Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 183 Posts

·
Frans Woerden
28,883 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Nieuwbouw ACTA VU Amsterdam.

Nieuwbouw ACTA gebouw Tandheelkunde en parkeergarage Vrije Universiteit te Amsterdam is gestart.
Het huidige ACTA-gebouw aan de Louwesweg te Amsterdam stamt uit circa 1968 en is erg onderhoudsgevoelig. Het gebouw is bovendien te klein geworden en voldoet niet meer aan de wensen van de gebruikers, daarop is besloten om voor ACTA nieuwbouw te realiseren met een oppervlakte van 23.150 vierkante meter. Onder het gebouw komt een privaat te financieren parkeergarage met twee parkeerlagen. De UvA en de VU delen de exploitatie van het ACTA-gebouw.

De aannemer is JP van Eesteren en het gebouw komt van het architectenbureau Benthem en Crouwel.

Enkele impressies:

Situatie ongeveer 2 weken geleden:

Webcam: http://212.123.205.51/view/index.shtml

·
Your royal highness
1,719 Posts
Je bent me voor, The runner ;)

Dit wordt een mooi gebouw, grote ruimtes beneden. Deze picture had je nog niet laten zien, ziet er erg aantrekkelijk uit:

Ook wel leuk van de site van ACTA (waar je je informatie vandaan hebt) is de overzichtsplattegrond van de VU, waarop rechts bovenin het nieuwe ACTA gebouw staat weergegeven. Ook het Hoofdgebouw, de Rode Pieper en het W&N-gebouw (was ooit geloof ik het langste gebouw van Nederland) zijn duidelijk te herkennen:

Wel aardig, verouderd werkmodel maquette:

·
Your royal highness
1,719 Posts
@Elmo Simpele doos.. hoe durf je! ;)
Het doet me denken aan Movenpick, ook een simpele doos, maar wel mooi.

·
Registered
239 Posts
Ach ACTA ...

Hoe vaak heb ik daar wel niet in de stoel gezeten met mijn mond wijd open, om er wat in te laten stoppen door een licht onzekere student? Tijd genoeg om me te verbazen over hoe een professionele organisatie toch totaal niet klantgericht kan zijn. Dit door het altijd moeilijke proces rond het fenomeen 'een afspraak maken bij ACTA'. Een gebruikerswens kan ik zo bedenken, en die heeft niks met het gebouw te maken: patienten netjes opvangen aan de balie.

Het gebouw is onlangs van binnen nog aardig opgeknapt. Het nieuwe onderkomen wordt beslist prachtig, maar wat is er eigenlijk mis met het oude?

Hoge onderhoudskosten? Waar dan? Het gebouw is nog lang niet oud. En van stevig beton gemaakt. Wat gebeurt ermee nadat het leegkomt? Dat zal wel slopen worden, vrees ik. Kapitaalvernietiging noemen ze dat.

·
Registered
1 Posts
De tandartsen fabriek

Tja, van buiten aardig futuristisch en de hal is ook nog ok.
De behandel verdiepingen zien er echter uit alsof het een fabriek is, vanaf de roltrap zie je ze al sleutelen.

Ik ben ook met de huidige situatie bekend en de ruimte in zo'n behandelunit is al niet groot, dit op de tekeningen is helemaal claustrofobisch en privacy schendend. Hoeveel van die Benthem Crouwel Architecten hebben zelf al eens in zo'n behandelunit gezeten.
"Prof" Bausch die het nieuwbouw project begeleide is zeker ook z'n perspectief kwijtgeraakt toen hij na aftreden als decaan in een lullig klein kamertje op de 6e etage weg is gestopt.

Het getuigd van een totaal verkeerde visie; Het moet individueler worden en niet groter en fabrieksmatiger. Er zijn de laatste tijd al genoeg GROTE klinieken als paddestoelen uit de grond geschoten, ik wil als individu gezien worden als ik behandeld worden niet als een radertje..... helaas van binnen een architectonische misser.

·
Banned
13,695 Posts
^^ Huh, eindelijk een gebouw dat zowel van binnen als van buiten er op zijn zachtst gezegd spectaculair eruit ziet krijg dit soort commentaar. Ikkk ni begrijp.
Als het net zo goed wordt als op de plaatjes kunnen de heren Benthem en Crouwel zichzelf (en hun medewerkers) een mooi schouderklopje geven!

·
Registered Abuser
255 Posts
Afgaand op de impressies ziet het er van binnen mooi uit, maar van de buitenkant raak ik absoluut niet opgewonden.

·
Registered
287 Posts
ik hoor hier zo vaak de opmerking dat het er van die fantaszieloze blokkendozen worden gebouwd 'zoals bij de westerdoksdijk' Daar ben ik het er niet mee eens, maar deze gestapelde glazen dozen vindt ik niet erg spectaculair. Binnenkant wel moet ik zeggen buitenkant kan wat beter, blok mag wel wat frivoler a.u.b.

·
Your royal highness
1,719 Posts
Hoe vaak heb ik daar wel niet in de stoel gezeten met mijn mond wijd open, om er wat in te laten stoppen door een licht onzekere student? Tijd genoeg om me te verbazen over hoe een professionele organisatie toch totaal niet klantgericht kan zijn. Dit door het altijd moeilijke proces rond het fenomeen 'een afspraak maken bij ACTA'. Een gebruikerswens kan ik zo bedenken, en die heeft niks met het gebouw te maken: patienten netjes opvangen aan de balie.

Het gebouw is onlangs van binnen nog aardig opgeknapt. Het nieuwe onderkomen wordt beslist prachtig, maar wat is er eigenlijk mis met het oude?

Hoge onderhoudskosten? Waar dan? Het gebouw is nog lang niet oud. En van stevig beton gemaakt. Wat gebeurt ermee nadat het leegkomt? Dat zal wel slopen worden, vrees ik. Kapitaalvernietiging noemen ze dat.
Wat een onzin :eek:hno: Mijn vrouw heeft daar haar opleiding gedaan en met veel genoegen. Niks geen kleine units, niks geen privacy, niks slechte balie... Overigens is ze nu een echt heel goede tandarts!

Het gebouw wordt gesloopt, er zit (heel veel) asbest. Het is al jaren afgekeurd, nog een wonder dat ze zolang daar hebben kunnen zitten. En de nieuwbouw wordt fantastisch, zowel binnen als buiten!

·
Just another user
4,936 Posts
Wat een onzin :eek:hno: Mijn vrouw heeft daar haar opleiding gedaan en met veel genoegen. Niks geen kleine units, niks geen privacy, niks slechte balie... Overigens is ze nu een echt heel goede tandarts!

Het gebouw wordt gesloopt, er zit (heel veel) asbest. Het is al jaren afgekeurd, nog een wonder dat ze zolang daar hebben kunnen zitten. En de nieuwbouw wordt fantastisch, zowel binnen als buiten!
Probleem van de asbest is ook dat je voor de sanering een hele etage uit werking moet stellen. Je moet dus elke etage 2 keer verhuizen en je mist een groot deel van het vloeroppervlak voor een lange tijd.

@hemelboorder
Het gebouw ziet er lekker jaren 60 uit, vast slecht geïsoleerd, betonrot, te lage verdiepingshoogtes en ga zo maar door. Dat heet geen kapitaalvernietiging, maar kapitaalwinst door efficiëntie verhoging. Overigens zijn andere gebouwen van het VU gewoon gerenoveerd, dus ze zullen deze heus niet zonder goede reden gaan slopen.

---

Wat betreft de fabrieksmatigheid van de nieuwe ACTA, ik denk dat dat wel een terecht puntje is.

1 - 20 of 183 Posts