SkyscraperCity banner

41 - 60 of 6772 Posts

·
kejje nagaan!
4,969 Posts
Alleen zo zonde van die grote volwassen iepen die daar stonden... ach ja, die andere boom die Anne Frank nog met eigen ogen heeft gezien was toch ook al weg, zal men vast gedacht hebben...

·
Registered
602 Posts
slechter nieuws. apple komt naar amsterdam :(

http://www.onemorething.nl/2011/05/apple-store-amsterdam-minister-zegt-nee-gemeente-zegt-ja/

zo worden bijvoorbeeld de puien van het hirshgebouw verbeterd...

kunnen ze niet niet lekker hip op de zuid-as gaan zitten?
Speciaal voor jou:

http://www.apple.com/fr/retail/opera/#galleryoverlay

Zo gaat Hirschgebouw ook ongeveer worden als je de plannen bekijkt. Niet slecht toch? Beter dan welke winkel of bank dan ook.

·
Registered
5,774 Posts
het is leuk dat jij overtuigd bent.

ik ben het alleen niet.

het zal niet de eerste keer dat de "overheid" de zeer strenge eisen versoepelt ter behoeve van een multinational.

·
Registered
602 Posts
het is leuk dat jij overtuigd bent.

ik ben het alleen niet.

het zal niet de eerste keer dat de "overheid" de zeer strenge eisen versoepelt ter behoeve van een multinational.
Als het een V&D was geweest zou ik ook sceptisch zijn geweest. Maar Apple heeft de cultuur-historische waarde van een gebouw hoog in het vaandel zitten. Het is een van de weinige winkels dat ook veel zorg draagt aan het opknappen van het gebouw. In het welstandsrapport zijn de enige kritiekpunten dan ook dat Apple vides wilt bouwen die volgens de welstand niet bij de schaal van het gebouw horen, wat ik persoonlijk kul vind, omdat het Hirschgebouw zelf ook niet stil mag staan in de tijd.

Daarnaast is er geen ruimte meer in het gebouw voor een luxe warenhuis alla Bijenkorf.

·
Fight for progress!!!
1,375 Posts
^^

Dat is niet waar. Er is wel ruimte voor. Het is ooit gebouwd als (kleinere) kopie van een warenhuis in Londen.

·
Registered
5,965 Posts
Het Hirsch gebouw heeft een vloeroppervlak van 8.842 m2 als ik het goed heb begrepen. Ter vergelijking de Bijenkorf is nu zo'n 21.000m2 en wil uitbreiden.

Ik denk dat het goed is als Apple zich hier vestigt, zolang ze het gebouw maar met respect behandelen.

·
Registered
602 Posts
^^

Dat is niet waar. Er is wel ruimte voor. Het is ooit gebouwd als (kleinere) kopie van een warenhuis in Londen.
De meeste verdiepingen zijn al verhuurd als kantoor. Dan zullen dus eerst huurcontracten moeten aflopen en het bestemmingsplan zal gewijzigd moeten worden. Daarnaast vraag ik mij af of er wel in Amsterdam markt is voor een tweede Bijenkorf achtige winkel. De PC Hooftstraat ligt om de hoek en de Bijenkorf is al vele malen groter.

Nee, geef mij maar een Apple Store op deze hoek. Mark my words, het wordt een prachtige winkel.

·
Fight for progress!!!
1,375 Posts
Als de Bijnekorf al markt ziet om te gaan uitbreiden en al flink groot is waarom is er dan geen markt voor een tweede warenhuis alla Bijenkorf. Misschien dan wel wat kleiner.

Maar als de Apple Store een mooie winkel word ben ik al tevreden.

·
Registered
2,140 Posts
Ik maak me niet zo'n zorgen om het Hirsch-gebouw, maar vind het wel een beetje een misser om een winkel die waarschijnlijk mensen uit een straal van een dikke 50km zal aantrekken op een plek te zetten die al zo druk is. Dan had ik hem toch liever op de Zuidas gezien.

·
Registered
9,869 Posts
Hoezo. Dat geldt toch voor de Leidsstraat op zichzelf. OVerigens zijn er wel plannen om de rest van de begane grond en 1e rn 2e verdieping onder de naam Hirsch&Cie te verbouwen tot een Magna Plaza achtige omgeving.

·
Registered
279 Posts
^^
Ik begrijp het gemiauw niet zo hier. Het is geweldige vooruitgang. Het was echt een dooie hoek waar je alleen heen liep als je moest pinnen. Apple is als geen ander in staat hier iets prachtigs van te maken. En hoe meer mensen en synergie op zo'n plein hoe beter. Als je ziet wat er de laatste jaren is verbeterd aan kwaliteit op het plein is dat echt prachtig. Een opsomming:
- Verbouwing Stadschouwburg met het cafe-restaurant beneden
- Nieuwe de LaMar, wat echt klasse uitstraalt
- City prachtig verbouwd
- Boom Chigago in de verbouwing

Het enige wat echt zonde is, is dat de verbetering alleen afkomstig is van de ondernemers. In mijn ogen heeft de gemeente deze echt in de steek gelaten door niet hun belofte in te willigen om dit te ondersteunen met het opknappen van de openbare ruimte en de infrastructuur. Dat had echt allang af moeten zijn.

·
Registered
602 Posts
Als de Bijnekorf al markt ziet om te gaan uitbreiden en al flink groot is waarom is er dan geen markt voor een tweede warenhuis alla Bijenkorf. Misschien dan wel wat kleiner.

Maar als de Apple Store een mooie winkel word ben ik al tevreden.
Dat is waar, maar zoals ik al zei: je hebt de PC Hooftstraat om de hoek. Je moet niet met die straat gaan concurreren op zo'n afstand. Dat werkt alleen maar kannibalisme van de markt in de hand. Je kan beter het PC Hooft principe verder uitbreiden door de openbare ruimte van de PC Hooftstraat een speciaal uiterlijk te geven en eisen te stellen in het bestemmingsplan om hoogwaardige huurders aan te trekken. Dan krijg je een openlucht achtige mall wat Rodeo Drive nu al is in Beverly Hills. Dat heb ik liever dan nog een bijenkorf.

·
Registered
9,869 Posts
Zou het trouwens echt zo zijn dat Apple niet naar Nederland zou komen omdat ze een trap zouden moeten laten staan??

·
Registered
1,332 Posts
Voor de PC is het het beste als ze de straat autovrij maken. Dan heb je een best brede straat met klasse. Een beetje Rambla achtig, lekker laveren. Het zal denk ik best uniek zijn voor Nederland. Ik denk echter dat de bezoekers daar erg graag hun auto voor de deur willen parkeren.

·
Registered
9,869 Posts
zoals je zelf al meldt: het pc-publiek wil daar niet aan. de pc is niet voor niets gesublimeerd in de pc-tractor. maar autovrij en hoppa, we hebben een ramblas... doe me een lol zeg. de winkeliersvereniging van de westerstraat riep ook al zo iets. het aardige van de ramblas is dat deze in barcelona ligt en daarmee basta. straten autovrij maken is de dood in de pot. vergelijk de leidsestraat maar meer de haarlemmerstraat of de utrechtsestraat.
en klasse, dat is meer iets voor voetballers. straten hebben allure (of missen dat uiteraard).

·
Registered
602 Posts
Ik denk dat ze van de PC Hooftstraat beter een blauwe zone kunnen maken en het aantal parkeervakken naar de helft van het huidige aanbod moeten brengen. Dan heb je op bepaalde essentiële plekken in de straat een mooie brede stoep en zorg je er ook voor dat alleen klanten van winkels in de straat gaan parkeren, omdat je er maar, bijvoorbeeld, max een uur mag staan. Hierdoor krijg je een betere doorstroom van voertuigen en ook een stuk minder auto's, omdat de mensen die alleen willen parkeren om verder de stad in te trekken andere straten zullen pakken.

Enige probleem is de parkeervoorziening voor de bewoners. Ik weet niet precies hoe dat nu geregeld is (of men voornamelijk in de paralel straten parkeert), maar daar moet dan iets voor verzonnen worden.

·
Registered
5,774 Posts

·
Registered
506 Posts
http://www.q-park.nl/tabid/657/qparkParkingLocatorvw1074/parkingDetail/ParkingID/611/language/nl-NL/Default.aspx

...

verder zal apple ook wel gekomen zijn zonder die grote trap. dat is juist een beetje mijn punt. ook vind ik het zonde dat ze niet op de zuidas zijn gaan zitten, die winkel is een publiekstrekker, van gewone dagjes mensen moet zo een winkel het niet hebben, dan had er een media markt moeten gaan zitten.
Volgens mij draai je het nu om. Mediamarkt is iets waar mensen naar toe gaan omdat ze een TV o.i.d. zoeken en dus bereid zijn om naar een groot complex aan de rand van de stad te rijden. Weinig mensen zullen voor hun plezier even de MediaMarkt in gaan omdat ze er toch langs lopen. Het is geen toeval dat ze in het Arenagebied zitten, daar zitten ze prima.

Apple stores daarentegen zijn een schoolvoorbeeld van moderne 'multi-channel experiential retail' waar veel mensen langs komen voor de ervaring, niet alleen om te kopen.

Je komt er als een soort half internet cafe waar het personeel het geen probleem vindt als jij een half uur op een iMac je email komt checken of je Facebook updaten. Waar je langs de Genius Bar kunt om advies te krijgen over simpele of complexe kwesties. Waar je in een soort theater demonstraties van software pakketten kunt krijgen door experts. Als je er ook wat wilt kopen kan dat maar Apple vind het geen probleem als je dat niet in de winkel maar gewoon online doet, ook al heb je net een uur in de winkel rondgehangen. De winkel is een bestemming, niet alleen een plek om even iets te kopen.

Eén van m'n klanten is een retail consultancy en die gebruiken Apples retail strategie als voorbeeld van het nieuwe High Street / 'brick and mortar' winkelen nu steeds meer eigenlijke verkoop naar online gaat en een dagje winkelen meer om ervaring zal gaan dan even iets kopen.

Overigens, Apple heeft hier in London heel veel lof gekregen voor hun recente Covent Garden Apple Store. Dat was een historisch pand op een vrij gevoelige klassieke eeuwenoude locatie en dat hebben ze heel respectvol gedaan. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat ze dit in Hirsch ook zullen doen en dat ze van deze dooie hoek op het plein een bestemming kunnen maken. Zoals al gezegd, het Leidscheplein gebied ondergaat een hoognodige kwaliteitsimpuls en dit past er prima in.

41 - 60 of 6772 Posts