Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 334 Posts

·
Just another user
4,936 Posts
Groot project op de Zuidas
Hoogte:ca 60 meter
Oppervlakte:Offices existing (renovation) 39,000m², offices new 25,000m², retail 5,000m², parking 530 parking spaces
Architect: MSVA Architects
Aannemer: G&S Bouw?
Opdrachtgever:G&S Vastgoed
Internet: www.mvsa-architects.com

Het Atrium gebouw, op de hoek van de Parnassusweg en de Strawinskylaan, wordt herontwikkeld. De huidige parkeergarage wordt vervangen en het gebouw uitgebreid en gerenoveerd. De voorbereidingen hiervoor worden op korte termijn gestart.

Vanwege toekomstige ontwikkelingen in Zuidas is het nodig de huidige parkeergarage van het Atrium te verwijderen. De eigenaar van het Atrium wil rondom het bestaande gebouw een nieuwe parkeergarage realiseren ter vervanging van de huidige garage. Dit vormt aanleiding om het bestaande kantoorgebouw te renoveren en uit te breiden met twee torens.
Had deze impressies zelf nog niet voorbij zien komen, of heb ik ze ergens gemist?

MVSA werkt aan renovatie en uitbreiding van Atrium. Wat de status hiervan is, is me niet bekend.

Projectinfo: http://www.mvsa-architects.com/project/detail/106/atrium-building
Voorbereidende werkzaamheden

Volgens de huidige planning start de bouw van de nieuwe parkeergarage eind 2014. Om dit mogelijk te maken worden dit najaar diverse voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Er worden kabels en leidingen verlegd en er wordt een bouwterrein met inrit aangelegd.

Omgevingsvergunning parkeergarage

De aanvraag voor de omgevingsvergunning voor de parkeervergunning is momenteel in behandeling. Omdat hetzelfde aantal parkeerplaatsen terugkomt, hoeft er enkel een afwijking op het geldende bestemmingsplan te worden aangevraagd, een zogenaamde WABO-afwijkingsbesluit. Wanneer de vergunning is verleend, wordt dit bekend gemaakt op www.amsterdam.nl/actueel/bekendmakingen en in De Echo.

Bestemmingsplan

Voor de uitbreiding van het Atrium gebouw wordt een nieuw bestemmingsplan opgesteld, dat te zijner tijd ter visie wordt gelegd. Hierop kunt u dan een zienswijze indienen.

Informatieavond

In september organiseert Dienst Zuidas een avond om u te informeren over de plannen voor het Atrium gebouw. We geven dan een toelichting op het ontwerp voor de herontwikkeling, op de uitvoeringswerkzaamheden en op het bestemmingsplan. Tijdens deze bijeenkomst komen ook de overige ontwikkelingen in de Noordzone, die op korte termijn gaan spelen, aan bod. Buurtbewoners ontvangen per post een uitnodiging.
Bron: www.zuidas

Het Atrium nu:

Adres: Strawinskylaan 3001 - 4111, 1077 ZX Amsterdam
Deelgebied: Strawinsky
Jaar van oplevering: 1990 (renovatie), 1976
Architect:Architectenbureau Ellerman Lucas van Vugt
Oppervlakte: ca. 51.000 m2
Invulling: bedrijfsverzamelgebouw

Hoewel de voormalige NMB Bank aan de Strawinskylaan nog niet oud was, bleek renovatie al na veertien jaar nodig. Niet vanwege bouwkundige mankementen, maar omdat het gebouw onverhuurbaar was. Architectenbureau Ellerman Lucas van Vugt kreeg de opdracht de massieve voormalige NMB Bank uit 1976 te transformeren in een bedrijfsverzamelgebouw met een toegankelijke, representatieve uitstraling. Het architectenbureau heeft het gebouw dusdanig gerenoveerd dat het een nieuwe naam kreeg: het Atrium.

Toen de NMB bank (ING Bank) in 1990 verhuisde naar het organische gebouw van Alberts & Van Huut in Amsterdam-Zuidoost, werd voor het gebouw aan de Strawinskylaan met een oppervlakte van 42.000 m2 een huurder gezocht. Op die locatie was echter geen behoefte aan zo'n grote kantoorruimte. Wel was er vraag naar een bedrijfsverzamelgebouw, vergelijkbaar van opzet met het nabijgelegen WTC. Deze behoefte ontstond als gevolg van het verschuiven van hoogwaardige, relatief kleine dienstverleners van de binnenstad naar Amsterdam Zuid, onder invloed van de komst van de Rechtbank en de Assurantiebeurs.

Na de renovatie in 1990 is van een donker gebouw geen sprake meer, hoewel vanaf de Parnassusweg nog wel het kloeke formaat van de voormalige NMB Bank is te zien. Met name in de imposante glazen hoofdentree, waarvoor een gedeelte van het oorspronkelijke gebouw is gesloopt, komt het open karakter als bedrijfsverzamelgebouw duidelijk naar voren.

Interieur van het Atrium

Goed zichtbaar zijn de grote oppervlakten spiegelend glas afgewisseld met natuursteen. Vanaf het midden van de jaren 80 werden in grote steden in Nederland veel hoge gebouwen gerealiseerd met sterk spiegelende glasgevels. Rotterdam kent vele voorbeelden zoals de Weenatoren en de Nationale Nederlanden. In retrospectief kan het Atrium met zijn koele uitstraling van glas en natuursteen worden thuisgebracht binnen deze tendens.
Bron: www.amsterdam.nl

originele openingspost:

Dan maar even een "officieus" draadje, omdat er "officieel" nieuws is.

Op de maqquete staat de toren al en ook op de Zuidas site word ie vermeld:
http://www.zuidas.nl/smartsite.dws?id=10&curindex=2
frame: http://www.zuidas.nl/smartsite.dws?id=107&locatie=atrium

Site van de architecten:
http://www.elv.nl/
werkenlijst: http://www.elv.nl/index.php?id=6

Inversteerders:
http://www.tishmanspeyer.com

Nu is het dus wachten totdat ze ontwerpen gaan publiceren, ik ben benieuwt!

·
Registered
694 Posts
van de zuidas site: "De bouw start naar verwachting in 2003"... Op de site van Tishman Speyer en de site van Atrium zelf (www.atrium.nl) wordt er ook met geen woord over eventuele uitbreiding in Amsterdam gerept... Gaat ie er nou komen of wordt er nog even gewacht ivm recessie? Ik hoop echt dat hij er komt, het zou erg goede verdichting zijn (voor het canyon gevoel is het ook goed, ik vind het canyon idee best kicken als je er met de auto doorheen rijdt eigenlijk)

·
Registered
2,152 Posts
Dan heb je zeker stront in je ogen Gambini. In principe zijn er nog helemaal geen projecten gecancelled. Hoogstens een beetje uitgesteld vanwege de vraag en sommige massastudies bij het RAI station zijn wat verlaagd, maar goed het zou ook wonderbaarlijk zijn als alles precies zou gaan zoals men 10 jaar geleden had verwacht. Zo gaat het nergens.

·
Just another user
4,936 Posts
Discussion Starter · #8 ·
@Michiel
Heb je een scanner? (retorisch he ;) )

Maar verder denk ik wel dat er nieuw ontwerp voor deze toren komt. De toren was tenslotte gepland en zal bij het oude ontwerp als optie erin hebben gezeten. Het lijkt met nu dat ze de oude toren gaan bouwen, hoogstens in dezelfde vorm.

·
Registered
7,721 Posts
Ik heb het boek niet. Het boek is verder ook niet erg interessant, want het is voornamelijk reclame (bureaupresentaties). De bibliotheek van het NAI heeft het boek, maar ik had toen geen camera bij me.

·
Registered
851 Posts
Elmo said:
Dan heb je zeker stront in je ogen Gambini. In principe zijn er nog helemaal geen projecten gecancelled. Hoogstens een beetje uitgesteld vanwege de vraag en sommige massastudies bij het RAI station zijn wat verlaagd, maar goed het zou ook wonderbaarlijk zijn als alles precies zou gaan zoals men 10 jaar geleden had verwacht. Zo gaat het nergens.
Een lievere toon mag ook wel hoor schat :) maar afijn, ik zie toch echt dat er een hoop verlaagd is in vergelijking met een maquette van een jaartje terug.

·
I am sterdam
4,766 Posts
"Boekel de Nerée laat bij verhuizing 6.000 m2 in Atrium achter

AMSTERDAM - Advocatenkantoor Boekel de Nerée is verhuisd van het Atrium aan de Zuidas naar het Viñolygebouw, dat onderdeel uitmaakt van het Mahler4-complex. Het bedrijf laat 6000 m2 achter in het Atrium, een gebouw dat eigendom is van het Amerikaanse vastgoedconcern Tishman Speyer. Het besluit te verhuizen stamt al van vijf jaar geleden.
Volgens George Costa van Tishman Speyer zal de vrijgekomen ruimte gewoon weer worden verhuurd tegen een prijs van ongeveer € 250-300 per m2. Eerst zal het gebouw een 'opfrisbeurt' krijgen, die echter losstaat van de verhuizing van Boekel. Costa wil niet spreken van een renovatie, zoals het WTC die een aantal jaren geleden heeft gehad. Dat was volgens hem veel ingrijpender.
De 6000 m2 bevindt zich op diverse plaatsen in het gebouw, dat een van de oudere gebouwen aan de Zuidas is."
Bron: www.PropertyNL.com

Volgens het artikel wordt het een 'renovatie', (nog) niks te lezen over een uitbreiding, jammer.

·
The new worldcity
337 Posts
Ok, we kunnen hier verder.

Ik heb bevestiging van het architectenbureau: De ontwikkeling van de Atriumtoren ligt op dit moment inderdaad stil, maar wel in de koelkast. Het één en ander houdt verbandt met de overname van het pand in 2004 en het vertrek van huurders uit het bestaande gebouw. Het ziet er dus wel naar uit dat deze er (in wat voor een vorm dan ook) gewoon gaat komen. Het kan alleen nog even gaan duren.

Trouwens deze schetsen zijn ook te vinden bij de architect:

Hierop ziet de toren er toch echt anders uit. Misschien dat de toren uiteindelijk toch in een gewijzigd (spannender) ontwerp gaat verschijnen.
Wordt vervolgd dus..

·
I am sterdam
4,766 Posts
De 'laatste' schetsen ;)

Architectenbureau Ellerman Lucas van Vugt

De 'nieuwste' impressies (studie 2001)

@ DeltaMetroplolis werk je op het ZuidAs bureau, je weet zoveel ?

·
The new worldcity
337 Posts
^ Nee, Hahahaa

Als ik daar zou werken, zou ik dit soort informatie waarschijnlijk niet maarzo naar buiten kunnen brengen, denk ik (ach, misschien ook wel).
Nee hoor, het valt best mee met wat ik weet. Ik heb hier en daar wel wat contacten in deze wereld lopen, en af en toe maar gewoon vragen om informatie aan de juiste personen kan wonderen doen.

1 - 20 of 334 Posts