Hier zou Dubai jaloers op zijn, ziet er erg mooi uit! Na het missen van het tennisstadion is dit als publiekstrekker voor Amersfoort een prima alternatief.
Giga-golfcentrum in Vathorst
Door RICHARD HOVING
AMERSFOORT - De kans is groot dat het grootste overdekte golfcentrum van de wereld in Amersfoort komt. Volgens de initiatiefnemer van de Indoor Golf Arena staat de stad met stip op één als vestigingsplaats.
Een eerste schetsontwerp van het interieur van de Indoor Golf Arena. BRON ZWARTS EN JANSMA ARCHITECTEN
Het 1,8 hectare grote complex moet samen met het stedelijk zwembad en de kunstijsbaan waar vergevorderde plannen voor zijn, een plek langs de A1 krijgen ter hoogte van de afslag naar nieuwbouwwijk Vathorst. De gemeente Amersfoort en Ontwikkelings Bedrijf Vathorst willen meewerken aan de komst van de Indoor Golf Arena. Het golfcentrum beslaat 1,4 hectare kunstgras waarop kan worden geoefend op putten of een bal uit de zandbunker slaan. Volgens directeur Jon Standing van het bedrijf Indoor Golf Project gaat het om het grootste overdekte golfcentrum van de wereld. De oefenfaciliteiten doen niet onder voor de oefenmogelijkheden op een buitenbaan, zegt hij. In het complex moet ook een viersterrenhotel, golfwinkel en een sauna komen.
Het Ontwikkelings Bedrijf Vathorst neemt de plannen van Standing serieus, zegt directeur Van Veelen. ,,We praten al langere tijd met Standing. Het is een ambitieus plan, maar het ziet er zeer serieus uit.’’
De kosten voor het golfcentrum komen voor rekening van het bedrijf Indoor Golf Project. Directeur Standing wil niet zeggen om hoeveel geld het exact gaat. ,,Er zijn tientallen miljoen euro’s mee gemoeid.’’
Het overdekte golfcentrum dat aan de rand van Vathorst moet komen, mikt op 150.000 bezoekers per jaar.
Volgens initiatiefnemer Jon Standing van het bedrijf Indoor Golf Project uit Almere maakt de golfsport in Nederland een enorme groei door. ,,Er is in het Nederlandse bedrijfsleven geen tweede voorbeeld te vinden van een bedrijfstak die zo snel groeit als de golfbranche.’’
Met de Indoor Golf Arena wil Standing golfers 365 dagen per jaar de mogelijkheid bieden op kunstgras hun korte spel te oefenen. Het overdekte centrum krijgt daarnaast twintig golfsimulatoren. Een viersterrenhotel, kantoorruimte en een welness centre met sauna maken ook onderdeel uit van het complex. ,,Gezien de faciliteiten moet de Indoor Golf Arena het topsportcentrum voor golfend Nederland worden.’’
Het Amsterdamse architectenbureau Zwarts en Jansma heeft een eerste ontwerp voor de Indoor Golf Arena gemaakt. Zwarts en Jansma ontwierpen eerder het nieuwe stadion voor voetbalclubs AZ en ADO Den Haag.
In het ontwerp is de hoteltoren de blikvanger. Standing sluit niet uit dat het definitieve ontwerp er anders uit komt te zien. ,,Toen het ontwerp werd gemaakt, gingen we nog niet uit van Vathorst en ook niet van een combinatie van golfcentrum, zwembad en ijsbaan.’’
De komende maanden wordt het plan verder uitgewerkt. Komend najaar moet duidelijk worden of de bouw van het centrum definitief doorgaat
Ik kan het niet beter verwoorden^^:banana:Bizar, maar wel mooi. Met het debacle van het tennisstadion in het achterhoofd ben ik voorzichtig optimistisch.![]()
’Golfcentrum wordt een drama’
Door RICHARD HOVING
AMERSFOORT - De Nederlandse Golf Federatie (NGF) volgt de plannen voor een overdekt golfcentrum in de Amersfoortse wijk Vathorst met belangstelling.
Maar of het een succes wordt, is volgens directeur Henk Heyster ‘koffiedik kijken’.
Het bedrijf Indoor Golf Project wil een groot complex realiseren waarin golfers op het korte werk (bijvoorbeeld putten) kunnen oefenen.
Directeur Heyster van de NGF, met 306.000 leden de derde sportbond van Nederland, stelt vast dat in andere landen waar de golfsport populair is, geen grote overdekte oefencentra staan. ,,In Zweden, Engeland of de Verenigde Staten zie ik ze niet.’’ Heyster ziet zich zelf op een winterse middag wel naar de Indoor Golf Arena gaan om te putten. ,,Maar thuis kan ik ook oefenen. Ik heb vaste vloerbedekking.’’
De Indoor Golf Arena moet in 2010 langs de A1 ter hoogte van de afslag Vathorst staan. Jaarlijks wordt gemikt op 150.000 bezoekers.
Golfer Groeneveld uit Amersfoort (’Ik speel al 35 jaar’) ziet niets in de plannen. ,,Het wordt een drama. Golfen onder een dak, daar krijg je gauw genoeg van. Een golfer wil ballen slaan. In een overdekt centrum zijn de mogelijkheden beperkt. Golf is ook een buitensport. Een golfer wil de wind door zijn haren voelen’’
Volgens Groeneveld moet de gemeente Amersfoort ook op haar hoede zijn. ,,Een dergelijk project gaat de gemeente altijd geld kosten. Zo werkt het nu eenmaal.’’
Sportwethouder Kruyt staat volgens een woordvoerster ‘positief’ tegenover het overdekte golfcentrum. ,,Het gaat om een grote accommodatie. Maar de wethouder wil wel meer duidelijkheid over de haalbaarheid.’’ Volgens de initiatiefnemer kost het plan tientallen miljoenen euro’s. Het geld moet Indoor Golf Project zelf bijelkaar zien te krijgen.
Omdat iets als dit nog nergens in de wereld staat, is het volgens de directeur al gedoemd te mislukken (typisch Nederlandse conservatisme en angsthazerij). Ook een enkele golfer die het niets vindt. Skiën wordt ook buiten beoefend, maar de overdekte ski centra 's schieten als paddenstoelen uit de grond. De grote massa zal deze overdekte golf court vast a mass gaan opzoeken. Zeker op de dagen dat het regent, koud of winderig is, en zulke dagen hebben we veel in NL.Mooi ontwerp, maar als ik de golfers (doelgroep, deskundigen) hoor, gaat het zo niet werken...