
USA: langzaam verkeer rechts, de rest mag zelf een rijbaan kiezen en zelfs rechts inhalen mits het netjes gebeurt.

Ik ben wel eens per auto teruggekomen van de Cebit in Hannover en toen kon men vrijwel alle banen VANAF de messe gebruiken, de andere kant op was beperkt tot slechts 1 baan + vluchtstrook.
Dit heb ik ook meegemaakt in San Francisco waar de rijbanen op de brug 's ochtends de stad IN, in de meerderheid zijn, 's avonds zijn er meer rijbanen de stad UIT.

Wat ik in L.A. gemerkt heb is dat bijna alle opritten in de spits stoplichten gebruiken die heel kort rood-groen zijn om een goede spreiding van het invoegende verkeer te krijgen.

·
Registered
500 Posts
Is het ook niet zo dat ze het bij de weg in LA het hebben over intensiteiten op een wegvak en in Frankfurt over de totale kreuz? Ik weet dat het wegvak A15/A16 bij Ridderkerk ruim 250.000 per dag telt. Maar knooppunt ouderijn zal in totaal ook wel richting de 300.000 gaan. Maar dat zijn dus feitelijk twee wegen (A2 en A12) Dus tellen ze in LA en Frankfurt wel dezelfde dingen?

·
Registered
114 Posts
Als ik die plaatjes zo bekijk, denk ik dat het ook ligt aan de afslagen. De Frankfurter Kreuz is zo te zien een nagenoeg rechte weg met een enkele afslag. El Toro Y heeft veel meer een labyrintisch karakter en moet men veel meer ruimte reserveren voor invoegen en uitvoegen.

·
Bas
14,378 Posts
Ben paar keer in de Verenigde Staten geweest en ik kom regelmatig in Duitsland. Wat mij opvalt is dat Duitsers minimaal met 120 km/u over een klaverblad jassen, als ze de bochten niet hoeven te nemen, en dat Amerikanen zo gemiddeld nog niet op 90 km/u zitten op zo`n moment. Dus een Duitse kruising verwerkt meer auto`s per 24 uur dan een Amerikaanse kruising.

Dan ook nog: Duitse auto`s zijn gemiddeld iets korter dan Amerikaanse auto`s, er wordt in duitsland meer geritst dan in Amerika en over de afstanden tussen de auto`s kan ik niet zoveel vertellen. Amerikanen rijden wel graag tot aan de bumper van hun voorganger bij een verkeerslicht, `to buckle up` heet dat in New York City.

Het budget om wegen aan te leggen is in Duitsland veel krapper dan in Amerika, waar de grondprijs voor verbredingen en uitbreidingen van wegen ook veel lager ligt. Ik heb aan beide zijden van Amerika echter vele kilometers ongebruikt asfalt zien liggen en Autobahnen in Duitsland zijn gemiddeld ook beter benut, drukker dus.

Volgende week ga ik weer lekker naar Hamburg, over de moeder der Autobahnen, de A1. Heerlijk, het gevoel van echte vrijheid op de weg.
Fahr`n, fahr`n, auf der Autobahn..... :)

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
railway stick said:
Volgende week ga ik weer lekker naar Hamburg, over de moeder der Autobahnen, de A1. Heerlijk, het gevoel van echte vrijheid op de weg.
Fahr`n, fahr`n, auf der Autobahn..... :)
Offtopic: Grappig, ik ga volgend weekende ook naar Hamburg.

·
Moderator
47,111 Posts
In Duitsland zijn ze gewoon veel efficiënter dan in de USA. Kijk maar naar het laatste plaatje, de vliegtuigen vliegen bij Frankfurt ook een stuk dichter op elkaar.

·
Registered
2,152 Posts
Vanaf rijbaan 5 (per richting), neemt de capaciteit van de snelweg nog maar amper toe. Een snelweg met 8 rijbanen per richting kan ongeveer net zoveel auto's verwerken als een snelweg met 5 rijbanen per richting.

1 - 10 of 10 Posts