SkyscraperCity banner

1 - 20 of 3314 Posts

·
Registered
69 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Amersfoort: La Balise

AMERSFOORT - In de wijk Nieuwland wordt vandaag begonnen met de bouw van de 60 meter hoge woontoren La Balise. De achttien verdiepingen tellende torenflat wordt het herkenningspunt voor de regio. La Balise wordt in Amersfoort alleen voorbijgestreefd door de Onze Lieve Vrouwetoren, die 98 meter hoog is.

De bouw van het nieuwe Amersfoortse ‘ baken’ staat al enige jaren op stapel, maar werd begin vorig jaar uitgesteld vanwege de tegenvallende huizenmarkt.

Nu heeft projectontwikkelaar Heijmans besloten het gebouw van architect Ashok Bhalotra toch neer te zetten op de laatste lege plek in Nieuwland, in de hoek van de snelweg A1 en de Bunschoterstraat. ,, Je moet op een gegeven moment je verantwoordelijkheid nemen,’’ zegt directeur Jaske. ,, Met La Balise worden de wijk Nieuwland en het project Stadstuinen afgemaakt.’’

Normaal gesproken begint een ontwikkelaar pas met bouwen als zo’n tachtig procent van de woningen is verkocht. Van de 56 luxe woningen zijn er nu elf van de hand gegaan. Maar: ,, Het gebouw doet zijn eigen marketing, als het er eenmaal staat,’’ is de overtuiging van De Lathouwer van Marketing & Onderzoek bij Heijmans.

,, Je kunt mensen plaatjes laten zien, maar je weet pas echt wat het uitzicht is als je op ruim vijftig meter hoogte in het gebouw staat.’’ Om de kopers een indruk te geven, zond Heijmans een met een camera uitgeruste zeppelin de lucht in. Deze maakte op een hoogte van vijftig meter foto’s die werden verwerkt in de verkoopfolder. Het is overigens niet zo dat iedereen op de hoogste verdieping wil wonen. De woningen die nu zijn verkocht, liggen verspreid over de etages.

Volgens De Lathouwer zijn de kopers vooral gezinnen zonder kinderen. ,, Vijftigers waarvan de kinderen de deur uit zijn, maar ook jongere kopers die heel mobiel zijn en gevoelig voor design. Misschien zijn ze ook wel licht statusgevoelig, want Rijkswaterstaat rekende ons voor dat er jaarlijks bijna tien miljoen auto’s deze plek passeren. Binnen enkele jaren heeft heel Nederland je woning gezien. Het wordt een bekend baken in het landschap.’’

Bron: Amersfoortse Courant d.d.22 december 2004

·
Banned
6,813 Posts
La Balise wordt in Amersfoort alleen voorbijgestreefd door de Onze Lieve Vrouwetoren, die 98 meter hoog is?:bash: nooit geweten dat die kerk zon ontzettend hoog is.

goed plan dit natuurlijk.

is dit nou hetzelfde plan als deze:http://www.architectenweb.nl/aweb/p...t=46&frmProv=10&frmPlace=all&frmBouwJr=&iMID=

·
Member member
1,685 Posts
Dr. Dubai said:
La Balise wordt in Amersfoort alleen voorbijgestreefd door de Onze Lieve Vrouwetoren, die 98 meter hoog is?:bash: nooit geweten dat die kerk zon ontzettend hoog is.
Het is één van de hoogsten van Nederland, na de Dom in Utrecht en de Grote Kerk in Delft.

·
Registered
2,152 Posts
Je hebt wel een mooi weids uitzicht op de grasvelden. Jammer alleen dat de A1 er nog doorheen kruist.

·
Registered
1,137 Posts
Amersfoort: Maroon

Gisteren 16 maart 2005 is het officiele startsein gegeven voor de bouw van een woonwijkje De Melange.
Onderdeel hiervan is de bouw van een bescheiden woontoren Maroon .
Het komt er zo uit te zien:

De onderstaande foto's is de situatie van gisteren(16-maart 2005), waarbij de eerste paal is geslagen van de woontoren

·
Registered
1,137 Posts
La Balise februari 2005

Nu even terug naar het onderwerp.
De bouw is inmiddels in volle gang. Hierbij een constructiefoto van 27-2-05, vlak nadat de kraan opgebouwd was.

·
Illustrateur
13,086 Posts
leuk dat er weer wat actie is. ben benieuwd naar de ipdates

die olv-toren is erg mooi. wel een vage combinatie van verschillende stijlen. zo herken ik de domtoren en de grote kerk van breda er een beetje in. laatst zag ik (volgens mij) deze toren in een spotje op tv, en nu weet ik dat het 'de amersfoortse' is. :) bedankt voor de plaat keistad!

·
Registered
1,137 Posts
Amersfoort Brouwershof

De bouw van Brouwershof is na jaren vertraging eindelijk op gang gekomen

Zijde Stationstraat

Het is een vrij groot complex van een totale oppervlakte van ongeveer 21450m2 , bestaande uit een parkeergarage en een hotel van 4500m2 aan de rechterzijde en een kantoor in het midden gedeelte met een toren van 44 meter hoog en een oppervlakte van 9500 m2. Aan de linker kant een congres en of kantoorruimte . Het midden gedeelte is verhuurd aan AKZO NOBEL , die 2 panden zullen achterlaten waaronder Stationsplein 4 .
Wat ik niet weet of er al een gegadigde is voor het Hotel en Congrescentrum en de overige kantoren en of dit nu tergelijkertijd gebouwd wordt. Misschien heeft iemand hier info over.

Zijde Smallepad

Op 18 en 19 februari is de bouwkraan geplaatst.
Dat levert vaak indrukwekkende beelden op, waarvan ik er een paar vastgelegd heb.

Vanaf de Mondriaanlaan

Op het Smallepad

Opnieuw vanaf de mondriaanlaan maar dan later op de dag

Opnieuw vanaf de mondriaanlaan maar dan de volgende dag

Zo hier laat ik het even bij, maar er volgt meer

1 - 20 of 3314 Posts